da Matta beskriver IRL

The American zone...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Så här kommenterar da Matta IRL:

- Do you believe in a merger between CART and IRL?

The two series are very different from each other. People that follow CART in the US have a very similar profile to the Brazilian racing fans, but at the IRL the crowd is completely different, they don’t even wanna know who’s racing, they just want to see the little cars going round and crashing.

- So, you don’t have any interest about racing in the IRL?

The IRL has good rules regarding the competition aspect. But it has no interest in technological evolution, nor on the importance of the driving skills.At their last race (Michigan) Sarah Fisher was ahead of Helio and Gil, that would never happen in a normal racing series. I’d only go to IRL if I had nowhere else to go, and I wouldn’t be too happy if I did.

Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

IRL, fy fan vilket jävla sunk :barf: Kolla på IRL, never ever.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Faktum är att de IRL-lopp jag har sett har varit ganska bra. Påminner mer om oval-racingen i CART när den var som bäst i början till mitten av 90-talet.

Tärnström

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2002-08-20 22:34 ]</font>
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

CART kommer att dö, dessvärre. Som sport betraktat med amerikanska ögon så hör den dessvärre inte hemma där. Uppsidan är att skillnaden mellan amerikansk ovalracing och europeisk racing blir desto tydligare då F1 kommer att hugga efter godbitarna och etablera minst ett race till på den amerikanska kontinenten. Med ekonomiska termer kallas det ibland tillväxt. Tony George blir säkert nöjd tills han ser att han gett utrymme för en större och mäktigare spelare. En spelare som kommer att decimera hans serie till något som kanske får agera föråkare till nascar. Apropå banorna som kan bli aktella; de enda jag kan tänka på är Long Beach och/eller Laguna Seca med ev. anpassning till FIAs regler. Men när CART är dött och konkat så kommer vi snart att se IRL på annat än ovaler. Så fungerar det tyvärr.
/Jan
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-08-20 22:33, JTarnstrom wrote:
oval-racingen i CART när den var som bäst
Tärnström

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2002-08-20 22:34 ]</font>

Detta har tillintetgjort den smula förtroende jag hade för dig.

Ovalracing kan per definition inte vara bra. Var får du allt ifrån?
Användarens profilbild
G-town

Inlägg av G-town »

On 2002-08-21 01:06, jajo wrote:
CART kommer att dö, dessvärre.
F1 kommer att hugga efter godbitarna och etablera minst ett race till på den amerikanska kontinenten. Apropå banorna som kan bli aktella; de enda jag kan tänka på är Long Beach och/eller Laguna Seca med ev. anpassning till FIAs regler. Men när CART är dött och konkat så kommer vi snart att se IRL på annat än ovaler. Så fungerar det tyvärr.
/Jan
För ett halvår sedan hade jag känt mig tvungen att hålla med dig.
Men jag tror faktiskt att det har vänt för Cart nu.
Det kan ju inte bli sämre (utan att lägga ner), tvärtom. Eftersom man fortfarande kör serien och har team som vill komma in så går det nog vägen.
De som har fallit ifrån i år har ju gjort det pga. ekonomin, vilket även händer i F1.
Möjligtvis så får man skippa de lopp som är publiklösa, en del av loppen går ju fortfarande inför storpublik (vilket troligtvis helgens lopp kommer att göra), t.ex. Long Beach, som by the way aldrig mer kommer att husera något F1 lopp mer.
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

On 2002-08-20 22:33, JTarnstrom wrote:
Faktum är att de IRL-lopp jag har sett har varit ganska bra. Påminner mer om oval-racingen i CART när den var som bäst i början till mitten av 90-talet.

Tärnström

Damfotboll kan också vara ganska bra. Påminner om herrfotbollen på 50-talet. Fast jag föredrar nog ändå Premier League framför damallsvenskan.
Användarens profilbild
G-town

Inlägg av G-town »

Du menar då förståss 1850-talet? :lol:
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Da Matta har en sund inställning. CART måste börja kriga med IRL och säga vad IRL är. Vidare tycker jag de skulle skippa Indy500.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Så här tyckte da Matta om F1 tidigare i år (ESPN-intervju i mars):
There are four Brazilian drivers in F1 right now, but there just one had the chance to show what they're capable of, and that's Ruben. I don't put any pressure to get to F1, because I don't think it's the top driver's series, like CART. It's not as interesting as CART right now. We've got such great tight racing. Everyone's equipment is so close. Right now, I'm thinking F1 at all, I just want to stay where I am.
Nähä, så CART har bättre chaffisar... :smile:

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

On 2002-08-24 17:16, AndersF1 wrote:
Så här tyckte da Matta om F1 tidigare i år (ESPN-intervju i mars):
There are four Brazilian drivers in F1 right now, but there just one had the chance to show what they're capable of, and that's Ruben. I don't put any pressure to get to F1, because I don't think it's the top driver's series, like CART. It's not as interesting as CART right now. We've got such great tight racing. Everyone's equipment is so close. Right now, I'm thinking F1 at all, I just want to stay where I am.
Nähä, så CART har bättre chaffisar... :smile:
Han syftade väl på att CART var en "förarserie" (driver's series) medan F1 är ett "bilmästerskap". Och det har han ju litet rätt i.
Herkules

Inlägg av Herkules »

Cart har i min mening det bästa konceptet.
Vissa verkar inte vara några stora fans av oval racing men jag kan nog tycka det är ganska kul, i alla fall om Kenny vinner :smile:

I Cart har man dom jämnaste bilarna vilket gör loppen otroligt mycket mer spännande än F1.
Och då IRL satsar enbart på att köra runt, runt och sälja mängder av öl och friterad kyckling så står Cart där som ohotad Kung av racing.
Tyvärr har Cart organisationen strulat till det för sig själva, bland annat genom att flagga sönder vissa lopp totalt.

Överlever Cart bara nästa år och lyckas behålla DaMatta och kanske få tillbaka de Ferran så tror jag serien kan börja blomstra igen.
Kennys Hjältar

Inlägg av Kennys Hjältar »

Det är inte utan att man är kluven här.

Det är klart att jag vill att Cart ska få ett uppsving men vem kommer att sända Cart i Sverige då. Om jag inte har helt fel så sänder SVT-Extra detta för att det billigt (om inte gratis).
Om Cart börjar ta rikiga pengar och Eurosport inte sänder ens om det är gratis :???:

Men det är klart nu har vi Tärnström på plats som kanske har några insider tips?

/KH
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

CART som det var på 90-talet var enligt min mening precis hur den serien ska vara. Bra blandning mellan racingbanor, stadsbanor och ovalbanor. Häftiga bilar med underbart turboljud. Många biltillverkare inblandade och många stall i ett brett startfält med chans att vinna vilket gav underhållande lopp. Många nationaliteter representerade. Då var CART ett komplement till F1 för oss racingfans som ville se mer än 16 lopp per år.

JAg hoppas att Pook kan ta tillbaka CART till den tiden och att en svensk kanal har råd att sända det. Då kan jag titta på 17 F1-lopp, alltid motorsportens kungaklass, och dessutom få ytterligare ett 20-tal spännande CART race per år. OCh så slipper jag se fjantiga IRL bilar åka runt runt med förare som inte ens med en rejäl budget skulle kunna platsa i ett kasst stall i EuroF3000 serien.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Lite mer da Matta om F1 ( http://www.speedtv.com/auto/?lvl=3a&cat=20&id=3158 ):
Da Matta was a whole lot less happy about his widely rumored move to the Toyota Formula 1 program in ‘03.

“I think I’m staying here,” he said after today’s race. “Those people over there, they don’t respect what we do here. If they offered me a testing contract with a lot of money I’d think about it, or if they offered me a sure drive in Formula 1 for a little money, I’d for sure consider it. But the offer they make is like I was a Formula 3000 driver. I’m in a winning situation here. I don’t need to go there and just be a number.”

Lite småbitter?
Det ser inte helt ljust ut för da Matta i F1 verkar det som. Så det erbjudande han fått verkar på sin höjd vara en teststyrning med lite betalt, om man skall försöka tyda det uttalandet. Det kan man kanske håla med om är lite hårt att som överlägsen ledare i CART endast bli erbjuden ett testförarkontrakt med taskigt betalt. :smile: Om det nu är så.