David Coulthard: Montoya är överskattad
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Coulthard uttalar sig om Montoya igen. Från autosport.com:
David Coulthard has slammed Williams star Juan Pablo Montoya's race ethics for the way he ran off the road while trying to defend seventh place from Kimi Raikkonen in the Hungarian Grand Prix.
Montoya tore vital aerodynamic pieces from the front of his car as he bounced over the gravel, rendering the FW24 almost undriveable at one of the most high-downforce tracks on the calendar. Coming on the back of a disappointing qualifying session, in which he was a second slower than team-mate Ralf Schumacher, Coulthard thinks that Montoya's status as heir-apparent to Michael Schumacher is misplaced.
"There's all this hype about Montoya...the guy is very quick there's no question and I think his qualifying earlier in the year showed that," said the Scot, who recovered from a poor starting position to take fifth in the race. "But whenever it comes to wheel to wheel racing, there's an incident. With me, we crashed and both lost points in Nurburgring, hence me being sensitive to it.
"Kimi pulled a fantastic manoeuvre on him and what did Montoya do? Throw himself off the circuit because he's got this inability to just accept that he's been passed. What he'd rather do is either go off or take both cars off and that to him seems to be okay, that's acceptable because you're not giving up your place.
"People say that he has big balls, but maybe it's a case of big balls and a small brain."
Tack, David Coulthard för min nya fina signatur
David Coulthard has slammed Williams star Juan Pablo Montoya's race ethics for the way he ran off the road while trying to defend seventh place from Kimi Raikkonen in the Hungarian Grand Prix.
Montoya tore vital aerodynamic pieces from the front of his car as he bounced over the gravel, rendering the FW24 almost undriveable at one of the most high-downforce tracks on the calendar. Coming on the back of a disappointing qualifying session, in which he was a second slower than team-mate Ralf Schumacher, Coulthard thinks that Montoya's status as heir-apparent to Michael Schumacher is misplaced.
"There's all this hype about Montoya...the guy is very quick there's no question and I think his qualifying earlier in the year showed that," said the Scot, who recovered from a poor starting position to take fifth in the race. "But whenever it comes to wheel to wheel racing, there's an incident. With me, we crashed and both lost points in Nurburgring, hence me being sensitive to it.
"Kimi pulled a fantastic manoeuvre on him and what did Montoya do? Throw himself off the circuit because he's got this inability to just accept that he's been passed. What he'd rather do is either go off or take both cars off and that to him seems to be okay, that's acceptable because you're not giving up your place.
"People say that he has big balls, but maybe it's a case of big balls and a small brain."
Tack, David Coulthard för min nya fina signatur
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det berömda avledningsmanöver-tricket. Har med klen framgång praktiserats av Schumi Kanada 98 och Suzuka 99.On 2002-08-19 13:49, JTarnstrom wrote:
Varför bekymrar han sig inte mer om att han blir frånåkt av Räjkonen?
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
Intressant att det återigen är montoya som lyckas med att misslyckas med att bli omkörd... tycker likadant som andra att det var riktigt dåligt att inte kunna bli omkörd utan att placera sin bil i gruset. Precis som DC påpekar så placerar han hellre bilen i gruset än och blir omkörd.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Integralmannen den 2002-08-20 02:01 ]</font>
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Integralmannen den 2002-08-20 02:01 ]</font>
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Det får mig att tänka på en kommentar som Leif L drog angående Kenny/Tracy incidenten i Söndags:
"Sådana killar som Tracy förstör den moderna racingen eftersom de hellre tränger motståndaren och sig själva av banan än blir omkörda. Det är ju inget som uppmuntrar konkurrenterna till att köra om, och det är just bristen på omkörningar som är problemet med formelbils racing idag"
Eller något liknande.
Det passar tyvärr lika bra in på Montoya.
Jag har kommit på att jag har varit lika begeistrad för Monty som jag var för Tracy för 10 år sedan. Jag får hoppas att jag inte tycker samma sak om Monty om 10 år som jag gör om Tracy idag
"Sådana killar som Tracy förstör den moderna racingen eftersom de hellre tränger motståndaren och sig själva av banan än blir omkörda. Det är ju inget som uppmuntrar konkurrenterna till att köra om, och det är just bristen på omkörningar som är problemet med formelbils racing idag"
Eller något liknande.
Det passar tyvärr lika bra in på Montoya.
