Rallye-Deutschland
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Dags för en ny VM-tävling igen. Tyvär så fick Rådis inte köra den här tävlingen utan Jesus Puras kliver in och tar sitsen. Frågan är om Rådis får någon mer styrning hos Citroen.
De Svenska hoppen får i stället stå till Kenneth och Daniel. Tydligen körde Daniel sönder bilen på shakedownet men den skall väl gå att få till. Kenneth körde tävlingen på 80-talet när den hette Hunsruck Rallyt och placerade sig bra.
För er som inte vet tillhör den här deltävlingen en av de tuffaste under hela säsongen. Flera av sträckorna går på Nato-övningsområden. Sträckorna är ofta väldigt snabba med långa raksträckor och vinklar men med dålig beläggning som slår sönder bilarna. Det är även några sträckor som går i vingårdar ner och upp efter dalgångarna. Som publik går det att följa bilarna i flera mil på de sträckorna.
Så det som gäller är se till att åka med eftertanke och få bilen att hålla samtidigt som man håller tempot uppe. Kanske läge för en pallplats till Kenneth. Och om man ser till hur det gått tidigare för Daniel så bryter han nog tidigt med trasig bil.
http://www.rallye-deutschland.de/2002/indexframe.php
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-08-22 20:35 ]</font>
De Svenska hoppen får i stället stå till Kenneth och Daniel. Tydligen körde Daniel sönder bilen på shakedownet men den skall väl gå att få till. Kenneth körde tävlingen på 80-talet när den hette Hunsruck Rallyt och placerade sig bra.
För er som inte vet tillhör den här deltävlingen en av de tuffaste under hela säsongen. Flera av sträckorna går på Nato-övningsområden. Sträckorna är ofta väldigt snabba med långa raksträckor och vinklar men med dålig beläggning som slår sönder bilarna. Det är även några sträckor som går i vingårdar ner och upp efter dalgångarna. Som publik går det att följa bilarna i flera mil på de sträckorna.
Så det som gäller är se till att åka med eftertanke och få bilen att hålla samtidigt som man håller tempot uppe. Kanske läge för en pallplats till Kenneth. Och om man ser till hur det gått tidigare för Daniel så bryter han nog tidigt med trasig bil.
http://www.rallye-deutschland.de/2002/indexframe.php
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-08-22 20:35 ]</font>
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tror inte att Kenneth har en suck att ta en pallplats i denna tävling. Han sitter i en alldeles för stor och tung bil, det är stor risk att Peugeot leker med övriga team ävendenna gång!
Hoppas att Daniel C får ett resultat denna gång, det behöver han nu. Utan resultat får han inga sponsorer (pengarna ryktas redan vara slut för årets satsning), och utan pengar inga tävlingar.
Rådis kommer förmodligen att köra två tävlingar till i år med Citroen, varav en VM-tävling. Antagligen i Australien med det spanska privatteam som tidigare kört cittror.
Hoppas att Daniel C får ett resultat denna gång, det behöver han nu. Utan resultat får han inga sponsorer (pengarna ryktas redan vara slut för årets satsning), och utan pengar inga tävlingar.
Rådis kommer förmodligen att köra två tävlingar till i år med Citroen, varav en VM-tävling. Antagligen i Australien med det spanska privatteam som tidigare kört cittror.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Kul om Rådis får några till styrningar. Tråkigt om pengarna tagit slut för Daniel nu när han börjat få rätt ögon på sig.
Jag tror trots allt att Skodan kan överaska. Men jag bygger det på att många kommer att bryta. Tävlingen är hur hård som helst mot materialet.
Skall komma med ett tips om vem som vinner. Nämligen kanske dags för Petter.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-08-22 22:33 ]</font>
Jag tror trots allt att Skodan kan överaska. Men jag bygger det på att många kommer att bryta. Tävlingen är hur hård som helst mot materialet.
