CART 2003

The American zone...
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

De har slutat gulla med Indy 500/IRL/Tony George nu - Skitbra!
http://www.autosport.com/newsitem.asp?id=20204&s=7
/Jan
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

Kunde inte läsa artikeln...

Nästa års kalender har ju släppts nu. Tycker det är trist med bara tre ovaler. Vart tror ni det andra europa-racet skall gå?
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Tycker tvärtom, nu börjar ovalantalet bli nästan uthärdligt. 2 kan jag kanske härda ut, 1 är lagom för att sätta sån där s.k. amerikansk prägel på sunkracingserien, inga skulle vara det perfekta.
Bra att de :finger: åt Tony George. Hoppas bara de överlever.
Stämmer det att IRL ska köra på Indys F1-bana i år under GP-helgen?
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Tycker ovalracingen är det som är roligast med CART. På vanliga racerbanor blir det som F1 - "följa John" utan omkörningar - men med sämre förare och mindre avancerade bilar.
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

Håller med föregående talare. CART kommer bäst till sin rätt på ovaler. Hoppas det kan bli lite fler 2004. Skulle vara gött om Michigan kom tillbaks till kalendern. Fast det är väl att hoppas på lite för mycket.
Nilsson

Inlägg av Nilsson »

Erkänner att efter många års hatande av ovalbanor så har jag ändrat uppfattning. Tycker att det borde gallras i gatloppen
men det "för ju racingen till publiken". Nog svänger det om olvalerna alltid :crazy:
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-08-15 00:05, Nilsson wrote:
Nog svänger det om olvalerna alltid :crazy:
Jo det svänger om ovalerna, men bara åt vänster tyvär!
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Till Speed Channel säger Chris Pook angående det ännu ej tillkännagivna loppet i Europa: "Not unexpectedly, the TBAs in Europe and Chicago prompted a lot of speculation, as did moving the European tour to April and May. Rumors have CART looking at a road course event in Spain or Italy. Pook did nothing to quiet that talk.

"I can tell you that on the 27th of April, we will not be in Northern Europe," he said

http://www.speedtv.com/auto/?lvl=3a&cat=20&id=2856

Det verkar alltså bli ett lopp i Spanien, Italien eller Portugal
Imola? såvida FIA ämnar stryka F1-loppet till förmån för Moskva.
Estoril? Är den godkänd än?
Jerez? min gissning och förhoppning!
/Jan
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

On 2002-08-15 08:28, jajo wrote:
Estoril? Är den godkänd än?
/Jan
Det spelar inte så stor roll eftersom CART har andra krav än F1, kolla bara på de banor de kör i USA. Dessutom är ju fördelen med CART framför F1 är ju att de vågar köra på banor där man är tvungen att köra på 4:an eller högre och svänga samtidigt :???:
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Sant - dög Estoril för F1 för några år sen så duger den för CART nu! Räcker med en betongmur bredvid banan, alternativt en hopslängd däckstrave. Sen vet ju förarna att om de kör av och gör illa sig så kommer en gröngul pickup men hjälp inom en kvart!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Estoril är dessutom godkänd för F1-testning, så det är nog absolut ingen fara för CART...

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

On 2002-08-15 00:05, Nilsson wrote:
Erkänner att efter många års hatande av ovalbanor så har jag ändrat uppfattning. Tycker att det borde gallras i gatloppen
men det "för ju racingen till publiken". Nog svänger det om olvalerna alltid :crazy:
Samma sak för mig. Jag tålde inte heller ovalerna förut, men nu tycker jag nästan ovalerna med undantag för kort-ovalerna är bäst. Bort med dom sunkiga gatloppen och kör på flera riktiga racerbanor istället. Som det är nu så är det nästan bara Road America som håller måttet.

Lite fler flaggvakter och lyftkranar kunde oxå vara på sin plats, så kan dom slopa den där löjliga depåstoppsregeln som infördes i år och som gjort loppen ännu sämre. Står nästan hellre ut med lotterirace än som reglerna är nu.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Hoppas det finns CART värt namnet 2003. Börjar ju tappa sin lyskraft rejält.
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Road America är ju säsongens höjdpunkt. Tänk om F1 kunde köra där också, fast det kan man ju bara drömma om.
Gatloppen är nog trots allt sämst.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

On 2002-08-15 19:56, regenmeister wrote:
Road America är ju säsongens höjdpunkt. Tänk om F1 kunde köra där också, fast det kan man ju bara drömma om.
Visste vore det grejer. Fast innan [Schumacher] och pojkarna vågade köra där skulle det behövas 15 chikaner och 100 m bredare avåkningszoner. Och då vore det ju inte samma bana längre... :wink: