Fisichella till Williams

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

I en chat idag där fans kunde ställa frågor till Ralf Schumacher, Montoya och Alex Iacoponi,ingenjör hos Williams sa han och Montoya två intressanta saker.

På frågan om vem som är den mest undervärderade föraren i F1 svarade Montoya: Fisichella

På frågan vem som var hans favorit icke-Williams förare svarade Iacoponi:
Fisichella, en mycket bra förare i en dålig bil.

Så ..... Ralf ut ur Williams och Fisichella in med andra ord :smile:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jaha, och hur skall du försvara att Montoya får stryk av en "has been wannabe"?
Användarens profilbild
Slasher

Inlägg av Slasher »

Det skulle vara roligt! Jag tror också att Fisichella är en väldigt duktig förare! Skulle vara mycket roligt att se honom i en konkurrenskraftig bil!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-07-19 05:00, Jari wrote:
Eftersom Montoya inte skulle ta stryk av Fisi så behöver jag inte försvara det - det kommer nämligen aldrig att inträffa.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Mja, det verkar som Alonso tar Buttons plats så Fisichella lär nog inte få köra en bra bil nästa år heller.

Men det hade varit skoj att se Fisi ta Ralfans plats.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Ozikahn den 2002-07-19 11:35 ]</font>
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-19 10:43, LuckyStrike1 wrote:
On 2002-07-19 05:00, Jari wrote:
Eftersom Montoya inte skulle ta stryk av Fisi så behöver jag inte försvara det - det kommer nämligen aldrig att inträffa.
Vänta nu!

Eftersom Fisi ju är snäppet bättre än Ralf, och Ralf smiskar Montoya ordentligt så leder ju enkel logik oss mot att Fisi kör skjortan av JPM. Nu är det nog dessutom troligare att JPM byts ut än Ralf - jag har ännu inte sett något officiellt om Montoyas förehavande inom F1 nästa år, har ni? :grin:

Montoya tar ju för andra året i rad stryk av sin stallkompis! Inte så övertygande resultat direkt.

Jag upprepar min fråga: "När ska JPM börja vinna lopp???" (jag räknar inte förra årets uppkörda seger då det bara var han och Tjack som tävlade på banan!)

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Är det förresten inte Button som ska ersätta Montoya nästa år??? En del tyder ju på det. Button ska byta stall, JPM har ingen bekräftad styrning...

Jag förstår det. Hade jag varit stallchef hade jag heller inte behållt någon som inte kan producera resultat. Raffe har ju visat att han kan vinna lopp. Montoya visar att han kan sätta snabba varv när han inte har konkurrens på banan, dvs under kval, men att han faller för pressen under lopp och gör grova rookiemisstag.

Tycker mest synd om Frank Williams som så uppenbart satsat på ett så dåligt kort som JPM. Här tror han att han ska få någon som vinner lopp och så blir det bara en massa skrotningar istället.

Snart reser han väl på sig i ilska och sparkar ut colombianen.

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-07-19 13:13, EnzoF1 wrote:

Vänta nu!

Eftersom Fisi ju är snäppet bättre än Ralf, och Ralf smiskar Montoya ordentligt så leder ju enkel logik oss mot att Fisi kör skjortan av JPM. Nu är det nog dessutom troligare att JPM byts ut än Ralf - jag har ännu inte sett något officiellt om Montoyas förehavande inom F1 nästa år, har ni? :grin:

Montoya tar ju för andra året i rad stryk av sin stallkompis! Inte så övertygande resultat direkt.
Ehh tja med den logiken du för här så håller du alltså med Eddie om att han är den näst bästa föraren i F1? Det är nämligen exakt så han motiverar hur bara Schumacher är bättre än han.... Tänka sig, inte visste jag att du värderade Irvine så högt :wink:

Montoya leder väl VM över Ralf gör han inte? Hur får du det till att ta stryk? Det är ju så du avgör hur bra en förare är Enzo - genom att titta på poängställningen i VM ....

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-19 16:53, LuckyStrike1 wrote:
On 2002-07-19 13:13, EnzoF1 wrote:

Vänta nu!

Ehh tja med den logiken du för här så håller du alltså med Eddie om att han är den näst bästa föraren i F1? Det är nämligen exakt så han motiverar hur bara Schumacher är bättre än han.... Tänka sig, inte visste jag att du värderade Irvine så högt :wink:

Montoya leder väl VM över Ralf gör han inte? Hur får du det till att ta stryk? Det är ju så du avgör hur bra en förare är Enzo - genom att titta på poängställningen i VM ....
Jag har alltid värderat Irvine högst, kanske inte som nr2 men som en av de bättre förarna, fullt i klass med DC, JPM och Raffe, dvs de där som ligger ett par trappsteg bakom Maestro...

Jepp du har fattat rätt, i slutet av säsongen så ser man vilka som är bäst resp. sämst. Ett lopp hit eller dit räcker inte för att avgöra vem som är bäst. Just nu ligger JPm före Ralf, men inte i oktober - speciellt inte när JPM får reda på att han får sparken, då rasar det totalt och DC, Ralf, Kimi och Fisi kör om honom...

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-07-19 16:59, EnzoF1 wrote:

Jag har alltid värderat Irvine högst, kanske inte som nr2 men som en av de bättre förarna, fullt i klass med DC, JPM och Raffe, dvs de där som ligger ett par trappsteg bakom Maestro...
Men med din logik så ska han ju vara just näst bäst? FÖr han var snabbare än Herbert när de körde tillsammans och Herbert var långsammare än Schumacher när de två körde tillsammans. Alltså är Irvine snabbare än Herbert. Irvine var också snabbare än Barrichello när de två körde tillsammans och allts är han snabbare än Barrichello. Sen drog Irvine det där vidare med att jämföra förare han var snabbare innan F1 som nu är i F1 och kunde därmed fortsatt bevisa att han var snabbare. En rätt imponerande rad fick han tills slut ihop som i många led tillbaka visade att Irvine var snabbare än alla utom Schumacher. Eddie logik eller Enzo logik ...
Jepp du har fattat rätt, i slutet av säsongen så ser man vilka som är bäst resp. sämst. Ett lopp hit eller dit räcker inte för att avgöra vem som är bäst. Just nu ligger JPm före Ralf, men inte i oktober - speciellt inte när JPM får reda på att han får sparken, då rasar det totalt och DC, Ralf, Kimi och Fisi kör om honom...
Nu pratar du ju i futurum och jag tvivlar på att du har sådana förmågor som att se in i framtiden. Det enda jag kan konstatera är att Montoya har fler poäng än Ralf och leder kvalstatistiken med 6-4 just nu. Båda faktorerna tyder på att han i år är den bäste av de två så här långt.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Lucy: det är slutpoängen som räknas. Jag håller med om att JPM just nu ligger lite bättre till än Ralf men han kommer inte att göra det i oktober. Och om du spekulerar i hur han kommer att bli WDC i framtiden så måste jag ju få spekulera i hur Ralf slår JPM denna säsong.

Du måste blanda ihop Cart med F1, här får man inga poäng för poles. Det är bara de sex bästa i mål som får poäng med fördelningen 10p för första plats, och sedan vidare med 6, 4, 3, 2 och 1 för platserna 2 - 6. Jag ber om ursäkt om jag raserat din världsbild nu...

Vad jag egentligen opponerar mig är att med tanke på hur högt månag skrivit upp Montoya så borde han vara långt före Ralf i tabellen.. nu är det ju inte riktigt på det sättet, eller hur? En oinsatt skulle kunna tro att de är ungefär lika bra. Som tur är så kan vi som "vet" tolka detta som att JPM är oerhört mycket snabbare och bättre än Ralf och den enda anledningen till att han inte ligger långt före enbart beror på att man inte får poäng för pole positions och omkörningar och att banorna innehåller för många svängar samt är alldeles för smala. Dessutom håller inte bilarna för JPM:s underhållande, gutsiga, raciga, kreativa och allt vad ni vill, körstil. Hade bara om varit så hade banorna varit ovala och alla hade haft samma bilar. Då hade JPM kunnat briljera som den mästare han är att hålla gaspedalen stumt mot golvet och hela tiden svänga år vänster. Suck, tänk vad tråkigt F1 är som är så orättvist... För i F1 är det ju inte den bästa föraren som vinner, i F1 är den bästa föraren den som ofta sätter bilen i barriärer, som gör misstag när han ska bli omkörd, som inte kan utveckla bilen etc...

Tänk att F1 är så orättvist att man premierar den som kör ca. 30 mil snabbast av alla. Tänk att det lönar sig att hålla bilen på banan i F1. Jaa du, med dagens regler kan det inte vara kul att köra F1. Tänk att man inte ens får poäng för att göra snygga omkörningar, inte ens när det slutar med att man trycker medtävlarna av banan...

Livet är inte rättvist...

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Förstår inte vad du menar? JPM, med 1 ½ säsong bakom sig, är redan snabbare än sin stallkamrat med 6 säsonger bakom sig. Sådant imponerar.

Erfarenheten är viktig - när jag var ny på mitt jobb bedömdes jag t.ex inte på exakt samma grunder som de kollegor som hade 10-15 års erfarenhet av jobbet. Varför? Jo, för att de rimligen hade lärt sig mer på 10-15 år än vad jag hade hunnit göra på 1 månad. Nu däremot cirka 2 år senare har jag dock samma höga krav på mig som dem har, och med all rätta - nu har jag lärt mig tillräckligt och har tillräckligt med erfarenhet för att levererar till de kraven. F1 funkar på samma sätt. Ta McLaren t.ex - stallet har högre krav på DC än på Kimi. För DC finns inga ursäkter för ett misstag, för Kimi finns det i år det för det är bara hans andra säsong i F1 och det tar tid att lära sig. På samma sätt är situationen hos Williams... och därför är Kimi och Montoyas prestationer så imponerande i år - därför att de är bättre än sina långt mycker mer F1-erfarna kollegor.

Men vet du vad det bästa av allt är? Jo - att även om man helt kallt bara tittar på siffrorna så är Montoya trots sin ringa F1-erfarenhet (i jämförelse med Gnällis) bättre än RAlf. HAn har mer poäng, han är bättre i kvalen vilket är en fördel för bra resultat dagen efter och dessutom (förlåt Enzo, nu blir jag subjektiv igen) så verkar han arbeta bättre tillsammans med stallet och vara mer omtyckt av stallet än vad RAlf är. Det är nog tur för Ralf att Williams inte är lika ensidiga mot sina förare som Ferrari är :wink:

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Precis Lucy, titta på siffrorna.
Trots sina många fler Pole Positions står JPM och Ralf nästan lika i tabellen. Vad har JPM haft för fördel av sina Poles i år. Du nämner att det är en fördel att ha det, jag ser inte hur han dragit nytta av dem.

Tvärtom har Ralf, trots sin betydligt sämre utgångspunkt (dvs sämre startpositioner) tagit i princip nästan lika poäng.

Vem är nu den bättre föraren?

Jag, och Williams för den delen, verkar anse att Ralf är det. Du får naturligtvis ha en annan åsikt... :youpi:

Montoya kommer aldrig att bli nåt, visst nån mer enstaka seger blir det säkert, det tror jag med, även om det kanske inte blir i år... och varför inte? Alla kan ju inte vara bäst, speciellt inte han - han saknar för mycket för att bli en komplett förare, som t ex Maestro eller Prost. Innerst inne vet du att jag har rätt, men jag har inget emot att diskutera med dig, men det känns som spel mot ett mål ibland! :wink:

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jaha, det var det det. Jag har nu i flera år vetat det som herrerna säger nu.

Fisichella är en av fältets absolut bästa förare, om inte den bäste.

nirpan

Inlägg av nirpan »

:???:I TIDNINGEN F1 RACING I EN INTERVJU MED JPM SADE FRANK WILLIAMS ATT HAN HADE STOR TILLFÖRLITLIGHET TILL JPM...
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Välkommen nirpan.

Du kanske skulle prova att trycka av Caps Lock nästa gång. Att bara skriva med versaler uppfattas ofta som att skrika.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-07-19 22:51, EnzoF1 wrote:
Jag, och Williams för den delen, verkar anse att Ralf är det. Du får naturligtvis ha en annan åsikt... :youpi:
Nääää DU anser det. Williams gör inte det. SUCK

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Nej, självklart värderar Williams JPM högre, det är därför de visar det genom att ge JPM dubbelt så hög lön som Ralf och dessutom ha ett färdigt kontrakt med honom för kommande två år... eller var det tvärtom det var. :grin:

Frank vill se segrar och inte en massa Poles som sedan kastas bort på diverse kreativa sätt. Men har du nån hemlig källa á la Jari så får du gärna delge oss. Jag tolkar bara den information som finns tillgänglig.

/E