Schumacher världsmästare!!! (beklagar sorgen, Jari)
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag vägrar att tro att en mildare körsätt inte skulle skona motorn mer än ett aggresivt sätt.
Om man nu har en motor som är "trimmad till gränsen" så borde det rimligen gå att få den att hålla lite bättre genom att inte pressa den till det yttersta...
Att man däremot har ett varvtalsskydd som förhindrar övervarvning och diverse problem med ventiler etc är en annan sak.
OBS! Denna diskussion är inte riktad enbart åt Montoya utan även åt andra förare som har en "hård" körstil.
Jag tycker att detta är ett intressant ämne men vissa sätter ju på skygglapparna då detta kan tolkas som kritik mot "sin förare".
Höga varv måste ju tämligen generera bl a mer värme, högre krafter etc, allt detta måste ju rimligen slita mer på motorn.
Därför menar jag att det ju inte är orimligt att en hårdare kösrstil sliter mer på motorn och gör den mer haveribenägen.
Är det verkligen helt orimligt.
Om man nu har en motor som är "trimmad till gränsen" så borde det rimligen gå att få den att hålla lite bättre genom att inte pressa den till det yttersta...
Att man däremot har ett varvtalsskydd som förhindrar övervarvning och diverse problem med ventiler etc är en annan sak.
OBS! Denna diskussion är inte riktad enbart åt Montoya utan även åt andra förare som har en "hård" körstil.
Jag tycker att detta är ett intressant ämne men vissa sätter ju på skygglapparna då detta kan tolkas som kritik mot "sin förare".
Höga varv måste ju tämligen generera bl a mer värme, högre krafter etc, allt detta måste ju rimligen slita mer på motorn.
Därför menar jag att det ju inte är orimligt att en hårdare kösrstil sliter mer på motorn och gör den mer haveribenägen.
Är det verkligen helt orimligt.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Med all telemetri tillgänglig idag - varför har inte Williams upptäckt att motorrasen beror på Montoyas körstil och sagt åt honom att ändra stil? Telemetrin kan ju visa precis allt numera - bland annat vet ju Rubens numera att han förbrukar mer bränsle och sliter mer på bromsarna när han försöker vänsterbromsa, därför han han lagt av det. Varför har inte Williams sagt något till Montoya så motorras kan undvikas?
Då det är helt omöjligt idag att hålla hemligheter hemliga i F1 paddocken - varför har inte någon insatt skrivit att det beror på Montoya att motorn rasar?
Med dagens tvåvägs telemetri/kommunikation - varför stryper inte stallet varvtalet på Montoyas motor några varv och gör andra justeringar så den inte slits på grund av hans misshandlande så motorrasen kan undvikas? Williams gjorde ju det på Silverstone när de upptäckte på telemetrin att motorn gav konstiga värden, de sänkte varvtalen för att undvika ett motorras. Montoya körde bara på, gasa och bilen växlar själv, så fungerar det i F1 idag. Teknikerna styr från depån hur mycket motorn ska varva.
Om det beror på Montoya - varför har han inte själv uppmärksammat detta och kollat på telemetrin vad han gör för något annorlunda jämfört med Ralf. Williamsförarna har faktiskt full tillgång till varandras data - kanske svårt för Ferrari fans att förstå men så är det
Varför har inte BMW:s tekniker och Mario Theissen sagt att det är inte deras motorer det är fel på utan Montoya? Motorras är dålig reklam för en motortillverkare och beror det på saker utanför deras kontroll vill de ju gärna att man ska veta det så inte motortillverkaren får oförtjänt teknik. Några sådana kommentarer har jag inte sett.
Patrick Head inte bara förnekar att det beror på föraren - han säger att det även är fel att en förare kan framkalla ett motorras.
