Tråkigt år!
-
- Inlägg: 99
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Vadstena Sweden
Tycker att all motorsport har blivit tråkig nu... det händer fasen ingenting i racen längre vet ej vad det beror på men kommentatorn på carten i söndags sa att det berodde på antispinnet o det ligger nog nånting i det... det blir ju inga omkörningar eller nånting längre.. den ende som kan stå för lite underhållning ibland är Villeneuve!
Jag tycker att dom ska ta bort antispinnet igen så det i alla fall kan bli lite spektakulära avåkningar!
Jag tycker att dom ska ta bort antispinnet igen så det i alla fall kan bli lite spektakulära avåkningar!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Du ska inte lyssna på kommentatorerna. De vet inget. Annars håller jag med. Kan inte påminna ett sämre motorsportår. -78 var möjligen sämre men av helt andra anledningar. Självklart är lågkonjunkturen en bidragande faktor men som jag ser det har den bara påskyndat en process som förmodligen hade skett ändå. I F1 har man haft en alldeles för stor kostnadskostym vilket har inneburit att gapet mellan de som är besuttna och de som inte är så besuttna har ökat. Tyvärr tycks alltför få inse att den tekniska nivå som vi har uppnått inte längre gagnar sporten på samma sätt som den gjorde förr. Därför var det förvånande att CART-organisationen tillät Traction Control att införas i en serie där man har bättre förutsättningar att övervaka användandet av dylika hjälpmedel.
Tyvärr tror jag att F1 inte har nått botten ännu. Det har fattats alltför få beslut som kan bidra till en kursändring och de beslut som eventuellt skulle kunna fattas nu, de kommer inte att kunna ha nån effekt förrän tidigast nästnästa säsong och då kan skadan vara betydligt större än vad den är idag. CART är på rätt väg, man har fattat rätt beslut (förutom TC:n då, men det går ju att ändra till nästa säsong), men tyvärr har serien sjunkit så lågt att ödet ligger utanför CART-organisationens händer. Vi får hoppas att det går bra nästa säsong, att man får de stall och förare man behöver för att kunna bjuda på bra racing annars kommer nog serien att självdö. Standardvagnsracingen står inför en uppbyggnadssäsong. Först 2004 tror jag att vi kan få se racing på samma nivå på hemmaplan som när STCC var som allra bäst för ett par år sedan. Det är bara att hålla ut.
Tärnström
Tyvärr tror jag att F1 inte har nått botten ännu. Det har fattats alltför få beslut som kan bidra till en kursändring och de beslut som eventuellt skulle kunna fattas nu, de kommer inte att kunna ha nån effekt förrän tidigast nästnästa säsong och då kan skadan vara betydligt större än vad den är idag. CART är på rätt väg, man har fattat rätt beslut (förutom TC:n då, men det går ju att ändra till nästa säsong), men tyvärr har serien sjunkit så lågt att ödet ligger utanför CART-organisationens händer. Vi får hoppas att det går bra nästa säsong, att man får de stall och förare man behöver för att kunna bjuda på bra racing annars kommer nog serien att självdö. Standardvagnsracingen står inför en uppbyggnadssäsong. Först 2004 tror jag att vi kan få se racing på samma nivå på hemmaplan som när STCC var som allra bäst för ett par år sedan. Det är bara att hålla ut.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Nej, lyssna inte på CART-kommentatorerna!
Själv tycker jag att racingen är jättekul, både i Formel 1 och CART. Visst har Ferrari varit överlägsna men jag tycker ändå inte att loppen varit givna på förhand. Det finns alltid något eller någon som bidrar till lite spänning och variation. Som t.ex. Kimi Räikkönen i Belgiens GP. Eller som Shinji Nakano i senaste CART-loppet.
Visst, vi får inte se så mycket omkörningar men frågan är vilken väg som är rätt att gå? Sa inte Kenny Bräck, när CART-kommentatorn intervjuade honom nu senast, att det inte är speciellt lätt att köra förbi någon när alla har likadana grejer. Jag tror inte att lösningen är att förbjuda teknisk utveckling och sträva efter att förse alla förare med likadana bilar i Formel 1, för då kommer det att bli ännu mindre racing.
Själv tycker jag att racingen är jättekul, både i Formel 1 och CART. Visst har Ferrari varit överlägsna men jag tycker ändå inte att loppen varit givna på förhand. Det finns alltid något eller någon som bidrar till lite spänning och variation. Som t.ex. Kimi Räikkönen i Belgiens GP. Eller som Shinji Nakano i senaste CART-loppet.
