Way to go, FIA!
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Tycker nog att något måste göras för att förhindra geningarna. Jag har inte sett någon bild på de har farthindren men jag tycker att det verkar lite farligt. Är det inte en väldig risk att bilen får luft under sig och slungas i väg? Farten över dessa bumps kan ju vara över 360 om bromsarna havererar eller gasen hänger sig (om det nu kan hända i en mordern F1:a)
Vad skulle en alternativ lösning vara? För något måste väl göras?
Vad skulle en alternativ lösning vara? För något måste väl göras?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Om man planterar en F1:a i en mur eller utanför banan så kan man nog säga att det går att köra sönder en F1:a. Du läser inlägg som fan läser bibeln zz
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
I ett sånt fall är det enbart materialfel om det är jag som är föraren.
Fast om ett styrstag har brustit så bilen inte kan svänga så kan man ju iofs tycka att det är materialfel kanske?
Fast om ett styrstag har brustit så bilen inte kan svänga så kan man ju iofs tycka att det är materialfel kanske?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Så här är det ZZ,
Om en tävlingsbil havererar på något sätt (gäller alla motorsporter inklusive dragracing) och om man efteråt vill veta vad som hände så får man två svar, beroende på vem man frågar.
Föraren: - Hade inte mekanikerna gjort ett sånt dåligt jobb så kanske man kunde tagit skrotet i mål!
Mekanikerna: - Hade den j*¤#" primadonnan lärt sig att köra bil och inte konstant kört sönder bilen så kanske vi hade kunnat komma i mål nån gång!
Men om du har en mikrofon så låter det ju helt annorlunda.
Om en tävlingsbil havererar på något sätt (gäller alla motorsporter inklusive dragracing) och om man efteråt vill veta vad som hände så får man två svar, beroende på vem man frågar.
Föraren: - Hade inte mekanikerna gjort ett sånt dåligt jobb så kanske man kunde tagit skrotet i mål!
Mekanikerna: - Hade den j*¤#" primadonnan lärt sig att köra bil och inte konstant kört sönder bilen så kanske vi hade kunnat komma i mål nån gång!
Men om du har en mikrofon så låter det ju helt annorlunda.
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Snart dags för 30-skyltar utanför depån. Varför inte dubbla körfält med vajerräcken också? Markeringar i vägbanan som hjälper förarna att hålla avstånd till framförvarande? Rastställen längs banan med pissholkar.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Helmarkerade väglinjer och omkörningsförbud.
Väjningsplikt för alla icke-Ferraris att låta Ferraris passera och väjningsplikt för alla förare att låta Michael Schumacher passera.
Väjningsplikt för alla icke-Ferraris att låta Ferraris passera och väjningsplikt för alla förare att låta Michael Schumacher passera.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Tillåt inte försäljning av bilar utan båge och sexpunktsbälte (struntar fullständigt i om folk använder bälte eller ej).
Istället för farthinder i städerna installeras elektonisk farthållare i alla bilar. Finns ingen anledning för folk att köra fortare än 50 inne i stan. För att folk ska få utlopp för sina raceing lustar ska det byggas fler racerbanor. Dessa ska vara öppna för allmänheten att besöka för att rasta sina bilar.
Istället för farthinder i städerna installeras elektonisk farthållare i alla bilar. Finns ingen anledning för folk att köra fortare än 50 inne i stan. För att folk ska få utlopp för sina raceing lustar ska det byggas fler racerbanor. Dessa ska vara öppna för allmänheten att besöka för att rasta sina bilar.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Om man enkelriktar Stockholm - då betyder ju det att alla Stockholmare kommer att hamna utanför Stockholm väl? Vill ni lantisar verkligen det?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
I ett samhälle som har svårt att acceptera att folk dör och speciellt "i onödan", så kommer det säkert att förr eller senare göras nåt radikalt åt trafikolyckorna. Det här med alkolås vore väl t.ex. inte så dumt. En kompis jobbar med ett system för att göra det omöjligt att köra för fort, vilket bygger på GPS-navigering för att hålla reda på den aktuella hastighetsgränsen. Har bl.a. provats på taxibilar i nån svensk stad och mottagandet var tydligen positivt bland de flesta. Mindre stressande när det inte gick att köra fortare. Kommer nog förr eller senare.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tala om var den där kompisen bor och var han arbetar. Jag har tänkt ta mig dit en mörk höstkväll och sabotera det där projektet! Usch tvi vale mig vilka Big Brother fasonerOn 2002-09-13 15:33, AndersF1 wrote:
I ett samhälle som har svårt att acceptera att folk dör och speciellt "i onödan", så kommer det säkert att förr eller senare göras nåt radikalt åt trafikolyckorna. Det här med alkolås vore väl t.ex. inte så dumt. En kompis jobbar med ett system för att göra det omöjligt att köra för fort, vilket bygger på GPS-navigering för att hålla reda på den aktuella hastighetsgränsen. Har bl.a. provats på taxibilar i nån svensk stad och mottagandet var tydligen positivt bland de flesta. Mindre stressande när det inte gick att köra fortare. Kommer nog förr eller senare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Lucy: Han är redan utmobbad. En annan kompis kan inte undvika att påtala det hemska med projektet varje gång vi ses. Tacka vet jag vi andra gamla studiekompisar som sysslar med samhällsnyttiga saker som vapenutveckling... Han började ändå arbetslivet lovande med ett projekt om fjärrstyrda och delbara stridsvagnar, men nu detta, fy bubblan.
Allvarligt så tror jag säkert att det kommer ett sånt system, då det inte bara är Sverige som håller på med det, utan är tämligen spritt. Problemet med trafiken är att oskyldiga dör, men om sedan hastigheten är den stora orsaken är en annan sak.
Tingvall sa apropå det där med F1-banor att problemet med dagens trafiksituation är att den inte tillåter misstag, vilket inte passar system där människan ingår. Om man kör om på en vanlig dubbelriktad 90-väg så är det ju inte upplagt för missbedömningar eller misstag, vilket statistiskt förekommer hos en genomsnittlig människa. Så länge en sådan trafiksituation tillåts kommer vi aldrig att nå någon noll-vision.
Allvarligt så tror jag säkert att det kommer ett sånt system, då det inte bara är Sverige som håller på med det, utan är tämligen spritt. Problemet med trafiken är att oskyldiga dör, men om sedan hastigheten är den stora orsaken är en annan sak.
Tingvall sa apropå det där med F1-banor att problemet med dagens trafiksituation är att den inte tillåter misstag, vilket inte passar system där människan ingår. Om man kör om på en vanlig dubbelriktad 90-väg så är det ju inte upplagt för missbedömningar eller misstag, vilket statistiskt förekommer hos en genomsnittlig människa. Så länge en sådan trafiksituation tillåts kommer vi aldrig att nå någon noll-vision.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ett sådant system skulle aldrig kunna införas i USA. Jag tror dessutom att det är högst tveksamt att Danmark skulle införa ett sådant system. Jag kan inte heller se att några av de sydeuropeiska länderna skulle införa det. Införs det i Sverige, då gör jag en av två saker:
1: Monterar bort skiten eller gör den obrukbart om möjligt.
2: Flyttar för gott från det här landet.
1: Monterar bort skiten eller gör den obrukbart om möjligt.
2: Flyttar för gott från det här landet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Om ett system införs där hastigheten kontrolleras automagiskt så kan ju den gränsen höjas. Det vill säga att vi på en motorväg kunde sätta gränsen till 130, det är väl vad vi i realiteten har idag. Ingen skulle ju heller kunna köra fortare.
De allmänna vägarna är inte racebanor. Om du vill köra fort börja med rally eller banraceing. Jag därför att de resurser polisen idag lägger ner på att jaga oss som råkar köra några km/h för fort kan läggas på att utveckla motorsporten. Kanske genom race dagar då man får rasta sig ordentlig.
De allmänna vägarna är inte racebanor. Om du vill köra fort börja med rally eller banraceing. Jag därför att de resurser polisen idag lägger ner på att jaga oss som råkar köra några km/h för fort kan läggas på att utveckla motorsporten. Kanske genom race dagar då man får rasta sig ordentlig.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag antar att du alltid håller 90 på alla 90 vägar och 110 på alla 110 vägar då ....
Jag pratar inte vansinneskörningar här - men dagens motorvägar och bilar är konstruerade för mer än 110 km/t och dagens bilister klarar högre hastigheter också. En gräns på 130 vore det minsta att begära tycker jag - gärna också progressiva fartbegränsningar där det vid viss väderlek och tid, trafik m.m är tillåtet att köra fortare och vid andra tillfällen långsammare.