Jag har kommit på att jag har varit lika begeistrad för Monty som jag var för Tracy för 10 år sedan. Jag får hoppas att jag inte tycker samma sak om Monty om 10 år som jag gör om Tracy idag
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Nja, nu är du (eller Leif) nog litet snett ute. Bristen på omkörningar beror väl huvudsakligen på bilarna och banorna, inte på förarna? Och om JPM skruvade upp i söndags så var det ju ändå bara han själv som fick lida för det. Varför klaga på det?On 2002-08-20 12:50, G-town wrote:
Det får mig att tänka på en kommentar som Leif L drog angående Kenny/Tracy incidenten i Söndags:
"Sådana killar som Tracy förstör den moderna racingen eftersom de hellre tränger motståndaren och sig själva av banan än blir omkörda. Det är ju inget som uppmuntrar konkurrenterna till att köra om, och det är just bristen på omkörningar som är problemet med formelbils racing idag"
Eller något liknande.
Det passar tyvärr lika bra in på Montoya.
Han trängde ingen annan av banan - tvärtom gav han Kimi plats på sidan. Lika mycket fair play var det då de tampades på Hockenheim. Dessa två fighter är väl för övrigt det enda minnesvärda från dessa lopp?!
Om man skall tala om förare som tränger andra av banan så kan man ju i så fall nämna en viss tysk med förnamnet Michael. Eller en värmlänning som heter Kenny.
Obs att jag vill absolut inte påstår att JPM alltid är skuldfri. Tvärtom, han har gjort tavlor, men vilket F1-förare har inte det?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
G-town: Betyder det att orsaken till bristen på omkörningar är att förare vill försvara sina platser? I så fal - ska alla förare börbjudas försvara sina platser och istället bara släppa förbi varandra? På det sättet får vi mer omkörningar men jag tvivlar på att någon tycker det är roligare.
Incidenten nu senast med Tracy och Bräck var väl inte Tracys fel ialla fall. Han gjorde som vilken racerförare som helst, försvarade sin plats. Det är väl kamikaze Kenny som inte kunde kontrollera sin bil utan kraschade än en gång ...
Jag hörde ingen klaga när Kimi försvarade sin placering på Hockenheim mot Montoya så gott som det gick ...
Incidenten nu senast med Tracy och Bräck var väl inte Tracys fel ialla fall. Han gjorde som vilken racerförare som helst, försvarade sin plats. Det är väl kamikaze Kenny som inte kunde kontrollera sin bil utan kraschade än en gång ...
Jag hörde ingen klaga när Kimi försvarade sin placering på Hockenheim mot Montoya så gott som det gick ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
On 2002-08-20 15:19, LuckyStrike1 wrote:
G-town: Betyder det att orsaken till bristen på omkörningar är att förare vill försvara sina platser? I så fal - ska alla förare börbjudas försvara sina platser och istället bara släppa förbi varandra? På det sättet får vi mer omkörningar men jag tvivlar på att någon tycker det är roligare.
Incidenten nu senast med Tracy och Bräck var väl inte Tracys fel ialla fall. Han gjorde som vilken racerförare som helst, försvarade sin plats. Det är väl kamikaze Kenny som inte kunde kontrollera sin bil utan kraschade än en gång ...
Jag hörde ingen klaga när Kimi försvarade sin placering på Hockenheim mot Montoya så gott som det gick ...
På Hockenheim tillskillnad från Road America och Ungern så var det väll ingen som förstörde sin eller någon annans bil... Är det inte det som är grejen? Jag kan hålla med om att har man en gång blivit omkörd av en bil i F1 så betyder det oftast att man inte kan köra om personen ifråga igen. Det är väll dock ingen omöjlighet, i CART är det ju iaf inte det. Därför måste jag säga att både Tracy och JPM borde ha tagit det lugnt för att inte förstöra senare möjligheter eller spänningen och glädjen för publiken.
Montoya borde väll iaf med tanke på att hans bil var sönder tagit det lite lugnare så kanske han sluppit hamna på 11e plats?