Visst, vi får inte se så mycket omkörningar men frågan är vilken väg som är rätt att gå? Sa inte Kenny Bräck, när CART-kommentatorn intervjuade honom nu senast, att det inte är speciellt lätt att köra förbi någon när alla har likadana grejer. Jag tror inte att lösningen är att förbjuda teknisk utveckling och sträva efter att förse alla förare med likadana bilar i Formel 1, för då kommer det att bli ännu mindre racing.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Helt riktigt att enhetsklasser ger trist racing. Tricket är att hitta balansen och idag får vi väl säga att CART och F1 representerar var sin motpol. En lösning som CART har haft tidigare i historien är ju att varje leverantör, om det så är däck, motorer eller chassin, har varit tvungna att leverera till ett visst antal stall. Det innebar att det alltid fanns nån kombination av dessa faktorer som fungerade bättre än andra i vissa lägen vilket i sin tur skapade bra racing. Bilarnas egenskapetr var tillräckligt olika för att en materiell fördel i ett visst läge skulle kunna omvandlas till en omkörning. CART har lite jobb att göra på den fronten inför nästa säsong då serien i praktiken blir en enhetsserie med undantag för någon enstaka Reynard-kärra.
F1 har som sagt gått för långt åt andra hållet. Jag ska inte säga att förarens roll har minskat, Schumacher har en högst väsentlig roll i Ferrari, men KÖRNINGENS betydelse har minskat i förhållande till förr. Det måste F1 ändra på om man ska behålla publiken. Alltför många har nog genomskådat sportens utveckling de senaste åren.
Tärnström
F1 har som sagt gått för långt åt andra hållet. Jag ska inte säga att förarens roll har minskat, Schumacher har en högst väsentlig roll i Ferrari, men KÖRNINGENS betydelse har minskat i förhållande till förr. Det måste F1 ändra på om man ska behålla publiken. Alltför många har nog genomskådat sportens utveckling de senaste åren.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är lättare för en ny ung förare att i F1 idag än tidigare men det är fortfarande de bästa förarna som är snabbast. Sen tycker jag att F1 har bjudit på en hel del kul race i år om man bara tittar vad som händer bakom de två Ferraribilarna. De kör utom tävlan i år men bakom händer en hel del och de kommer inte att vara så här överlägsna särskilt länge.
F1 har sina, framförallt ekonomiska, problem men Bernei kommer inte att tillåta att fler stall går i putten. CART har sina problem med IRL och konkurrensen mellan de två serien som i nuläget tyvärr gynnar bonnlurks serien IRL. Men förhoppningsvis kan Pook styra skutan åt rätt håll så CART kommer tillbaka till sina glansdagar de hade under 90-talet. F1 har under slutet av 90-talet och början av 2000-talet bjudit på bra mycket mer underhållning än det var under slutet av 80- och under 90-talet enligt min mening.
F1 har sina, framförallt ekonomiska, problem men Bernei kommer inte att tillåta att fler stall går i putten. CART har sina problem med IRL och konkurrensen mellan de två serien som i nuläget tyvärr gynnar bonnlurks serien IRL. Men förhoppningsvis kan Pook styra skutan åt rätt håll så CART kommer tillbaka till sina glansdagar de hade under 90-talet. F1 har under slutet av 90-talet och början av 2000-talet bjudit på bra mycket mer underhållning än det var under slutet av 80- och under 90-talet enligt min mening.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Vem bryr sig om vem som kommer trea? Det är bara vinnaren som räknas. Hoppas du får rätt men tyvärr tror jag Ferrari kommer att fortsätta dominera så länge Brawn & Byrne är kvar.On 2002-09-03 09:47, LuckyStrike1 wrote:
Sen tycker jag att F1 har bjudit på en hel del kul race i år om man bara tittar vad som händer bakom de två Ferraribilarna. De kör utom tävlan i år men bakom händer en hel del och de kommer inte att vara så här överlägsna särskilt länge.
Bernie har tidigare sagt att han antalet bilar på startlinjen inte bekymrar honom. Det får lika gärna vara 10 som 20, bara de är tillräckligt bra. Vilket väl egentligen borde betyda att vi i år bara skulle ha 2 bilar på gridden......Bernei kommer inte att tillåta att fler stall går i putten.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
I princip har ju Bernie också rätt - kvalitet före kvantitet. Men han har ju med privata pengar tidigare bland annat Jordan och Sauber men även Minardi att stanna kvar när de hade problem. Jordan hjälpte han t.ex till att överleva 1992 när de i princip var konkursfärdiga.
Brawn och Byrne stannar inte i all evighet men även om de skulle det så har det alltid skiftat i F1. För bara några år sen så var det ju Adrian Newey som var det stora geniet och då sas det att bara hans bilar kunde vinna. Han är fortfarande kvar .... Glöm sen inte heller att Bridgestone har ett ganska rejält övertag över Michelin i år. Kan Michelin skifta den balansen kommer McLaren och Williams att komma mycket närmre.
Williams har dominerat förut också och med BMW bakom och ett alltmer kunnigt ingenjörsgäng så kommer de också att knappa in.
Jag tror inte att Ferraris dominans kommer att hålla i sig särskilt länge, ett F1 stall har genom historien aldrigt kunnat vara helt överlägsna mer än ett par säsonger. Sen kommer det alltid in nya faktorer - regeländringar, förare, däckskrig och annat - som påverkar.