Jag pratar inte vansinneskörningar här - men dagens motorvägar och bilar är konstruerade för mer än 110 km/t och dagens bilister klarar högre hastigheter också. En gräns på 130 vore det minsta att begära tycker jag - gärna också progressiva fartbegränsningar där det vid viss väderlek och tid, trafik m.m är tillåtet att köra fortare och vid andra tillfällen långsammare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag kör alltid lagligt, utom en gång men då fick jag böter också - rätt åt mig.
Det här systemet som min kompis jobbar med skall inte ha en absolut gräns där bilen dör utan det sitter en anordning kopplat till gaspedalen som gör att det blir vansinnigt tungt att hålla ned gasen när man kör för fort. Men det skall alltså gå att köra för fort en kort stund vid t.ex. omkörningar. Så nu gäller det att träna högerbenet, Lucy...
Det här systemet som min kompis jobbar med skall inte ha en absolut gräns där bilen dör utan det sitter en anordning kopplat till gaspedalen som gör att det blir vansinnigt tungt att hålla ned gasen när man kör för fort. Men det skall alltså gå att köra för fort en kort stund vid t.ex. omkörningar. Så nu gäller det att träna högerbenet, Lucy...
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Det är ju just detta du kan få med elektonisk hjälp.On 2002-09-13 17:08, LuckyStrike1 wrote:
En gräns på 130 vore det minsta att begära tycker jag - gärna också progressiva fartbegränsningar där det vid viss väderlek och tid, trafik m.m är tillåtet att köra fortare och vid andra tillfällen långsammare.
Jag kör absolut inte lagligt, skulle ju knappast gå. Tycker heller inte att farten är det viktigaste att kontrollera. Det jag alltid tänker på är att ha marginaler. Kör jag om har jag tex alltid dubbla sträckan fri mot vad jag behöver (skulle aldrig köra om när jag får möte). Om jag viste att alla galningar körde på samma sätt så skulle jag utan problem kunna köra 140 hela dagarna. Nu är det ju tyvärr inte så utan folk ligger och pressar en meter bakom framför varande och kastar sig om i kurvor när de har möte. Ibland blir man f*n mörkrädd
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
JAg vill kontrollera det själv, och inte har en maskin som bestämmer att nu får jag köra i 130 om jag vill. Därifrån är ju inte steget långt till att ha bilar som går på autopilot medan man sitter där och läser tidningen och då kan man ju lika gärna ta sunk-tåget.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ska våra privatbilar bli som F1-kärrorna? Då blir det ingen mer bil för min del.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Det finns en stor fördel med bilen framför sunktåget. Den går när du vill och vart du vill. Att man sen kommer fram levande är ju bara positivt och risken för det ökar om en dator styr.
Om jag vill leka och köra bus kan jag ju göra det på andra ställen och på andra sätt (vilket jag gärna gör). Men när jag ska resa så ser jag hellre till säkerheten.
Om jag vill leka och köra bus kan jag ju göra det på andra ställen och på andra sätt (vilket jag gärna gör). Men när jag ska resa så ser jag hellre till säkerheten.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
På rak arm så kommer jag bara på en chaffis som träffat muren i en vänstersväng. Tyvär så kan han inte ge svaret.On 2002-09-13 10:39, zz wrote:
Men om man vrider ratten åt tex vänster och bilen fortsätter i tangentens riktning och där träffar en mur. Föraren har ju gjort allting rätt, hålligt max fart, svängt åt rätt håll och ändå så går det inte som han tänkt sig, då är det väl ändå matterialfel som inte föraren kan belastas för???
Däremot vet jag en som åkte rakt fram i en höger kurva och med tanke på skynket som hölls upp och lukten så får jag nog hålla med dig. Inte mycket som den chaffören kan lastas för.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Eftersom jag besvara ett inlägg från ZZ om förare som vrider på ratten. Så är Cart otänkbartOn 2002-09-14 12:14, Razor wrote:Vad sägs om i stort sett varenda CART-chaffis?On 2002-09-13 23:47, Nisse wrote:
På rak arm så kommer jag bara på en chaffis som träffat muren i en vänstersväng. Tyvär så kan han inte ge svaret.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-09-14 12:47 ]</font>
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte