Som jag trodde...

Kungaklassen av motorsport...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Eftersom det bland de nuvarande förarna inte finns någon som kan bjuda upp till dans mot Michael så ser det ju ut som om den femte titeln kommer nästintill utan ansträngning. Skulle han däremot tröttna efter den femte VM-titeln så skulle det bli ganska jämnt mellan nuvarande losers, men vem skulle vinna egentligen?
"Får inte köra om"-Rubinho?
"Vågar inte köra om"-Ralf?
"Han släppte inte om mig"-Coulthard?
"Jag tar alltid med mig någon"-Montoya?
Eller skulle Räkan spöa hela gänget?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nää det skulle han inte
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

Bah, det var fel topic ja.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-07-16 10:23 ]</font>
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Här är min rankinglista:

1. Rubens
2. Montoya
3. Ralf
4. Coulthard
5. Fisichella
6. Trulli

Räkan kom visst inte med på listan ens :grin:
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Det hela handlar väl om vem som skulle ta MS:s plats i Ferrari. Vad finns det egentligen för alternativ?

Annars är nog Rubens ett hett tips!

/E
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

On 2002-07-16 17:28, EnzoF1 wrote:
Det hela handlar väl om vem som skulle ta MS:s plats i Ferrari.
Det är sant. De flesta förarna skulle bli mästare i den bilen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Rubens ett hett tips? ... menar du verkligen Barrichello, pappas pojke?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-16 17:34, LuckyStrike1 wrote:
Rubens ett hett tips? ... menar du verkligen Barrichello, pappas pojke?
Japp, trots sitt strypkoppel så har han ju körlektioner med resten av fältet... Det är ju pinsamt hur JPM ständigt blir omkörd av Barrichello trots sitt tarmpaket, car control och överlägsna motoreffekt.

En oinsatt i F1 kan ju snart förledas att tro att Montoya är kraftigt överskattad. Vi andra vet ju att han egentligen är bäst och att alla avåkningar, sprängda motorer etc är del i en lömsk plan att vinna WDC i år.

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Rubens alltså??? Barrichello??????????????? Du menar föredettingen som trots fältets mest överlägsna bil i två år bara lyckats vinna 2 lopp och gett bort en seger till en tysk världsmästare i stallorder? Är det den Rubens du menar??? Som inte ens med historiens mest överlägsna F1 bil kan vara vara komfortabel tvåa i VM-tabellen?????

Jajaja smaken är som baken antar jag ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

On 2002-07-17 09:28, LuckyStrike1 wrote:
Som inte ens med historiens mest överlägsna F1 bil kan vara vara komfortabel tvåa i VM-tabellen?????
Du har inte koll på det förflutna om du verkligen inbillar dig ovanstående..

Kval, 1992
----------
Sydafrika: bästa icke-williams, + 0.7 sek (Senna)
Mexiko: bästa icke-williams, + 0.9 sek (Schumacher
Brasilien: bästa icke-williams, + 2.1 sek (Senna)
Spanien: bästa icke-williams, + 1.0 sek (Schumacher)
Imola: bästa icke-williams, + 1.2 sek (Senna)
Monaco: bästa icke-williams, + 1.1 sek (Senna)
Kanada: Senna på pole, 0.097 före Patrese
Frankrike: bästa icke-williams, + 1.3 sek (Senna)
England: bästa icke-williams, + 2.7 sek (Senna)

Jag orkar inte göra listan längre, den talar sitt tydliga språk.

Faktum är att Williams var så överlägsna i kvalet på Silverstone det året, att bara 12 bilar hade fått starta, med dagens 107-procentsspärr. Någon sån dominans finns inte idag, och var så fallet skulle man möjligen kunna snacka om att sporten var i förfall. En startgridd med 12 bilar är dessvärre kanske en realitet om några år, men i dagsläget vore det en väldigt trist syn.

Mot bakgrund av ovanstående vore det väldigt kul att få höra din motivering till hur årets Ferrari skulle kunna vara den "mest överlägsna F1-bilen genom tiderna".. backa gärna upp det med lite fakta. Jag vet iofs inte hur seriöst det påståendet var, men jag har sett det på fler bullar än denna.. alltid lika nyanserat.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-07-17 13:47 ]</font>
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det är väl både rätt och fel att Williams, modell -92, var, och förmodligen för alltid kommer att förbli F1-historiens mest överlägsna bil men det finns ändå ett annat perspektiv att se på saken ifrån. I förhållande till konkurrensen, om man antar att den har skärpts genom åren, skulle jag ändå vilja påstå att Ferrari av idag är så pass överlägsna som det är möjligt att bli inom ramarna för det tekniska reglemente som finns idag. Det är betydligt svårare att "göra en Williams" idag än det var -92 när det gick att skaffa sig ett ointagbart försprång tack vare aktiv fjädring.

Tärnström
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

On 2002-07-17 14:34, JTarnstrom wrote:
Det är betydligt svårare att "göra en Williams" idag än det var -92 när det gick att skaffa sig ett ointagbart försprång tack vare aktiv fjädring.
Det är förvisso sant, reglerna i F1 har gjorts snävare och snävare under de sista 15(+) som ren reaktion på de ökade farterna. Dock, så håller inte din teori riktigt; aktiv fjädring var ingen nyhet 1992, dock det faktum att Williams hade tagit konceptet till en helt ny nivå och kommit fram med en mycket lyckad lösning. Lotus och Williams började testa med aktiv fjädring redan 1986, så möjligheten att realisera teorin till en faktisk fördel fanns för vilket team som helst.

Styrkan hos Williams 1992 var dock inte enbart den aktiva fjädringen utan även det aerodynamiska paketet, samt inte minst motorn.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men det är första gången i världshistorien som VM avgörs redan efter 140 dagar.
VM har avgjorts så här förr:
162 dagar: Jackie Stewart 1971.
168 dagar: Nigel Mansell 1992, Michael Schumacher 2001.
182 dagar: Alain Prost 1985.
190 dagar: Jackie Stewart 1969.
196 dagar: Alain Prost 1993.
203 dagar: Nelson Piquet 1987.
210 dagar: Ayrton Senna 1988, Alain Prost 1989.

Personligen anser jag att 98, en aning motvilligt även 1999, men också nästan 2000 avgjordes på lagom tid.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag vill nog ändå påstå att det var just den aktiva fjädringen som gjorde Williams så exceptionellt överlägsna. Visst var motor och aerodynamik bra, kanske tillräckligt bra för att de skulle ha kunnat vinna ändå men det var ju faktiskt tack vare Mansells förmåga att lita på den aktiva fjädringen, till skillnad från Patrese, som gjorde att de fick ett så fantastiskt övertag.

Tärnström
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-07-17 13:39, pUs wrote:

Du har inte koll på det förflutna om du verkligen inbillar dig ovanstående..

Kval, 1992
----------
Sydafrika: bästa icke-williams, + 0.7 sek (Senna)
Mexiko: bästa icke-williams, + 0.9 sek (Schumacher
Brasilien: bästa icke-williams, + 2.1 sek (Senna)
Spanien: bästa icke-williams, + 1.0 sek (Schumacher)
Imola: bästa icke-williams, + 1.2 sek (Senna)
Monaco: bästa icke-williams, + 1.1 sek (Senna)
Kanada: Senna på pole, 0.097 före Patrese
Frankrike: bästa icke-williams, + 1.3 sek (Senna)
England: bästa icke-williams, + 2.7 sek (Senna)

Jag orkar inte göra listan längre, den talar sitt tydliga språk.

Faktum är att Williams var så överlägsna i kvalet på Silverstone det året, att bara 12 bilar hade fått starta, med dagens 107-procentsspärr. Någon sån dominans finns inte idag, och var så fallet skulle man möjligen kunna snacka om att sporten var i förfall. En startgridd med 12 bilar är dessvärre kanske en realitet om några år, men i dagsläget vore det en väldigt trist syn.

Mot bakgrund av ovanstående vore det väldigt kul att få höra din motivering till hur årets Ferrari skulle kunna vara den "mest överlägsna F1-bilen genom tiderna".. backa gärna upp det med lite fakta. Jag vet iofs inte hur seriöst det påståendet var, men jag har sett det på fler bullar än denna.. alltid lika nyanserat.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-07-17 13:47 ]</font>
Men jag kan väl få skruva till det lite åtminstone för få chansen att racka ner på ett av mina tre favortihatobjekt i F1 :wink:

Helt sakligt är årets Ferrari en av de mest överlägsna bilarna i ett startfält någonsin i F1, liksom Williams var 92. Visst var Williams i sekunder räknat ännu mer överlägsen - men man ska också komma ihåg att det var större avstånd på den tiden och mer blåbär inblandade i F1 än det är idag.


Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-07-17 13:39, pUs wrote:
On 2002-07-17 09:28, LuckyStrike1 wrote:
Som inte ens med historiens mest överlägsna F1 bil kan vara vara komfortabel tvåa i VM-tabellen?????
Du har inte koll på det förflutna om du verkligen inbillar dig ovanstående..

Kval, 1992
----------
Sydafrika: bästa icke-williams, + 0.7 sek (Senna)
[...]
England: bästa icke-williams, + 2.7 sek (Senna)

Jag orkar inte göra listan längre, den talar sitt tydliga språk.
Eftersom det viktigaste poängmässigt sett är loppen så är ju inte kvalskillnaden hela sanningen, speciellt inte när det råder däckskrig och man inte får ha kvaldäck. Michelin kan ju t.ex. ta fram ett däck som är jäkligt snabbt på kvalet men håller skräp i loppen, vilket de tenderat att göra i år. Då kan ju Ferrarin på kvalen se relativt snabb ut, medans det i verkligheten är fiktivt jämnt p.g.a. kvalbetonade Michelin-däck.

Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-07-17 16:08, Jari wrote:
Men det är första gången i världshistorien som VM avgörs redan efter 140 dagar.
VM har avgjorts så här förr:
162 dagar: Jackie Stewart 1971.
168 dagar: Nigel Mansell 1992, Michael Schumacher 2001.
182 dagar: Alain Prost 1985.
190 dagar: Jackie Stewart 1969.
196 dagar: Alain Prost 1993.
203 dagar: Nelson Piquet 1987.
210 dagar: Ayrton Senna 1988, Alain Prost 1989.

Personligen anser jag att 98, en aning motvilligt även 1999, men också nästan 2000 avgjordes på lagom tid.
Jim Clarks vinster 1963 och 1965 måste ju också ha avgjorts ganska snabbt? 1965 körde säsongen igång redan på nyårsdagen, men 1963 års säsong började ju med Monaco i slutet av maj och avgjordes på Monza i början av september så det borde väl vara kortare än 140 dagar?
Både efter 7 lopp, vilket bara är ett lopp efter att det är teoretiskt mjöligt(ett lopp mer än hälften måste ju ha gått innan man teoretiskt kan säkra titeln). 1965 säkrade han titeln efter att 7 lopp körts, fastän han bara ställde upp i 6 av de 7 loppen. De andra 6 loppen vann han. Anledningen att han inte ställde upp i Monaco var väl att det krockade med Indy500, eller minns jag fel? Dessutom var väl inte Lotusen helt överlägsen de andra bilarna heller.
Hur som helst, grymt imponerande. :up:



pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

On 2002-07-22 17:29, AndersF1 wrote:
Eftersom det viktigaste poängmässigt sett är loppen så är ju inte kvalskillnaden hela sanningen, speciellt inte när det råder däckskrig och man inte får ha kvaldäck.
Nej, naturligtvis är det slutresultatet som är mest intressant, därför ser du samma lista baserad på den parametern här nedan (bästa icke-williamsbil) :

Sydafrika
---------
+ 34 sekunder (Senna)

Mexiko
---------
+ 21 sekunder (Schumacher)

Brasilien
---------
+ 1 varv (Schumacher)

Spanien
---------
+ 23 sekunder (Schumacher)

San Marino
------------
+ 48 sekunder (Senna)

Monaco
------------
Segrare Senna (+0.2 sek)

Kanada
------------
Segrare Berger (+ 12 sek)

Frankrike
-------------
+ 1 min 12 sek (Brundle)

England
--------------
+ 48 sekunder (Brundle)

Hyfsat stora marginaler om du frågar mig.

Jämförelsen jag gjorde berör som sagt 1992, och då var Goodyear ensam leverantör av däck. Att alla åkte på samma sorts däck då talar ju faktiskt än mer för Williams överlägsenhet den säsongen. Idag är det svårare att peka på exakt vilka kvalitéer respektive chassi har (tycker jag) eftersom däckleverantörerna verkar turas om att ha övertaget från helg till helg på sistone. Konstruktionen och specifikationerna på däcken i sig ändras ju dessutom hela tiden i och med utvecklingen.

Men vad jag kan se verkar i alla fall Ferrari & Mclaren slita betydligt mindre däck än konkurrentstallen gör på samma respektive gummi.

Och angående de 'fiktiva kvaldäcken'.. nu senast skulle jag inte vilja påstå att Michelindäcken hade något som helst av 'kvaldäckskaraktär' över sig, det är ganska ovanligt att se stall som Sauber & BAR hålla ett lägre racetempo än Jaguar i dessa dagar..

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-07-22 19:08 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

Låt mig påminna om topiken och fråga igen:
Vem skulle vinna om Michael ville vila en stund?
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Rubens, om det är Bridgestone väder...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Japp, Rubens. Om mekarna inte glömmer att hissa ner bilen förstås.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

pUs:
Skillnaden i mål är ju inte helt rättvisande eftersom Schumi t.ex. oftast slår av när han fått ett visst försprång och inte vill riskera att åka av genom att åka på gränsen. Det har ju hänt i år att Ferrari varit över en sekund per varv snabbare än sina konkurrenter vilket borde ha räckt till att varva alla andra, men att de efter att ha skaffat sig en komfortabel ledning slagit av på takten. Dessutom risker knappast Schumi heller att Rubens skall göra ett omkörningsförsök på honom... Sånt där med att ta det lugnt var ju inte precis Mansells kännetecken. på jag tror det var Silverstone pressade han för fullt ända in i mål och satte snabbaste varv nåt av de allra sista varven trots en stor ledning på över en halv minut.