Nu blir jag förbannad!!!
Hur i helskotta kan en sån galning få vistas bland professionella förare på en Formel 1-bana?
Den lilla sparven hade dessutom mage att ta sig in till en hel armada av svartklädda kraftfulla män för att vädra sina åsikter. Kimi, sin vana trogen tog det kallt medan kraschkungen kokade över mer och mer. Oavsett om man är på ett snabbt varv eller inte så har man ingen ensamrätt till hela banan och de som värmer upp lika mycket som de som taggar ner kommer alltid att finnas där. Visst, ibland kan de förstöra ett snabbt varv för en, men det gäller alla. Finns där inget utrymme att köra om så finns det, och vidarebefodra gärna detta för idioten en bromspedal i varje bil. Den är mycket bättre att använda än omkringliggande bilar till att ta ner farten. Nu fick vi inte se när Kimi hade tagit tredjeplatsen på griden bara för det.
_________________
Även jag anser att ZZ skall ha en ny keps...
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-09-14 14:43 ]</font>
Den lilla sparven hade dessutom mage att ta sig in till en hel armada av svartklädda kraftfulla män för att vädra sina åsikter. Kimi, sin vana trogen tog det kallt medan kraschkungen kokade över mer och mer. Oavsett om man är på ett snabbt varv eller inte så har man ingen ensamrätt till hela banan och de som värmer upp lika mycket som de som taggar ner kommer alltid att finnas där. Visst, ibland kan de förstöra ett snabbt varv för en, men det gäller alla. Finns där inget utrymme att köra om så finns det, och vidarebefodra gärna detta för idioten en bromspedal i varje bil. Den är mycket bättre att använda än omkringliggande bilar till att ta ner farten. Nu fick vi inte se när Kimi hade tagit tredjeplatsen på griden bara för det.
_________________
Även jag anser att ZZ skall ha en ny keps...
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-09-14 14:43 ]</font>
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Håller för en gångs skull med Jari. Upphinnande fordon skall alltid lämna plats, racing eller inte. Det säger sig själv att upphinnaren inte (av rena säkerhetsskäl för sin egen och andras säkerhet) kan ta för givet att den upphunna lämnar plats av skäl vi alla kunde se. Titta på racingsituationen på A1 ring 2001. Det var bara MS vaksamhet som räddade honom kvar i loppet då den upphunne JPM sjabblade å det grövsta.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Kimis fel. Han gav sken av att lämna en lucka för att sedan svänga in i Sato.De flesta förare är kapabla att hålla undan under kvalet för de som är på ett snabbt varv och det var precis det Kimi verkade göra och på ett kvalvarv kan man inte tveka då tappar man tiondelar. Ser det ut som att han har sett honom och håller undan så ska inte Sato släppa av.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Om inte rismagen väntat så länge utan kört ut på banan då lingonen skall ut (de 10-15 första minuterna) så hade detta inte inträffat. Tycker det är oansvarigt av jappsen att ta saker för givet. En duktig förare gör en sådan passage med utgångspunkten att han inte har blivit uppmärksamad av den framförvarande. Sen kan ni orera om rätt till bana hit och dit bäst ni vill.
Nu har rismagen förhoppningsvis lärt sig att man skall använda huvudet och inte köra som den kamikazeförare han är.
Själv skulle jag vägra köra med en sådan galning på banan.
Kan inte doktorn göra en sannilikhetsanalys (med historiska data på Sato) vad sannolikheten är för en incident på loppet i morgon.
Nu har rismagen förhoppningsvis lärt sig att man skall använda huvudet och inte köra som den kamikazeförare han är.
Själv skulle jag vägra köra med en sådan galning på banan.
