CLEVELAND

The American zone...
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Dags för årets bästa race. Inte en klassisk racebana men tävling som heter duga brukar det bli. :smile:
Användarens profilbild
Superfan
Inlägg: 768
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sveriges framsida!

Inlägg av Superfan »

...japp, brukar alltid vara sevärda race.

Angående Da Mattas flyt för närvarande. Kom att tänka på att killen inte är någon Sylvester Stallone direkt. Hur är det med viktreglerna i CART? Bilens vikt inkl eller exkl förare?
Vad har han för längd vikt? Jag gissar på runt 165cm och 50 kg?

Om det är inkl, måste man ge honom kredit nu när han konstant är snabbast.

Om det är exkl är han väl bara "hyfsat bra" :wink:

Teamet verkar ju fått till bilen, att mediokre Fittipaldi ligger konstant högt upp är bevis nog....

Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Minimivikten för CART är exklusive förare, men jag har för mig att de reglerna skall ändras någon gång i år, mitt i säsongen. Någon som vet mer?

Om man tittar på Fittipaldis form och prestationer, jämfört med vad han brukar lyckas med, så kanske det inte bara är da Matta som är snabb utan snarare/även stallet. men visst är även da Matta bra, fast kanske inte så bra som det just nu ser ut.



regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Varför snacka ner da Matta, räcker det inte med att prestera på banan. Även om bilen råkar vara bra för tillfället så är det ändå en hyfsad prestatin att vinna fyra lopp i rad. Tyvärr har jag inte möjlighet att se loppen men jag tycker det luktar väldigt sura rönnbär. Kenny får spö av båda sina stallkamrater och Bruno visar att bilen är bra nog att slåss om mästerskapet i. Synd att han blev torpederad i senate loppet.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Ahh, Forix-maffians företrädare har talat. Endast poängen visar hur bra en förare är. Schumi och da Matta är precis så mycket bättre som ställningen visar och det har inget med bilen att göra. :roll: Konstigt att da Matta då var sämre än Kenny ifjol, men bättre i år. Men, men, anlagen skiftar väl lite hit och dit genom åren och det har inget med bilen att göra... :razz:

Sedan vet jag inte om Kenny direkt ser så mycket sämre ut än sina stallkompisar. Om han inte tappat hjulet i Portland så hade han troligen varit före Bruno i serien och legat tvåa. Men lite har han allt klantat till det i år, men har dock sett ganska vass ut på icke-ovaler, mycket bättre än ifjol. Nu är ju inte Bruno direkt en dålig förare, F3000-mästare och ytterst nära att ta en plats i Williams och med ålderns rätt borde han dessutom bli bättre samtidigt som Kenny kanske har sett sina bästa år. Bruno har ju dessutom ett års extra erfarenhet i teamet.


regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Bah, du börjar ju nästan låta som Jari, med alla om... :wink:
Den ende jag vet som alltid ska blanda in poängen är väl Enzo.
Forza Massa. :grin:
Kenny hade vunnit titeln förra året om han inte varit en sån klantskalle. Ena stunden är alla bilar i CART lika och det är så jättefint, sen när Kenny inte vinner så är det en annan visa. :razz:
Vilka anlag?? En racingförare precis som vilken annan idrottsman som helst i behov av träning och rätt inställning m.m. Inte fan är man en bra racingförare från födseln och sen kan man inte utvecklas åt nåt håll. Sen är racing komplext och samarbetet måste stämma mellan många personer för att det ska fungera.
Det går mycket upp och ner i cart, Franchitti t.ex. slutade på samma poäng som Montoya året Montoya vann, sedan dess har han fört en mer undanskymd tillvaro.
Att det gick bra för Kenny under lotterisäsongen och sämre nu när det är mera full fart racing kanske säger något.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Lotteri och lotteri. En av Kennys starka sidor var just att han är duktig på att köra fort och snålt.
Jag är inte helt positiv till dom nya reglerna, men det var ju å andra sidan inte så jättekul med ekonomirejs heller.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Cheever den 2002-07-13 18:52 ]</font>
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Är inte heller positiv till de nya reglerna, det kanske funkar hyfsat på ovaler, men det skulle vara bättre om alla fick bestämma själva hur man vile göra sina depåstopp i alla fall på vanliga banor. Men det kanske inte funkar så länge man har så mycket gulflagg över hela banan.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Nu tyckte väl inte jag direkt att da Matta var dålig, men inte säkert att han är så bra som vissa verkar tro, utan det kan ju även vara bilen som bidrar, vilket det delvis tyder på.

Kenny påstår väl fortfarande att det inte beror på tur/otur utan att man gör sin egen tur... Stämmer säkert i det stora hela, men ibland kan nog slumpen spela in också.

Visst tenderar det att bli lite F1 av racen med full fart hela tiden, speciellt när det är få varv bakom PC. Allt dras ut likadant efter ett tag.

Nu har inte jag sett alla CART-race i år, men jag såg bl.a. Long Beach, Laguna Seca, Portland och Toronto och jag tyckte Kenny såg hyfsad ut i alla de loppen, så helt usel verkar han ändå inte vara på dessa fullgas race. Däremot kanske han lider av det mer på ovaler, men där har han även sett svagare ut på kvalen och det ser mer ut som om han har problem att ställa in bilen optimalt.

Chevan: Hur var det med minimivikten, skulle den regeln ändras i år?
Användarens profilbild
Superfan
Inlägg: 768
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sveriges framsida!

Inlägg av Superfan »

...det där med vikten är väl inte helt utan betydelse då.

Lite skillnader: (från Forzas uppgifter)
Da Matta 59 kg
Kenny 67 kg
Fittipaldi 74 kg
Tracy 86 kg (bantat lite?)

Intressantast är väl jämförelsen da matta-Fittipaldi.
Hur mycket gör 15 kg:s skillnad på en likadan bil, på ett varv Cleveland? Spekulera!!

En viktändring under säsongen, sista chansen att komma åt Da matta?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Inte så konstigt att Fittipaldi är långsammare än da Matta då...

Tracy imponerar trots 86 kg ... tung kille.

da Matta kan bli ett fiasko i F1 (om han kommer dit) där det finns en minimivikt - ingen mer viktfördel och svårare klass.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Oj, nu bröt da Matta. Bara inte Franchitti vinner nu. Skulle inte Tärskrom kommentera den här helgen?

För övrigt håller jag med regen. Resultaten i tabellen speglar vem som är bra och vem som är det inte. da Matta har varit överlägsen och det var nog ingen slump att Toyota gav honom ett F1-test. Nu tror jag iofs inte att da Matta platsar i F1 utan den sitsen bör Toyota ge till Frentzen, Wurz eller Button.

Bräck däremot verkar over the hill, tyvärr. Åldern tar väl ut sin rätt oxå. Bräck kan säkert vinna ett eller annat lopp även i fortsättningen, men någon CART-mästare tror jag inte han kommer att bli. Yngre och talangfullare förare kommer lägga beslag på titlarna.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Kanaan bäste brasse på 8:plats och den ende som tog sig i mål. Helt enkelt ett underbart race, eller hur zz. :cplain: Det är nog bara finnarna som slår dem i blind nationalism, och det knappt...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Inte fan blir en förare så mycket sämre över ett vinteruppehåll. Kom igen, Lemon! Bräck har haft bekymmer med att få det att funka med teamet. FÖr oss som står utanför och tittar på så finns det ju påtagliga bevis för att det inte har funkat. Tveksamma strategier, Milwaukee bland annat, feldrevat i Indy 500. När Dixon kom in i teamet plockades personal från Kennys och Junquieras team till Dixons, en sak som jag tror har påverkat Kenny. Tänk själva, Kenny kommer full av självförtroende till Ganassi, ett vinnarteam. Saker och ting går ointe som de ska. När sedan beslut fattas som jag tror att Kenny intekan vara nöjd med då är det inte undra på om en del av luften går ur. Tror att det mycket handlar om en förtroendefråga mellan Kenny och teamet. När framgångarna kommer så vänder det. Jag intervjuade ju Kenny efter Chicago, vilket kanske en del såg på Pole Position. En av frågorna som tyvärr inte kom med var varför det går så mycket bättre på vanliga banor och helt åt helvete på ovalerna i år när det var tvärtom förra året. Kenny menade att teamet (han själv inräknad) överskattade kapaciteten på ovalerna och helt enkelt la för mycket krut på vanliga banor.

Jag är inte orolig. Kenny är inte over the hill. I CART-serien är jag helt övertygad om att han är en av de bästa även i år.

Jag kommenterar Vancouver tillsammans med Leif Lindström

Tärnström
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Sen har ju Kenny fått en lite bättre teamkamrat att mäta sig mot. Papis var ju inte mycket att hänga i julgranen. Skönt att Kenny spöade plantageägarsonen (så länge han var kvar i loppet) igår.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

On 2002-07-14 01:17, AndersF1 wrote:
Chevan: Hur var det med minimivikten, skulle den regeln ändras i år?
Har inte sett något om det faktist.
Vet bara att Tracy inte väger 86 pannor längre, han har bantat betydligt. Eller bantat, omfördelat träningen tror jag att han kallade det.

Jag tror som Tärnström att man helt enkelt har haft lite halvkaos i teamet. Kenny är ju känd för att vilja ha koll på det mesta och tas det beslut över hans huvud som han inte gillar så hjälper nog inte det. Men nu får han digga läget och göra det bästa av situationen.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Cheever den 2002-07-15 09:33 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-07-15 00:48, JTarnstrom wrote:
Inte fan blir en förare så mycket sämre över ett vinteruppehåll. Kom igen, Lemon! Bräck har haft bekymmer med att få det att funka med teamet. FÖr oss som står utanför och tittar på så finns det ju påtagliga bevis för att det inte har funkat. Tveksamma strategier, Milwaukee bland annat, feldrevat i Indy 500. När Dixon kom in i teamet plockades personal från Kennys och Junquieras team till Dixons, en sak som jag tror har påverkat Kenny.
Kom igen nu Tärnström - har du inte lärt dig logiken här på Forzas forum ännu? HAr en förare dubbelt så många poäng som en annan betyder det att han är dubbelt så bra. Särskilt om de bägger är stallkamrater. Om en ny förare får personal överflyttad till sig från en annan förare i teamet betyder det att den nya föraren anses vara en bättre anställd som man satsar mer på. Felaktiga strategier är alltid förarens fel då denne korkat nog inte tänkte på det utan likt en apa bara sitter bakom ratten och gasar.

Eller hur? :wink:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det var i en Atlas-topic som jag läste det där om viktändringen, så det är kanske bara en fantasi( http://www.atlasf1.com/bb/showthread.ph ... adid=44752 ):
by StickShift:
I am not saying he isn't a good driver, but I wouldn't make a judgement on Da Matta until after Mid-Ohio. This whole season he has had a serious weight advantage on the field. From 30 and 70 pounds advantage on the whole field. and if 10/lbs means 1 tenth. Who knows where he is actually at.

The reason for this advantage is that Cart doesn't include drivers in the minimum wight of the car. There, if Da Matta weighs 130 something pounds, and Paul Tracy weighs 190 something pounds. (All muscle btw) then you have a 60 pound advantage easily. At Mid-Ohio a rule change is coming into effect that Drivers will be included in the minimum weight. Thus, equalizing the field. Until then, hold you judgement.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Nejdå, det stämmer. Har missat det i floran av ändringar.
The final major rule change approved by the Franchise Board will take effect beginning with the CART Grand Prix of Mid-Ohio--Round 11 of the 2002 CART FedEx Championship. The new rule requires that all cars will be weighed along with their respective drivers. Previously, cars were weighed without the driver, leading some competitors to believe that teams with lighter drivers held an advantage.
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Vad bra Lemon, för inte ens jag håler med mig själv. Jag argumenterar bara emot för sakens skull. Visst tycker jag inget vidare om Kenny, men helt over-the-Hill är han inte ännu. Kan han och stallet få lite bättre ordning på grejerna så kanske...
Tas det beslut över Kennys huvud får han kanske lära sig acceptera att hans uppgift i första hand är att köra och att andra är bättre på de andra sakerna, men det kan ju underlätta med öppenhet om besluten även om han inte får fatta dem själv.
Paketet daMatta-Newman/Haas har fungerat bäst i år, orsaken får vi spekulera vidare om, men det hänger i alla fall inte bara på en person.

AF1: Uppskattar du inte brassen jsn?? (påstår bla. att Bernoldi är överlägsen Frasse) :grin:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Å andra sidan kanman tycka att om Ganassi spenderar 40 mille så borde de se till att ge Kenny de förutsättningar som han behöver för attleverera resultat. Hur Kenny fungerar borde väl vara allmänt känt i CART-depån. Ganassi har ju inte köpt en gris i en säck.

Tärnström
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

da Matta körde väl F3000 samtidigt som Kenny, Kristensen, Jörg Muller och Zonta bl.a. och det var ju ingen större succe. Fick väl ihop nån ströpoäng men imponerade väl inte på allt för många. Nu var han visserligen ganska ung då, så han kan ju vara en som blommar ut sent, men han var ju trots allt en bit över 20 vid sitt F3000-äventyr. Hur har det gått i andra serier som han har kört?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Om ni någonstans här hade snackat om riktig racing hade jag kanske tagit åt mig av vissa av påhoppen. :wink:

_________________
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-07-16 04:17 ]</font>
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Det verkar som om mötet som beslutade vikförändringen inte var riktigt mandatmässig...
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news ... &dept=CART
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Det är väl av lika stor vikt hur stallet fungerar i F3000 som i CART. Nåja, man har ju i alla fall inte depåstopp.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Eftersom Kenny har fullt sjå med att hålla plantageägarsonen Junquera stången så befarar jag att han är over the hill. Man kan ju alltid hoppas att jag har fel.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Kenny slår Junquiera i mästerskapet, tro mig. Brassen kommer att framstå som lika medelmåttig efter den här säsongen som han gjorde före.

Tärnström
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Hoppas det, men hittills har det sett lite darrigt ut.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Regen:
Nja, bilarna är nog mer lika varandra i F3000 än i CART, där budgeten är närmare en magnitud högre och man har olika motorer, etc. Dessutom tillkommer depåstopp och strategi, vilket inte är lika viktigt i F3000. Som alltid har det ju förstås viss betydelse vilket stall man kör i.

Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bruno slår Kenny i mästerskapet och Kenny får se upp så inte Dixon slår honom också.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

Tänkte hälla lite nitrometan på brasan.. genom en del provocerande påståenden..

Årets CART är nog ett av de sämsta fälten på år och dar.. att då inte den i sammanhanget erfarne Kenny ligger bättre till är "trist"

Chip Ganassi lyckades ju i stort sett spoilera JPM's sista år där också.. så jag är inte förvånad..

I mina ögon var det enda teamet med någon koll Penske och dom drog ju till den andra lingonserien.

Kenny dök mycket i respekt i mina ögon när han vid värvningen till ganassi sa att dom ju har ett bra NASCAR team också.. Alla formelförare som har som mål att komma till NASCAR är diskvalificerade i mina ögon.. Dessutom kör killen en Volvo 240..

Allt detta är naturigtvis min egen åsikt hoppas ni blev rejält förbannade :wink:

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Jag blev jättearg :mad:

Tveksamt om startfältet är rekorddåligt. Men visst vore det kul att ha Penske med.

Ett annat team med hyfsad koll är Team Green, kanske inte riktigt i Penskes kaliber men inte långt efter.

Sen var ju inte direkt anledningen att Ganassi hade en NASCAR-bil. Det sa han nog mest för att reta F1-dårar på svenska motosportsforum.
$ - Där har du svaret. Toyota erbjuder ett helt annat kontrakt än vad Ford gjorde och det var garanterat en stor del i att han valde Ganassi. Sen att det är ett större team med bättre resurser spelar säkert in. Sen kan ju inte han hjälpa att teamet tar in en Nya Zeeländare mitt i säsongen. Vore kul att se Kenny i NASCAR där finns det en och annan $ att göra där med :crazy: