En finne mindre

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Jaha, nu verkar Salo vara på väg ut (Autosport). Blir nog svårt för honom att hitta en ny styrning för nästa år.
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Han får väl börja köra IRL och tampas med Cheever och Salaasar och grabbarna. :grin:
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Äntligen!
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Bra
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Det var på tiden :beer:
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Seriöst (ja, jag vet, det här är inte rätt forum för sånt :wink:) så kunde man tänka sig att Newman/Haas bytte da Matta mot honom. Det är nog ungefär av samma kaliber.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jag tror inte Mika Salo är intresserad av sunkrejsing. Han liksom Jos Verstappen (en annan f.d lovande förare vars karriär heller aldrig lyfte) har bara varit inriktade på att köra F1.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Det är bra om Salo och McNish flyger till förmån för nya, lovande och fräscha förare, men de föreslagna ersättarna Panis och da Matta känns inte helt kul. Har t.ex. svårt att se att da Matta är roligare eller mer lovande än Massa. Förutom årets CART-säsong och möjligen lite fjolårets tycker jag inte da Matta gjort sådär jättemycket väsen av sig tidigare i karriären och han är ju ändå närmare 30 år. Panis kan kanske vara ett utvecklaralternativ, men nån roligare i andra sitsen vore att föredra. Kanske Davidson, Courtney, Bourdais eller t.o.m. Massa?

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jaha, det blev alltså Panis i det ena sätet.

Läste just att en del spekulerar i Pizzonia i det andra sätet. Vad har han gjort den senaste tiden? Under två år i F3000 har han lyckas kravla sig upp på pallen tre ggr totalt, varav en vinst och ligger i år t.o.m. efter Wirdheim som är en rookie. Han har fått beröm av Head för sina insatser som testförare, men vilken testförare har någonsin fått kritik ifrån stallet? De ordinarie förarna kan möjligen få en spark därbak om att det är bäst att sköta sig, men testföraren sparkar man väl inte på.
Då måste väl t.ex. Davidson vara ett betydligt bättre alternativ.
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Eller Wirdheim!
Jag kom inte sist!
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Fan, du hann föra JBS! :up:
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Toyota har slanters så dom behöver inte anställa några plantageägarsöner med tung portmonnä. Pizzona torde inte ha en sportmössa att få den kvarvarande Toyota-sitsen. I sånt fall är Massa och da Matta klart bättre och trovärdigare alternativ.

Har Wurz redan skrivit på för McLaren igen?
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Davidson anses av många vara ett jättelöfte och till skillnad ifrån Wilson är han ju inte direkt lång. Han vann Formel Ford-festivalen 2000, men Robert Dahlgren gav honom en ytterst hård kamp ända tills han körde av på sista varvet. Ifjol blev Davidson tvåa i brittiska F3 under sitt rookie-år, efter Sato. Men i slutet av säsongen såg han lika stark ut och kör i år F1.

Dahlgren vann Formel Ford-serien 2001 i en icke-fabriksbil, vilket jag inte vet om någon gjort förut. Förra helgen var han den förste någonsin som tog pole i brittiska F3 med en scholarshipbil. Vinsten i S-klassen blev han tyvärr av med då han tappade luftburken i loppet. I första loppet råkade han slå av motorn när han skulle slå på regnlampan. Då har han ändå inte kört så många lopp i bilen, eftersom han startade säsongen i en vanlig F3-bil med bl.a. usel motor. Så olika kan lotterna falla.

Richard Göransson vann en massa FF-lopp ifjol och ansågs av många att t.o.m. vara snabbare än Dahlgren, men kanske inte köra lika smart. Han har väl inte ens någon styrning alls just nu?

Det där sista steget verkar fattas när det gäller svenskar. Det vore ju iallafall kul om nån kunde få ett testkörningskontrakt, det har ju många andra med mindre meriter och skenbara talanger lyckats med. Behöver inte Toyota nån testförare till nästa år?

