Hur gick det då?On 2002-08-17 14:03, EnzoF1 wrote:Inte det???On 2002-08-13 15:46, Jari wrote:
Japp, jag är med. Coulthard må vara duktig som attan, men före Kimi kommer han inte.
/E
Ungerns GP
Jag troddee nog som de flesta här inför att det skulle bli ytterligare ett genomåk av alla och att man höll dom positioner man tilldelats på lördagen, men för mig blev det här en av höjdpunkterna på säsongen med massor av elektricitet och vilja. Samtidigt som det var en hel del stenhård racing där endast de tuffaste gick vidare med allt i behåll. Naturligtvis är Kimi omkörning på Montoya liksom startskottet, men han pressar ju redan Juan Pablo så hårt i backen ner att han går av en gång och tappar lite delar undertill i fram. Likadant pressade Kimi Button till ett misstag i samband att Button väjt för en snurrande Davidson. Det tredje, som slog mig som ett Deja Vu, var att David Coulthard försökte hänga på i Kimis tempo precis likadant som vi sett honom göra så många gånger efter Mika Häkkinen och det håller helt enkelt inte utan David kör av när han kommer för nära gränsen, medan Kimi obehindrat balanserar på och över den, som när han gick ut i smutsigt spår på utsidan om Montoya....
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
AF1, jag antar att du har läst Schumachers förklaring till det snabba varvet? Han ville bara visa Rubens hur fort det går att köra... Jag förstår inte vad du tycker det är för småtaskigt med det?On 2002-08-19 01:00, AndersF1 wrote:
Lite småtaskigt av Schumi att släppa och sätta det där enstaka snabba varvet. Kanske ett tecken på frustration över kvalresultatet? Lite dumt att starta alla spekulationer om stallorder, nåt som Ferrari verkligen inte behöver. Ser att det finns en del spån på div. forum som menar att det var ett bevis för att Schumi kunde ha kört om Rubens om han velat - och Rubens körde förstås fullt vid tillfället... Som bl.a. Kimi och DC visade så kan man vara flera sekunder snabbare utan att ha en chans att komma om den framför.
Q: It was a hell of a lap, what was the story behind it?
MS: The story behind it actually, was that at Silverstone, he (Rubens) was behind me and we sort of slowed down the pace, we didn't push hard any more, and some laps before the end, he put in the fastest lap of the race. So I asked 'when did you do this?' We were in the stage of actually slowing down, so today I asked Ross, 'what's the fastest time?' and he said it was 16.8s for him (Rubens) so I thought OK, I will pay him back! I just went for it.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån jun 03, 2002 02:00
Det var ju en uppenbar stallorder ifrån Ferraris sida under söndagens tävling, Schumacher var utan tvivel den mest snabba ute på banan och man såg ju att han inte fick vinna utan att Ferrari villa ha fram Rubens som segrare så att han kunde komma tvåa i VM. Min fråga är nu, hur kommer det sig att ingen protesterar åt en sådan stallorder men alla gjorde det under Österrike tävlingen? Visst, då var det mer uppenbart men det var ju inget som de försökte dölja igår heller.
Sen så är jag trött på att tjat om att det är trist att se F1 nu när Ferrari är så överlägsna. Det har väl nästan alltid varit så att något stall har varit överlägsna. McLaren var det innan, Williams innan dem och tidigare har Benetton, Lotus mm haft perioder då de har dominerat fullständigt. Det gäller ju att få fram dels en perfekt bil och dels ett fungerande stall och detta ha Ferrari lyckats med till skillnad mot de andra stallen. Så skall man klaga på någon så är det väl på de andra 10 (eller 9 nu kanske om Arrows har lagt av), det är ju i så fall deras fel att det är so mdet är, de anstränger sig inte tillräckligt mycket.
Och för en Ferrari fan som jag är och speciellt då en Schumacher fan så är det bara kul att se att Ferrari vinner det mesta och att Michael har stått på pallen i varje tävling i år, än så länge. Det är underhållning på hög nivå.
Sen så är jag trött på att tjat om att det är trist att se F1 nu när Ferrari är så överlägsna. Det har väl nästan alltid varit så att något stall har varit överlägsna. McLaren var det innan, Williams innan dem och tidigare har Benetton, Lotus mm haft perioder då de har dominerat fullständigt. Det gäller ju att få fram dels en perfekt bil och dels ett fungerande stall och detta ha Ferrari lyckats med till skillnad mot de andra stallen. Så skall man klaga på någon så är det väl på de andra 10 (eller 9 nu kanske om Arrows har lagt av), det är ju i så fall deras fel att det är so mdet är, de anstränger sig inte tillräckligt mycket.
Och för en Ferrari fan som jag är och speciellt då en Schumacher fan så är det bara kul att se att Ferrari vinner det mesta och att Michael har stått på pallen i varje tävling i år, än så länge. Det är underhållning på hög nivå.
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Sad smile ,
Det är väl ingen som anklagar Ferrari för att de är överlägsna? Givetvis gör de andra stallen vad de kan för att komma ikapp men utveckling i F1 handlar om resurser (framför allt de bästa och flesta hjärnorna, dvs pengar) och där är det svårt att överträffa Ferrari.
Det är möjligt att du tycker det är "underhållning på hög nivå" att se MS och RB varva de övriga i lopp efter lopp men majoriteten gör det inte och det är garanterat inte bra för F1.
Det är väl ingen som anklagar Ferrari för att de är överlägsna? Givetvis gör de andra stallen vad de kan för att komma ikapp men utveckling i F1 handlar om resurser (framför allt de bästa och flesta hjärnorna, dvs pengar) och där är det svårt att överträffa Ferrari.
Det är möjligt att du tycker det är "underhållning på hög nivå" att se MS och RB varva de övriga i lopp efter lopp men majoriteten gör det inte och det är garanterat inte bra för F1.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
OK, så det var en liten hämnd för Silverstone.On 2002-08-19 08:38, PS wrote:
Q: It was a hell of a lap, what was the story behind it?
MS: The story behind it actually, was that at Silverstone, he (Rubens) was behind me and we sort of slowed down the pace, we didn't push hard any more, and some laps before the end, he put in the fastest lap of the race. So I asked 'when did you do this?' We were in the stage of actually slowing down, so today I asked Ross, 'what's the fastest time?' and he said it was 16.8s for him (Rubens) so I thought OK, I will pay him back! I just went for it.
Men det jag egentligen anmärkte på var att vissa av någon underlig anledning anser att detta varv var tecken på att Schumi egentligen hade kunnat vinna hur enkelt som helst. En verkar ju vara "sadsmile". Men det är kanske inte så mycket att vänta av någon som tycker det är höjden av underhållning att se Ferrari överlägset vinna ännu en seger trots att de kör på halvfart... Visst kan det vara lite imponerande att se vilket otroligt bra bil Byrne och hans medhjälpare har fått ihop, men särskilt mycket med racing har det ju inte att göra. Snarare av samma dignitet som när någon slår hastighetsrekord med bil, en god teknisk prestation, men inget annat.
Förresten, sadsmile, betyder det där snabba varvet av Rubens på Silverstone att han egentligen lätt hade vunnit det loppet om han velat? Nu är det förstås mycket möjligt att Rubens hade kunnat vinna det loppet efter att återigen kvalat ut stallets försteförare, men det där snabba varvet är knappast ett bevis...
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad var det för speciellt med Rubens start?On 2002-08-19 12:35, mopar wrote:
Alla som efter att ha sett Rubens ta starten trodde att Schumie skulle köra om och robba Rubens på andra platsen i förar VM räcker upp en hand....
//mopar
Kanske bra för att vara honom, men inte ens Rubens kan väl misslyckas när det, som MS sa, är som att starta på is på andra sidan. Möjligen att han som är trea kan komma förbi, men det verkar väldigt svårt. Inte nog med att det inte går att köra om på banuslingen, man är dessutom tämligen säker på att komma först igenom första kurvan om man startar ifrån pole.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Världens skickligaste förare startar genom att trycka på en knapp, växlar automatiskt och behöver snart inte ens styra själva. F1 blir mer och mer ett konstruktörsmästerskap. Förarmästerskapet håller sakta på att ersättas av ett mindre väl regisserat skådespel avsett att lura godtrogna tv-tittare som zz.
Tärnström
Tärnström
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Ja, visst är det sjukt! I stort sett kunde nog varenda förare i startfältet vinna VM om de satt i en Ferrari.On 2002-08-19 14:28, JTarnstrom wrote:
Världens skickligaste förare startar genom att trycka på en knapp, växlar automatiskt och behöver snart inte ens styra själva. F1 blir mer och mer ett konstruktörsmästerskap. Förarmästerskapet håller sakta på att ersättas av ett mindre väl regisserat skådespel avsett att lura godtrogna tv-tittare som zz.
Tärnström
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Finns det någon CART serie nästa säsong? Och om det finns det, finns det några förare och stall kvar i serien? Jag är oroad över CART's framtid faktiskt - alla verkar lämna det sjunkande skeppet. Hur var det med motorer nu igen - hmmm alla kör i så fall med några slags gamla avlagda Fordmotorer och likadana chassin. Låter som F3000 är rena högteknologin i jämförelseOn 2002-08-19 16:19, JBS wrote:
Jag är oroad över framtiden för F1. Det ser inte bra ut. Tärnström är duktigt på att formulera sig. Jag håller med honom i detta fall. Tydligen uppskattar han det. Kul för honom. Typ.
Dålig kommentar där för övrigt JBS
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
FIA behöver inte göra något - serie överlever med packat startfält ialla fall och med underhållande lopp i de allra flesta loppen under året.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Prost är ju iofs den enda som verkligen har lagt av på senaste tiden ... Arrows kommer tillbaka.
Däremot har det ju varit ett manfall på stall i CART i år
Däremot har det ju varit ett manfall på stall i CART i år
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Apropå de la Rosa och Salo incidenten i depån förresten - det har snackats mycket här om att man ska veta när man ska ge upp och se sig besegrad och släppa av och allt möjligt.
Mika Salo tryckte upp de la Rosa mot depåmuren i utfarten trots att han hade gott om utrymme till höger för att båda skulle få plats - vilket fick till följd att de la Rosa var tvungen att bromsa, låsa hjulen, för att förhindra en sammanstötning. Med tanke på att de slogs om sista plats eller något sådant - skulle de la Rosa verkligen ha gett sig? Jag tycker han lika gärna kunde ha fortsatt köra och vända runt på Salo lite fult och därmed också bli upptryckt i depåmuren bara för att visa finnpajsaren att man inte gör så. Jag hade kort sagt velat se en kollission där, med efterföljande knytnävar, arga gester och roliga uttalanden i pressen efteråt. Vilka fjollor de där F1 förarna egentligen har blivit. Inte sjutton hade Mansell, Piquet eller Senna varit så där veka inte. Prost hade väl iofs lyft av, men å andra sidan hade han kört om ute på banan istället och vunnit loppet.
Mika Salo tryckte upp de la Rosa mot depåmuren i utfarten trots att han hade gott om utrymme till höger för att båda skulle få plats - vilket fick till följd att de la Rosa var tvungen att bromsa, låsa hjulen, för att förhindra en sammanstötning. Med tanke på att de slogs om sista plats eller något sådant - skulle de la Rosa verkligen ha gett sig? Jag tycker han lika gärna kunde ha fortsatt köra och vända runt på Salo lite fult och därmed också bli upptryckt i depåmuren bara för att visa finnpajsaren att man inte gör så. Jag hade kort sagt velat se en kollission där, med efterföljande knytnävar, arga gester och roliga uttalanden i pressen efteråt. Vilka fjollor de där F1 förarna egentligen har blivit. Inte sjutton hade Mansell, Piquet eller Senna varit så där veka inte. Prost hade väl iofs lyft av, men å andra sidan hade han kört om ute på banan istället och vunnit loppet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden