1 (1970). Gissa märke och modell
Parkeringsvärmare?
Eluppvärmd bakruta?
Automatiska backstrålkastare?
Elektrisk klocka?
Dubbelledad bakaxel av Porsche-typ?
Separat hjul-upphängning?
XXX-service?
Fyra fria XXX-diagnoser?
5 års vagnskadegaranti-Europa-garanti?
Andra kan erbjuda liknande fördelar – men inte för 17.185:-
XXX
Ett sätt att ha det bra
2 (1971). Gissa märke och modell
Tänk lite längre
Folk som vet vad dom talar om anser att XXX går som på räls genom kurvorna.
Motorn är sammanbyggd med växellådan och slutväxetill ett kompakt kraftpaket. Tyngdpunkten är exakt över framaxeln – perfekt viktfördelning!
Bred spårvidd. Stort axelavstånd. Korta överhäng såväl fram som bak.
Framhjulsdrift. Gördeldäck.
Kuggstångsstyrning. Framaxel med bl a fjäderben, stora dubbelverkande stötdämpare och krängninshämmare.
Unik bakaxelfjädring med bl a triangellänkar och individuellt upphängda hjul.
XXX
Årets bil 70/71. Förberedd för datastyrd felsökning.
3.(1971). Gissa märke
XXX kommer från YYY Motor Co, ZZZ (land), en av världens största bilproducenter. Under 1970 tilverkade YYY Motor Co. c:a 1,3 miljoner bilar. Total-vann Safari-rallyt med XXX 1600 SSS. Blev 3:e importmärke i USA. Och en storsäljare i våra nordiska grannländer.
I sex månader förbereddes också försäljningsintroduktionen i Sverige. Med utbildning av bilmekankiker och upplagring av reservdelar. XXX vet att ingen bil är bättre än sin service. Nu är vi beredda att visa svenskarna att XXX är ett stor bilmärke.
4 (1972). Gissa märke och modell
XXX. Mycket bil för pengarna.
XXX är generös i allt. Du känner det när du sträcker ut i baksätet. När Du rattar den. När Du stuvar bilen full med fem. Gemerös utanpå också. Lång motorhuv – kort bakvagn. Sportig. Elegant. Snygg. Tidningen Se sammanfattade XXX så här: ”XXX är faktiskt två bilar i en. Fräsig sportcoupe utanpå, rymlig familjebil inuti”.
Generöst urval också. Du kan välja bland flera modeller. En ekonomisk bekväm X-version, en elegant XXX Y, en sportig YY och en lyxig YYY. 2- eller 4-dörrars sedaner, en generös kombi eller en fräsig sportcoupe. Du kan välja den nya raka 4-cylindriga motorn på 1,6 liter och 72 hk DIN eller 88 hk DIN. Som Dagens nyheter famm ”piggare, vassare och varvvilligare”. 2,0 liters V6:and på 90 kh DIN. Eller en 2,3 liters på 108 kk DIN. Och Du kan få de flesta modeller med manuell eller automatisk väsellåda.
Tiitar Du in till någon av våra återfösäljare får Du flera generösa fakta om XXX .
5 (1972). Gissa bilmärke (Denna är enkel!)
Allt fler tänker på säkerheten när de köper bil. Det är vi glada för.
Vi är glada för det ökade intresset. Glada därför att vi själva talat så länge om säkerheten. Men inte bara talat.
XXX-bilarna har en mängd viktiga säkerhetsdetaljer. Som det tvåkrets, triangeldelade bromssystemet som gör att Ni behåller full bromsverkan med en krets ur funktion. Den delade rattstången, de mjuka reglageknapparna eller nackskydden.
Ändå ska ni inte bara se på detaljerna. Så dungerar vår säkerhetsfilosofi. Helheten – den stabila karossen t.ex. och de goda vägegenskaperna – har vi idag och därför kan vi arbeta med detaljerna. Det senaste synbara resultatet av vårt arbete är den ganska omtalade bältespåminnaren som nu finns i alla nya XXX-bilar.
Om några år kommer det säkert en lag om bältespåminnare. Men den såg vi ingen anledning att vänta på. Och naturligtvis väntade vi inte på att införa 3-punkts bilbälten. Det gjorde vi 1959. Tio år innan lagen kom. Vi väntade inte heller med att införa lamell-glas i vindrutan. Det gjorde vi 24 år innan lagen kom.
Vi brukar faktiskt vara lite före när det gäller säkerheten.
6 (1972). Giisa märke och modell.
XXX med 120 hästar under huven
… Accelerationen från 0 till 100 km/tim är uppmätt till 11,6 sek. Med lågoktanig bensin.
Vidare öär XXX utrustad med varvräknare, trippmätare, läderklädd ratt, hårdare fjädrar, modifierat avgassystem och H4 lampor.
Utvändigt har du redan upptäckt de bredalättmetallfälgarna (5tums), den avvikande svarta grillen och metallicfärgen i kopparton.
Det är naturligtvis inte en bil för vem som helst. Den byggs med extra omsorg för de verkliga bilentusiasterna. Ett begraänsat antal av 1972 års modell kommer att fördelas så rättvist som möjligt bland våra återförsäljare.
Är du finsmakare på bilar? Då ska du titta närmare på en XXX. I synnerhet om du längtar efter en sportig famojebil. Du får rejäla utrymmen för barn och bagage utan att behöva göra avkall på prestanda och vägegenskaper.
7 (1972). Gissa märke och modell.
Skillnaden merllan XXX och Volvo 142:
… I stället för att göra stora, vackra bilar som tar sig bra ut på en svensk parkeringsplats, försöker vi bygga bilar som är vettiga för sitt ändamål. Det finns ju fler platser här i världen som man vill lära känna närmare än bensinmacken.
…
Nu säger du kanske. Det där är ingen rättvis jämföelse. Volvo och Saab ger mig ju så mycket mera bil för pengarna. Visst, visst. Erkännes. Men hur mycket bil behöver du egentligen? Är det kanske inte så, att om du köpte mat som du köper bil, skulle du bli tvungen att kasta en del. Därför att familjen inte hann äta upp den, medan den var fäsk? Vi bara undrar!
…
Den är t.o.m. 20 cm kortare än den lilla VWn på utsidan. Invändigt ungefär lika rymlig som Volvo Amazon. Fast den har förstås ett bra mycket större bagageutrymme än pensionären Amazonen. Vad mer kan begäras?
Men Volvo är ju i alla fall alltid Volvo.
Vi tänker inte säga emot dig. Men du skall i alla fall veta att XXX accelererar 0-400 m på nästa exakt samma tid som Saab 99 och Volvo 142. Och den är vägsäker. Tack vare att dne är framhjulsdriven. (Har du upplevt hur det är att köra en framhjulsdriven bil på svnenska vintervägar?). Den har radialdäck. Skivbromsar fram. Tvåkretsbromsar. Och en lastkännande tryckutjämningsvewntil, som ska se till att bakhjulen inte låser sig före framhjulen, när du bromsar hårt med tom bakvagn.
XXX
Vi har framtiden för oss.