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kul att Panis får en bra sits till nästa säsong, helt rätt :up:

Skönt också att se McNish kliva ut lika snabbt som han kom in. Dessutom var det dags att se Salo försvinna, känns som han har gjort sitt i F1 nu.

Wurz har (tyvärr) skrivit på för McLaren och är klar för dem som tredjeförare tre år framåt. Vem som blir Panis stallkamrat dröjer nog för att man fortfarande förhandlar med da Matta och Newman Haas om övergångssumman. Själv vill jag gärna se t.ex Mark Webber i den andra Toyota sitsen nästa säsong. Justin Wilson är en annan som förtjänar en sits i Formel 1. Sebastian Bourdais från F3000 är ju en annan kandidat men frågan är om TOyota är så där jättetända på två fransmän i stallet ...

Massa tror jag inte är aktuell för stallet. Inte någon svensk heller. Kanske har Wirdheim en minimal chans till ett testförarkontrakt med stallet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Mark Webber lär vara på g för Jaguar.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Lemon den 2002-08-28 19:35 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jo ryktena placerar Webber där, men jag vill hellre se han hos Toyota. Tror det skulle vara en bra lösning för båda parterna.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Som jag spekulerade om i en annan topic såp skulle Massa vara kul i Toyota. Även någon a v toppförarna i F3000 kan ju vara intressanta.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

da Matta har börjat prata illa om F1 igen, vilket kanske tyder på att han inte är aktuell. Surt, sa räven...
Jag hoppas på Davidson, som jag tycker är en av de mer lovande britterna de senaste åren.

Om man tittar på F3000-förarna så är det väl Bourdais som kan vara aktuell, annars tycker jag inte att de andra ser så särskilt lovande ut. Utom Wirdheim som ju är överlägset bäste rookie, men det återstår att se om han kan resa sig ytterligare ett pinnhål nästa år. Visst, Pizzonia var bra i F3 för några år sedan, men har dalat sedan dess.

I brittiska F3 är det väl Courtney eller möjligen Kerr som kan vara något. I tyska F3 ser Gary Paffett klart stark ut. Där kan man förresten tala om utskåpning av teamkompis. Paffet har 61 p och 5 vinster, 22 p före tvåan, medans teamkompisen Liimatainen har 0 p och knappt lyckats ta sig upp på topp-10 nån gång. Kanske en finne mindre i tyska F3 också? :smile:

Annars kanske ledaren av europeiska FRenault, Eric Salignon, kan vara något? Han har ju fått en hel del lovord. Fjolårets vinnare, Augusto Farfus, ansågs också bra och väldigt ung (bara 18 år ifjol när han vann), men det har inte gått lika bra i årets Euro F3000, även om han bara kommit i mål två ggr i år, så det kan ju förklara en del. Som sagt, han är ju inte lastgammal.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vilka tror att Sato och Massa kan byta platser? (Ooops, Massa har visst inget att byta, men han kan ju gå till Jordan, medan Sato får testa hållbarheten på Toyotan.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-08-28 22:13 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gary Paffet har ju Keke Rosberg som manager och det brukar ju hjälpa till bra F1 platser om man säger så ...

Sen sa du det själv Jari, Massa har inte så mycket att byta med :wink:

Med Jordan vet man aldrig numera. Det kan bli vem som helst av Sato, Massa, Irvine, Davidson eller någon annan också för den delen .... frågan är bara om de gör sig av med Sato för att få en Massa, båda är lika vilda. Fast Massa tar ju poäng och kraschar inte så många bilar så han kanske kan vara något för EJ istället för Sato ialla fall... Davidson skulle ju vara attraktiv för Benson&Hedges om de har tänkt slanta upp lite mer pengar till stallet. Webber vill jag se var som helst utom i en Jaguar eller en Minardi nästa år. Han förtjänar en bättre sits än så. Irvine och Jordan vore ju kul ialla fall fast inte särskilt logiskt ...

