Varifrån kommer all desinformation?
Det hävdas på en massa ställen att Ron Dennis skulle ha lagt in en protest mot omkörningen av Schumi. Det är inte sant. Racestewardsen kallade in både Kimi och Schumacher om incidenten och bedömde det som ingenting, värpå Mr Dennis, kanske helt förståeligt inte helt nöjd konstaterade att reglerna borde vara tydligare. Om man läser dom som fan läser bibeln hade Michael inte haft rätt att åka före Kimi. Det är han längst fram som bestämmer hur fort eller sakta han skall åka just där och det finns inget "för sakta" under gul flagg. Dessutom anser jag att det var oacceptabelt grovt som Michael tryckte av Kimi från banan när han skulle komma upp igen. Hade inte Kimi väjt kraftigt hade krocken varit ett faktum och vems fe´l hade det blivit?
-
Nej, men det finns något som heter "för fort" under gul flagg. Hört talas om det? Cheques illustrerade konceptet väldigt bra flera gånger under 1997, om du redan glömt.On 2002-07-22 15:46, Jari wrote:
Det är han längst fram som bestämmer hur fort eller sakta han skall åka just där och det finns inget "för sakta" under gul flagg.
Kimi klantade sig. Han gled ut pga oljan, och fanns inte längre på banan när Michael höll det lugna tempo in i böjen som Kimi (enligt reglerna) borde ha haft från första början. Så kan du också se på situationen, om du vill. Ett alternativ för MS hade varit att stå och vänta på Kimi, men den sistnämnde fick betala för sitt misstag. Tyvärr.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-07-22 16:07 ]</font>
-
- Utvisad
McLaren’s Ron Dennis has called Michael Schumacher’s victory into question after what he alleged was a rules breach by the German driver.
Schumacher took victory today and therefore his fifth World Championship in Magny-Cours earlier this afternoon.
But Dennis said there needed to be an investigation into his passing move of Kimi Raikkonen with five laps remaining. Schumacher took the lead from the Finn when the latter slide wide at the chicane after hitting an oil slick left by the blown engine of a Toyota.
Om man tolkar detta som en officiell protest eller inte må ju vara en sak, men han har ju höjt sin röst som vanligt!
/E
Schumacher took victory today and therefore his fifth World Championship in Magny-Cours earlier this afternoon.
But Dennis said there needed to be an investigation into his passing move of Kimi Raikkonen with five laps remaining. Schumacher took the lead from the Finn when the latter slide wide at the chicane after hitting an oil slick left by the blown engine of a Toyota.
Om man tolkar detta som en officiell protest eller inte må ju vara en sak, men han har ju höjt sin röst som vanligt!
/E
-
-
Following the stewards' inquiry, Team McLaren Mercedes accepts their decision regarding the incident in which Kimi Raikkonen lost the lead of the French Grand Prix. However, we feel that the regulations concerning overtaking manoeuvres under a yellow flag need further clarification. The team feels strongly that it would be inappropriate to take any further action which would detract from the outcome of the 2002 Formula One World Championship." Ron Dennis->
-
Ron Dennis bästa/sämsta bortförklaring måste ju ändå vara när Mika vann på Silverstone i ganska överlägsen stil ifjol. Dennis första kommentar efter målgång var inte ett grattis till Mika eller stallet eller ett nöjt konstaterande att man lyckats den här helgen. Nää, hans första kommentar blev istället något i stil med "Ja vi vann. Men Ferrari kommer nog att nedvärdera får seger genom att hävda att de gjorde misstag som gav oss segern.." Något sådant.
Helt underbart och pinsamt på samma gång när man just har vunnit
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
-
-
-
Jag höjde rösten med exakt samma fråga; Gick det där verkligen rätt till?On 2002-07-22 16:04, EnzoF1 wrote:
McLaren’s Ron Dennis has called Michael Schumacher’s victory into question after what he alleged was a rules breach by the German driver.
/E
Han accepterade domarnas beslut och NEJ, han har inte lämnat in någon protest.
Undrar om den här hör hemma i den här topiken? Har man hyvlat för mycket upptil redan Lucy?On 2002-07-22 16:09, LuckyStrike1 wrote:
Ron Dennis bästa/sämsta bortförklaring måste ju ändå vara när bla bla bla...
bla bla
bla
blablablaahbla
-
Vaddå? Får man inte gå OT nu helt plötsligt? Eller är det bara i topics startade av dig man inte får gå OT? Har det här nu blivit en diktatur där en diskussion inte tillåts leva vidare och vidare in i nya områden? Är du ute efter mig nu igen?On 2002-07-22 17:25, Jari wrote:
Undrar om den här hör hemma i den här topiken? Har man hyvlat för mycket upptil redan Lucy?
Jag håller på min rätt att gå OT när jag vill och hur jag vill och var jag vill.
Dessutom hör det där hemma i den här topicen ja - för att svara på din fråga.
-
-
- Mr Forza Motorsport
Skitsnack. Finnen åkte av banan! Ska resten av fältet följa efter tycker du? Först hajjade man till, men när man såg reprisen så var Kimi tydligt utanför banan.On 2002-07-22 15:46, Jari wrote:
Det är han längst fram som bestämmer hur fort eller sakta han skall åka just där och det finns inget "för sakta" under gul flagg. Dessutom anser jag att det var oacceptabelt grovt som Michael tryckte av Kimi från banan när han skulle komma upp igen. Hade inte Kimi väjt kraftigt hade krocken varit ett faktum och vems fe´l hade det blivit?
-
Kimi var mer på banan än utanför när Schumacher kom jämsides. Ron sa nog 7/8. Det var för Schumis spårval som Kimi var tvungen att göra en "Frentzen i Kanada" och jag börjar anse att det kanske var lite för aggressivt attackerat under gulflagg.On 2002-07-23 08:39, Pastis wrote:Skitsnack. Finnen åkte av banan! Ska resten av fältet följa efter tycker du? Först hajjade man till, men när man såg reprisen så var Kimi tydligt utanför banan.On 2002-07-22 15:46, Jari wrote:
Det är han längst fram som bestämmer hur fort eller sakta han skall åka just där och det finns inget "för sakta" under gul flagg. Dessutom anser jag att det var oacceptabelt grovt som Michael tryckte av Kimi från banan när han skulle komma upp igen. Hade inte Kimi väjt kraftigt hade krocken varit ett faktum och vems fe´l hade det blivit?
-
Ron gjorde som han brukar - gnällde och var en dålig förlorare.On 2002-07-23 05:06, Jari wrote:
Lucy, du får gå OT när du vill och vart du vill och med vem du vill , men du är en dålig människa som drar upp gammal skåpmat när vår favorit-Ron faktiskt gjorde rätt för en gångs skull.
-
-
Bättre vara dålig förlorare än att nöja sig med 2:a platsen.On 2002-07-23 12:21, LuckyStrike1 wrote:Ron gjorde som han brukar - gnällde och var en dålig förlorare.On 2002-07-23 05:06, Jari wrote:
Lucy, du får gå OT när du vill och vart du vill och med vem du vill , men du är en dålig människa som drar upp gammal skåpmat när vår favorit-Ron faktiskt gjorde rätt för en gångs skull.
-
-
-
-
-
Han klagade efter Malaysia för att han - som påkörd - tvingats till ett drive-thru staff. Det är väl inte att klaga över att förlora utan visa sitt missnöje med ett rätt korkat straff ...On 2002-07-23 13:01, Ozikahn wrote:
Det där är ju så subjektivt. Men jag vill minnas att han (gnällde/klagade) lite när han varit ihop med [Schumacher] eller Ralfan.
Brasilien tyckte han Schumachers manöver var fel - men konstaterade bara att är det tillåtet så är det tillåtet...
Det är väl inte att gnälla mer än när Schumacher anklagade Hill och Schumacher för mordförsök(!!!) 1998 vid två separata incidenter för att nämna två andra exempel ...
Inget av detta är att gnälla och vara dålig förlorare a lá Ron Dennis. Han är ju expert i att aldrig gratulera andra, bara klaga över sin egen otur när han inte vinner. Inte ens när han vinner kan han glädjas åt det utan gnäller över att nu ska väl Ferrari eller någon annan minsann nedvärdera vår fantastiska seger
-
-
I Roebucks intervju med DC i senaste Autosport säger DC att han var lite osäker i början i McLaren för Ron sa aldrig något berömmande om honom utan på sin höjd ett par korta "bra gjort" per år. Men efter ett tag konstaterade han bara att det var så Ron var och att inget var fel med Coulthard. De enda som får beröm i McLaren är tydligen teknikerna...
-
-
Kan inte riktigt hålla med om det. Han har ett flertal gånger uttalat sig kritiskt angående den situationen. För att citera ur F1-Racings juninummer detta år där Montoya intervjuar Berger.On 2002-07-23 13:06, LuckyStrike1 wrote:
Brasilien tyckte han Schumachers manöver var fel - men konstaterade bara att är det tillåtet så är det tillåtet...
JPM: It's a lot of fun to race against Michael because he's a really hard racer.
GB: But he doesn't do stupid things.
JPM: I thougth that until Brazil.
GB: I can't agree with you on that one.
JPM: He went too far.
Angående det jag egentligen hade att säga viket handlade om Kimi och den omtalade omkörningaen så tycker jag att han var på banan, helt klart. Jag menar inte att MS skulle ha släppt honom men han skulle ha valt ett annat spår. Efterson det var gulflagg och han enligt uppgift tog det lugnt hade han ju naturligtvis marginaler till att ta en lite tightare linje.
En liten minnensuppfriskare är inte helt fel. Se här bara. Kimi är, undantaget vänster bak, innanför vita linjen.
http://f1files.f1news.ru/11-race-schumi-raikk.mpg
-
- Mr Forza Motorsport
-
-
Instämmer med föregående inlägg.....
Varför gnällde Monty på brasilien??? Vad gjorde schumi för hemskt där påminn mig?
Jag tycker att det är lite för mycket"schumi får aldrig straff och får en massa gratis"snack nu.
Vissa tar altid chansen.....
Hade det varit det omvända, schumi först och gör ett misstag och kimi förbi så tror jag inte att det hade varit någon disskussion överhuvudtaget.
Varför gnällde Monty på brasilien??? Vad gjorde schumi för hemskt där påminn mig?
Jag tycker att det är lite för mycket"schumi får aldrig straff och får en massa gratis"snack nu.
Vissa tar altid chansen.....
Hade det varit det omvända, schumi först och gör ett misstag och kimi förbi så tror jag inte att det hade varit någon disskussion överhuvudtaget.
-
Kimi var alrdig ut i gräset innan han tvingades veja för MS. Eftersom det var gulflagg så borde ju MS ha haft marginaler att ta ett annat spår. Kimi var visserligen långsammare men på banan, sen när ska man tvingas köra ut i gräset för att inte bli påkörd? Dock ska eller kan innte MS på något sätt straffas för det. Så allvarligt var det på långa vägar inte, men det var inte heller så syggt.
Brasilien stängde MS dörren för JPM så han tappade framvingen. Klar racing insident enligt mej.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jocke den 2002-07-23 20:39 ]</font>
Brasilien stängde MS dörren för JPM så han tappade framvingen. Klar racing insident enligt mej.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jocke den 2002-07-23 20:39 ]</font>
-
Av bilden längs till vänster framgår det klart och tydligt att Kimi kommer åkande från en position (nedanför den vita linjen) utanför banan. Schumi kommer seglande i idealspåret och ska givetvis inte väja för finnpajsare som bromsat på sig.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
-
-
Kimi var på banan men hade möjligen lägre fart. Varför skulle han vara tvungen att köra av igen för att undvika kollision? Oavsett vad får man inte tränga bilar av banan anser jag.On 2002-07-23 18:02, Pastis wrote:
Den som är utanför banan, ska lämna företräde till dem på banan och inte hindra dem.
Schumi hade kunnat lämna lite utrymme och ändå haft mer speed upp på rakan.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-07-24 05:26 ]</font>
Nej han hade kunnat sikta på sitt apex istället för på Kimi. Dessutom hade han kunnat lämna utrymme för Kimi att köra på på kanten eftersom han ändå hade en bättre utgång ur kurvan och därför övertag mot nästa raka. Misstag nummer två i samma lopp anser jag. (Åldern tar ut sin rätt?)On 2002-07-23 19:58, mawis wrote:
Jag funderar på vart Schumi skulle ha gjort , stannat och väntat tills Kimi klippt färdigt gräset eller?
Skämt å sido jag är Schumi fan men jag hade gärna sett att Kimi vunnit sitt första lopp, men hans tid kommer och det snart.
Schumi ligger enligt mig bra långt ut till vänster ifrån idealspåret. Han missar apex med fyra fem meter och det enda han siktar på är Kimi. Det är fult, men det är så Schumi vill avgöra sina titelstrider.On 2002-07-23 20:48, Lemon wrote:
Av bilden längs till vänster framgår det klart och tydligt att Kimi kommer åkande från en position (nedanför den vita linjen) utanför banan. Schumi kommer seglande i idealspåret och ska givetvis inte väja för finnpajsare som bromsat på sig.
-
- Mr Forza Motorsport
Fy fan vilken dålig förlorare du är Jari! Inse att Kimi gjorde ett misstag och föll på eget grepp. Att skylla på Schumi är patetist av dig!On 2002-07-24 05:29, Jari wrote:Schumi ligger enligt mig bra långt ut till vänster ifrån idealspåret. Han missar apex med fyra fem meter och det enda han siktar på är Kimi. Det är fult, men det är så Schumi vill avgöra sina titelstrider.On 2002-07-23 20:48, Lemon wrote:
Du vet själv att jag också ville att Kimi skulle vinna och jag svor utan bara fan när det hela inträffade. Objektivitet, vet du vad det är för något Jari? NÄÄÄÄ, kunde väl tro det...
-
Nej, den som är på banan skall lämna plats till den som är på väg in, om det är möjligt. Om man t.ex. är ensam på en raka och någon vill komma in på banan ifrån vänster så skall man köra över till höger för att släppa in honom, men får inte försöka stänga ute honom. I det fallet är det ju solklart eftersom man inte själv förlorar någon fart. Däremot kan det ju diskuteras om Schumi i det här fallet kunde släppa in Kimi utan att förlora allt för mycket fart själv. Lite tveksamt kanske, men nog tyckte jag att Schumi tog ut svängen lite extra för att trycka av Kimi. Dessutom låg Kimi före Schumi när han hade fått tillbaks en del av bilen på banan och med tanke på gulflagg så borde kanske inte Schumi köra så hårt att han ligger på gränsen till att klara kurvan och måste hålla ut så långt att han åker upp på kurbsen vid utgången och trycker av Kimi.On 2002-07-23 18:02, Pastis wrote:
Den som är utanför banan, ska lämna företräde till dem på banan och inte hindra dem.
Att dessutom säga att det var Kimis fel som bromsade på sig är enbart löjligt, eftersom det är som Schumi sa, ser man inte oljan så är det inte mycket att göra. Jag skulle nog tro att de flesta missat utspilld olja på banan ett antal ggr i sin karriär, åkte inte t.ex. både Schumi och Rubens av efter varandra för inte allt för långe sedan p.g.a. olja på banan, kan ha varit Malaysia. Som sagt, bromsar man på olja så får man inte lite mindre friktion utan man får nästan ingen alls och då gäller det bara att komma bort ifrån oljespåret och göra ett nytt bromsförsök samt få bort oljan ifrån sina egna däck. Med tanke på att Kimi inte åkte av banan allt för långt tyder väl på att han trots allt inte låg så nära gränsen i gulflaggsområdet. Schumi å andra sidan, som blev förvarnad av Kimis låsta däck hann ju gira undan oljan men bromsade tydligen så på gränsen att han inte ens klarade kurvan utan att köra upp på kurbsen vid utgången och trycka av Kimi som då iallafall delvis kommit in på banan igen. Är det att visa nödvändig hänsyn under gulflagg?!
-
-
-