Skall komma med ett tips om vem som vinner. Nämligen kanske dags för Petter.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-08-22 22:33 ]</font>
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Saxat från Daniels hemsida
"Rally Tyskland startar imorgon!" 2002-08-22 21:28
Daniel och Mattias har nu tränat klart och gjort noter tre gånger per sträcka och det är ett oerhört dåligt väglag där nere, säger de på telefon! Det regnar inte just nu men prognosen säger att regnskurarna ska pågå hela helgen! När de i dag genomförde fullfartstestet råkade ekipaget åka av vägen. Bärgningsbil fick tillkallas till platsen. Det blev inte så allvarligt, bara att hjulupphängningen fick sig en smäll så teamet har därför fått gjort vissa nödvändiga reparationer på Puman. Detta ska inte påverka bilens prestanda under rallyt, meddelade dem. Daniel kunde sedan fortsätta "shakedownen". De hann med att köra cirka 11-12 kilometer på mycket hala och leriga vägar, som Astra RallyTeam hade att förfoga över.
Daniel låter sig hälsa att allt känns bra och att han efter dem yttre förutsättningar som tyvärr gjort tävlingen svårbemästrad, har som strategi att försöka "överleva" rallyt, som han själv uttrycker det. Det är förrädiskt på ett flertal ställen på sträckorna, vilket Daniel och Mattias har full respekt för. Han säger att det troligtvis kommer bli det svåraste asfaltsrallyt, men också en av dem tuffaste i hans karriär som rallyförare, inklusive Portugals VM-rally 2001! Mycket beroende på att vägarna är smala och bilarna kommer att komma upp i höga hastigheter på ett underlag som är halt och lerigt, säger Daniel. Det kommer med andra ord vara viktigt att köra "smart" samtidigt som tempot inte får sjunka allt för mycket!
Daniel Carlssons hemsida
"Rally Tyskland startar imorgon!" 2002-08-22 21:28
Daniel och Mattias har nu tränat klart och gjort noter tre gånger per sträcka och det är ett oerhört dåligt väglag där nere, säger de på telefon! Det regnar inte just nu men prognosen säger att regnskurarna ska pågå hela helgen! När de i dag genomförde fullfartstestet råkade ekipaget åka av vägen. Bärgningsbil fick tillkallas till platsen. Det blev inte så allvarligt, bara att hjulupphängningen fick sig en smäll så teamet har därför fått gjort vissa nödvändiga reparationer på Puman. Detta ska inte påverka bilens prestanda under rallyt, meddelade dem. Daniel kunde sedan fortsätta "shakedownen". De hann med att köra cirka 11-12 kilometer på mycket hala och leriga vägar, som Astra RallyTeam hade att förfoga över.
Daniel låter sig hälsa att allt känns bra och att han efter dem yttre förutsättningar som tyvärr gjort tävlingen svårbemästrad, har som strategi att försöka "överleva" rallyt, som han själv uttrycker det. Det är förrädiskt på ett flertal ställen på sträckorna, vilket Daniel och Mattias har full respekt för. Han säger att det troligtvis kommer bli det svåraste asfaltsrallyt, men också en av dem tuffaste i hans karriär som rallyförare, inklusive Portugals VM-rally 2001! Mycket beroende på att vägarna är smala och bilarna kommer att komma upp i höga hastigheter på ett underlag som är halt och lerigt, säger Daniel. Det kommer med andra ord vara viktigt att köra "smart" samtidigt som tempot inte får sjunka allt för mycket!
Daniel Carlssons hemsida
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Pengarna är redan slut det va nog mer att Malcolm var missnöjd med hur astra teamet hade skött bilen åt han som han fick en chans till.
Tragisk att inte rallysverige kan hjälpa han med pengar men det är väl den svenska andan "bra så länge du inte lyckas"
Nåväl det finns ljusglimtar Jonas Kruse stiger av sidan för PG Andersson!!!!!!
Mer sånt tack!!!!!!!!!!