Som sagt - det enda man kan vara säker på när det gäller Jordan är att man inte kan vara säker

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

On 2002-08-28 21:30, AndersF1 wrote:
da Matta har börjat prata illa om F1 igen, vilket kanske tyder på att han inte är aktuell. Surt, sa räven...
Jag tror inte att da Matta är aktuell för Toyota, jag misstänker istället att det blir Verstappen som tar den sitsen.
Trist, för jag skulle hellre se att någon ung förmåga fick den chansen.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Nu är det snart inga finnar kvar i F1... kan man avläsa en trend här. Över lag så verkar det som om den finska racingkompetensen sänkts... då inte minst med tanke på vissa finnars prestationer på den svenska amatörgokarten...

När ryker Kimi?

/E
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

On 2002-08-29 10:17, EnzoF1 wrote:
När ryker Kimi?
/E
Inom 10-15 år lägger han väl hjälmen på hyllan...

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag skulle gissa på att Kimi har fler år kvar i F1 än vad Schumi har :wink:

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Kimi kunde väl byta medborgarskap och t.ex. bli svensk, eller nåt? :smile:
Jag har för mig att det var någon site som kallade honom svensk för nåt år sedan, så det kanske stämmer.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Svenskarna kommer inom några år att vara betydligt hetare inom F1 än finnarna...

Trenden för finska förare pekar ju stadigt nedåt!

Ni hörde det här först!

/E
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Äsch, det där har diskuterats länge nu. Men det är bra att du ser tendenserna när du lyckas flytta blicken från de röda bilarna :wink:
/Jan

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: jajo den 2002-08-31 10:50 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

Säga vad man vill, men Toyota agerar inte direkt smart just nu. Lite kontinuitet hade säkert varit smartare än det radikala att sparka båda förarna. Dessutom är det väl så att Mika Salo lärt hela Toyota allt dom kan om F1 och vad är tacken?
(Inte för att jag tror att man skulle skörda frukterna av det redan nästa år ändå)
Minns hur lång tid det tog med Todt, Brawn och Schumacher att få styr på brandbilarna.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Om det är som Petersens säger, att mekaniker och tekniker är trött på Salo och hans ickekonstruktivt gnällande och skällande, så är det nog ingen större förlust att han får gå. Du kan väl hejda nationalismen litegrann Jari, jag vet ett det finns ett antal fler i Toyota som varit involverad i F1 förut. Jag skulle t.ex. gissa att Toyota lärt sig mer av en erfaren konstruktör som Brunner än vad Salos gnällande kunnat bidra med.... :roll: Sedan kan det nog även hända att Panis kan komma med mer konstruktiv info än vad Salo någonsin klarat av.

Däremot hade de kanske kunnat behålla McNish, men han är väl helt enkelt för långsam och inte direkt någon framtidsman heller. Om han dessutom inte kan komma med någon bra feedback så är det kanske lika bra att ta in någon annan, som ev. är mer för framtiden. Får väl se vem de väljer.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-08-31 19:55, Jari wrote:
Minns hur lång tid det tog med Todt, Brawn och Schumacher att få styr på brandbilarna.
Schumacher slogs om VM-titeln till sista loppet första året de var tillsammans i Ferrari...

Men nu började de inte heller direkt ifrån noll.

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Eddie Irvine ger det skottska nötkreaturet en rejäl råsop i sin spalt i Sun:

"David Coulthard can forget any dreams he may have of winning the world crown. He should even dismiss the notion that he is now McLaren's team leader, for David's career has been killed by team-mate Kimi Raikkonen.

It's ironic that David started the season believing he would finally be McLaren's big hope following the retirement of double world beater Mika Hakkinen - only to find himself blown away by the younger Finn.

While David may like to think he is now the team's top dog, I feel Kimi is the one that boss Ron Dennis is looking to. Kimi has something David lacks - star quality.

Kimi has asserted himself as the team number one, although he's probably not as good technically as David yet. But he's only 22 and will quickly learn that side of things.

It was generally assumed that once Mika left, David would be the shining light but Kimi has really put him in the shade. The trouble is David lacks the natural ability which sets some drivers apart.

I always thought that while Mika was a great driver, he was too inconsistent. If everything wasn't spot on, he didn't go flat out. But Kimi appears to give 100% every time he steps into the cockpit.