Annars kan jag väll inte säga att Montoya alltid gör som ovan... I Australien fick vi ju tex mycket bra racing mellan honom och MS. Det är ju sådan racing man vill se, inte att folk ger upp för att de blivit omkörda, men inte heller att de Vägrar bli omkörda. Vilket tråkigt nog ofta är fallet med JPM och även andra förare för den delen.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det var ju inte när Montoya försökte sätta emot Kimis omkörning som hans bil gick sönder. Den var trasig redan innan dess, efter Montoyas misstag i den sista chikanen på varvet där han gick för hårt över curbsen och slog sönder bilen. Det var det som gjorde att Kimi också kunde köra om Montoya där han gjorde på yttern.On 2002-08-22 15:26, Integralmannen wrote:
På Hockenheim tillskillnad från Road America och Ungern så var det väll ingen som förstörde sin eller någon annans bil... Är det inte det som är grejen?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Leif L. Hade poäng i att det mer och mer går ut på att försvara sin plats i loppet än att köra om. En del av er kanske minns den gamla klassiska Italienska fotbollen mördande tråkig men effektiv. Hellre se till att inte släppa in mål än att försöka göra mål.
En del av orsaken till att det försvaras platser på det sätt som många gånger leder till skrotning för de inblandade är att det inte gör så ont längre. Det var förenat med betydligt högre skaderisk att skrota på 60-70 talet. Så av ren självbevarelsedrift lämmnades det mer plats.
En del av orsaken till att det försvaras platser på det sätt som många gånger leder till skrotning för de inblandade är att det inte gör så ont längre. Det var förenat med betydligt högre skaderisk att skrota på 60-70 talet. Så av ren självbevarelsedrift lämmnades det mer plats.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Själv tycker jag att Tracy gjorde ett misstag. Oavsett vem som hade rätt eller fel i situationen så var det i hans händer avgörandet låg. Håller med Leif L. om att det ibland är för lätt att försvara sin position på banan men det är i allmänhet ett mindre problem för F1 än för CART. Inom CART-serien tillåter man inte dessa vansinnesblockeringar och spårbyten som man sysslar med i F1.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vansinnesblockeringar ???On 2002-08-22 21:43, JTarnstrom wrote:
Själv tycker jag att Tracy gjorde ett misstag. Oavsett vem som hade rätt eller fel i situationen så var det i hans händer avgörandet låg. Håller med Leif L. om att det ibland är för lätt att försvara sin position på banan men det är i allmänhet ett mindre problem för F1 än för CART. Inom CART-serien tillåter man inte dessa vansinnesblockeringar och spårbyten som man sysslar med i F1.
Tärnström
Spårbyten?????
Vilka (obefintliga) vansinnesblockeringar tänker du egentligen på Tärnström? När det gäller spårbyten så vet du säkert att man bara tillåts välja spår en gång inför en kurva i samband med omkörning/försvar - en regel som är till för att förhindra förare som vinglar fram och tillbaka a lá Senna för att förhindra omkörningar. Den regeln/överenskommelsen finns t.ex inte i CART ...
I CART försvarar ju förarna sina position minst lika mycket som i vilken annan racingserie som helst - man väljer innerspåret inför en kurva för att blockera en omkörning, man väljer olika defensiva spår för att stoppa bakomvarande. Inte tycker jag att racingen är renare på de vanligaq banorna och stadsbanorna i CART, snarare tvärtom och defintivt av en lägre standard - jag tycker att det är betydligt fler kollisioner och sammanstötningar i ett CART lopp än i ett F1 lopp.
Din kritik av F1 börjar alltmer likna ett F1 hat dessa dagar ;
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
I CART tillåter man inga blockeringar och man är betydligt bättre på att tillämpa regelverket på deltagarna än vad man är inom F1. Basta!
8.12. BLOCKING.
The failure of a driver to use mirrors to acknowledge the presence of other competitors, yield to lapping competitors, alter the racing line based on the actions of pursuing competitors, or use an abnormal racing line to inhibit or
prevent passing will be considered blocking. In the opinion of the officials, any driver found blocking will be presented with a waved blue flag and a furled black flag as a warning. Failure by that driver to immediately heed the warning will result in a black flag or other penalty pursuant to Chapter 10 of the CART
Rule Book. Judgmental decisions in this regard are not subject to protest or appeal.
Tärnström
_________________
"If one of Nigel's testicles was an asteroid and it hit Earth, it would wipe out all life."
Mike Lawrence om Nigel Mansell
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2002-08-23 10:21 ]</font>
8.12. BLOCKING.
The failure of a driver to use mirrors to acknowledge the presence of other competitors, yield to lapping competitors, alter the racing line based on the actions of pursuing competitors, or use an abnormal racing line to inhibit or
prevent passing will be considered blocking. In the opinion of the officials, any driver found blocking will be presented with a waved blue flag and a furled black flag as a warning. Failure by that driver to immediately heed the warning will result in a black flag or other penalty pursuant to Chapter 10 of the CART
Rule Book. Judgmental decisions in this regard are not subject to protest or appeal.
