Hur bra är da Matta?

The American zone...
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Det pratas mycket om da Matta och att han skulle vara klar för F1 nästa år. Men hur bra är han egentligen? Det är ju inte frågan om ett stjärnskott direkt, för han är trots allt snart 29. Och hans karriär är inte direkt full av meriter. OK, han vann F3 i Brasilien och IndyLights men var bara 8a i brittiska F3-mästerskapet och 8a i F3000-EM. Och det var först förra året, under den tredje CART-säsongen, som han blev en toppförare i den serien. Vi får se, men jag tvivlar på att han verkligen håller F1-klass. Historien visar att man måste vara outstanding i CART för att lyckas i F1.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tja han var hyfsat snabb när han testade Toyotas F1 bil tidigare i år - inte så långt efter Salos och McNishs tider redan från första varvet. Ett stort frågetecken för bangreppet den dagen dock, greppet var bättre när da Matta körde ...

Jag ställer mig också tveksam till om da Matta skulle lyckas i F1 och om han är ett bra val för Toyota. Vore han 6 år yngre skulle jag bättre förstå valet, då kunde man bygga för framtiden. Men nu när han börjar närma sig 30 ... då kan man hellre ta en sån som Frentzen som har erfarenhet och är en av de allra bästa på att utveckla F1-bilar, vilket är vad Toyota behöver.

Men frågan är nog akademisk, Newman-Haas sägs begära massor av amerikanska pengar för att släppa da Matta ett år tidigare från kontraktet och Toyota har ju många billigare och säkra alternativ att plocka bland till nästa säsong.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tja han var hyfsat snabb när han testade Toyotas F1 bil tidigare i år - inte så långt efter Salos och McNishs tider redan från första varvet. Ett stort frågetecken för bangreppet den dagen dock, greppet var bättre när da Matta körde ...

Jag ställer mig också tveksam till om da Matta skulle lyckas i F1 och om han är ett bra val för Toyota. Vore han 6 år yngre skulle jag bättre förstå valet, då kunde man bygga för framtiden. Men nu när han börjar närma sig 30 ... då kan man hellre ta en sån som Frentzen som har erfarenhet och är en av de allra bästa på att utveckla F1-bilar, vilket är vad Toyota behöver.

Men frågan är nog akademisk, Newman-Haas sägs begära massor av amerikanska pengar för att släppa da Matta ett år tidigare från kontraktet och Toyota har ju många billigare och säkra alternativ att plocka bland till nästa säsong.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Möjligen är hans fysik en aning klen. Killen är ju byggd som en porslinsdocka.

TÄrnström
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Hur vet du att han höll Salos och McNish tider redan på första varvet? Han körde väl närmare 100 och var ändå ungefär en sekund efter McNish. Däremot körde han ju samma dag som McNish så hur kunde ha ha bättre grepp.
Nu hade ju da Matta mycket sämre förutsättningar än McNish med mindre vana ifrån bilen, banan, etc., men han körde ändå en väldig massa varv och var fortfarande ganska långt efter den förare Toyota anses villa kicka för att han är för långsam. Visst, da Matta presterar säkert bättre efter lite anpassning av bilen, vana, etc., men han skall ju inte bara ikapp McNish han skall ju förbi också och det är den där sista sekunden som är jobbig.

Läste nåt av Hill där han sa att en F1:a är tämligen lätt att köra hyfsat fort, om man klarar fysiken, men det är den sista procenten som är svår.

Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag läste i Autosport ang. testet att han satte snabba tider redan från början så .... kanske inte bokstavligen första varvet. MEn läser du vidare ser du också att jag ställer mig tveksam till da Matta i F1
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Vad menar du, skall jag läsa hela dina inlägg? :???:

Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-08-20 10:10, JTarnstrom wrote:
Möjligen är hans fysik en aning klen. Killen är ju byggd som en porslinsdocka.

TÄrnström
Har han bara tillräcklig uthållighet så är det en fördel att vara liten och späd! F1-pojkarna är ju små dvärgar allihopa för övrigt...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-08-20 10:27, AndersF1 wrote:
Vad menar du, skall jag läsa hela dina inlägg? :???:

Näää det är nog att begära för mycket av dig tror jag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
desricz
Inlägg: 683
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av desricz »

On 2002-08-20 10:10, JTarnstrom wrote:
Möjligen är hans fysik en aning klen. Killen är ju byggd som en porslinsdocka.

TÄrnström
Jag har fått för mig att det är lika fysiskt krävande att köra en Cart som en F1'a, speciellt "The 500" på Fontana och karusellkurvan på Road America.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det är nog alldeles riktigt i och med den här säsongen eftersom förarna nu måste ge järnet från början till slut. Sannolikt därför som Tracy tränade upp sig. Tidigare kunde förarna ligga och fisköra och ta igen sig lite mellan varven men det går inte längre. Annars tror jag att förarna i F1 momentant utsätts för högre g-krafter än i CART. Jga kan ha fel men kurvhastigheterna är högre i F1 och likaså är inbromsningarna tuffare.

Tärnström
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

Å andra sidan har CART-bilarna väl varken automatlåda eller styrservo?
Herkules
Inlägg: 28
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sollentuna

Inlägg av Herkules »

Någon som hört något mer om DaMatta och Toyota nu när även Salo fått sparken?
Såvitt jag vet så är det väl bara Olivier Panis som är klar som förare åt Toyota den andra platsen är ledig.
Frentzen verkar ju hamna i Sauber och Sato har väl inte glatt någon i år.