F1 eller Cart?
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: ons mar 13, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: ons mar 13, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
http://www.cart.com/Tracks.asp?
GoSeason=2002&ID=48http://www.autosport.com/circuitprofile.asp?id=562&s=5
ser ut som samma bana.
GoSeason=2002&ID=48http://www.autosport.com/circuitprofile.asp?id=562&s=5
ser ut som samma bana.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det ska vara samma bana ialla fall ... har inte sett några förändringar än ialla fall.
CART kommer att vara långsammare än F1, men det är väl mest av akademiskt intresse. F3000 är ju också långsammare än F1
CART kommer att vara långsammare än F1, men det är väl mest av akademiskt intresse. F3000 är ju också långsammare än F1
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
-
- Inlägg: 99
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Vadstena Sweden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
CART själva tror på att man kommer att vara c:a 5 sekunder långsammare än F1, så en poletid på c:a 1,18 någonting. Som jämförelse så hade Yoong 1,17,347.
Här är artikeln:
http://www.canada.com/sports/auto/indy2 ... C07A4E2FD0}
Här är artikeln:
http://www.canada.com/sports/auto/indy2 ... C07A4E2FD0}
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jo men vilken underhållning Man ser ju att det är mycket roligare än F1 .... eller inte.On 2002-08-26 05:23, Jari wrote:
Metanol, Turbo och slicks och ändå 6-8 sekunder EFTER F1-bilarna på Gilles Villeneuve Circuit
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Och depåregeln. Att vara tvungen att köra max 21 varv mellan varje stopp och dessutom bara ha 4 varv som depåfönster är ju löjligt! Då kan man lika gärna skippa depåstopp helt och hållet. Antingen har man bränslepåfyllning och då ska det vara fritt för stallen att välja när man ska gå in. Annars skippar man bränslestopp helt och hållet.
De sk ekonomiracen stoppas lämpligtvis genom att man inte har sådana idiotiska regler för gulflagg och safety car perdioder på de vanliga banorna. Då skulle CART kunna bli ett alternativ till Formel 1 för motorsportpubliken.
De sk ekonomiracen stoppas lämpligtvis genom att man inte har sådana idiotiska regler för gulflagg och safety car perdioder på de vanliga banorna. Då skulle CART kunna bli ett alternativ till Formel 1 för motorsportpubliken.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
CART var ett alternativ till F1 under 90-talet. Då hade CART en betydligt större publik än idag och många följde både F1 och CART. Bland annat ökade CART's popularitet betydligt i England när Mansell gick över dit. Så borde CART kunna vara idag men är det inte, tyvärr.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nä du Jari. Mansell gick dit 1993 vilket ökade intresset för CART i Europa enormt. Det gjorde til följd att många kanaler, bland annat Eurosport, sände från CART säsongerna betydligt oftare än tidigare och därmed höjdes intresset för CART i Europa.
Kenny Knäck var vid den här tiden en förare som försökte komma tillbaka till formelracing och siktade mot F1. CART fanns inte med i planerna då att döma av uttalanden.
Kenny Knäck var vid den här tiden en förare som försökte komma tillbaka till formelracing och siktade mot F1. CART fanns inte med i planerna då att döma av uttalanden.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Instämmer. Hur spännade är det att kolla när man i förväg vet när dom ska in i depån? Eftersom alla tvingas köra på samma strategi så blir det knappt några omkörningar heller. Ungefär som att kolla på fotboll och man i förväg har upplysts om att i 54:e matchminuten kommer Sparkaboll BK göra 1-0 på Sunk United.On 2002-08-26 11:19, LuckyStrike1 wrote:
Och depåregeln. Att vara tvungen att köra max 21 varv mellan varje stopp och dessutom bara ha 4 varv som depåfönster är ju löjligt! Då kan man lika gärna skippa depåstopp helt och hållet. Antingen har man bränslepåfyllning och då ska det vara fritt för stallen att välja när man ska gå in. Annars skippar man bränslestopp helt och hållet.
