Därför tappar Williams i loppen

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Efter mycket konsulterande har undertecknad och dr PeppeF1 arbetat fram en teori som förklarar varför Williams har problem att få Michelindäcken att hålla i loppen. Anlednigen är helt enkelt att de modellerade Franks rullstolshjul när de körde bilen i vindtunneln. Vilka jävla amatörer! Räkna med att Patrick Head springer runt med motorsågen på måndag. :saw:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vaddå? Ska han såga sönder stackars Franks rullstol menar du?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Även om jag sett F1 i några år nu, så har jag missat vad som hände med Frank Williams? Varför sitter han i rullstol? Har han kört själv nångång?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Han körde av vägen med sin hyrbil (en Ford Sierra) på väg till flygplatsen från ett test i Frankrike på Paul Ricard banan. Med i bilen satt Peter Windsor som kunde kalla på hjälp. Har för mig att det var Nelson Piquet (körde för Williams tillsammans med Nigel Mansell då) som kom förbi olycksplatsen och kunde larma ambulans via mobiltelefon som han hade i bilen - ovanligt nog för den tiden. Det här var 1987 och som ett resultat av olyckan avbröt Honda faktiskt avtalet med stallet till året efter för att de inte trodde att Frank Williams kunde leda stallet förlamad och att stallet utan Frank Williams inte skulle klara sig. Ack så fel Honda hade.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

ok, tack för infon!
Keep on Boppin´
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Lucy
Jag tror inte honda grämer sig över det...
pUs

Inlägg av pUs »

On 2002-07-27 17:28, LuckyStrike1 wrote:
Det här var 1987 och som ett resultat av olyckan avbröt Honda faktiskt avtalet med stallet till året efter för att de inte trodde att Frank Williams kunde leda stallet förlamad och att stallet utan Frank Williams inte skulle klara sig. Ack så fel Honda hade.
Hm, jag har hört andra teorier kring det där.. "Nobody ever tells us which drivers to put in our cars" hade Patrick Head sagt efter 1987, apropå det brutna kontraktet. Har för mig att Honda ville se någon japsare i andrabilen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Frank Williams körde väldigt aktivt fram tills han var runt 25 i F3. Sen kom han på att han kan göra ett bättre levebröd som reservdelshandlare och begagnad bilhandlare samtidigt som han drev sitt eget stall. Det första han grundade var Frank Williams Racing Cars som i slutet av sextiotalet körde i F2 och F3-klasserna.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-07-27 20:31, pUs wrote:

Hm, jag har hört andra teorier kring det där.. "Nobody ever tells us which drivers to put in our cars" hade Patrick Head sagt efter 1987, apropå det brutna kontraktet. Har för mig att Honda ville se någon japsare i andrabilen.
Det spelar också in - Honda hade bestämt sig för att gå med McLaren och Williams 1988. De senare för att de hade ett kontrakt sedan tidigare som sträckte sig över 1988. Grejen var bara att Honda ville placera Saturo Nakajima bredvid Nigel Mansell vilket Williams vägrade. Men Honda uttryckte också farhågor för att Williams, med Frank Williams på sjukhus och inför en framtid i rullstol, inte skulle vara lika framgångsrika. De var rädda för att olyckan skulle påverka resultaten på racingbanan för mycket. När de stötte på motstånd hos Williams över Nakajima blev det droppen och när Nelson Piquet samtidigt kunde viska i deras öreon att han kunde tänka sig Lotus tillsammans med Nakajima och Honda så nappade Honda. Piquet var nämligen mer populärs hos Honda än vad Mansell var.

Det är så jag har läst och uppfattat turerna kring Frank Williams olycka 1987 och Hondas beslut. Och nog kan man väl säga att Honda hade fel i att Williams inte skulle kunna bli framgångsrika med en stallchef i rullstol ialla fall :grin: