Merca smakar skit
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nja, det är knappt. Ingen X5 lär gå under 500 papp om ens under 550, och det är lite dyrt faktiskt. Även om de "rättrogan" värderar propellern till sisådär 100000...On 2002-07-23 15:23, Cheever wrote:
Ja, jag såg att det fanns en snikvariant av X5 som kostade 414, blev förvånad faktist. Får man ratten på köpet tro?
Är det Haldextjosan på XC90 eller riktiga grejor?
Är det Haldex som är det nyare av systemen, det är i alla fall inte samma system som satt på nuvarande V70XC utan samma som sitter på nya AWD:erna, ska tydligen bara behöva snurra ett tiondels varv för att fördela om kraften. Tydligen är det hel tiden minst 5% på ena axeln för att sedan kunna fördelas steglöst till det omvända... det är ju ingen terrängbil direkt...
Det var väl mest lastkapaciteten som avgjorde och det faktum att ingen ju bryr sig om en Volvo, som egen företagare kan det ju bli kinkigt och komma med en Merca eller BMW, annars hade nya E-klass kanske varit riktigt fin...
Nu ser jag fram emot 320Nm mellan 1500 och 5000 varv/min...
Och Lucy, ja, jag valde metallic!
/E
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja Haldex är det nyare systemet som har lovprisats överallt.
Volvos gamla system var tydligen inget vidare.
Jag provade en Golf med Haldex för ett tag sedan och det smattrade och levde fan och ville inte hänga med på mina återhållsamma fyrhjulssladdar. Vet inte om det var bilen eller mig det var fel på. Du får utvärdera på din XC sen och se om det duger
Jag köpte iaf en utan Haldex efter det.
Volvos gamla system var tydligen inget vidare.
Jag provade en Golf med Haldex för ett tag sedan och det smattrade och levde fan och ville inte hänga med på mina återhållsamma fyrhjulssladdar. Vet inte om det var bilen eller mig det var fel på. Du får utvärdera på din XC sen och se om det duger
Jag köpte iaf en utan Haldex efter det.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Är din folka fyrhjulsdriven, cheever?
Jag tycker det verkar finns en tendens på många fyrhjulsdrivna bilar att vara framförallt bakhjuls eller framhjulsdrivna ända tills det andra hjulparet spinner ganska kraftigt. Det gör ju kanske inte så mycket om man vill komma loss ifrån ett dike man kört fast i, men köregenskaperna ändras ju inte så mycket utan en bil som vanligtvis är framhjulsdriven känns fortfarande främst framhjulsdriven.
Hade inte Ferguson ett ganska bra system för att lösa det där för en herrans massa år sedan? Satt väl bl.a. i en engelsk bil, Jensen eller vad tusan de hette? De hade väl amerikansk V8 också? En ytligt bekant hade en sådan en gång, verkade vara en skoj bil. Han tyckte den var skitkul och den gick visst dunderbra i vinterväglag. Nu är det här ju evigheter sedan, så det var med den tidens mått...
Jag tycker det verkar finns en tendens på många fyrhjulsdrivna bilar att vara framförallt bakhjuls eller framhjulsdrivna ända tills det andra hjulparet spinner ganska kraftigt. Det gör ju kanske inte så mycket om man vill komma loss ifrån ett dike man kört fast i, men köregenskaperna ändras ju inte så mycket utan en bil som vanligtvis är framhjulsdriven känns fortfarande främst framhjulsdriven.
Hade inte Ferguson ett ganska bra system för att lösa det där för en herrans massa år sedan? Satt väl bl.a. i en engelsk bil, Jensen eller vad tusan de hette? De hade väl amerikansk V8 också? En ytligt bekant hade en sådan en gång, verkade vara en skoj bil. Han tyckte den var skitkul och den gick visst dunderbra i vinterväglag. Nu är det här ju evigheter sedan, så det var med den tidens mått...
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jepp. Ådis system det kostar någon dl milen men det är det värt.On 2002-07-23 16:24, AndersF1 wrote:
Är din folka fyrhjulsdriven, cheever?
