Merca smakar skit

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Testa att översätta "E-klassen" fran Tyska till engelska pa Altavista Bablefish auto translation http://world.altavista.com/tr

För övrigt är det väldigt dött pa det här forumet sa jag far väl försöka sätta igang lite diskussion genom att säga att MB E-klass kombi är den ultimata bilen...
Användarens profilbild
Mad Mako
Inlägg: 3664
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Götejävlaborg

Inlägg av Mad Mako »

Jag hoppas att du är medveten om att man bör ha gott om argument om man törs hävda något sådant.
Jag säger att det inte är sant.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

E-klass kombi (W210 1996-2002) är:

* Praktisk som en Volvo 245
* (med V8:a) snabb som en sportbil
* Bygg-kvalitet som endast möjligtvis överträffas av äldre Mercor
* Bekvämare än praktiskt taget alla andra bilar
* Snygg
* Säker
* Ett sunt ekonomiskt köp (i alla fall som begagnad)


Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

Har jag väl alltid vetat :wink:

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Vad har du alltid vetat, vad "E-klassen" (vilket jag trodde betydde E-klass i plural) egentligen betyder på tyska, eller arr det är världens bästa bil (din signatur far mig att ana oratro att du tillhör de sämre vetande vilseledda stackarna som inte upptäct Mercedes kvaliteer.?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Mercedes.... hmmmm vad är det??????? Ett flicknamn va'?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

Jo då JQ, jag har allt viss insyn i Mercedes kvalitet.. bästa kompisen och hans farsa är ena riktiga Merca freak.. och jag har lika roligt varje gång deras kvalitets bilar går sönder... för det gör dom.. och ofta.. och nej.. dom har inga skitmercor.. det har varit helt nya C och E klass både bensin och diesel.. senaste projektet som iofs var en något äldre E-klass en -96 såldes för att den rostade.. bra skit det :smile:
I övrigt tror jag mig minnas skev kardan, lagerljud i bakaxel på 2 olika bilar, skev topp (gick på garanti) automaten som vägrade växla.. Ja helt enkelt samma fel som på alla andra bilar..
Som tur är är smaken som baken och alla får ha sitt märke.
Själv tillhör jag skaran som trots vad alla andra tycker älskar mina Alfor.. Så fortsätt du älska dina Mercor :smile:
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Skillnaden mellan Mercedes och många andra bilar är att det blir dubbelt så dyrt när de går sönder. De går dock sönder lika ofta som alla andra bilar men dyrare är det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

On 2002-07-08 20:05, LuckyStrike1 wrote:
Skillnaden mellan Mercedes och många andra bilar är att det blir dubbelt så dyrt när de går sönder. De går dock sönder lika ofta som alla andra bilar men dyrare är det.
Skitsnack kolla vad en service kostar på din sunk Volvo och jämnför sen vad motsvarande service kostar på en Mercedes. Hör med Jari eller någon annan Taxi åkare vilken bil som är dyrast att äga under en treårs period mellan Volvo och MB. Nej det är en gammal myt att allt är dubbelt så dyrt till en Mercedes idag så är oftast priserna lägre på samma reservdelar jämnfört med Volvo, att sen Volvo verkstäderna med sitt förlegade ackordsystem kan göra att du får betala 1000:- för en kvarts arbetet Fast pris kallar man det.
Försök att ta reda på timdebiteringen på en Volvoverkstad, det är en välbevarad hemlighet men den ligger på runt 1800:- plus moms, men det är inget man skryter om. Nej du MB tål att jämnföras när det gäller Service och reparationskostnader.
Sen är det alltid tråkigt när en bil strular men även här tål MB en jämnförelse, vad kostar det kunden och vad betalar han för bärgning och hyrbil?

mopar, var var den rostig? Inget som rostskyddsgaranti täckte?

Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Men prisskillnaden mellan MB och andra mer normalt prissatta bilar räcker till en hel del service... En jämförbar MB kostar väl ca 150 mer än en jämförbar Saab eller Volvo t ex...

Vill passa på att beklaga sorgen för AF1 som återigen fallit för fallosmyten hos de propellerförsedda kebabslädarna från Munchen... Nu halkar han omkring i en bajsbrun söndertrimmad 525 touring... jag väntar med spänning på att se vad som först havererar, kylning, drivning, upphängning, det är ett lotteri (men utan vinster)... :wink:

Själv är jag på god väg att bli stadsbonde... jag föll för Volvo ytterligare en gång och till våren åker jag fyrhjulsdrivet på "andra våningen" :wink:

/E
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Bilen är beroende på utrustning något dyrare än en Volvo eller SAAB men inga 150.000:- en E220CDI (gamla modellen) är runt 20.000:- dyrare än en V70 D5 med samma utrustning, men ser du till totalkostnaden så är skillnaden obefintlig.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-09 09:53, EnzoF1 wrote:
On 2002-07-09 09:10, Salo wrote:
Bilen är beroende på utrustning något dyrare än en Volvo eller SAAB men inga 150.000:- en E220CDI (gamla modellen) är runt 20.000:- dyrare än en V70 D5 med samma utrustning, men ser du till totalkostnaden så är skillnaden obefintlig.
Jaa du, jag har jämfört en E320 med motsvarande Volvo och det blir ca 150.000 med motsvarande utrustning (skinn kostade t ex bara 4000 extra till Volvon men nästan 20 till MB. osv), då beror det på att extrautrustningen till MB är ofantligt mycket dyrare... skillnaden minskar markant vid svagare modeller, men 280 och 320 blir mycket dyrare än t ex 2.4T och T5 resp 9-5 2.3t och Aero.
I grundpris kanske det inte skiljer så mycket, men med motsvarande utrustning (á la Enzo :wink: ) så blir det det. Sedan stiger ju priset på MB ganska kraftigt med större motorer, en 320 är ju ganska så mycket dyrare än en 240 medan t ex en 9-5 Aero inte är så mycket dyrare än en 185 hästars... (eller en V70 turbo mot en snikmodell).

