Ett steg i rätt riktning?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

FIA anser tydligen att det är viktigare att köra F1 i länder där tobaksreklam är tillåten än att behålla attraktiva banor i kalendern. Nu sjunger Spa-banan på sista versen eftersom Belgien har infört förbud för tobaksreklam. Tydligt är att de sportsliga intressena hamnar alltmer i bakgrunden.

Mark Blundell säger till Atlas F1 att han anser att något måste göras annars kommer tv-tittarna att välja bort F1.

Det ärcker med att kolla aktiviteten på Forzas forum för att kosntatera att intresset för F1 har minskat betydligt och det lär inte bli bättre om klassiska banor som Spa plockas bort ur kalendern.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Spa har stått inför den här risken i flera år nu. Varje år kämpar Bernie för att den belgiska regeringen ska fortsätta med sitt undantag från tobaksreklamsförbudet just för GP-tävlingen samt att EU ska godkänna det undantaget. Hitills har det lyckats men Bernie har nu sagt till Autosport att han är trött på att helt själv sköta arbetet med att rädda Belgiens GP utan någon som helst hjälp från Belgiens regering. Det kan jag faktiskt förstå.

Kanske försvinner Belgiens GP nu till slut om inte regeringen där kommer på andra tankar. Det behöver dock inte betyda att Spa banan försvinner, det går ju alltid att införa Luxemburgs GP igen eller något liknande upplägg som då körs på Spa banan och med tobaksreklam ...

Men det är inte bra att vi riskerar förlora klassiska europeiska banor för att de vill att folk ska röka mera, det positiva är dock att det är helt slut med tobaksreklam 2006 i F1 och då slipper vi åtminstone den problematiken.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

On 2002-09-03 14:36, JTarnstrom wrote:
Tydligt är att de sportsliga intressena hamnar alltmer i bakgrunden.
Formel 1 är ingen sport, det är business.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

JAg läste den där anmärkningen ifrån Bernie och jag tycker det var jäkligt arrogant. Varför skall just F1 vara ett undantag? Och varför går det bra i Frankrike, England och delvis USA, men inte i Belgien? Kanske för att de andra är större marknader?
Om Belgiens regering nu tagit ett demokratiskt beslut för att de vill att färre av deras underåriga ungdomar skall börja röka och därmed få ökad dödsrisk, m.m., så behöver väl inte Bernie klaga över det på ett sätt som får Belgiens regering att framstå som bovarna. Är det inte så att Malaysia också förbjudit tobaksreklam nyligen?

F1 har indirekt orsakat tusentals döda genom sin cigarettreklam så det vore nog på tiden att de liksom de flesta andra slutar göra reklam för skiten och hittar pengar någon annanstans. Visserligen kanske det blir mindre pengar till framförallt McLaren, BAR och Ferrari, men det är å andra sidan kanske ingenting som är en nackdel för sporten, utan snarare en fördel.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Varför gnälla över Belgiens förbud mot tobaksreklam när det om fyra år ändå blir så i de EU-länder som inte redan har ett dylikt förbud nu?

Att McLaren, Ferrari, BAR m fl blir av med stora sponsorer i o m att förbudet införs 2006 spelar nog ingen större roll då jag misstänker att de ser till att täcka upp den förlusten med nya sponsorer istället för tobaksbolagen.

Williams har ju visat att man kan köra F1 på hög nivå utan att ha något tobaksbolag i ryggen.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Varför inte låta de som är med och tävlar avgöra, tror nog de flesta kan tänka sig att stå över några kronor från sin sponsor och få köra SPA än att få de extra pengarna och köra på nån Mickey Mouse-bana i mellanöstern.
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Hur är det med alkoholreklam egentligen? Är det tillåtet i de här sammanhangen?
I sådana fall lär det ju finnas en hel del pengar att hämta där.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Williams har ju alkoholreklam (Veltins) så nog är det tillåtet alltid.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Frågan är vem som är i störst behov av den andre, Spa av F1 eller F1 av Spa. Om alla F1-lopp till slut skall gå på könlösa banor av Hungaro-ring typ så förlorar nog F1 en del av sin magi. Det är inte bara omkörningarna som räknas.
Jag läste en topic om det här på Atlas BB:
http://www.atlasf1.com/bb/showthread.ph ... adid=47506

Där en amerikan fått en helt annan respons ifrån sina NASCAR-polare när han visade det senaste Spa-loppet än vad han brukar få när han försöker visa dem andra lopp, trots det lite tråkiga loppet. En ombordkameraåkning runt Spa är ju verkligen speciellt, som t.ex. det klassiska dryga varvet med Häkkinen ifrån hans omkörning av Schumi som finns lite här och var på nätet. Hur kul är ett varv runt nya Hockenheim t.ex., även om det där finns möjlighet att iallafall köra om.

Ähh, lägg ner nån miljard på att bygga om delar av gamla ringen istället, så att den blir säkrare men utan att förstöra vyerna än ännu en totalt ointressant bana.