The other thing which which should concern David is the fact Dennis is right behind the Finn."

Det enda uttalandet som jag fann lite underligt var detta: "Kimi has something David lacks - star quality." :???: Va fan menar Öjvin? Inte kann det vara Räkans utstrålning på presskonferenserna i alla fall.

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Man blir inte en stjärna bara för att man strålar.
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

Men man kan bli metroit istället!!!
Nä då jag börja gilla mer å mer Räkan kanske han skulle ha hjälp av Martin Schanche !!!!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Toyotas problem, liksom BAR:s, Jordans, Renaults mfl är inte förarna utan bilarna. Först när bilen är konkurrenskraftig och kan vara med och slåss om segrar och pallplatser är det dags att börja deala med olika förare, inte innan dess. Då gör man klokast i att ordna infrastrukturen i stallet, få ordning på desigerns och ingenjörer, skaffar sig en sjujäkla vindtunnel och bygger en bra bil.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

För stall av den typen som du räknar upp, Lucy, så är det väl viktigt att ha förare som kanske inte i första hand levererar fina resultat i racen men som är duktiga på att testa bilen och ge ingenjörer och tekniker den feedback som krävs för att utveckla bilen vidare?

Jag kan mycket väl tänka mig att t ex Toyota hellre skulle ha en något långsammare förare som är en riktigt bra testare framför en som är toksnabb men usel på att testa och utveckla bilen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

I Augustinumret av F1 Racing skrev Peter Windsor en (för en gångs skull) bra artikel. Han jämförde hur Ferrari byggt upp sin framgång - först Todt, sen Byrne och Brawn och sen en bra bil och sen nyttja framgångarna av det. Jämförelsen haltar ju av att [Schumacher] kom dig före Byrne och Brawn men annars är det inte fel.

För Toyota, BAR och Jordan är det inte en förare kapabel för mästerskapsvinster som är det avgörande. De måste satsa precis ALLT på att bygga en bra bil och få hela organisationen på plats och investera i den tekniska kompetensen. Först när de har det på plats är det dags att börja leta efter de absolut bästa förarna. De flesta förarna med lite F1 erfarenhet är idag fullt kapabla att ge bra testfeedback till ett stall. Renault är ett bra exempel - den dag de har en vinnande bil kommer de att göra sig av med Trulli och Alonso och leta andra förae. Men fram till dess är Trulli och Alonso vad de behöver, inte mer.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

On 2002-09-02 10:31, LuckyStrike1 wrote:
För Toyota, BAR och Jordan är det inte en förare kapabel för mästerskapsvinster som är det avgörande. De måste satsa precis ALLT på att bygga en bra bil
Det var väl ungefär som jag skrev? :???:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jo ... och ungefär vad jag skrev före det också .. :???:

Tänkte bara vara sist med att skriva just det :wink:

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Vad jag ville komma fram till är att jag inte tror att t ex da Matta är något vidare bra val för Toyota i dagsläget. Vad kan han tillföra Toyota som t ex Verstappen eller någon annan gammal F1-räv inte kan?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tror säkert att Da MAtta är en bra förare men hans framgångar i CART det här året kan lika gärna tillskrivas teamet, bättre dämpare, bättre TC eller någon annan faktor som vi inte känner till. Da Matta har gjort fframsteg på åtminstone ett område och det är att kunna förvalta sin materiella fördel. Han har inte haft någon svacka som han har haft tidigare säsonger. Jag tror inte heller att han är rätt man för Toyota.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-09-02 10:50, Razor wrote:
Vad jag ville komma fram till är att jag inte tror att t ex da Matta är något vidare bra val för Toyota i dagsläget. Vad kan han tillföra Toyota som t ex Verstappen eller någon annan gammal F1-räv inte kan?
Kan bara hålla med dig - jag tycker inte heller da Matta är någon att satsa på. Toyota verkar lite vilsna. Vad de skulle ha gjort är att göra McNish till testförare, eventuellt behålla Salo. Panis är ett lysande val för stallet, just vad de behöver. Istället för Salo skulle t.ex Heidfeld ha fungerat bra - ung och relativt billig, tekniskt kunnig men erfaren av F1.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Varför inte ge Luca Badoer en racesits? Skulle kunna tänka mig att han har en del tips att komma med... Visst, han är inte världens snabbaste, eller lika snabb som Panis, men så långt efter Rubens och Schumi brukar han inte vara så att det är pinsamt. Skulle kunna tänka mig att han och Panis skulle kunna bidra med en hel del input till ett resursstarkt, men erfarenhetsfattigt stall som Toyota.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Luca Badoer ska INTE få en racesits. Mannen gör sig bäst som testförare där han helt utan krav på omkörningar och annat kan tuffa runt på Fiorano och leka Ferrariförare ...

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Synd att McNish inte får vara med och leka mer. Jag tycker att han har gjort ett hyggligt jobb ändå för att vara debutant i F1. Det är ofta svårt att bedöma en föarres kapacitet efter bara en säsong och han borde ha fått chansen att bygga vidare på sina erfarenheter från det här året.

Påminner mig en intervju som Salo gjorde för någon tidning där han menade att McNIsh var för sölig i arbetet vid sidan av banan. Kanske har det spelat in mer än hans prestationer på banan.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ingen av er verkar tro att Da Matta kanske skulle sälja ett antal bilar till i USA?
Det är därför Toyota-Japan och Ove kanske inte snackar samma språk?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-09-02 11:48, JTarnstrom wrote:
Synd att McNish inte får vara med och leka mer. Jag tycker att han har gjort ett hyggligt jobb ändå för att vara debutant i F1. Det är ofta svårt att bedöma en föarres kapacitet efter bara en säsong och han borde ha fått chansen att bygga vidare på sina erfarenheter från det här året.

Påminner mig en intervju som Salo gjorde för någon tidning där han menade att McNIsh var för sölig i arbetet vid sidan av banan. Kanske har det spelat in mer än hans prestationer på banan.

Tärnström
Till skillnad från Massa har McNish inte tagit några poäng och aldrig varit i närheten av sin stallkamrat i loppen mer än vid något enstaka tillfälle och Massa fick inte fortsätta hos Sauber. Jag tycker inte McNish borde ha fått chansen från början - F1 behöver inte 30 åriga före detta sportvagnswannabees.

PS

Inlägg av PS »

On 2002-09-02 11:46, LuckyStrike1 wrote:
Luca Badoer ska INTE få en racesits. Mannen gör sig bäst som testförare där han helt utan krav på omkörningar och annat kan tuffa runt på Fiorano och leka Ferrariförare ...
Som jag har fattat det VILL inte Luca Badoer ha någon racesits. Han trivs alldeles för bra hemma i Italien bland alla tjejer sägs det. Läste detta för ganska länge sen på AtlasF1 BB, vet inte om ni har sett det tidigare... :grin:

actually, I know many might find this odd, but the very best girls have been spotted with one Luca Badoer.....

Even if his career is not going up (2nd full season as a test driver), his female conquers made Eddie's reputation desappear fast in the Modena/Maranello interland. Of course you hardly see any pictures of Luca with girls because 1) he is not racing and 2) they change way too often to keep track.

I have seen 2-3 in Italian pubs and let me tell you, Heidi is not in their league. And Luca is even uglier than DC, certainly less wealthy and famous. Driving for Ferrari and being Italian might help though...

This has become such a noticable practice, that recently Jean Todt made a little embarassing mistake on Italian TV. They had asked him about Luca's driving ability and Jean all serious answered "Luca is a very fast and competent driver. He could probably race head to head with the very best in the sport if he didn't like pussy that much" (he used the Italian term 'fica', which means pussy. Clearly he wanted to say girls, but he slipped because that's what the mechanics say all the time in the team when referring to Luca, so he just went along and realized only 2 seconds too late what he had just said). After 2 seconds of surprised silence and Jean's clearly red face, the audience fell of the chairs laughing and clapping.

Sometimes it might not be all that bad to be just a test driver...