Kan inte doktorn göra en sannilikhetsanalys (med historiska data på Sato) vad sannolikheten är för en incident på loppet i morgon.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Kimi var på uppvärmningsvarv på ett kval. DÅ har man fan i mig en skyldighet att inte blockera för förare på kvalvarv. Antingen håller man i det här fallet till vänster eller långt ut till höger. Inte gör man som Kimi och vinglar fram och tillbaka i värsta Schumacher stil. Det var tur att det slutade så väl som det gjorde, annars hade Kimi idag haft ett liv på sitt samvete. MAn skärper till sig och håller uppsikt, särskilt på en så snabb bana med så höga hastigheter som på Monza. Nu får vi verkligen hoppas att Kimi inte ställer till med några liknande idiotier imorgon också, men har vi tur går hans McLaren-Mercedes i spillror innan han hinner trycka av någon annan av banan
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Kimi Räikkönen:
"My incident with Sato is one of those things which happen in racing. He was on his fifth consecutive lap, and my team was under the impression that he would be coming into the pits, which is what you would expect during qualifying, and advised me accordingly. When I couldn't see him in my mirrors, I believed he had slowed down and went for the line into the corner. The team tried to get the spare car, which was set up for David, ready for my last run, but in the short amount of time available it was impossible. It's a shame as I believe we could have improved a little bit more and got closer to the times of the front runners."
Han ljuger så det står härliga till och för att vara F1's nästa stjärna borde man hålla koll på om sin 19 medtävlare är på invarv, snabbt varv eller utvarv.
"My incident with Sato is one of those things which happen in racing. He was on his fifth consecutive lap, and my team was under the impression that he would be coming into the pits, which is what you would expect during qualifying, and advised me accordingly. When I couldn't see him in my mirrors, I believed he had slowed down and went for the line into the corner. The team tried to get the spare car, which was set up for David, ready for my last run, but in the short amount of time available it was impossible. It's a shame as I believe we could have improved a little bit more and got closer to the times of the front runners."
Han ljuger så det står härliga till och för att vara F1's nästa stjärna borde man hålla koll på om sin 19 medtävlare är på invarv, snabbt varv eller utvarv.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nu har domen fallit:
McLaren's Kimi Raikkonen has had his fastest qualifying time for the Italian Grand Prix deleted after being judged to have caused his collision with Jordan's Takuma Sato.
Both drivers were summoned by race stewards following the accident which came late in Saturday's qualifying hour at Monza. The FIA later issued a statement, which read:
"Having heard the explanations of both drivers and viewed video evidence, the Stewards of the Meeting decide to impose a penalty in accordance with Article 119 of 2002 FIA Formula One Sporting Regulations to delete the fastest qualifying time of the Driver of car number 4 (Kimi Raikkonen) for causing a collision contrary to Article 53 of the aforementioned regulations."
The penalty means that Raikkonen drops one place to sixth on the grid, promoting Jaguar's Eddie Irvine to fifth.
Det finns en rättvisa i alla fall
McLaren's Kimi Raikkonen has had his fastest qualifying time for the Italian Grand Prix deleted after being judged to have caused his collision with Jordan's Takuma Sato.
Both drivers were summoned by race stewards following the accident which came late in Saturday's qualifying hour at Monza. The FIA later issued a statement, which read:
"Having heard the explanations of both drivers and viewed video evidence, the Stewards of the Meeting decide to impose a penalty in accordance with Article 119 of 2002 FIA Formula One Sporting Regulations to delete the fastest qualifying time of the Driver of car number 4 (Kimi Raikkonen) for causing a collision contrary to Article 53 of the aforementioned regulations."
The penalty means that Raikkonen drops one place to sixth on the grid, promoting Jaguar's Eddie Irvine to fifth.
Det finns en rättvisa i alla fall
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Kimi sa det ganska bra själv, han trodde att Sato var på ett invarv och såna behöver man inte ens flytta på sig för. Kimi räknar inte varven, det gör man åt honom i depån vilket också Ron Dennis pekade ut för den rissjuke spengeten.
_________________
Även jag anser att ZZ skall ha en ny keps...
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-09-14 20:49 ]</font>
_________________
Även jag anser att ZZ skall ha en ny keps...
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-09-14 20:49 ]</font>
Grunderna är de samma. Hur skall framförvarande i sina 3x5cm speglar kunna ha bättre koll än bakomvarande med >180¤ panoramaview?On 2002-09-14 20:44, Pastis wrote:
Du zz, det tillämpas inga Essingeledsregler i riktig racing. I vanlig bilkörning har nästan alltid framförvarande rätten på sin sida.
Men fungerar lite annorlunda på en racingbana...
Är spengeten dessutom på ett invarv så kan han släppa kamikazemanövrarna till nästa försök.
_________________
Även jag anser att ZZ skall ha en ny keps...
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-09-14 20:52 ]</font>
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Har du köpt din gokartlicens Jari?
Alla, men inte minst de som kör sakta på banan MÅSTE ha koll bakåt. Jag har sett incidenten på både TV4 och Canal Digital och där framkommer det tydligt att Kimi var ute och lullade på banan. Speciellt i en bildsekvens är det extra tydlig och man ser att Sato kommer med mycket högre fart.
En förare kan inte heller skylla på att hans stall sagt si eller så. Så fungerar inte reglerna...
Alla, men inte minst de som kör sakta på banan MÅSTE ha koll bakåt. Jag har sett incidenten på både TV4 och Canal Digital och där framkommer det tydligt att Kimi var ute och lullade på banan. Speciellt i en bildsekvens är det extra tydlig och man ser att Sato kommer med mycket högre fart.
En förare kan inte heller skylla på att hans stall sagt si eller så. Så fungerar inte reglerna...
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Här är reglerna från FIA för den som inte vet, tror att vanliga trafikregler tillämpas på racerbanor eller har mutat till sig en gocart-licens:
a) during a race, a car alone on the track may use the full width of the said track. However, as soon as it is caught up on a straight by a car which is either temporarily or constantly faster, the driver shall give the other vehicle the right of way by pulling over to one side in order to allow for passing on the other side.
Save where the Regulations require otherwise, pit and
track discipline and safety measures will be the same for all
practice sessions as for the race.
Klart som korvspad.
a) during a race, a car alone on the track may use the full width of the said track. However, as soon as it is caught up on a straight by a car which is either temporarily or constantly faster, the driver shall give the other vehicle the right of way by pulling over to one side in order to allow for passing on the other side.
Save where the Regulations require otherwise, pit and
track discipline and safety measures will be the same for all
practice sessions as for the race.
Klart som korvspad.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Apropå Spa, betyder det här att det varit Häkkinens fel om inte han hade hunnit bromsa utan kört in i Schumi på Spa för ett par år sedan, när tysken gjorde en av sina sistaminuten-manövrar för att förhindra att bli omkörd?On 2002-09-14 14:48, Jari wrote:Räkan framför, Sato bakom =>Krasch = Satos fel, men å andra sidan var det ju Coulthards fel på Spa också när [Schumacher] dök upp...On 2002-09-14 14:45, Lemon wrote:
Kolla i backspegeln lite mer, Räkan. För en gång skull var det inte Satos fel.
Det är väl klart som tusan att det var Kimis fel, eller kanske gemensamt teamets och Kimis. Man kan ju undra varför de tror att det är ett invarv när Sato kör i full fart. Det väsentliga måste ju ändå vara vilken fart han har och inte om han möjligen skall gå in i depån. Nu lär ju knappast Kimi förstört sitt sista försök för att hindra Sato som inte precis är något hot, men han har ju ändå skyldighet att kolla bakåt. Ser han inte nåt i backspegeln får han väl vrida på huvudet. Vad var det Montoya sa, "Raikkonnen, what a fucking idiot"...
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: mån jul 01, 2002 02:00
- Ort: Solvalla
Kimi Brajkönen 100% skyldig och kunde i värsta fall varit vållande till annans död idag. IDIOT!!!
Hur många hjärnceller har han när han svänger ut framför näsan på en annan förare som kommer i över 100 km/h snabbare fart typ? Varför byta spår när han ser Sato komma? Varför byta spår när han ser en annan bil komma i hög fart och han själv är på ett lungt varv?
IDIOT!
Hur många hjärnceller har han när han svänger ut framför näsan på en annan förare som kommer i över 100 km/h snabbare fart typ? Varför byta spår när han ser Sato komma? Varför byta spår när han ser en annan bil komma i hög fart och han själv är på ett lungt varv?
IDIOT!
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Det var kval och Sato var på sitt femte varv, dvs ett invarv. Och så drar han på sig kamikazebandannan och skriker på japanesiska innanför hjälmen, "Den jäveln drar jag om, om det så kostar oss båda livet!!!"On 2002-09-14 21:16, Lemon wrote:
Här är reglerna från FIA för den som inte vet, tror att vanliga trafikregler tillämpas på racerbanor eller har mutat till sig en gocart-licens:
a) during a race...blablabla...
Klart som korvspad.