Det var länge sedan det var lite frågesport här. Längtar speciellt efter Nisses lite mystiska citat ifrån gamla Teknikens Värld.
Så, mer frågor, tack!
Kan värma upp med en enkel:
I detta GP kraschade hemmahoppet i samband med starten och när omstarten skulle gå fick han inte igång reservbilen. När publiken förstod det började de kasta in massor av ölburkar och annat skräp på banan. Arrangörerna var rädda för att det skulle bli upplopp och starten drog ut på tiden tills hemmahoppets mekaniker hade hunnit skruva ihop den ordinarie, kraschade, bilen. Så det har nog funnits huliganfasoner även inom F1, zz...
Så till frågorna:
1. Vilket GP? (år och plats)
2. Vem var "hemmahoppet" som kraschade?
3. Vem stod som segrare efter loppet?
4. Vad hände sedan och när?
Nigel Mansell på Brands Hatch. Kommer inte ihåg vilket år. En stark gissning. Vid fel svar gissar jag på en av bröderna Rodriguez i Mexicos GP anno dazumal.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
On 2002-08-27 20:49, AndersF1 wrote:
Det var länge sedan det var lite frågesport här. Längtar speciellt efter Nisses lite mystiska citat ifrån gamla Teknikens Värld.
Så, mer frågor, tack!
Kan värma upp med en enkel:
I detta GP kraschade hemmahoppet i samband med starten och när omstarten skulle gå fick han inte igång reservbilen. När publiken förstod det började de kasta in massor av ölburkar och annat skräp på banan. Arrangörerna var rädda för att det skulle bli upplopp och starten drog ut på tiden tills hemmahoppets mekaniker hade hunnit skruva ihop den ordinarie, kraschade, bilen. Så det har nog funnits huliganfasoner även inom F1, zz...
Så till frågorna:
1. Vilket GP? (år och plats)
2. Vem var "hemmahoppet" som kraschade?
3. Vem stod som segrare efter loppet?
4. Vad hände sedan och när?
Om du plockar sådana här frågor ur minnet är det kanske dags att skaffa sig ett liv!
Får nog ge Hellstone mest rätt med en stjärna åt Tärnström, som inte sa året. Det var alltså Brands Hatch 1976 och James Hunt vann efter att huliganerna på läktaren försenade starten. Han blev dock av med sin seger ett antal lopp efteråt när Ferrari protesterade, tror det var i samband med Monza. Så Lauda stod till slut som segrare i Storbrittaniens GP.
PRoblemet var att min bok säger att Hunt diskades för att han använde reservbilen, inte att den ordinarie reparerades. Reparerade de månne reservbilen?
TÄrnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Tärnström: Varför skulle han diskas för att han reparerade reservbilen? Grejen var väl att han inte borde ha fått starta alls, eftersom han inte hade någon fungerande bil när starten skulle gå, men att publiken var lite missnöjd och tävlingsledningen därför ändrade sig. Sedan ändrade de sig igen när italienarna var missnöjd i Monza... Tur att Monza låg efter Brands Hatch.
Nu kan jag förstås komma ihåg fel också, men titta t.ex. på ditt band om motorsportens historia, ifrån 70-talet.
Oavsett om det var ordinarie eller reservbilen som reparerades borde han väl ha diskats? Det var bara det att uppgifterna i min bok inte stämde med din fråga. Därför var jag lite osäker på om det verkligen var Hunt det rörde sig om men när du bekräftade att det var Brands Hatch fanns det itne så mycket mer att välja på. Har för mig att Mansell hade problem på Brands Hatch. Har sett en bild på hans bil när den puttas igång av ett antal mekar.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Banan: Gissade först på Österreichring men den går ju inte att hyra ... för den finns väl inte längre? Nurburgring kanske, men det ser inte ut som det. Tja, Zandvoort kanske?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Jo lite bergigt för att vara Holland tyckte jag det var, men jag hade inget bättre förslag. Nog fan var vissa saker bättre förr, Nurburgring Nordslingan är oslagbar. Österreichring var inte heller dum.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Clermont-Ferrand har visst lite berg- och dal-banekaraktär och ett problem med den här banan var tydligen att en del förare fick bryta p.g.a. kraftig åksjuka.
On 2002-09-25 14:22, Lemon wrote:
Banan är åtta km lång läser jag på Forix. Den ser verkligen häftig ut. Tänk om dom kunde köra på den istället för banor som Hungaroring.
Förvisso en fin bana, men det vore garanterat omöjligt för en F1:a att göra en omkörning på den.
Ahhh, Clermont Ferrand. Jag var där i höstas efter besök på en underklädesmässa i Lyon. Underbart landskap och fantastiskt god mat.Ostarna är från himmelriket.
Utsikten från Puy-de-Dôme som syns i fonden på första bilden är helt makalös. Det vore trevligt om de kunde börja köra på den banan igen. http://www.clermont-ferrand.fr/images/u ... /parap.jpg
/Jan
On 2002-09-25 15:08, AndersF1 wrote:
Clermont-Ferrand har visst lite berg- och dal-banekaraktär och ett problem med den här banan var tydligen att en del förare fick bryta p.g.a. kraftig åksjuka.
Ahaa, var det på den tiden det fanns en massa amerikaner i F1?
Eller menar du att världens bästa förare också kan gnälla på yrsel? (Helt utan ovaler?)
Det kan ju inte vara så svårt för er kalenderbitare?
Jag har ingen aning, men gissar på Spa, mest för att jag inte kommer på nån bana där de kör så få varv.