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Tyvärr byggs det inga klassiska racerbanor längre. Av kostnads och säkerhetsskäl så blir det numera bara små korta Mickey Mouse-banor av nya Hockenheim-typen.

A1-ring hade kunnat bli en riktig höjdarbana om dom bara hade orkat göra den längre och lite snabbare. Landskapet är ju perfekt.
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Razor:
Hehehe... där ser man vilken stenkoll man har :smile:

Jag tycker att mycket med det som är charmen med F1 försvinner i takt med att de klassiska banorna stympas eller försvinner. Det är bra att man vill höja säkerheten och ett stort steg är ju att göra banorna mindre och mer överskådliga, och det får man väl ha viss förståelse med. Men ändå... F1 har även ett arv att förvalta. Något som man fördärvar med de fåniga moderna banorna.

Det är ungefär vad jag menar på... hur jag nu menar :???:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Visst har det varit på tapeten förr med att Spa ska väck men jag tog upp det just för att jag håller på och tjatar i övrigt om att FIA inte vidtar tillräckligt med åtgärder för att sporten ska utvecklas åt rätt håll. Felaktiga åtgärder går däremot bra att snabbt sätta i verket.

Tärnström

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jag läste på grandprix.com att FIA har börjat förstå att sporten F1 lider av bristen på omkörningsmöjligheter och att man därmed sneglar på olika lösningar för att förbättra det.
Hoppas att det finns någon substans i artikeln och att det inte blir någon halvmesyr som krystas fram från FIA.

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Bara de inte kommer med den vansinniga idén som presenterades för ett par år sedan med olika vägval a´la arkadspel.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-09-03 18:44, JTarnstrom wrote:
Visst har det varit på tapeten förr med att Spa ska väck men jag tog upp det just för att jag håller på och tjatar i övrigt om att FIA inte vidtar tillräckligt med åtgärder för att sporten ska utvecklas åt rätt håll. Felaktiga åtgärder går däremot bra att snabbt sätta i verket.

Tärnström
Jag håller fullständigt med dig Tärnström, du tjatar och tjatar din gamle domedagsprofet :wink:

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tycker i alla fall att nya ringen blev jäkligt lyckad. Längre blev den också.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jo, men inte längre än nord-slingan och inget som kompenserar att Spa skulle försvinna.

Tärnström

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

On 2002-09-04 04:17, Jari wrote:
Jag tycker i alla fall att nya ringen blev jäkligt lyckad. Längre blev den också.
Första kurvan var väl OK eftersom den förbättrar möjligheten till omkörningar, men den knixiga nya slingan i sig var jäkligt trist. Den kom ju till för att åskådarna skulle få se bilarna litet längre, men: F1-bilar är gjorda för att köras i 250 knyck, inte tuffa omkring i 100.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tror att ringen faktiskt har stått för de roligaste racen fler gånger än en under flera säsonger. Det blir alltid omkörningar, det finns högfartskurvor som ner till Dunlop och ITT-bogen.
Jag gillar ringen, den har alltid varit oväntad i sina resultat. Få har vunnit från pole t.ex.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ringen är en själlös bana och ifråga om banor som har bjudit på underhållande race så har ju både Magny-Cours och A1 Ring bjudit på betydligt mer underhållning i racen än vad Ringen har gjort tycker jag. Årets race på Ringen var ju ett sömnpiller nästan i klass med Ungern och Spa ...

PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

On 2002-09-04 16:19, LuckyStrike1 wrote:
Årets race på Ringen var ju ett sömnpiller nästan i klass med Ungern och Spa ...
Nähä, man satt ju som på nålar och väntade på stallordern!
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

On 2002-09-04 16:19, LuckyStrike1 wrote:
Ringen är en själlös bana och ifråga om banor som har bjudit på underhållande race så har ju både Magny-Cours och A1 Ring bjudit på betydligt mer underhållning i racen än vad Ringen har gjort tycker jag. Årets race på Ringen var ju ett sömnpiller nästan i klass med Ungern och Spa ...
Det säger du bara för att :monkey: gjorde bort sig på ringen i år. Ringen brukar bjuda på fina rejs. Tyvärr kommer banan för evigt att jämföras med Nordschleife som ligger ett stenkast därifrån. Och i jämförelse med nordslingan så bleknar alla andra banor.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nää det säger jag för att Ferrari var upp mot 2-3 sekunder snabbare per varv, Williams körde sönder sina Michelin däck och fick ägna sig åt att blockera McLaren bilar och att många förare studsade av på den katastrofalt ojämna asfalten i den första fjantiga nya kurvan. Var var racet någonstans? Att Montoya dummade sig och trodde att han kunde försvara en mycket snabbare Coulthard med sönderslitna däck har ingenting med det att göra.

Jag gillade för övrigt Magny-Cours i år - ett mycket spännade race - och där gick ju Montoya, Ralf och Williams bort sig i inställningarna för att hålla däcken fräscha ... bara som ett exempel på att det inte har med mina åsikter att göra.