Visst har du rätt i att det är segrar som räknas men det betyder inte att det finns en stor portion behållning att se 3-4 bilar slåss om en tredjeplats. Eller att se hur oerhört jämnt det är mellan BAR, Jordan, Sauber och Renault lite längre ner. Man får själv söka udnerhållningen, inte bara sitta och vänta på att den ska trilla ner i knät på en
Brawn och Byrne stannar inte i all evighet men även om de skulle det så har det alltid skiftat i F1. För bara några år sen så var det ju Adrian Newey som var det stora geniet och då sas det att bara hans bilar kunde vinna. Han är fortfarande kvar .... Glöm sen inte heller att Bridgestone har ett ganska rejält övertag över Michelin i år. Kan Michelin skifta den balansen kommer McLaren och Williams att komma mycket närmre.
Williams har dominerat förut också och med BMW bakom och ett alltmer kunnigt ingenjörsgäng så kommer de också att knappa in.
Jag tror inte att Ferraris dominans kommer att hålla i sig särskilt länge, ett F1 stall har genom historien aldrigt kunnat vara helt överlägsna mer än ett par säsonger. Sen kommer det alltid in nya faktorer - regeländringar, förare, däckskrig och annat - som påverkar.
Visst har du rätt i att det är segrar som räknas men det betyder inte att det finns en stor portion behållning att se 3-4 bilar slåss om en tredjeplats. Eller att se hur oerhört jämnt det är mellan BAR, Jordan, Sauber och Renault lite längre ner. Man får själv söka udnerhållningen, inte bara sitta och vänta på att den ska trilla ner i knät på en
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Jag vet, letar oftast desperat runt efter underhållning bland CD:s kanaler och är helt slut i fjärrkontrollsfingrarna efter loppen.On 2002-09-03 10:47, LuckyStrike1 wrote:
Man får själv söka udnerhållningen, inte bara sitta och vänta på att den ska trilla ner i knät på en
För övrigt är det ingen liten uppgift Williams och McLaren står inför om de ska vända trenden. Ferrari har idag:
-bästa däcket
-bästa bilen
-bästa motorn
-bästa förararna
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det vet du väl att det är:On 2002-09-03 11:08, Cuscino wrote:
För övrigt är det ingen liten uppgift Williams och McLaren står inför om de ska vända trenden. Ferrari har idag:
-bästa däcket
-bästa bilen
-bästa motorn
-bästa förararna
-bästa däcket - skräddarsytt
-bästa bilen - fusk
-bästa motorn - fusk
-bästa förararna - gutslösa fjollor med stallorder
/E
--
Ta emot den jävla kepsen, ZZ!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: EnzoF1 den 2002-09-03 11:33 ]</font>
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Jorå, jag håller med dig om att däcket är skräddarsytt, att sicksackmannen är ryggradslös och att stallorder är ett sjukt tilltag.On 2002-09-03 11:32, EnzoF1 wrote:
Det vet du väl att det är:
-bästa däcket - skräddarsytt
-bästa bilen - fusk
-bästa motorn - fusk
-bästa förararna - gutslösa fjollor med stallorder
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
På CD har jag kunnat hitta lite underhållning i de flesta loppen. T.o.m sömnpillret Ungern, som var säsongens absolut tråkigaste lopp, kunde ge lite lite underhållning tack vare onboardkamerorna som jag ägnade min tid åt.On 2002-09-03 11:08, Cuscino wrote:
Jag vet, letar oftast desperat runt efter underhållning bland CD:s kanaler och är helt slut i fjärrkontrollsfingrarna efter loppen.
[quote9För övrigt är det ingen liten uppgift Williams och McLaren står inför om de ska vända trenden. Ferrari har idag:
-bästa däcket
-bästa bilen
-bästa motorn
-bästa förararna [/quote]
Håller inte med om bästa förarna ... Schumacher enormt bra just nu, inte tu tal om det, men jag anser nog att det finns några stycken som med likvärdigt material kan utmana och göra livet svårt för honom. Dock är inte Rubens en av dem även om han inte tillåts försöka ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
De flesta är väl överens om att sicksackmannen är snabbast av dagens F1-förare. Och om vi ser tillbaka på säsongen har Rubens inte varit långt efter honom - speciellt om man betänker att han inte får samma förutsättningar. Härav mitt påstående att Ferrari har de bästa förarna.
Men jag kan hålla med om att det nog finns andra som skulle kunna utmana, så däcken, bilen och motorn är nog viktigare faktorer. T.o.m. Yoong hade väl vunnit VM om han kört Ferrari.
Men jag kan hålla med om att det nog finns andra som skulle kunna utmana, så däcken, bilen och motorn är nog viktigare faktorer. T.o.m. Yoong hade väl vunnit VM om han kört Ferrari.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
Jag menade naturligtvis tvärtom, Jari. Var jag så otydlig?
Öhh... men jag märker nu att skämtet kanske inte blev så uppenbart eller också är jag bara förvirrad. Sannolikt en salig gegga av alltihop och lite till.
Konstigt...
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Mad Mako den 2002-09-04 12:37 ]</font>
Öhh... men jag märker nu att skämtet kanske inte blev så uppenbart eller också är jag bara förvirrad. Sannolikt en salig gegga av alltihop och lite till.
Konstigt...
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Mad Mako den 2002-09-04 12:37 ]</font>