De sk ekonomiracen stoppas lämpligtvis genom att man inte har sådana idiotiska regler för gulflagg och safety car perdioder på de vanliga banorna. Då skulle CART kunna bli ett alternativ till Formel 1 för motorsportpubliken.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Som tur är så är det alltid några som lyckas mindre bra med sin strategi, typ kategori hjärnsläpp. Men om CART nu var så mycket hårdare racing än F1 med omkörningar och allt så borde det väl vara lite mer omkörningar på banan oavsett depåregler? För det kan väl inte vara så att tidigare års omkörningar mest kom till p.g.a. slumpmässiga depåstrategier och bränslesparsracing. I med större tankar och lättare bilar så blir det troligen fullfartsracing ändå, utan konstlade regler. Nackdelen är väl turbomotorer som det lätt går att spara massor av bränsle med, jämfört med "vanliga" motorer.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad menar du Lucy, CART skall väl köra Ford turbos nästa år? Med i huvudsak Lola-chassin, vilket ger ännu jämnare fält -> ännu svårare att köra om. Nu kan ju olika motorer vara olika snabb i olika partier och på olika banor, men icke längre. Vad är skillnaden mot F3000 förutom knappa 10% lägre varvtider och 10 ggr högre budget? Men, men, föraren blir kanske ännu viktigare då, vilket ju Kenny gillar.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Undrar vad en del CART-fans tycker om det här ( http://www.grandprix.com/ns/ns06923.html ):
There was once a time when the Americans would argue that CART was the equal of Formula 1 racing and that CART's "World Series" was not that different from Formula 1's "World Championship". But the times are changing and now even CART boss Chris Pook is admitting that the series he runs is not in the same league as Grand Prix racing.
"I'd love CART to be a feeder series for F1," Pook told the Montreal Gazette. "My predecessors thought that CART was an alternative to F1 but I don't believe that. F1 is at a level and in class of its own. We fit in somewhere below them. It would be great if we could develop drivers to go there."
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
CART håller ju mer eller mindre på att sortera in sig under F1 genom att man alltmer går ifrån ovalerna. Det var ju det som gjorde serien unik. I stället för att vara ett likvärdigt alternativ till F1 håller man på att bli en underkategori. JAg tycker i och för sig inte att det är nån fara på taket för CART:s del. I jämförelse med alla andra europeiska serier är man fortfarande unika. Vad de borde passa sig för är att förlägga tävlingar till Europa. Låt serien vara amerikansk!
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Joakim Tärnström har både rätt och fel. Som situationen ser ut för amerikansk formelracing idag så är det rätt av CART att släppa ovalerna till IRL. Om de behåller de andra banorna och kanske tom inrättar ett lopp på Watkins Glen så stärker de däremot sin särart I USA (och kanske kan byta namn till Formel 3000 . Att köra i Europa verkar däremot vara ganska vådligt - jag tror vi har snart IRL här på dessa banor.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nästa år ja, men de vill ju köra med V10 motorer så småningom är det ju sagt.On 2002-08-26 21:06, AndersF1 wrote:
Vad menar du Lucy, CART skall väl köra Ford turbos nästa år? Med i huvudsak Lola-chassin, vilket ger ännu jämnare fält -> ännu svårare att köra om. Nu kan ju olika motorer vara olika snabb i olika partier och på olika banor, men icke längre. Vad är skillnaden mot F3000 förutom knappa 10% lägre varvtider och 10 ggr högre budget? Men, men, föraren blir kanske ännu viktigare då, vilket ju Kenny gillar.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag vet inte om det är så dumt av CART att satsa på Europa. Det är ju ganska uppenbart att CART inte är så jättepopulärt i USA, att döma av den skrala publiktillströmningen på många banor. De utländska loppen, inkl. Kanada och Mexico verkar betydligt populärare. Problemet är kanske de sponsrande tobaksbolagen som mest vill göra reklam i USA, då de redan gör reklam betydligt effektivare i resten av världen via F1. Nu är ju det ett övergående problem då både USA och EU samt ett antal andra länder kommer att förbjuda tobaksreklam inom några år.
Visst, TV-tittarna är viktigare än publiken, men framgång föder framgång och det ser lite mindre B-aktigt ut att titta på ett lopp om inte läktarna gapar i stort sett helt tomma.
Just nu går 11 F1-lopp i Europa och inom några år är de troligen nera på ca 8 stycken. Det är ganska uppenbart att många Europeer, till skillnad ifrån amerikaner, gillar att titta på formelbilsracing av högre kvalitet och vad finns det för alternativ? F3000 är endast en supportserie till F1 och de flesta andra formelbilsserier är mest lärlingsserier för juniorer, som F3, FRenault, o.s.v., så jag tror nog CART skulle kunna fylla ett behov med kanske 4-6 lopp i Europa. Förutom de två ovalloppen skulle man kanske kunna köra ett till lopp i Tyskland om nåt av F1-loppen försvinner, Spa, om F1 försvinner därifrån och kanske nåt i östra Europa typ Brno. Kanske även ett lopp i Italien om Imola flyger, och/eller på Estoril. Eller varför inte Sverige om vi hade någon bra bana. Jag skulle gå, oavsett om det är någon svensk med.