Mika Salo, Jacques Villeneuve, Allan McNish och Jarno Trulli bröt alla med motorras nu senast. Berodde det på att de körde sönder motorerna alltså? Kimi Räikkönen har haft 3-4 motorras i år, betyder det alltså att han kört sönder motorn vi de tillfällena? Jag har inte hört dig säga det tidigare faktiskt.
Om jag konstant ligger på 6000 varv med min Volvo - visst slits den då fortare än om jag inte skulle göra det. Men skillnaden mellan min motor i Volvon och en F1 motor är att Volvomotorn inte är byggd för att ligga på maxvarv i 30 mil. F1 motorerna byggs för att klara 30 mil på maxvarv och sen inte mer. Vissa motortillverkare pressar lite för mycket på marginalerna ibland och då håller det inte. Men du säger alltså att det är föraren?
Hur håller en förare i en helautomatisk (då menar jag växlingarna uppåt) ett hårdare eller lugnare körstil så det påverkar motorn? Jag förstår inte det, jag försöker förstå det men jag fattar det bara inte. Stallet styr motorinställningarna från depån i år, föraren gasar. Vad är ett mildare körsätt? Vad är att inte pressa motorn till det yttersta? F1-motorerna är ju byddga för att pressas till det yttersta utifrån förutsättningarna, inte för att pysa runt i.
Jag har inga skygglappar på - jag försöker förstå det här. Jag har som sagt letat runt som sjutton bland uttalanden, pressreleaser, artiklar m.m för att hitta något som ens antyder att föraren är att skylla på motorras men intet. (förutom Ralf Schumacher men ursäkta mig ifall jag inte riktigt tar hans ord som lag i det här sammanhanget ...)
Då det är helt omöjligt idag att hålla hemligheter hemliga i F1 paddocken - varför har inte någon insatt skrivit att det beror på Montoya att motorn rasar?
Med dagens tvåvägs telemetri/kommunikation - varför stryper inte stallet varvtalet på Montoyas motor några varv och gör andra justeringar så den inte slits på grund av hans misshandlande så motorrasen kan undvikas? Williams gjorde ju det på Silverstone när de upptäckte på telemetrin att motorn gav konstiga värden, de sänkte varvtalen för att undvika ett motorras. Montoya körde bara på, gasa och bilen växlar själv, så fungerar det i F1 idag. Teknikerna styr från depån hur mycket motorn ska varva.
Om det beror på Montoya - varför har han inte själv uppmärksammat detta och kollat på telemetrin vad han gör för något annorlunda jämfört med Ralf. Williamsförarna har faktiskt full tillgång till varandras data - kanske svårt för Ferrari fans att förstå men så är det
Varför har inte BMW:s tekniker och Mario Theissen sagt att det är inte deras motorer det är fel på utan Montoya? Motorras är dålig reklam för en motortillverkare och beror det på saker utanför deras kontroll vill de ju gärna att man ska veta det så inte motortillverkaren får oförtjänt teknik. Några sådana kommentarer har jag inte sett.
Patrick Head inte bara förnekar att det beror på föraren - han säger att det även är fel att en förare kan framkalla ett motorras.
Mika Salo, Jacques Villeneuve, Allan McNish och Jarno Trulli bröt alla med motorras nu senast. Berodde det på att de körde sönder motorerna alltså? Kimi Räikkönen har haft 3-4 motorras i år, betyder det alltså att han kört sönder motorn vi de tillfällena? Jag har inte hört dig säga det tidigare faktiskt.
Om jag konstant ligger på 6000 varv med min Volvo - visst slits den då fortare än om jag inte skulle göra det. Men skillnaden mellan min motor i Volvon och en F1 motor är att Volvomotorn inte är byggd för att ligga på maxvarv i 30 mil. F1 motorerna byggs för att klara 30 mil på maxvarv och sen inte mer. Vissa motortillverkare pressar lite för mycket på marginalerna ibland och då håller det inte. Men du säger alltså att det är föraren?
Hur håller en förare i en helautomatisk (då menar jag växlingarna uppåt) ett hårdare eller lugnare körstil så det påverkar motorn? Jag förstår inte det, jag försöker förstå det men jag fattar det bara inte. Stallet styr motorinställningarna från depån i år, föraren gasar. Vad är ett mildare körsätt? Vad är att inte pressa motorn till det yttersta? F1-motorerna är ju byddga för att pressas till det yttersta utifrån förutsättningarna, inte för att pysa runt i.
Jag har inga skygglappar på - jag försöker förstå det här. Jag har som sagt letat runt som sjutton bland uttalanden, pressreleaser, artiklar m.m för att hitta något som ens antyder att föraren är att skylla på motorras men intet. (förutom Ralf Schumacher men ursäkta mig ifall jag inte riktigt tar hans ord som lag i det här sammanhanget ...)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hmm, nya "rekord", skrivna i [Schumacherfans] egna historiebok. Tog inte Fangio poäng i varenda GP från och med Frankrike 1953 t.o.m. Monaco 1956, 21 i rad, över 4 säsonger och för tre olika stall/märken, inkl. stallbyte mitt i säsongen? 17 av dessa var första eller andraplatser - skapligt facit. Eller räknas de inte för att Indy 500 räknades in i VM på den tiden?On 2002-07-21 17:13, Lemon wrote:
Idag slog Schumacher ännu ett rekord. Schumi tog med denna seger poäng i sextonde loppet i rad. Nytt rekord. Ännu en anledning att fira
_________________
/Anders
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-07-26 02:27 ]</font>
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Lucy, nu ska jag försöka vara seriös och detta gäller alltså inte nödvändigtvis Montoya utan alla förare.
Om vi tänker oss att BMW (eller en annan tillverkare) har byggt en motor som ger mycket effekt och därigenom ligger riktigt på marginalerna för tillförlitlighet, vi säger som du att den ska hålla ca 30-40 mil. Om ena föraren då kör något något lugnare kan ju det göra att det väger över i favör för hållbarhet och motorn håller. Om den andra föraren istället kör något hårdare kanske motorn slits det där lilla mer, eller nåt lager blir något något varmare, och så packar skiten ihop.
Självklart är det körningen som tar slut på motorn, för om motorn bara står avstängd så tar den knappast slut eller hur? Fiskörning i lagom högt tempo så att motorn kyls ordentligt torde ju även det vara mildare för motorn.
Möjligen kan man kanske kräva att motorn ska hålla för stenhård belastning hela loppet och i den perfekta världen vill väl alla tillverkare det också. Men om nu t ex BMW-motorn inte är 100% byggd utan den har någon liten felkonstruktion som gör den mindre tillförlitlig så är det ju ändå inte orimligt att körstilen kan påverka det.
Dessutom handlar ju allt inte om toppvarv, jag köper att man inte kan övervarva sönder en motor pga inbyggda varvtalsstopp, men högre varv genererar ju mer värme som i sin tur utövar påfrestningar på lager och andra komponenter. Vidare kan man ju tänka sig att tuffare körning, t ex på kerbs etc leder till mer vibrationer och stötar på axlar etc in i motorn vilket i sin tur måste innebära större påfrestningar.
Visst, man kan säga att tanken är att skiten ska hålla, men i så fall skulle ju bilarna aldrig gå sönder annat vid extrema kollisioner etc.
Är jag verkligen helt fel ute här? Jag tycker nog inte det. När t ex BMW-motorn är så känslig att den kan packa ihop för att den står i depån några sekunder för länge så är det ju inte helt orimligt att andra små faktorer kan spela in.
Va faan vet jag, att ligag väldigt nära framförvarande bil kanske ger något något ändrade luftströmmar som ger sämre kylning som därigenom får något att gå sönder... det kan ju vara vad som helst. Ibland ser man hur Ferrarin pga sin fina stabilitet kan hålla väldigt snygag spår medan konkurrenterna går mer på kerbsen, det ger ju som jag sa tidigare troligen mer påfrestningar som kanske påverkar tillförlitligheten... är detta verkligen helt uteslutet? Jag tycker inte det.
/E
Om vi tänker oss att BMW (eller en annan tillverkare) har byggt en motor som ger mycket effekt och därigenom ligger riktigt på marginalerna för tillförlitlighet, vi säger som du att den ska hålla ca 30-40 mil. Om ena föraren då kör något något lugnare kan ju det göra att det väger över i favör för hållbarhet och motorn håller. Om den andra föraren istället kör något hårdare kanske motorn slits det där lilla mer, eller nåt lager blir något något varmare, och så packar skiten ihop.
Självklart är det körningen som tar slut på motorn, för om motorn bara står avstängd så tar den knappast slut eller hur? Fiskörning i lagom högt tempo så att motorn kyls ordentligt torde ju även det vara mildare för motorn.
Möjligen kan man kanske kräva att motorn ska hålla för stenhård belastning hela loppet och i den perfekta världen vill väl alla tillverkare det också. Men om nu t ex BMW-motorn inte är 100% byggd utan den har någon liten felkonstruktion som gör den mindre tillförlitlig så är det ju ändå inte orimligt att körstilen kan påverka det.
Dessutom handlar ju allt inte om toppvarv, jag köper att man inte kan övervarva sönder en motor pga inbyggda varvtalsstopp, men högre varv genererar ju mer värme som i sin tur utövar påfrestningar på lager och andra komponenter. Vidare kan man ju tänka sig att tuffare körning, t ex på kerbs etc leder till mer vibrationer och stötar på axlar etc in i motorn vilket i sin tur måste innebära större påfrestningar.
Visst, man kan säga att tanken är att skiten ska hålla, men i så fall skulle ju bilarna aldrig gå sönder annat vid extrema kollisioner etc.
Är jag verkligen helt fel ute här? Jag tycker nog inte det. När t ex BMW-motorn är så känslig att den kan packa ihop för att den står i depån några sekunder för länge så är det ju inte helt orimligt att andra små faktorer kan spela in.
Va faan vet jag, att ligag väldigt nära framförvarande bil kanske ger något något ändrade luftströmmar som ger sämre kylning som därigenom får något att gå sönder... det kan ju vara vad som helst. Ibland ser man hur Ferrarin pga sin fina stabilitet kan hålla väldigt snygag spår medan konkurrenterna går mer på kerbsen, det ger ju som jag sa tidigare troligen mer påfrestningar som kanske påverkar tillförlitligheten... är detta verkligen helt uteslutet? Jag tycker inte det.
/E
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det har snackats på Atlas om en "boost"-knapp hos Williams (antar att fler team har liknande prylar..) som vid användning tillfälligt höjer maxvarvet med något/några hundratal RPM's. Minns inte i vilket lopp det var (tror det var Kanada), men Williams gav klartecken för JPM att boosta järnet när han jagade MS.
Ralf kunde gjort likaledes mot slutet men gjorde en egen bedömning och kom fram till att han helt enkelt inte ville riskera motorn. Hur som helst blåste Juan motorn och Ralf gick imål, om än på en rätt blygsam placering.
Hur sann den där storyn är vet jag inte, men det finns trots allt saker som föraren kan göra och inte kan göra bakom ratten, och som påverkar driftssäkerheten. Det är nog lite förhastat att peka ut Montotya som en materialförstörare av rang, men samtidigt än mer förhastat att hävda att förarnas körning skulle ha noll betydelse för hur materialet slits. Ralf verkar ha en mer 'konservativ' inställning till sitt race'ande, på gott och ont.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-07-26 11:23 ]</font>
Ralf kunde gjort likaledes mot slutet men gjorde en egen bedömning och kom fram till att han helt enkelt inte ville riskera motorn. Hur som helst blåste Juan motorn och Ralf gick imål, om än på en rätt blygsam placering.
Hur sann den där storyn är vet jag inte, men det finns trots allt saker som föraren kan göra och inte kan göra bakom ratten, och som påverkar driftssäkerheten. Det är nog lite förhastat att peka ut Montotya som en materialförstörare av rang, men samtidigt än mer förhastat att hävda att förarnas körning skulle ha noll betydelse för hur materialet slits. Ralf verkar ha en mer 'konservativ' inställning till sitt race'ande, på gott och ont.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-07-26 11:23 ]</font>
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
viewtopic.php?topic=1385&forum=6&18On 2002-07-26 11:18, pUs wrote:
Det har snackats på Atlas om en "boost"-knapp hos Williams (antar att fler team har liknande prylar..) som vid användning tillfälligt höjer maxvarvet med något/några hundratal RPM's. Minns inte i vilket lopp det var (tror det var Kanada), men Williams gav klartecken för JPM att boosta järnet när han jagade MS.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Du har rekorden på Forix, Anders. Näst bäst är Carlos Reuterman med en svit på 15 lopp med poäng i rad. Fangio är långt ner på listan med sin svit på 8 lopp. Det är väl som du säger, det var Indy 500 som förstörde Fangios sviter.On 2002-07-26 02:21, AndersF1 wrote:
Hmm, nya "rekord", skrivna i [Schumacherfans] egna historiebok. Tog inte Fangio poäng i varenda GP från och med Frankrike 1953 t.o.m. Monaco 1956, 21 i rad, över 4 säsonger och för tre olika stall/märken, inkl. stallbyte mitt i säsongen? 17 av dessa var första eller andraplatser - skapligt facit. Eller räknas de inte för att Indy 500 räknades in i VM på den tiden?
_________________
/Anders
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vilket jäkla B-rekord, Indy 500 anses väl inte vara ett riktigt Grand Prix ens, även om det då räknades in i förar-VM, så antalet GPs i rad med poäng tillhör fortfarande Fangio. Krockade inte Indy 500 med nåt GP ibland också, vilket borde ha gjort det väldigt svårt att ta det rekordet på den tiden.
Dessutom kan inte Forix läsa av sin egen statistik, de påstår att Fangios rekordserie slutade med Argentina 1955, men han tog ju även en poäng i loppet efter, som var Monaco. Så även med Indy 500 medräknat borde iallafall Fangio haft 9 poänglopp i rad.
Är Forix ett mini-SLP?
Dessutom kan inte Forix läsa av sin egen statistik, de påstår att Fangios rekordserie slutade med Argentina 1955, men han tog ju även en poäng i loppet efter, som var Monaco. Så även med Indy 500 medräknat borde iallafall Fangio haft 9 poänglopp i rad.
Är Forix ett mini-SLP?
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag vet inte hur Forix räknar, Anders. Fangio bröt Monacos gp 1955 redan på det 49:e varvet av 100. Han blev således inte ens klassificerad, men fick ändå en poäng för snabbaste varv.
Indy 500 krockade aldrig med något gp så länge Fangio körde i alla fall, men ibland var det bara några dagar emellan.
Indy 500 krockade aldrig med något gp så länge Fangio körde i alla fall, men ibland var det bara några dagar emellan.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu var det väl inte fråga om top-6, utan endast om poäng och det fick ju Fangio med sig ifrån Monaco -55. Förresten fick man väl bara poäng för de fem första placeringarna ett tag under 50-talet, så det blir ju lite missvisande om man inte skall räkna poängen för snabbaste varv men fortfarande inte ge poäng till 6:e plats. Att räkna med modern poängräkning är också lite missvisande, eftersom de ju på den tiden hade den poängräkning de hade och därför körde därefter. Tycker fortfarande det är ett underligt "[Schumacher]-rekord", med krystat räknesätt.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00