Dom påstår att det är "elektroniskt reglerat" vettefan vad dom menar med det. Men det funkar utmärkt med en lätt överstyrningstendens att balansera på.
Världens första serieproducerade fyrhjulsdrivna bil påstår dom som vet. Rätt cool är den iaf. Färgen här är väl inte den bästa. Har sett några gula i Sthm.
This basic layout was kept for the rest of the life of the FF. When finally the FF production ceased, the SP replaced the FF as Jensen's flagship. This car had the larger 440 cu (7.3 litre) Chrysler engine in high compression form with triple twin choke carburetors
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Cheever den 2002-07-23 16:35 ]</font>
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jo, men som i Haldex fall så ska det tydligen funka på följande sätt... du kör som vanligt (bilen känns alltså varken eller eftersom ingetdera hjulpar "river")... när du trycker på i en kurva och framhjulen vill börja spinna (dvs här börjar bilen normalt kännas "framhjulsdriven") så överförs kraften till bakaxeln och du kan enkelt hänga ut bakvagnen och köra med en elegant fyrhjulssladd genom böjen. Ungefär så här beskrevs det i alla fall i en test jag läste.On 2002-07-23 16:24, AndersF1 wrote:
Är din folka fyrhjulsdriven, cheever?
Jag tycker det verkar finns en tendens på många fyrhjulsdrivna bilar att vara framförallt bakhjuls eller framhjulsdrivna ända tills det andra hjulparet spinner ganska kraftigt. Det gör ju kanske inte så mycket om man vill komma loss ifrån ett dike man kört fast i, men köregenskaperna ändras ju inte så mycket utan en bil som vanligtvis är framhjulsdriven känns fortfarande främst framhjulsdriven.
Jag körde ju lite 330xi förra sommaren och den var ganska knepig att få att gå snyggt på grusväg, inte alls lika enkel som en vanlig bakhjulsdriven BMW men den är tydligen fast fördelad 60/40 eller nåt liknande (allt för att kännas bakhjulsdriven).
De gamla Volvo och i viss mån Audis torsenspärr var ju mycket långsammare och gick väl inte att köra i bakhjulsdrivet läge som ju haldex ska göra... kortfattat får man det bästa av två världar med haldex
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Har aldrig förstått vad man ska med en halvmesyr till traktor i Fjollträsk att göra. Ska man ha jeep kan man väl ändå göra det riktigt och köpa en Land Rover från 70-talet eller nåt, annars kan man väl köpa en kombi med normal markfigång som inte vajar som en finlandsfärja på vägen.On 2002-07-23 15:29, EnzoF1 wrote:
Och Lucy, ja, jag valde metallic! /E
Och för övrigt så är metalliclack töntigt
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Alla BMW-ägare är enögda - så har det nog alltid varit. De måste ju försvara sina höga utlägg på något vis för sig självaOn 2002-07-23 14:27, EnzoF1 wrote:
Finns väl inget enögdare än BMW-ägare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jensen - ja det är en cool bil det.On 2002-07-23 16:31, Cheever wrote:
Jepp. Ådis system det kostar någon dl milen men det är det värt.
Dom påstår att det är "elektroniskt reglerat" vettefan vad dom menar med det. Men det funkar utmärkt med en lätt överstyrningstendens att balansera på.
Världens första serieproducerade fyrhjulsdrivna bil påstår dom som vet. Rätt cool är den iaf. Färgen här är väl inte den bästa. Har sett några gula i Sthm.
Undrar vad man skulle få betala för en sån egentligen?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Kostar att ligga på topp...On 2002-07-24 00:30, regenmeister wrote:
Det räcker med argumentet att BMWn är bakhjuldriven, haldextjafs och annat skit kan läggas på hyllan direkt.
Grattis till en fin bil Anders.
Undrar vad Enzo ska med den höga markfrigången till, klipper du ofta cykelställ???
Vad gäller Haldex: Japp, varför föra utveckligen framåt? Vi kan hålla kvar vid all gammal teknik utan att sträva efter att förbättra oss... lite som Porsche 911 när fabriken själva ville börja sälja bättre och modernare grejer, då sa entusiasterna ifrån... men nu har ju folk accepterat fyrhjulsdriften även där.
Men det är klart, fyra drivande hjul måste ju ge sämre grepp, precis som turbomotståndarna hävdar att turbo är sämre... det var därför man fick lägre effekter i F1 med turbo, eller hur.
Suck!
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Men ingen av oss förstår varför du ska ha hög markfrigång när du kör inne i stan. Regens förklaring är nog den bästa - många cykelställ blir det
Köp personbil eller riktigt jeep - inga halvmesyrer!
Köp personbil eller riktigt jeep - inga halvmesyrer!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag kör nästan aldrig i stan... däremot är vi ofta i vårt hus i norrbotten med usla, tjälskadade grusvägar... men jag undrar fortfarande vad ni har emot fyrhjulsdrift? Är det sämre med bättre framkomlighet och ökad säkerhet på vinterväglag? Jag tycker inte det i alla fall... Är det sämre med bättre överblick över trafiken tack vare en förhöjd körposition? Jag tycker nog inte det...On 2002-07-24 10:56, LuckyStrike1 wrote:
Men ingen av oss förstår varför du ska ha hög markfrigång när du kör inne i stan. Regens förklaring är nog den bästa - många cykelställ blir det
Köp personbil eller riktigt jeep - inga halvmesyrer!
Det är väl ingen som sagt att jag köper bilen för dess markfrigång...
XC90 är en personbil, dock med fyrhjulsdrift, bra prestanda, hög komfort och goda utrymmen. Kanske den mest perfekta familjebilen på marknaden, i alla fall för mina behov... Nya Range Rover är säkert mycket bättre, men till vilket pris (huvva!)
Kan ju vända på resonemanget, köp en riktig personbil eller en sportbil, inga halvmesyrer som BMW! Sportbil och sportbil förresten, be Anders jämföra sin BMW (eller vilken BMW eller sportbil som helst för den delen) med vår lilla, billiga gokart och snacka sedan om vilken som är sportigast, råast eller vad du vill!
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Är det BMW:n som är råast?
Jag tillhör inte de som rackar ner på fyrhjulsdrift - jag vill nämligen ha en Audi Quattro.
Men en Porsche ska vara bakhjulsdriven och inget annat tjast, likadant med tävlings- och racerbilar.
Jag tillhör inte de som rackar ner på fyrhjulsdrift - jag vill nämligen ha en Audi Quattro.
Men en Porsche ska vara bakhjulsdriven och inget annat tjast, likadant med tävlings- och racerbilar.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tja, är inte Porsche Turbo numera fyrhjulsdriven och den rör väl på sig ganska hyfsat...On 2002-07-24 12:27, LuckyStrike1 wrote:
Är det BMW:n som är råast?
Jag tillhör inte de som rackar ner på fyrhjulsdrift - jag vill nämligen ha en Audi Quattro.
Men en Porsche ska vara bakhjulsdriven och inget annat tjast, likadant med tävlings- och racerbilar.
De flesta rallybilar är väl också fyrhjulsdriva...
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Rally är inte racing, i rally får det vad som helst för min del.
Jag kan inte Porsches alla modeller numera ... GT3 är ju bakhjusldriven, Carrera 4 är fyrhjulsdriven ... tror inte Carrera Turbo (eller vad den heter) är fyrhjulsdriven men det ska jag låta vara osagt. Däremot har jag för mig att Carrera 4 har Turbo .... nää jag är nog ute på djupt vatten här men jag skulle kunna överleva även en fyrhjulsdriven Porsche faktiskt Porschen är min drömbil men tyvärr kommer det väl alltid att stanna vid en dröm.
Jag kan inte Porsches alla modeller numera ... GT3 är ju bakhjusldriven, Carrera 4 är fyrhjulsdriven ... tror inte Carrera Turbo (eller vad den heter) är fyrhjulsdriven men det ska jag låta vara osagt. Däremot har jag för mig att Carrera 4 har Turbo .... nää jag är nog ute på djupt vatten här men jag skulle kunna överleva även en fyrhjulsdriven Porsche faktiskt Porschen är min drömbil men tyvärr kommer det väl alltid att stanna vid en dröm.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Listpriset med den utrustning som jag har är drygt 380 000:- i år och den var inte mycket lägre i fjol. Baspriset(335 000:-) var några tusenlappar lägre men en del extrautrustning har blivit billigare. Med normaltjat får en privatperson 5% rabatt på en ny BMW och företag 7%, så det kan kanske stämma med 360 000:-. Sedan kan man förstås få mer under speciella omständigheter. Försäljaren lät lite svävande, men som ett ungefär stämmer det nog med 360 000:-. Men sedan är det ju en annan sak om jag värdesätter allt extra, monterad telefon med antenn och handsfree skulle jag nog inte betalt så mycket för. Det andra är däremot helt OK och åt jag skulle lagt på en ny bil.On 2002-07-23 15:04, Cheever wrote:
Kan ju hålla med om att 280 för en bil som har kostat 360 och är ett år gammal låter som ett hyfsat bra köp. Frågan är om prislappen var 360 eller om den såldes för 360 räkna med att minst 30 är/var bortprutat.
JQ:
Ju dyrare bil man köper, speciellt med mycket extra skoj, ju mer sjunker den ju första året, speciellt i Tyskland verkar det som.
Jag var lite sugen att köpa bil i Tyskland också, hade säkert tjänat ett antal tiotusen efter resekostnader och andra kostnader. Men det kostar ju lite krångel också, plus att andrahandsvärdet tenderar att bli lägre. Inbyte till en märkeshandlare är väl bara att glömma, om man vill det. Dessutom kostar en helförsökring mig 150:- per månad, vilket det inte kostat om jag köpt bilen i Tyskland. Jag hade inte heller haft 1 års Europagaranti. Hur det är med 3 års(från registreringsdatumet) fri service vet jag däremot inte. Sedan vet jag inte heller riktigt hur det är utrustningsmässigt, som halvljusautomatik och annat. Motorvärmare hade jag förstås fått kosta på och småsaker som adapter till dragkrokselen. Men troligen hade jag ändå tjänat på det, fast kanske inte så mycket att det var värt besväret. Lite extra är det ju även värt att handla den hos den lokale(inte Solna) BMW-handlaren, som även tidigare visat sig vara ganska sjyst, iallafall mot mig.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag trodde kärran slutade på närmare 450 000:-? Har du snålat in på lite utrustning(sunkvarning ), eller var det oprutat som det närmade sig de summorna?On 2002-07-23 15:19, EnzoF1 wrote:
420 för en sprillans XC90 med lullull är väl ett helt OK pris tycker jag... ungefär vad en helt naken, klen, och fempersoners X5 kostar...
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Beror ju på vad man är ute efter. Hade jag köpt Anders 525 hade det varit lite trist att inte få med sig hela familjen med packning när man ska någonstans...On 2002-07-24 13:35, LuckyStrike1 wrote:
Tycker det ser ut som AF1 märkligt nog gjorde det bästa köpet av de där tre ....
Om det fortfarande hade varit bästa köp för mig, nja!
En 430T likt JQ:s hade renderat en förmånsvärde på jag vet inte hur mycket, men säkert närmare 8000 i månaden.
Men det är ju bara en av de där bilarna som är en riktig bil, dvs 4-hjulsdriven
Men visst, en 430 hade ju varit mumma, om jag fått en ny för 420...
Smaken är som baken, delad och full med skit...
Men jag har fortfarande inte fått svar på frågan huruvida AF1 över huvudtaget var och provkörde någon annan bil... hur vet han då att han fick den bästa bilen för honom???
/E