Nu ska jag gladeligen säga att mitt val stod mellan att förhandsboka en ny E-klass kombi som ju kommer till våren eller en XC90, nu blev det XC90. Men som ren personbil håller jag nya E-klass som världens bästa... (om priset inte räknas in så klart). Om man inte behöver det där riktiga suget i accet är en 240 ganska så perfekt tycker jag. Jag kan ju gissa om hur kombin blir men nya sedanen är ju otrolig... Men man måste ju tänka på ryktet, här på gatan får man inte sticka ut för mycket, och kom jag med en BMW så skulle väl folk tro att man öppnat pizzeria... och stjärnan skulle man ju aldrig få ha i fred... som den svensson jag är så blir Volvo perfekt :wink:

/E
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Enzo, har du kört bade nya och gammla E-klassen? I sa fall, hur är dom i jämförelse?

Jag var ocksa lite sugen pa nya Volvo XC90, men jag behövde en kombi och kunde inte vänta sa det valet slapp jag göra (eftersom jag är MB freak hade det nog ända blivit Merca även om jag Volvon hade varit tillgänglig).

Mercorna är rätt sa välutrustade nuförtiden, men det blir ända en hel del extra pengar om man vill ha Elegance/Avantgarde, elstolar med minne, skinnkl, automatisk AC (std pa nya E tror jag), sol-lucka (klarar jag mig dock utan även om min bil har det), navigation, xenon mm. Volvo har ju paketpriser som är lite billigare.

En direkt pris-jämförelse mellan V70 och E-klassen är dock inte rättvis eftersom E-klassen (även den gammla) är en sa mycket bättre bil! Det ända som jag haller som bättre pa Volvo är stolarna vilka inte är daliga pa E-klassen, men ännu bättre i Volvon!
Klart bättre hos (gamla) E-klassen är:
* Motor (gillar inte Volvos turbomotorer)
* automatladan (otroligt mycket bättre i mercan)
* Fjädringskomfort
* Väghallning (i alla fall subjektivt, har inte testat undanmanöver eller rally-körning, men Mercan känns mycket bättre pa tex snabb motorväg)
* kvalitetskänsla i inredningen
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

JQ:

Har testat nya 240 och den går ju mycket mjukt och fint. Dock är det bra mycket mer drag i en volvo 2.4T och om du anser det klenare vridet vare en bättre egenskap så får det stå för dig. En 2.4T med automat känns mycket mer behaglig än en E240 med automat (dock ska mercan självklart ha automat för det...). Jag håller också Volvos stolar som något bättre.
Detaljkvaliteten är överlägsen i MB, inget snack om det.
Ser faktiskt ingen anedlning att ha en S-klass när nya E är så pass fin, tillräckligt stor för de flesta antar jag, och nya E-klass i AMG-version blir nog en riktig drömbil med 0-100 under 5 sekunder. Som kombi är det nog en dröm.

Däremot måste man ju väga in priseti bilden, och om man nöjer sig med en 240 i princip standardutrustad så har man en ganska fin bil för långresor, däremot känns det aningen slö, men visst, det räcker. Har man däremot vant sig vid lite turbotryck så måste man nog upp på en 320 för att det ska kännas vettigt och då blir det över 500000 med vettig utrustning, och det är det jag menar att den blir 150 dyrare än en V70 T5.

Men visst, spelar inte pengarna nån roll så är det klart att MB är överlägsen.

Men det blir kul att vara bland de första med XC90! :bang:

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

JQ:

Har testat nya 240 och den går ju mycket mjukt och fint. Dock är det bra mycket mer drag i en volvo 2.4T och om du anser det klenare vridet vare en bättre egenskap så får det stå för dig. En 2.4T med automat känns mycket mer behaglig än en E240 med automat (dock ska mercan självklart ha automat för det...). Jag håller också Volvos stolar som något bättre.
Detaljkvaliteten är överlägsen i MB, inget snack om det.
Ser faktiskt ingen anedlning att ha en S-klass när nya E är så pass fin, tillräckligt stor för de flesta antar jag, och nya E-klass i AMG-version blir nog en riktig drömbil med 0-100 under 5 sekunder. Som kombi är det nog en dröm.

Däremot måste man ju väga in priseti bilden, och om man nöjer sig med en 240 i princip standardutrustad så har man en ganska fin bil för långresor, däremot känns det aningen slö, men visst, det räcker. Har man däremot vant sig vid lite turbotryck så måste man nog upp på en 320 för att det ska kännas vettigt och då blir det över 500000 med vettig utrustning, och det är det jag menar att den blir 150 dyrare än en V70 T5.

Men visst, spelar inte pengarna nån roll så är det klart att MB är överlägsen.

Men det blir kul att vara bland de första med XC90! :bang:

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-07-08 22:17, Salo wrote:

Skitsnack kolla vad en service kostar på din sunk Volvo och jämnför sen vad motsvarande service kostar på en Mercedes. Hör med Jari eller någon annan Taxi åkare vilken bil som är dyrast att äga under en treårs period mellan Volvo och MB. Nej det är en gammal myt att allt är dubbelt så dyrt till en Mercedes idag så är oftast priserna lägre på samma reservdelar jämnfört med Volvo, att sen Volvo verkstäderna med sitt förlegade ackordsystem kan göra att du får betala 1000:- för en kvarts arbetet Fast pris kallar man det.
Försök att ta reda på timdebiteringen på en Volvoverkstad, det är en välbevarad hemlighet men den ligger på runt 1800:- plus moms, men det är inget man skryter om. Nej du MB tål att jämnföras när det gäller Service och reparationskostnader.
Sen är det alltid tråkigt när en bil strular men även här tål MB en jämnförelse, vad kostar det kunden och vad betalar han för bärgning och hyrbil?

mopar, var var den rostig? Inget som rostskyddsgaranti täckte?
Nämen att du skulle ge dig in i den här debatten ... :wink:

Volvo är också skit för övrigt. Men S60 T5 är till skillnad från Mercedes modeller ialla fall ganska rolig skit. BMW är också skit men roligare skit än Mercedes.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

On 2002-07-09 11:17, EnzoF1 wrote:
Har testat nya 240 och den går ju mycket mjukt och fint. Dock är det bra mycket mer drag i en volvo 2.4T och om du anser det klenare vridet vare en bättre egenskap så får det stå för dig. En 2.4T med automat känns mycket mer behaglig än en E240 med automat
Har inte kört E240, men jag kan tänka mig att E240 kanske är irriterande slö. Tycker dock inta att man kan jämföra prestanda pa tva lika stora motorer med och utan turbo. Motor/växellada i E320 tycker jag dock är vida överlägsen den i Volvo V70 2.4T. I Volvon gasar man pa, sen väntar man en halv sekund pa nerväxling och turbotryck, sen far man se hur mycket fartökning det blev. Da föredrar jag defenitivt Mercans direkta motor-gaspedal känsla och smidiga växellada.

Min E-klass är en E430T, och med den motorn är vridet är inget problem, lirar perfekt ihop med automaten. Finns inte direkt nagon Volvo att jämföra Merca-V8:an med, skulle möjligtvis vara S80 T6 i sa fall men den har jag inte kört.


<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-07-09 13:07 ]</font>
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Enzo, jag anser ju liksom inte att Volvo har någon motsvarighet till en E320 (en sexa är alltid en sexa) men om jag skall vara lite flexibel så kan vi jämföra med en S80 T6 som kostar 410.000:- eller kanske bättre S80 T6 Executive som går lös på 480.000:- att gämföras då med E320 som kostar 430.000:- (E240 355.000:- ) och har mer standarutrustning än Volvon vet inte, men kan man få en Volvo av 2003 modell med regnsensor och xenonljus BAS och ESP och allt utom xenonlamporna är ju standard på Mercedesen.
Men när jag läser din text så kan jag ju skönja att vi inte står så långt från varandar innerst inne :wink:
I september så kommer nya E-klasen även med fyrcylindriga motorer och då kan man kanske bättre jämföra den med en Volvo
On 2002-07-09 11:34, LuckyStrike1 wrote:
Nämen att du skulle ge dig in i den här debatten ... :wink:
Jag försökte låta bli men det gick inte kände mig tvungen att väcka dig i din drömvärld :razz:

JQ inte kan du jämföra en T6 med en muskel V8 skärpning nu :grin: :grin:
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Problemet för BMW och Mercedes är ju att de är så dyra att köpa i förhållande till många konkurrenter. Särskilt när man är ute efter motorstarka bilar.

Ta t.ex Volvo S60 T6, 250 hk. Vad kostar en BMW 3-serie eller en Merca C-klass med motsvarande motorstyrka? Volvon går på sdtrax över 300 000 och då finns den mesta utrustningen man kan tänkas ha om man inte är extremt prylintresserad. Så mycket sämre är inte Volvon att det försvarar prisskillnaden anser jag.

Personligen gillar jag inte Mercedes för att de är så trista att köra. Deras manuella lådor är dessutom katastrofalt "träiga" och är man som jag och inte gillar automat är Mercedes aldrig ett alternativ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

En bil skall ha automat vi lever på 2000 talet och inte skall man behöva växla själv :down:
Men på tal om manuella lådor undrar när man kan få en sex växlad standard Volvo?

Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Automat är för gubbar och numera tyvärr också för F1-förare. Jag är varken det ena eller det andra och kör därför manuellt. Oavsett bil som jag tycker är alltför lika varandra idag, har inte habegär för någonting annat än Porsche eller en Alfa GTV från 70-talet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Många frågor nu:

Men OK, S60 har ju ett i botten bättre chassi än 3-serie. Även om 3-serie känns "sportigare" så håller ju S60i betydligt bättre. Utan DSC är ju 3-serie dessutom ännu sämre, så där är BMW definitvt frånkörda.
MB har däöremot mycket bra chassin i grunden, både i C och i E-klass.

Jag tycker visst man kan jämföra två ungefär lika stora motorer,. Självklart måste man jämföra mercas 2,6 med 177 hästar med Volvos 200-hästars. De ligger ju i samma segment och de två tillverkarna har valt olika sätt att ta fram motorn på bara. De har olika goda sidor men de flesta uppskattar nog ett fett vridmoment mer än en ultrasmidig gång, även om femman nu inte vibrerar så jättemycket.

Vad gäller körmaskiner så ska det bli mycket kul att se de kommande R-modellerna från Volvo som säkerligen kommer att bli mycket fina. Enligt säkra källor har S60R inga problem med att hänga på (av) M3 på bana. IOFS en något taskig jämförelse då Volvon har lite bättre förutsättningar tack vare aktiv fjädring och sportanpassad furhjulsdrift. Men om den kommer att kosta under 400 tusen som det sägs så blir det mycket bil för pengarna. 0-100 på 5,8 vilket är helt i paritet med M3:s 5,5. I höga farter lär turbon dessutom vässa i väg bättre tack vare 400 Nm.

En S80T6 har väl mer standard än en 320 och är dessutom bra mycket vassare. Jämför hellre med en 2.4T som är närmare i prestanda. Men OK, T6 har allt som standard utom lullull som navigering etc, men läder, elstyrda stolar etc etc... stereo med prologich etc. Lägg på allt det på en 320 och du landar nog lätt på 550 eller liknande, dvs nästan 150 mer. Och då går t6 fortare. Visst, Merca är merca, och känslan kan man bara värdera subjektivt, jag skulle också hellre ta en 320, men hellre än T6 än en 200K med lite lullull (samma pengar).

Volvo har ju dessutom en vanlig sexa i 2.9 (som för övrigt har motsvarigheten till doppel vanos etc.) men eftersom den kostar som 2.4T och i mitt tycke är sämre i allt än smidig gång och ljud så faller den bort.

En ny 430 (eller den gamsla modellen då) ligger ju helt utanför normala prisklasser som ny även om det är en underbar bil. Men nu kommer ju desdsutom 500 tillbaka.,.. :wink:

Man behöver inte växla ned i en 2.4T, det suger iväg ändå... detta är något som alla BMW-ägare skulle få prova nån gång i livet... det handlar om motorkomfort :wink:

Vad gäller verkstäder och servidekostnader så hatar jag alla märkesverkstäder. Dålig kompetens och svindyrt och det gäller nog de flesta tillverkare... nu när fabriksgarantin är borta så servar jag bara på noname-verkstädert.


/E
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

On 2002-07-09 13:47, EnzoF1 wrote:
S60 har ju ett i botten bättre chassi än 3-serie
...
Enligt säkra källor har S60R inga problem med att hänga på (av) M3 på bana.
/E
Kom till baka in i verkligheten och sluta se världen genom blå-gula glasögon.

Även om jag föerdrar Mercedes sugmotorer framför Volvos turbo-maskiner sa kan V6:orna inte jämföra sig med tex BMWs raka 6:or vad gäller motorgang och varv-villighet. En del av förklaringen är att V6:an är pa 90° (motorn är en kapad V-8 med balansaxlar. Dock är motorerna relativt bränslesnåla, kanske pga av de dubbla tändstiften.
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

On 2002-07-09 13:47, EnzoF1 wrote:

Volvo har ju dessutom en vanlig sexa i 2.9 (som för övrigt har motsvarigheten till doppel vanos etc.)
Ja och denna bil kostar 325.000:- att jämföras med 355.000:- för en E240 båda har en sugsexa och vilken bil ger mest för pengarna? Försök sälja en beg S80 den är helt död nu finns det inga beg 211 men jag gissar att andrahandsvärdet kommer att bestå ett bra tag.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Automotor&sport testade Mercedes E240, BMW 530, Volvo S80T6, Lexus GS300 och Saab 9-5 3.0T. Saxade lite fran testen:

Komfort:
"Nej, ingen kan rå på Mercedes när det gäller komfort. BMW är stötig och maskulint brummig, Volvo saknar mjuk rull, Saab kränger för mycket. Lexus kommer närmast."

Chassi:
"Bilen (E240) är med andra ord inte bara en komfortsoffa längre utan tar på allvar för sig i kampen om vem som är Europas bästa vägbil. Något BMW 5-serie och de övriga konkurrenterna lär få vänja sig vid."

Motor:

"Att längsmontage och bakhjulsdrift är ett direkt villkor för en optimal drivlineinstallation framgår dock generande tydligt vid denna jämförelse. Volvo och Saab befinner sig i detta avseende inte ens på rätt planhalva."

Kvalitetskänsla:
"sökes maximal kvalitetskänsla är det tyskt som gäller. Det går bra med Mercedes, men lika väl BMW och även outsidern Audi i denna gren. Även Lexus kan gå hem, men svenskarna ligger klart efter."

Om testlaget fick välja:
"Resultatet är entydigt, Mercedes vinner flest hjärtan, även om två rankade BMW högst."
MB 52p
BMW 42p
Volvo 23p
Lexus 21p
Saab 12p

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-07-09 17:41 ]</font>
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-09 16:36, Salo wrote:
On 2002-07-09 13:47, EnzoF1 wrote:

Volvo har ju dessutom en vanlig sexa i 2.9 (som för övrigt har motsvarigheten till doppel vanos etc.)
Ja och denna bil kostar 325.000:- att jämföras med 355.000:- för en E240 båda har en sugsexa och vilken bil ger mest för pengarna? Försök sälja en beg S80 den är helt död nu finns det inga beg 211 men jag gissar att andrahandsvärdet kommer att bestå ett bra tag.
Men jämför då med V70 och tala sedan om vilken som är svårsåld! :wink:

S80 ger ju definitivt mer för pengarna eftersom den är markant billigare. En 2.4T med det man behöver får man för under 300. För det får du ingen MB att tala om.

Tiden är förbi då vare sig MB eller Volvo hade kassaskåpsandrahandsvärden. Ta en titt på några år gamla MB och återkom. Vad får man för en 600 idag t ex. Får du 100-tusen för en 92:a?

Men som sagt, jag tar hellren en MB om jag fick den, men betalar man för dem blir det dyrt.

JQ: Har du kört S60R vs. M3??? Jag har nämligen pratat med en som har gjort det? Alltså, gissar du bara med ditt utlåtande, är det önsketänkande eller har du nån information i fallet?
IOFS arbetar den personen på Volvo men ändå :wink:

/E
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

On 2002-07-09 17:28, EnzoF1 wrote:
Tiden är förbi då vare sig MB eller Volvo hade kassaskåpsandrahandsvärden. Ta en titt på några år gamla MB och återkom. Vad får man för en 600 idag t ex. Får du 100-tusen för en 92:a?
...
JQ: Har du kört S60R vs. M3??? Jag har nämligen pratat med en som har gjort det? Alltså, gissar du bara med ditt utlåtande, är det önsketänkande eller har du nån information i fallet?
IOFS arbetar den personen på Volvo men ändå :wink:

/E
Visst MBs andrahandsvärde är inte vad det har varit, och det är just detta som gör en begagnad E-klass (gärna med stor motor och mycket utrustning) till ett sadant bra köp!

Nej, jag har inte kört varken M3 eller S60 men jag har väldigt svart att tro att Volvo skulle vara snabbare pa bana! Har din källa nagra varvtider (med samma förare naturligtvis) att belägga sitt pastaende med?

BMW330 har jag dock provat, och den är underbar att köra och lovordad utava pressen. S60 har däremot fatt mycket kritik för sina vägegenskaper, i alla fall i tysk press. Detta är absolut första gangen jag hör nagon säga att S60 skulle ha ett i grunden bättre chassi än BMW 3-serie!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-07-09 18:07 ]</font>
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

JQ:

Men BMW kräver ju en massa elektroniska hjälpsystem för att bilarna ska fungera bra. Gör lite undanmanövertest så ser du att det inte går att köra speciellt fort med BMW-bilar jämfört med de bästa i klassen, bland andra S60 (eller P2-plattan i allmänhet). T ex går en S80T6 bättre på kurvig landsväg än en prestandamässigt jämförbar 540 (enligt flera kompetenta tester).

Som jag sa, S60R kommer att ha ett mycket avancerat chassi med aktiva dämpare och fyrhjulsdrift. Det är nog inte så konstigt om den kan gå något bättre än M3. Även lilla Citroen hade en modell med aktiv fjädring för en tid sedan (Xantia, finns kanske kvar) och det var nog få bilar som det gick att köra så fort i kurvor med). Den hänger av naturliga skäl inte med en M3b som ju har mer än dubbla effekten, men S60R kommer ju att ha en betydligt bredare motor (maxvrid 400Nm från strax över 2000 Varv/min) och kommer tydligen att ge M3 en mycket god match.

Jag har inga varvtider men vi får väl se. Vad jag stör mig på är alla som per default anser att BMW har patent på goda köregenskaper. Gäller det även gamla 323 från början av 80-talet. Gäller det även nya 7-serie som ju verkar vara en traktor på vägen jämfört med A8 och S-klass??? Ta en titt på lite racingklasser och titta på hur fyrhjulsdrivna bilar kan köra. Varför skulle inte en Volvo kunna spöa en jämnstark BMW???

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-09 17:52, Joakim Quensel wrote:
Detta är absolut första gangen jag hör nagon säga att S60 skulle ha ett i grunden bättre chassi än BMW 3-serie!
Bl a Auto motor & Sport anser ju t ex att S60 har bättre chassi än 330. Sedan kan man ju stämma av skiten annorlunda, men i standardutförande är P2 nog ganska oslagbar i klassen. Att en 330 däremot "känns" sportiogare med en bättre styrning och känsla överlag är en sak, men hur fort man kan köra i kurvor är en annan.

/E
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Tiden är förbi då vare sig MB eller Volvo hade kassaskåpsandrahandsvärden. Ta en titt på några år gamla MB och återkom. Vad får man för en 600 idag t ex. Får du 100-tusen för en 92:a?


Gamla 600 bilar har dåligt rykte och det med all rätt de kräver dyrbar service för att fungera och slarvar man så blir det tredubbelt så dyrt men detta gäller inte enbart Mercedes V12:or ta en titt på BMW 750 eller min personliga favorit BMW 850 de kan man få för under 40.000:- snacka om mycket bil för pengarna men det är förknippat med stor risk att slå till på en privatimporterad halvskabbig 850.
Men jämför då med V70 och tala sedan om vilken som är svårsåld!
Nej man kan inte jämföra två helt olika biltyper, nu pratar vi stora sedanmodeller och då faller det sig naturligt att ta S80 och titta på priset det skiljer 30.000:- och då har du standard utrustning i Mercedesen som inte finns som tillval ens i Volvon.

Men OK vi tittar på vilken som är mest svårsåld som begbil, det är tillgång och efterfrågan som styr och efterfrågan på en beg V70 är stor men så även tillgången. För 211 så är tillgången i det närmaste obefintlig vilket gör att den borde ha ett högre andrahandsvärde (procentstelt) än V70.
Som jag sa, S60R kommer att ha ett mycket avancerat chassi med aktiva dämpare och fyrhjulsdrift. Det är nog inte så konstigt om den kan gå något bättre än M3. Även lilla Citroen hade en modell med aktiv fjädring för en tid sedan
Kommer Volvon med aktiv fjädring?? Är det inte bara olika stötdämparprogram typ mjuk, standard, sport?
Tvivlar på att de vågar ge sig på aktivfjädring igen, senast var 1987 då man tillsammans med Lotus tog fram något som kallades ABC såg rätt fräckt ut då bilen lutade som en MC i kurvorna.

Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Salo:

Men självklart måste du kunna jämföra E-klass med en V70! Båda finns ju (kommer) som herrgårdsvagn och appellerar nog till samam kundkrets, i alla fall de dyrare modellerna. En E320 kombi kommer väl att kosta cirkus 460 när den kommer. En jämförbar V70 (i prestanda) är ju faktiskt 2.4T (eller 2.5T när den kommer) i alla fall om man ser till accelerationssiffror. En T5 kör tyvärr i cirklar runt en 320 men det skiljer inte mer än ca 20K för motorn så det gör egentligen detsamma. Visst, E-klassen är en mycket trevligare bil, men är den värd 50% mer? Det är endast upp till användaren att avgöra, men är den 50% bättre? Nja, den är ju inte snabbare, inte märkbart tystare eller märkbart komfortablare (luftfjädringen kostar en del). V70 är nog betydligt roligare att köra, men MB kommer kanske till rätta med all storeborselektornik som tydligen spökar lite.

Självklart är stjärnan i fronten värd en hel del, statusvärdet är inte att förringa!

Men till syvende och sist så är det andra saker som avgör, t ex vad man kört innan. Det är inte så många BMW-förare som byter till MB, eller Volvo och Saab etc...

Men över till nåt annat: är det nån som testat Mondeo St220, den har ju fått mycket bra kritik och både AMS och TV skriver att många BMW-förare nog skulle frestas att byta märke om de bara vågade provköra. Det låter ju det, men har någon testat? Nu räknar jag inte med att BMW-ägare vågar testa eftersom skygglapparna dessutom förmodligen hindrat dem att över huvudtaget upptäcka att det finns andra bilar, men ni andra då?

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Salo, just det. Nja, stötdämparna är aktiva i det att de kontinuerligt anpassar sig efter vägen. Hittade detta på en sajt:

Förutsättningen för denna valfrihet är den unika Four-C teknologin, Continously Controlled Chassi Concept. Volvo hävdar att chassit är ett av de mest avancerade på marknaden genom Four-C teknologins förmåga att samla in stora mängder av information om hur bilen rör sig. Därefter kan systemet på extremt kort tid reglera stötdämparnas dämpning och den elektroniska styrningen av AWD-systemet. Varannan millisekund, alltså 500 gånger per sekund, uppdaterar Four-C varje stötdämpares inställning. Denna uppdatering sker på basis av kontinuerlig information om bland annat bilens hastighet, hjulens och karossens rörelser och rattens position.

Four-C teknologin är resultatet av ett långvarigt samarbete med Öhlins Racing AB, en av världens främsta utvecklare av högteknologiska stötdämparsystem, och stötdämpartillverkaren Monroe.

Hur som helst ska det bli kul att se vad det blir. En del mumlar om 350-tusen för denna bil, och det blir nog en svår bit för konkurrenterna. Men roligare blir det så klart som kombi, då har man nog en kul familjebil... hur som helst tycker jag att det är kul att svenska biltillverkare snäppt upp sig så väl som de gjort. IOFS dröjer det tills nästa generations Volvo-bilar innan Ford-ägandet gör sig påmint, men Saab har ju verkligen tjänat på GM. Nya 9-3 verkar ju jättebra och 9-5 verkar ju lika bra som de bästa konkurrenterna.

/E
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Enzo, verkar inte lätt att hitta mer info om stötdämpar funktionen, när släpps bilen så vi kan reda ut det mer i detalj?
På tal om Fords ägande av Volvo så kan det ta slut innan nästa generations bilar ser dagens ljus för Volvo lär vara till salu igen. Ford behöver pengar och för den lilla summan av 75 miljarder så är vi ägare till Volvo :grin: :grin:

Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ska vi skramla ihop en slant och köpa skiten och döpa om det till Forza Cars istället? Sen drar vi in och startar ett F1-stall med hjälp av Asiatech.

Forza F1 - concept by Asiatech.


Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Visst, men du med dina kontakter i finansvärlden kan väll räkna fram en kalkyl på vad vi skall betala i månaden :grin:
Som kontantinsats kan vi ta några Telia aktier de kan man få billigt :razz:

Jag är inte ung nog för att veta allt...
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Huvudsponsor är General Snus, med Svart-Guld bil ala JPS Lotus! Jag kan vara ansvarig för den internationella snus-lanseringen.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Fast på baksidan av bak-vingen skall det naturligt vis stå "CATCH" (=portions-snus med lakrits-smak för er som int evet det, man får inte glömma att tjejerna är en viktig målgrupp!).
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Så ryktet jag hörde att Volvo skulle få ta över Jaguarstallet 2005 är helt falskt ?
Zetor
Inlägg: 410
Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00

Inlägg av Zetor »

Varför använder inte Mercaförare halvljuset?
Gäller inte den lagen för MB?
Eller är MB-förare bara allmänt högfärdiga
bessergubbar!
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

On 2002-07-23 11:42, Zetor wrote:
Varför använder inte Mercaförare halvljuset?
På privatimporterade bilar har man ingen halvljusautomatik.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Enzo och Salo verkar ju ha lite svårt att enas om vad jämförbara bilar är och det är ju högst diskutabelt att enbart jämföra antalet hk och säga att alla bilar som har 150 hk är jämförbara...

Jag är t.ex. sedan 2 veckor tillbaka stolt och glad ägare till en BMW 525i Touring -01 och har på dessa två veckor kört ca 400 problemfria samt njutbara mil. Eftersom det är en BMW finns det ju ingen jämförbar bil av annat märke, utan man får istället jämföra med närmaste BMW-modell. :smile:

De flesta, men inte alla(Enzo kan t.ex. gladeligen lägga ut en bra bit över 400 000 på en Hisinge-traktor med hög markfrigång och fyrhjulsdrift som främsta argument :roll: ), bilköpare utgår ju ifrån vad man har råd med, inom vissa ramar. Det som då är intressant är den genomsnittliga månadskostnaden och inte så mycket inköpspriset. I någon AMS-test som jag läste för ett tag sedan blev t.ex. en ny BMW 318 billigare per månad än en Volvo S60 med ungefär samma utrustning och prestanda. Då var servicekostnad, genomsnittliga reparationer, bränslekostnad, räntekostnad, skatter, försäkring samt värdeminskning inräknade, om jag inte missminner mig.

Så efter att man fastställt hur mycket man har råd/vill betala för sin bil per månad så väljer man ju efter personliga subjektiva och objektiva preferenser. Om vi pratar om nya bilar så är det väl egentligen lite vansinnigt att köpa en bil som kostar en bra bit över 200 000:-, eftersom de alla kostar bra mycket mer per månad än t.ex. en Skoda som egentligen gör samma jobb, om än kanske inte riktigt lika bra.

Själv vill jag ha en varvvillig, hyfsat stark motor i en ganska stor kombi med bakhjulsdrift(fyrhjulsdrift OK, men absolut inte framhjulsdrift) och manuell växellåda som har bra vägegenskaper, skön att köra, tyst och allmänt komfortabel samt bra kvalitet(känsla och hållbar). När det gäller komfort föredrar jag lite hårda stolar som man inte får ont i arslet av efter 10 timmars åkning. Alltför mjuka stolar har en tendens att kännas sköna just när man sätter sig, men sedan blir det träsmak efter ett antal timmar - lite som att pissa på sig när det är kallt ut, känns bra ett tag...

Jag tycker min 525:a passar ganska bra på min beskrivning där jag efter drygt 70 mils körning under en dag på allt ifrån smala och kurviga skånska vägar till tämligen hög motorvägsfart, inklusive drygt 10 mils störtregn, och ständiga omkörningar, ändå känner mig tämligen utvilad när jag kommer fram. :smile:

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-23 13:57, AndersF1 wrote:
Enzo och Salo verkar ju ha lite svårt att enas om vad jämförbara bilar är och det är ju högst diskutabelt att enbart jämföra antalet hk och säga att alla bilar som har 150 hk är jämförbara...

Jag är t.ex. sedan 2 veckor tillbaka stolt och glad ägare till en BMW 525i Touring -01 och har på dessa två veckor kört ca 400 problemfria samt njutbara mil. Eftersom det är en BMW finns det ju ingen jämförbar bil av annat märke, utan man får istället jämföra med närmaste BMW-modell. :smile:

De flesta, men inte alla(Enzo kan t.ex. gladeligen lägga ut en bra bit över 400 000 på en Hisinge-traktor med hög markfrigång och fyrhjulsdrift som främsta argument :roll: ), bilköpare utgår ju ifrån vad man har råd med, inom vissa ramar. Det som då är intressant är den genomsnittliga månadskostnaden och inte så mycket inköpspriset. I någon AMS-test som jag läste för ett tag sedan blev t.ex. en ny BMW 318 billigare per månad än en Volvo S60 med ungefär samma utrustning och prestanda. Då var servicekostnad, genomsnittliga reparationer, bränslekostnad, räntekostnad, skatter, försäkring samt värdeminskning inräknade, om jag inte missminner mig.

Så efter att man fastställt hur mycket man har råd/vill betala för sin bil per månad så väljer man ju efter personliga subjektiva och objektiva preferenser. Om vi pratar om nya bilar så är det väl egentligen lite vansinnigt att köpa en bil som kostar en bra bit över 200 000:-, eftersom de alla kostar bra mycket mer per månad än t.ex. en Skoda som egentligen gör samma jobb, om än kanske inte riktigt lika bra.

Själv vill jag ha en varvvillig, hyfsat stark motor i en ganska stor kombi med bakhjulsdrift(fyrhjulsdrift OK, men absolut inte framhjulsdrift) och manuell växellåda som har bra vägegenskaper, skön att köra, tyst och allmänt komfortabel samt bra kvalitet(känsla och hållbar). När det gäller komfort föredrar jag lite hårda stolar som man inte får ont i arslet av efter 10 timmars åkning. Alltför mjuka stolar har en tendens att kännas sköna just när man sätter sig, men sedan blir det träsmak efter ett antal timmar - lite som att pissa på sig när det är kallt ut, känns bra ett tag...

Jag tycker min 525:a passar ganska bra på min beskrivning där jag efter drygt 70 mils körning under en dag på allt ifrån smala och kurviga skånska vägar till tämligen hög motorvägsfart, inklusive drygt 10 mils störtregn, och ständiga omkörningar, ändå känner mig tämligen utvilad när jag kommer fram. :smile:
Jag kan hålla med dig Anders, och hade 5-serie varit lite större så hade den varit en god kandidat för mig. Nu är den helt enkelt för liten... däremot håller jag inte med dig vad gäller BMW:s eminenta vägegenskaper - plocka bort strypkopplen och du åker av vägen.. i alla fall går inte undanmanövrer speciellt bra i dagens BMW - nu kan man kanske iofs räkna med att skiten fungerar, men jag vill nog inte sitta i en BMW den dag elektroniken packar ihop. Din prisjäömförelse haltar dessutom då AMS jämför ganska sparsamt utrustade bilar och utnyttjar det faktum att servicen är gratis för BMW i tre år, år fyra blir det inte så billigt längre. Jämför man dessutom t ex en 5-serie touring med en v70 så skiljer det ganska så mycket deg i volvos favör, så ditt förhållande gäller inte alla bmw utan enbart just de billigaste modellerna... men som sagt, det kostar att ligga på topp...

Men självklart kan man jämföra t ex 520 touring, e-klass 200 kompressor och en v70 2.4, ungeför lika stora bilar, ungefär lika starka och snabba - varför skulle man inte kunna göra det?

Men som jag alltid sagt: det är många som väljer att betala för mycket för nöjet att få en propeller i ratten och det är ok för mig, men då ska de faan inte hävda att de får en massa objektiva fördelar för pengarna. :grin: Sedan finns det väl knappast någon bil som tappar som mycket i värde som just BMW - iofs är det kanske inte bilens fel så mycket som den ofantliga privatimporten, men ändå...

Men som sagt, täbyborna har ju råd att betala, AF1 har ju to m två bmw och en fård hemma på gården...

/E
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Vad pröjsade du för din crackmobile då?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-23 14:15, Cheever wrote:
Vad pröjsade du för din crackmobile då?
För mycket! Men han har ju råd. Vi andra måste ju oftast sälja våra gamla bilar men inte han, han lägger dem på hög hemma han...

Men ställ Anders en samvetsfråga istället:

"Hur många andra bilar var du överhuvudtaget och provade?"

:grin:

Finns väl inget enögdare än BMW-ägare. Man undrar ju varför de inte vågar testa någon annan bil? Illussionen faller väl pladask antar jag... :grin:

/E
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-07-23 14:27, EnzoF1 wrote:
On 2002-07-23 14:15, Cheever wrote:
Vad pröjsade du för din crackmobile då?
För mycket! Men han har ju råd. Vi andra måste ju oftast sälja våra gamla bilar men inte han, han lägger dem på hög hemma han...
Cheever: 280 000:- hos BMW, med ett års Europa-garanti.

Enzo: Du betalar närmare 200 lakan mer för din nya traktor, så kom inte och prata om att ha råd...

Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Hm, har egentlinget inget emot Bmw, men det där lät mycket. Du hade fått en ny och lika fin folka som jag samt pengar över till en kasse bärs.

Å andra sidan har jag ju inte sett pärlan. Kanske har en massa kul saker som GSM navi och dyl?

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Cheever den 2002-07-23 14:47 ]</font>
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-23 14:35, AndersF1 wrote:
On 2002-07-23 14:27, EnzoF1 wrote:
On 2002-07-23 14:15, Cheever wrote:
Vad pröjsade du för din crackmobile då?
För mycket! Men han har ju råd. Vi andra måste ju oftast sälja våra gamla bilar men inte han, han lägger dem på hög hemma han...
Cheever: 280 000:- hos BMW, med ett års Europa-garanti.

Enzo: Du betalar närmare 200 lakan mer för din nya traktor, så kom inte och prata om att ha råd...
Pyttsan, jag får ju plats med sju pers och får ju dessutom lite motor i min... vi får väl ta ett race på en vinterhal väg... så ska vi se vem som fått valuta för pengarna... om inte annat har jag ju kapacitet att dra loss dig när du halkat av vägen...

/E
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jo, men en ny folka för 280 000:- förlorar nog mer i värde per månad än en ett år gammal BMW för samma pengar, iallafall i början. Då blir jag dessutom tvingad att åka omkring i en folkvagn. :wink:
Ny kostade BMW:n ca 360 000:- för ett drygt år och 3000 mil sedan.
Det är dyrt att äga ny bil ett år...

Jag var lite sugen på att köpa en ny BMW 520 Touring som med den utrusting de flesta vill ha kostar strax under 300 000:-. Problemet är att den bara säljs till företag för den prislappen, vilket hade gjort det lite krångligt. Dessutom vill jag ha dragkrok, som kostar 13 000:- (lite halvdyrt...) att eftermontera, samt motorvärmare(drygt 3000:-).

Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Kan ju hålla med om att 280 för en bil som har kostat 360 och är ett år gammal låter som ett hyfsat bra köp. Frågan är om prislappen var 360 eller om den såldes för 360 räkna med att minst 30 är/var bortprutat.
Men sen är det ju sen så att man skall vara nöjd oxå. Om AF1 tycker att han har gjort ett jättefint köp och är särdeles nöjd är det ju ingen idé att börja skärskåda hur bra affären nu va.
Sen att Enzo köper en ny Volvo för hur mycket det var måste ju nästan vara lika dumt som att bli lurad på en 650 tusen för BMW:s fulaste skapelse genom tiderna, X5. Eller uppåt 700 eller vad den nya skulle kosta med en massa i:n på luckan. :wink:


<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Cheever den 2002-07-23 15:05 ]</font>
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-23 15:04, Cheever wrote:
Kan ju hålla med om att 280 för en bil som har kostat 360 och är ett år gammal låter som ett hyfsat bra köp. Frågan är om prislappen var 360 eller om den såldes för 360 räkna med att minst 30 är/var bortprutat.
Men sen är det ju sen så att man skall vara nöjd oxå. Om AF1 tycker att han har gjort ett jättefint köp och är särdeles nöjd är det ju ingen idé att börja skärskåda hur bra affären nu va.
Sen att Enzo köper en ny Volvo för hur mycket det var måste ju nästan vara lika dumt som att bli lurad på en 650 tusen för BMW:s fulaste skapelse genom tiderna, X5. Eller uppåt 700 eller vad den nya skulle kosta med en massa i:n på luckan. :wink:


<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Cheever den 2002-07-23 15:05 ]</font>
Jag tror att det är i:n på alla BMW:s bilar faktiskt... :grin:

420 för en sprillans XC90 med lullull är väl ett helt OK pris tycker jag... ungefär vad en helt naken, klen, och fempersoners X5 kostar...

XC90 lär ju bli rätt så eftertraktad som beggad dessutom...

Dessutom får jag ju nöjet att åka runt i nåt som man valt själv och inte grannarna har synpunkter på. Min k*k är tillräckligt stor utan BMW! :wink:

/E