Jag tycker det är lite synd att Cart infört sina tankningsfönster.
Nu när både F1 och Cart brottas med problemet att aerodynamiken gjort omkörningar nästintill omöjliga så saknar jag möjligheten för teamen att laborera med olika tankningsstrategier.
Jag förstår att man införde dessa fönster för att komma åt problemet med att vissa förare ex. Papis vinner lopp genom tur med gulflagg och mängder av varv bakom Pacecar.
Men som det är nu när organisationen tagit sig i kragen och inte skickar ut Vipern såfort Andretti eller Tracy varit i muren så tycker jag inte tankningsfönstren behövs.
Utan fönstren skulle det ge en förare mer spelrum och fler klurigare taktikte, fler omkörningar eftersom vissa kör snålare och på mindre stopp.
Jag tror Cart skulle bli en bättre och mer spännande serie utan tankningsfönster.
Tanknings fönstren...
-
- Moderator
Om man inte hade infört regeln om tankningsfönster hade vi fått se betydligt fler lotterivinster och det tror jag inte att det finns någon som vill ha tillbaka. Jag tycker att regeln är bra, den tvingar förarna att köra för fullt och det är väl meningen med racing? Däremot tycker jag att man ska plocka bort antispinnsystemen. Det borde inte vara så svårt att kontrollera. Cosworth borde kunna förse stallen med elektronikboxar och se till att vissa bestämda parametrar är möjliga att ändra, inget annat.
En annan fundering är också om balansen mellan undersidan av bilen och översidan har förskjutits till översidans fördel i fråga om aerodynamisk effekt. Bilarna verkar inte kunna ligga riktigt lika nära varandra som förut.
Tärnström
En annan fundering är också om balansen mellan undersidan av bilen och översidan har förskjutits till översidans fördel i fråga om aerodynamisk effekt. Bilarna verkar inte kunna ligga riktigt lika nära varandra som förut.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
-
På vilket sätt menar du att vi skulle fått se fler lotteri vinster i år om fönstren inte fanns?
Hittills har vi ju bara sett enstaka gulflagg situationer och inte de orgier som det handla om ifjol.
Håller dock med dig om att TC är ett otyg.
Jag vet inte hur dom byggt in det i bilarna men som jag föstått det så är det ganska svårt att förbjuda.
Sätten att ta sig runt det verkar vara oändliga.
I F1 gick det väl ganska många rykten om att vissas använde sig av TC även när det var föbjudet genom att koppla det till depåspeedwatchen bland annat.
Fast hur skulle Andretti ta sig runt utan TC?
Han snurrar på rätt bra redan nu...
Hittills har vi ju bara sett enstaka gulflagg situationer och inte de orgier som det handla om ifjol.
Håller dock med dig om att TC är ett otyg.
Jag vet inte hur dom byggt in det i bilarna men som jag föstått det så är det ganska svårt att förbjuda.
Sätten att ta sig runt det verkar vara oändliga.
I F1 gick det väl ganska många rykten om att vissas använde sig av TC även när det var föbjudet genom att koppla det till depåspeedwatchen bland annat.
Fast hur skulle Andretti ta sig runt utan TC?
Han snurrar på rätt bra redan nu...
-