Tärnström
_________________
"If one of Nigel's testicles was an asteroid and it hit Earth, it would wipe out all life."
Mike Lawrence om Nigel Mansell
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2002-08-23 10:21 ]</font>
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det där är väl en regel som överträds väldigt ofta...
Bland annat varvningsregeln - förare på väg att bli varvade kämpar ju som besatta för att slippa förlora ett varv.
Sen ska vi inte göra misstaget att förväxla blockeringar och defensiv körning. Inom vilken racingserie som helst har en förare alltid rätt att försvara sin position, och en duktig förare behärskar också den konsten. Tänk t.ex på Gilles Villeneuve i Spaniens GP (80 tror jag det var). Hans Ferrari var en traktor på banan, och han var bra mycket långsammare än bilarna bakom. Ändå lyckades han med en fantastisk körning och en hög toppfart hålla 7-9 bilar bakom sig och ta segern tätt följd av en hel rad snabbare bilar. Det är också racing. Tänk också på hur Michael Schumacher höll Häkkinen bakom sig i Malaysias GP 1999, för att ge Irvine ett rejält försprång. Det må vara trist för Häkkinen och Häkkinen fans men det ska inte ge någon skugga över Schumachers körning den dagen. Racing handlar också om att man kan hålla snabbare bilar bakom sig - och det förekommer både i CART och F1. Det tråkiga med CART är dock att blåflagg inte alls tas på samma allvar som i F1. Är man så långsam att man ska till och bli varvad - då ska man hålla undan. Basta!
Bland annat varvningsregeln - förare på väg att bli varvade kämpar ju som besatta för att slippa förlora ett varv.
Sen ska vi inte göra misstaget att förväxla blockeringar och defensiv körning. Inom vilken racingserie som helst har en förare alltid rätt att försvara sin position, och en duktig förare behärskar också den konsten. Tänk t.ex på Gilles Villeneuve i Spaniens GP (80 tror jag det var). Hans Ferrari var en traktor på banan, och han var bra mycket långsammare än bilarna bakom. Ändå lyckades han med en fantastisk körning och en hög toppfart hålla 7-9 bilar bakom sig och ta segern tätt följd av en hel rad snabbare bilar. Det är också racing. Tänk också på hur Michael Schumacher höll Häkkinen bakom sig i Malaysias GP 1999, för att ge Irvine ett rejält försprång. Det må vara trist för Häkkinen och Häkkinen fans men det ska inte ge någon skugga över Schumachers körning den dagen. Racing handlar också om att man kan hålla snabbare bilar bakom sig - och det förekommer både i CART och F1. Det tråkiga med CART är dock att blåflagg inte alls tas på samma allvar som i F1. Är man så långsam att man ska till och bli varvad - då ska man hålla undan. Basta!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag skulle vilja påstå att det är just skillnaden mellan defensiv körning och blockeringar som skiljer F1 och CART åt. Du ser aldrig någon byta spår på rakan. Händer det något i CART-serien så är det i ingången till kurvan. Helt ok enligt mig och precis så det brukade gå till i F1 innan Schumacher började med sina manövrar (Visst, Senna var nog den som först började tänja på gränserna men det var Schumacher som "förfinade" stilen). Jag har aldrig sett att Villenueve sysslade med blocvkeringar på Jarama. Det var defensiv körning i ordets rätta bemärkelse, utan blockeringar. Han valde ett tajtare spår i ingången till kurvorna och förhindrade därmed omkörning. Han svajade inte omkring på rakorna som ett rattfyllo.
Om det smäller mer i CART än i F1 ska jag låta vara osagt men sannolikt är det fler incidenter på andra sidan atlanten. En anledning är att man kör fler stadslopp. En annan är att bilarna är jämnare vilket gör att det utspelas fler hårda fajter på banan än i F1.
Vad gäller varvningar och blåflaggor är det praxis i CART att en förare som står i tur att varvas i viss mån kan försvara sin position. Tävlingsledningen avgör. Det är sällan du ser någon förare klaga över den regeln och hur den praktiseras.
Tärnström
Om det smäller mer i CART än i F1 ska jag låta vara osagt men sannolikt är det fler incidenter på andra sidan atlanten. En anledning är att man kör fler stadslopp. En annan är att bilarna är jämnare vilket gör att det utspelas fler hårda fajter på banan än i F1.
Vad gäller varvningar och blåflaggor är det praxis i CART att en förare som står i tur att varvas i viss mån kan försvara sin position. Tävlingsledningen avgör. Det är sällan du ser någon förare klaga över den regeln och hur den praktiseras.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
I F1 får man byta spår på rakan - EN gång. Det orsakar knappast några olyckor. Det är bara för föraren att bestämma sig om han ska ligga kvar i idealspåret inför kurvan eller blockera på innern. Helt okay för min del, det är ju inför kurvan man väljer vilket spår man ska ha in i kurvan. Inte väljer man när man är i kurvan, då gör man en Takuma Sato.
Det som jag oroar mig för i F1 är att det verkar som ett nytt synsätt är på väg - att det är fult med racing och att försvara sin plats. Vissa förare verkar hellre se att man snällt släpper fram bilen bakom om man är långsammare för det är rättvisast så. En fjollig inställning! Coulthard verkar vara en av de som förespråkar det synsättet - minns bara hur grinig han var över att inte Bernoldi ville släppa sin placering i Monaco 2001. Varför skulle Bernoldi ha släppt förbi DC, de slogs ju om placeringen?
Det som jag oroar mig för i F1 är att det verkar som ett nytt synsätt är på väg - att det är fult med racing och att försvara sin plats. Vissa förare verkar hellre se att man snällt släpper fram bilen bakom om man är långsammare för det är rättvisast så. En fjollig inställning! Coulthard verkar vara en av de som förespråkar det synsättet - minns bara hur grinig han var över att inte Bernoldi ville släppa sin placering i Monaco 2001. Varför skulle Bernoldi ha släppt förbi DC, de slogs ju om placeringen?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Man får tydligen byta spår en gång på rakan och sedan "ta höjd" inför kurvan. Är inte det "blocking"? Några stora olyckor har vi inte sett ännu (!) men det har varit bra nära, t.ex. när MS prejade ut Häkkinen på gräset på Spa.On 2002-08-23 10:53, LuckyStrike1 wrote:
I F1 får man byta spår på rakan - EN gång. Det orsakar knappast några olyckor.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Näää det är bara Schumacher som får göra såOn 2002-08-23 11:35, Cuscino wrote:
Man får tydligen byta spår en gång på rakan och sedan "ta höjd" inför kurvan. Är inte det "blocking"? Några stora olyckor har vi inte sett ännu (!) men det har varit bra nära, t.ex. när MS prejade ut Häkkinen på gräset på Spa.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tycker att det är en helt hjärndöd regel att man får byta spår på rakan en gång för att blockera den bakomvarandes omkörningsförsök. Det är ju fullständigt livsfarligt, se ovan beskrivna Spa-händelse och oftast har man bara ett tillfälle att köra om. Det är ju inte farligare med två blockeringar, eller fem, så varför bara en? Det enda rätta är ju att som i t.ex. gokart inte tillåta några blockeringar alls.
_________________
/Anders
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-08-23 13:14 ]</font>
_________________
/Anders
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-08-23 13:14 ]</font>
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tycker regeln om ett spårval iofs är okay men jag skulle helst se att den inte behövdes till att börja med. Tyvärr behöver dagens förare kontrolleras mer .... fighterna på 80-talet t.ex mellan Piquet, Senna, Prost och Mansell var ju fantastiskt och de behövde inga spårvalsregler för att köra hårt, tufft men rättvist mot varandra. Fighterna på Gilles Villeneuves tid var inte heller fel - hårda men inga kamikaze manövrar. Tyvärr började Senna ta det hela ett steg för långt, och Schumacher fortsatte sen på den linjen och allt fler förare tog efter så att situationen urartade och en regel behövde införas.
Kimi och Montoya har ju visat att det går att köra hårt och tufft men rättvist mot varandra. DC och Häkkinen är två andra förare av samma slag. Vi får hopppas att det kommer fler sådana förare istället för sådana som Button som tycker manövrar som Jerez 97 är helt okay.
Kimi och Montoya har ju visat att det går att köra hårt och tufft men rättvist mot varandra. DC och Häkkinen är två andra förare av samma slag. Vi får hopppas att det kommer fler sådana förare istället för sådana som Button som tycker manövrar som Jerez 97 är helt okay.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish