On 2002-07-21 18:24, llowgren wrote:
Upphör inte gulflaggan att gälla när bilarna har passerat hindret? Bägge hade när Schummi passerade Kimi åkt förbi den stilligt parkerade riskokaren, även om det inte var med mycket.
Gulflagg gäller till nästa flaggpost där det förväntas visa grönt för att den skall sluta gälla.
Visst Schumi körde om under gulflagg och Kimi var på god väg in på banan, men att han var av behöver inte Schumi sakta in för.
Tolkningsfråga, men jag hade nog släppt det, vilket även Mr Dennis gjorde.
Lemon och Razor:
Om Schumi inte tryckt Kimi av banan när han var på väg in, utan visat hänsyn och släppt in honom, som man skall göra, då den som varit av banan skall visas företräde så att han kan komma tillbaks igen, så hade Schumi troligtvis inte kommit först in i nästa kurva. Betyder det verkligen att han hade måste ha stannat för att Kimi skulle komma ut ifrån den gulflaggssituationen på samma position som han kom in i den? Kanske herrarna i sin iver att lovprisa Schumi gjort sig skyldig till en lätt överdrift?
On 2002-07-22 11:48, AndersF1 wrote:
Lemon och Razor:
Om Schumi inte tryckt Kimi av banan när han var på väg in, utan visat hänsyn och släppt in honom, som man skall göra, då den som varit av banan skall visas företräde så att han kan komma tillbaks igen, så hade Schumi troligtvis inte kommit först in i nästa kurva. Betyder det verkligen att han hade måste ha stannat för att Kimi skulle komma ut ifrån den gulflaggssituationen på samma position som han kom in i den? Kanske herrarna i sin iver att lovprisa Schumi gjort sig skyldig till en lätt överdrift?
Herregud,
ibland gnälls det över hur tarmlös Maestor är och sedan när han racear tufft så gnälls det där med.
Var var Montoya igår, de visade inte så mycket av honom på CD i alla fall. Kul att Raffe hängde tätt på honom trots Drive thru-straffet... Årets stallorder kanske?
On 2002-07-22 12:26, Ozikahn wrote:
Såg du inte hur Montoya höll den tarmlösen bakom sig ända till första depåstoppet
Jodå, jag såg hur Montoya höll alla bakom sig tils efter det första stoppet. Sedan var de ca 2 s snabbare per varv...
Bromskloss kallas det!
Eftersom Maestor och Kimi vet att Montoya saknar respekt för andras liv och väl väntade de kallt tills första stoppet oc körde sedan förbi. JPM utnyttjade Williams dolda stallorder och fick en 4:e plats uppkörd, men visst, vinst som vinst, men igår var Raffe snabbare... 5 raka poles utan vinst - tangerat rekord och förhoppningsvis slår han det nästa helg.
En hel säsong utan vinst kommer det att bli för JPM!
On 2002-07-22 11:48, AndersF1 wrote:
Lemon och Razor:
Om Schumi inte tryckt Kimi av banan när han var på väg in, utan visat hänsyn och släppt in honom, som man skall göra, då den som varit av banan skall visas företräde så att han kan komma tillbaks igen, så hade Schumi troligtvis inte kommit först in i nästa kurva.
Jaså, skall man det? Det var nytt för mig!
Kanske därför Damon Hill lämnade företräde åt Schumacher, när han varit av banan i Adelaide -94? Not.
On 2002-07-22 12:36, Ozikahn wrote:
Varför skulle JPM ligga på hårt när han inte kunde bli bättre än 4a? Det kvittar väl om den bakomvarande är 20sec eller 0.2sec efter.
Speciellt när bilen bakom fått order att inte köra om...
Stå för det dom gör? Rubens som i två år sa att han får minsann köra för sitt eget bästa Skummis och todts patetiska beteende i österike efter loppet! Där gjorde dom allt annat än stod för det dom gjort. Ryggradslösa hönor, är vad dom är.
On 2002-07-22 11:48, AndersF1 wrote:
Lemon och Razor:
Om Schumi inte tryckt Kimi av banan när han var på väg in, utan visat hänsyn och släppt in honom, som man skall göra, då den som varit av banan skall visas företräde så att han kan komma tillbaks igen, så hade Schumi troligtvis inte kommit först in i nästa kurva.
Jaså, skall man det? Det var nytt för mig!
Kanske därför Damon Hill lämnade företräde åt Schumacher, när han varit av banan i Adelaide -94? Not.
Jaha det var ju intressant att veta vad som är nytt för dig...
Däremot får man inte genast köra tvärs över banan för att stoppa de som lämnar plats åt en på samma sida som man kört av, så att de tvingas köra om en på fel sida för att undvika kollision. Om man därefter med sin skadade bil viker över tillbaks åt höger och in i sin VM-konkurrent för att få stopp på honom så är det inte riktigt inom reglementet... Viss skillnad men det är väl svårt att se sånt med röda glasögon på, det filtreras kanske bort...
Jag såg det som ett påkörningsförsök där Kimi fick väja kraftigt ut i gräset och kom inte och säg att Michael inte såg honom för då borde han plockas av banan för allvarliga brister i synen.
Det är möjligt att Michael inte agerade helt i enlighet med boken, men det är ju ganska intressant att Kimi lyckades fucka upp kurvan så fullständigt trots gulflaggen (jag vet att det var olja i ingången).
Såvitt jag vet så ska förarna markera en tydlig temposänkning i gulflaggade sektorer av banan - och eftersom omkörningsförbud rådde, hade Kimi inte förlorat någon placering alls på att ta det riktigt lungt in i böjen. Frågan är dessutom om man per definition kan kalla det för "omkörning" när framförvarande bil inte använder sig av banan överhuvudtaget. Sektortiden precis innan incidenten indikerade inte alls på att Kimi slog av på tempot, tvärtom.
Dessutom är det rent skitsnack att det enbart skulle vara "bakomvarande bils skyldighet" att se till att eventuella gräsklippande chaufförer ska "komma ut säkert". Det är den avkörande förarens ansvar att inte bränna ut rakt framför bakomvarande, race'ande bilar utan att förvissa sig om att utrymme finns.
Racinglinjen går faktiskt inte på insidan av curbsen, något som Michael fick erfara under ett av sina (strukna) kval.
Trist dock att hela grejen hände, jag hade gärna sett att Kimi fått full utdelning för en grym körning.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-07-22 15:48 ]</font>
Jo, visst kunde Kimi tagit det lite lugnare eftersom MS ändå inte hade fått köra om, men frågan är ju vad som då hänt in i nästa kurva. Om man går ur gulflaggskurvan för långsamt så är man nog rökt in i nästa kurva. Man får inte passera under gulflagg, men man får "lina upp" för omkörning efter grönflagg, så det hade kanske inte varit helt klokt. Nu är det ju inte så att man får lite sämre grepp av att köra på olja utan man får snarare inget grepp alls. Om ingen oljeflagga är ute så väntar sig inte heller förarna att en bil som snurrat av i en skarp kurva alltid har släppt ur sig olja.
När det gäller att lämna företräde för bilar som åter skall in på banan så skall man göra det om möjligt, man behöver ju inte stanna om man inte kan väja åt sidan, men man skall t.ex. byta spår ifrån kanten om man kan. Båda får alltså visa hänsyn. Om Schumi kunde ha underlättat eller inte är väl en tolkningsfråga, men jag tolkar det nog så att hade hade kunnat undvika att trycka ut Kimi på gräset om han velat.
On 2002-07-22 11:48, AndersF1 wrote:
Om Schumi inte tryckt Kimi av banan när han var på väg in, utan visat hänsyn och släppt in honom, som man skall göra, då den som varit av banan skall visas företräde så att han kan komma tillbaks igen, så hade Schumi troligtvis inte kommit först in i nästa kurva.
Och då hade han inte varit världsmästare idag heller. Det här är inte knyppling utan formel 1, Anders. Visa hänsyn och lämna företräde gör man vid övergångsställen när gamla gummor ska gå över gatan.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
det är lite komiskt att hör vissa gnälla över att schumi kört om under gulflagg och att han skulle tryckt ut kimi med flit i utången av kurvan.
Ni som såg incidenten innifrån schumis bil har säkerligen lagt märke till att han understyr lite in i den kurvan och kan inte sväcka mer än vad han gjorde utan att bromsa ner farten tills han nästan står stilla.....vilket ingen F1 förare skulle gjort i dagens F1....
Sluta gnäll, fanns det ingen värre reglelvidrighet som ni kunde komma på??? Jag menar schumi fuskar ju hela tiden och får altid sina segrar uppkörda så det måste ju finnas något att klaga på....??
On 2002-07-22 16:49, Lemon wrote:
Och då hade han inte varit världsmästare idag heller. Det här är inte knyppling utan formel 1, Anders. Visa hänsyn och lämna företräde gör man vid övergångsställen när gamla gummor ska gå över gatan.
Han var själv inställd på att bli det först med full sponsoruppsättning och på hemmaplan så vad är problemet. Och Gummor du, dom får man extra poäng om man skrämmer upp ordentligt.
Lite extra motion gör dom bara gott.
Företräde? JAG har det ja...
On 2002-07-22 16:48, AndersF1 wrote:
Om Schumi kunde ha underlättat eller inte är väl en tolkningsfråga, men jag tolkar det nog så att hade hade kunnat undvika att trycka ut Kimi på gräset om han velat.
Då kan du visa det för mig nästa gång på Järfälla, håll fullt eller 90& fullt i börjen in på start/mål-rakan och så visar du att du kan svänga åt höger precis i slutet av böjen, tillräckligt för att ytterligare en bil ska få plats.
Om du lyckas med det ska jag ge dig rätt i din "tolkning"!
On 2002-07-22 15:42, pUs wrote:
Såvitt jag vet så ska förarna markera en tydlig temposänkning i gulflaggade sektorer av banan - och eftersom omkörningsförbud rådde, hade Kimi inte förlorat någon placering alls på att ta det riktigt lungt in i böjen. Frågan är dessutom om man per definition kan kalla det för "omkörning" när framförvarande bil inte använder sig av banan överhuvudtaget. Sektortiden precis innan incidenten indikerade inte alls på att Kimi slog av på tempot, tvärtom.
Testa att slå av på tempot när du åker över olja från tidigare nämnda supertanker och du inser att det enda sättet är att släppa gasen. Sektortiden tas för övrigt en bra bit in i inbromsningen så det är rätt svårt att dra ner tempot.
Testa att slå av på tempot när du åker över olja från tidigare nämnda supertanker och du inser att det enda sättet är att släppa gasen.
Jaha? Och vart vill du komma? Att Kimi gled pga oljan är väl ändå ingen indikation på att han slog av på tempot? För mig såg det ut som om han hade exakt samma approach in i kurvan som han hade innan oljan uppenbarade sig.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-07-22 18:39 ]</font>
On 2002-07-22 16:48, AndersF1 wrote:
Om Schumi kunde ha underlättat eller inte är väl en tolkningsfråga, men jag tolkar det nog så att hade hade kunnat undvika att trycka ut Kimi på gräset om han velat.
Jo, det kan jag hålla med om. Men just 'tryckningen' såg jag inget regelvidrigt i. Hårt, men inte fel på något sätt.
Testa att slå av på tempot när du åker över olja från tidigare nämnda supertanker och du inser att det enda sättet är att släppa gasen.
Jaha? Och vart vill du komma? Att Kimi gled pga oljan är väl ändå ingen indikation på att han slog av på tempot? För mig såg det ut som om han hade exakt samma approach in i kurvan som han hade innan oljan uppenbarade sig.
Du säger att Kimi gasade på mer än normalt fram till första mellantiden och då vill jag komma till att det kan ha berott på att han inte fick stopp på bilen utan "gled över".
Samma sak hände tidigare iår då en Minardi satte överlägset bästa toppfart nere i Mirabeau, han glömde bromsa...
Efter en helt datorfri semester, så har jag återvänt till den
civiliserade delen av Sverige.
Orkar inte läsa allt som skrivits under sommaren, men det
är väl lika bra det!
Ni har väl bara trackat DC som vanligt
Kimi lyckades till sist komma före DC
men MC Laren borde använt stallorder för då hade
DC legat på delad tredjeplats totalt!!