Så uppemot 7-8 lopp skulle nog gå, men mer rimligt 5 kanske. Då skulle det visserligen krocka med ett par F1-lopp, men om det går i olika delar av kontinenten så går det nog. Det bästa vore dock i två omgångar så att man inte är borta ifrån USA för långt i sträck, vilket de lär tappa tittare på, då TV-tiderna inte blir de bästa.
Visst, TV-tittarna är viktigare än publiken, men framgång föder framgång och det ser lite mindre B-aktigt ut att titta på ett lopp om inte läktarna gapar i stort sett helt tomma.
Just nu går 11 F1-lopp i Europa och inom några år är de troligen nera på ca 8 stycken. Det är ganska uppenbart att många Europeer, till skillnad ifrån amerikaner, gillar att titta på formelbilsracing av högre kvalitet och vad finns det för alternativ? F3000 är endast en supportserie till F1 och de flesta andra formelbilsserier är mest lärlingsserier för juniorer, som F3, FRenault, o.s.v., så jag tror nog CART skulle kunna fylla ett behov med kanske 4-6 lopp i Europa. Förutom de två ovalloppen skulle man kanske kunna köra ett till lopp i Tyskland om nåt av F1-loppen försvinner, Spa, om F1 försvinner därifrån och kanske nåt i östra Europa typ Brno. Kanske även ett lopp i Italien om Imola flyger, och/eller på Estoril. Eller varför inte Sverige om vi hade någon bra bana. Jag skulle gå, oavsett om det är någon svensk med.
Så uppemot 7-8 lopp skulle nog gå, men mer rimligt 5 kanske. Då skulle det visserligen krocka med ett par F1-lopp, men om det går i olika delar av kontinenten så går det nog. Det bästa vore dock i två omgångar så att man inte är borta ifrån USA för långt i sträck, vilket de lär tappa tittare på, då TV-tiderna inte blir de bästa.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Exaktemente! Mario Andretti har varit inne på samma spår som du, Anders. Nämligen att CART måste skaffa sig en mera internationell profil för att överleva. I USA är det NASCAR som gäller för hela slanten för närvarande.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Håller också med. I USA är det två saker som gäller - NASCAR och Indy500. Givetvis ska CART fortsätta köra i USA och Kanada men de har också en stor publik i Europa så en expansion till några spännande banor i Europa tror jag inte vore helt fel för serien - marknadsföringsmässigt.
Däremot är jag lite tveksam till att det ska vara en "feeder" serie till Formel 1. Det innebär ju att vi bara får se en massa unga F3 förare gå till serien. Jag vill hellre se ett startfält liknande det idag - dvs bestående av spännande förare som aldrig riktigt lyckades komma in i F1 men fortfarande kan köra bil och har karaktär och personligheter. JAg tror CART kan överleva som egen serie utan att vara en serei som utbildar talanger för Formel 1. Dessutom är reglementet för olikt mellan F1 och CART för att det skulle vara ett lockande alternativ för F1 wannabees
Däremot är jag lite tveksam till att det ska vara en "feeder" serie till Formel 1. Det innebär ju att vi bara får se en massa unga F3 förare gå till serien. Jag vill hellre se ett startfält liknande det idag - dvs bestående av spännande förare som aldrig riktigt lyckades komma in i F1 men fortfarande kan köra bil och har karaktär och personligheter. JAg tror CART kan överleva som egen serie utan att vara en serei som utbildar talanger för Formel 1. Dessutom är reglementet för olikt mellan F1 och CART för att det skulle vara ett lockande alternativ för F1 wannabees
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det kan väl vara en feeder-serie på s[ sätt att man har en andra chans om man gör bra ifrån sig i CART, efter att inte ha kommit in i F1 direkt efter juniorperioden. Lite som Montoya. Efter att ha vunnit F3 och eller F3000 är man ju oftast lite körd i de serierna och vill komma vidare, då kan CART vara bra att övervintra i, tills man får en till chans. Som det är nu verkar det mest vara standardvagnar som gäller i det läget, vilket ju inte är helt bra.
Däremot skall det förstås inte bli en ren feeder-serie som F3 och F3000, utan lite mer div. 2 med en blandning av lovande juniorer och förare som inte riktigt nådde toppen samt några avdankade F1-förare på väg ned, ungefär som en lägre fotbollsdivision helt enkelt.
Däremot skall det förstås inte bli en ren feeder-serie som F3 och F3000, utan lite mer div. 2 med en blandning av lovande juniorer och förare som inte riktigt nådde toppen samt några avdankade F1-förare på väg ned, ungefär som en lägre fotbollsdivision helt enkelt.