Tragisk att inte rallysverige kan hjälpa han med pengar men det är väl den svenska andan "bra så länge du inte lyckas"
Nåväl det finns ljusglimtar Jonas Kruse stiger av sidan för PG Andersson!!!!!!
Mer sånt tack!!!!!!!!!!
Var har ni fått all info om rally deutchland och vilken karaktär den har?
Detta är första gången den skall köras i den här formen och digniteten. Visst det mesta går på asfalt och dåliga vägar är inga nyheter för rallyförare. Men skall vi ta ut mer i förskott än nödvändigt?
Asfaltsrally = sydeuropeisk vinnare.
Detta är första gången den skall köras i den här formen och digniteten. Visst det mesta går på asfalt och dåliga vägar är inga nyheter för rallyförare. Men skall vi ta ut mer i förskott än nödvändigt?
Asfaltsrally = sydeuropeisk vinnare.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Gammal tävling som tidigare hette Hunsruck Rallyt. Tävlingen var populär bland de svenskar som var ute på 80-talet och skaffade sig rutin och erfarenhet. Mikael Eriksson, Torph, Stecka, Jerry Ålin, Kenneth Eriksson, Rådis, Sussane Kottylinsky m.fl. samt en del som var ute och hade roligt åkte mycket i tyska mästerskapet en serie där motståndet var skralt och PR-värdet högt. De 2-3 första som var fabriksförare var snabba men resten var så där.On 2002-08-23 02:46, Jari wrote:
Var har ni fått all info om rally deutchland och vilken karaktär den har?
Detta är första gången den skall köras i den här formen och digniteten. Visst det mesta går på asfalt och dåliga vägar är inga nyheter för rallyförare. Men skall vi ta ut mer i förskott än nödvändigt?
Asfaltsrally = sydeuropeisk vinnare.
I vilket fall som helst så hette övningsområdet panzarplatte och var beryktat för att ta död på vilken bil som helst. Det kunde bestå av betongvägar som var 20-30 meter breda och flera hundra meter raka med ett halvmeter djupt dike på mitten. Så karaktären på "vägarna" är en helt annan en de finska riktiga grusvägarna eller de krokiga asfaltsvägar som körs i sydeuropa.
Första dan körs det i vingårdarna neråt Trier de är väldigt samla vägar där största problemet brukar vara leran som kommit upp på asfalten. Så resultatlistan kommer inte att se ut som efter de vanliga asfalttävlingarna.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Man körde ju rallyt så sent som ifjol, men utanför VM. Däremot deltog flera WRC bilar så det borde ju finnas en hel del info om rallyt och sträckorna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Man körde ju rallyt så sent som ifjol, men utanför VM. Däremot deltog flera WRC bilar så det borde ju finnas en hel del info om rallyt och sträckorna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tycker ni gett en bra beskrivning av rallyts karaktär(som man kunnat se på Eurosport), men jag gissade lite fel om den eventuelle vinnaren. Han finns bland namnen R Burns och Marcus "Bosse" Grönholm. Loeb håller inte för trycket och det kan bli tufft för Burns också.
_________________
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-08-25 01:59 ]</font>
_________________
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-08-25 01:59 ]</font>
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Loeb vann och jag tror att killen är en blivande världsmästare. Var så nära en vinst redan i Monte-Carlo och nu blev det bingo. Med lite mer grusträning så är han titelförare. Intressant att jämföra med Petter Solberg som kör sin andra WRC säsong, i ett vinnarstall, och ännu inte fått till det. Däremot får han till ett helt gäng krascher.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nejnejnejnej, Solberg kan det där med att åka fort, men han har en bit kvar till att hitta balansen mellan fort och säkert. McRae har börjat hitta den, men vinner inte heller speciellt många sträckor. Han kör asfalt, för det kan han och eftersom han tar det ända fram kommer han få köra grus, men där åker många fortare än honom. I San Remo kan han gå bra men återstående rallyn i Australien, Nya Zeeland och England kanske han inte ens får köra?
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Måste instämma om Loeb. Han har en enastående förmåga att lyckas när han ska. Påminner lite om Bosse, när han fick chansen tog han den och visar sedan en enastående förmåga att köra på gränsen. Ta stallkolegan Harri som endast lyckas om de snabbaste bryter, sämre bil, stallorder eller allmänt taskigt tempo något fattas där.
När det gäller Sohlberg undrar jag hur mycket tålamod det finns. Karln har ju stora problem med att anpassa farten till omständigheterna och visar ett taskigt psyke med skrotningar på löpande band.
När det gäller Sohlberg undrar jag hur mycket tålamod det finns. Karln har ju stora problem med att anpassa farten till omständigheterna och visar ett taskigt psyke med skrotningar på löpande band.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag säger det igen - skillnaden mellan Loeb och Solberg är att när Loeb kör fort så går han i mål och befinner sig i toppstriden. När Solberg kör fort så kraschar han - och det är inte så bra.
När Loeb nästa år får lära sig grus- och snöåka så blir han farlig till 2004/2005. Citroen kommer definitivt att ha en vinnarbil då, för inte sitter man stilla och betraktar rivalen Peugeots dominans för tillfället.
När Loeb nästa år får lära sig grus- och snöåka så blir han farlig till 2004/2005. Citroen kommer definitivt att ha en vinnarbil då, för inte sitter man stilla och betraktar rivalen Peugeots dominans för tillfället.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-Nisse
När det gäller den käre Kristian (Sohlberg) finns det säkert en del tålamod kvar, även om han inte rosat marknaden med framgångar. Petter (Solberg) har säkert börjat tära på tålamod och kapital hos Subaru. Men jag håller med Jari, han kommer med tiden att hitta balansen mellan tillräckligt fort och för fort.
Loeb kommer säkert att lära sig grus och is-åka, frågan är dock om han kommer att köra tillräckligt fort för att kunna konkurrera i mästerskapet.
Jag undrar det, det är för få asfaltstävlingar för att han skall kunna leva enbart på de och det finns för många grusförare (is är ju bara i Sverige) för att han skall komma högt upp. Men vi får se nästa år hur mycket han snappat upp från årets säsong.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: KGB den 2002-08-27 16:11 ]</font>
När det gäller den käre Kristian (Sohlberg) finns det säkert en del tålamod kvar, även om han inte rosat marknaden med framgångar. Petter (Solberg) har säkert börjat tära på tålamod och kapital hos Subaru. Men jag håller med Jari, han kommer med tiden att hitta balansen mellan tillräckligt fort och för fort.
Loeb kommer säkert att lära sig grus och is-åka, frågan är dock om han kommer att köra tillräckligt fort för att kunna konkurrera i mästerskapet.
Jag undrar det, det är för få asfaltstävlingar för att han skall kunna leva enbart på de och det finns för många grusförare (is är ju bara i Sverige) för att han skall komma högt upp. Men vi får se nästa år hur mycket han snappat upp från årets säsong.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: KGB den 2002-08-27 16:11 ]</font>
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
När det gäller Loeb och grusåka, matchar han Rådis tider bra och Rådis har visat att han har högt tempo på grus och is om bilen är vettig. Däremot så lider Rådis av Solbergsyndromet att gasa helre än bra vilket innebär visiter ute i naturen.
Angående Jari`s favorit Harri så kör han som Saintz gör numera, taskigt tempo men oftast väldigt säkert med hög marginal. Jag vet inte men jag tror inte på honom. Men han kanske har betalt för att vara sämst i teamet?
Angående Jari`s favorit Harri så kör han som Saintz gör numera, taskigt tempo men oftast väldigt säkert med hög marginal. Jag vet inte men jag tror inte på honom. Men han kanske har betalt för att vara sämst i teamet?
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm