Silverstone

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Om nu Williams någonsin haft en själ försvann den i sådana fall med introduceringen av BMW-motorn.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Icke då! Själen har nu bara en BMW motor istället för en Renault. Ralf Schumacher har försökt förstöra själen i stallet men har ännu inte lyckats som tur är.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Ralf är ond och det är naturligtvis han som sett till att det är ett hjärta av ondska(BMW) som slår i Williamsbilarna numera.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-09 11:04, LuckyStrike1 wrote:
Enzo - i vår lilla vadslagning är jag beredd att slå vad om följande:

JPM får minst ett års förlängning på kontraktet med högre lön än den nuvarande.

Jag kan ju lika gärna slå vad med dig som jag har gjort med zz - JPM slutar före Ralf i VM-tabellen.

Hej hopp på dig :smile:
Nja, jag vill nog se att Williams värderar JPM högre än Raffe också...

Men ang. tabellen, så visst! Vi slår vad om att JPM slår Raffe i tabellen! Dekrakeps mot middag!

Om du inte tror att Williams ska värdera JPM högre så kan vi strunta i vadet, men i så fall ger du ju mig rätt redan nu! :crazy:

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-09 11:05, LuckyStrike1 wrote:
On 2002-07-09 10:13, EnzoF1 wrote:
Men så är det väl när det bara är pengar som styr. I Ferrari som ju har själ, verkar det ju vara lite skojsigare att vara...

/E
Ferrari har väl bara pengar, Tönt och stallorder ... själen försvann efter 95 års säsong.

McLaren har aldrig haft själ - den sålde de för länge sen till den mörka kraften, även känd som Ron Dennis.

Det är bara Williams och Minardi som har själ i startfältet.
Det är därför alla vill köra för Ferrari då? :wink:

Jag kan hålla med om att Minardi har själ, jag tror faan de är de enda som verkligen brinner för F1, och det är förundrande hur mycket de kan göra med så lite resurser...

BAR är väl det värsta stallet i detta avseende, bara en massa pengar och lyckas inte med ett d-a skit förutom att betala ohemult för mycket för en halvsopa som Villeneuve... helt otroligt hur ett stall dedikerat till en enda förare kan misslyckas så kapitalt. Visst är Ferrari lika inriktat på MS som BAR på JV, men Ferrari lyckas ju med sin strategi, det är ju oomtvistat, men BAR har ju inte ett rätt.

Skönt att se att Jari får rätt med sin teori att ett stall inte håller sig på toppen mer än någar år i stöten... McLarens stjärna dalar ju längre och längre ned...

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Snåljåpen Frank gör ju allt han kan för att komma ur kontraktet som ger Ralf så mycket pengar. Räkna med att Ralf vid nästa förhandling får alternativen "lönesänkning" eller "byt stall"

Tvivlar på att Frank vill betala någon lön till någon förare egentligen... oavsett lön så värderar de nog JPM högre än gnällspiken ialla fall.

Ska jag riskera en Dekrakeps ska du fan i mig riskera en Montoya keps :wink:

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Williams brinner också för F1.

Alla vill bara köra för Ferrari för att de vinner just nu. Inte brinner Tönt för F1 intee, han brinner bara för att vinna segrar och [Schumacher] och tjäna pengar och göra om F1 till en renodlad affärsverksamhet. Todt gav Ferrari framgången men på bekostnad av den tidigare Ferrarimagin. Är framgången verkligen värd det priset????

pUs

Inlägg av pUs »

Lucky; Det finns inget stall som inte bedriver sin verksamhet affärsmannaässigt. Möjligen Herr Walkinshaw, men det ser inte heller så ljust ut för honom. Jag förstår bara inte på vilket sätt Ferrari skulle agera mer affärsmässigt och mindre sportsligt än något annat stall?

Och - det du skrev nyss är ganska återkommande på olika forum. Men ingen har hitills kommit med ett enda konkret exempel på hur namnet och stallet Ferrari genom Jean Todt´s förändringar skulle ha förlorat sin "magi", som du så abstrakt uttrycker det.

Det är självklart ett bekvämt påstående om man bara vill gnälla lite, just för att det varken går att styrka eller motvbevisa.

För dig kanske magin kring Ferrari har försvunnit, men som tur är talar inte du för alla de miljoner fans som fick vänta i 21 år på en VM-titel, och som slutligen också fick uppleva det. Jag skiter i vem som kör de röda bilarna, men vinster är bra mycket roligare än ständiga nederlag. Ferrari är oerhört mycket större än bara Michael Schumacher, och som Ferrarifan känns det skitkul att det går bra för teamet.

För ett legendariskt stall som deltagit i F1 alltsedan starten suddas inte all tradition ut av ettt enda lopp, eller av en enda säsong, eller ens av fem säsonger. Det var säkert bättre förr, under 1986, 1991, 1992 & 1993 etc. Men så värst mycket roligare att vara ett Ferrarifan under den tiden var det faktiskt inte - tvärtom, åtminstone för mig.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

För mig hade namnet och stallet en viss magi och själ fram till 96 men inte efter det.

Magi och själ är inte direkt några konkreta begrepp och därmed inte heller något som går att bevisa eller understödjas vare sig logiskt eller med några slags fakta. För mig personligen tappade Ferrari den magiska känsla som fanns runt stallet när det i och med herrar Todt, Brawn, Byrne och Schumacher blev ett slags rödfärgat Benettonstall från Maranello. Todt erkänner ju själv att han inte sysslar med sport, han bedriver en framgångsrik affärsverksamhet. Och i firma Todt&Brawn är det Schumacher som ska leverera in titlar till styrelsen, därav händelser a lá A1 2001 och 2002. Det är styrelsens beslut. Jag gillar inte styrelsebeslut när det gäller idrott och jag betraktar F1 som i första hand en idrott.

Williams tar du upp. Jag har en känsla av att Frank Williams och Patrick Head känner betydligt mer för F1 sportens väl och ve än vad Todt gör. De två förstnämnda är racers för vilka det aldrig varit tal om annat än F1. Todt är en anställd liten gubbe vars uppgift det är att leverera titlar och segrar till Ferrari... jag ser en skillnad där.

Det här är förstås min högst personliga åsikt som jag väljer att uttrycka på detta debattforum. Om andra på andra forums tycker liknande eller ej struntar jag högaktningsfullt i. Åsikter ska man inte behöva bevisa, åsikter ska man bara behöva framföra och det har jag gjort. Åsikter är inte heller per automatik lika med gnäll bara för att du inte råkar dela min åsikt.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ferrari som Enzo en gång skapade det finns inte mer Il Cavallino Rampantes representant Luca Montezemolo sålde färgen till Marlboro, stallets själ till inbitna fuskare, hantverket till utländska ingenjörer, man offrade allt som var Italienskt för framgång och Enzo månde vrida sig i sin grav. Han och Dino ville också nå framgång, men inte till vilket pris som helst. Till de riktigt stora medgångssupportrarna man har idag kan jag hälsa att högmod går före fall och att FIA(t) ligger alltmer risigt till.
pUs

Inlägg av pUs »

On 2002-07-09 15:04, LuckyStrike1 wrote:
Magi och själ är inte direkt några konkreta begrepp och därmed inte heller något som går att bevisa eller understödjas vare sig logiskt eller med några slags fakta.
Vilket jag heller aldrig påstått - jag konstaterar att ingen klarat av det, allra minst du.
För mig personligen tappade Ferrari den magiska känsla som fanns runt stallet när det i och med herrar Todt, Brawn, Byrne och Schumacher blev ett slags rödfärgat Benettonstall från Maranello.
Vilket inte heller skedde 1996 - året då du ansåg att själen gick upp i rök. Brawn samt Byrne kom 1997. Och Todt kom redan 1993 - varför var det okej då, men inte 4 år senare? :grin:
Todt erkänner ju själv att han inte sysslar med sport, han bedriver en framgångsrik affärsverksamhet.
Jaså? Han erkände? Sensationellt...läs gärna om Briatore´s åsikter kring ämnet i senaste F1-Racing, om nu Todt gör dig upprörd.
Och i firma Todt&Brawn är det Schumacher som ska leverera in titlar till styrelsen, därav händelser a lá A1 2001 och 2002.
Som du inte vet så har teamorders och försteförarkonceptet praktiserats inom Ferrari långt innan Schumacher, Todt & Brawn kom på plats. Trots att magin frodades på den tiden.
Williams tar du upp.
Nej, Williams tog jag inte alls upp.
Jag har en känsla av att Frank Williams och Patrick Head känner betydligt mer för F1 sportens väl och ve än vad Todt gör.
Förmodligen, men varför jämföra? Williams & Head har byggt upp ett team från grunden, vilket Todt naturligtvis inte har gjort. Han anställdes av Ferrari för att utföra ett jobb som Ferrariledningen är mycket nöjda med. Alla inom ett team kan inte ha grundat detsamma, av naturliga skäl.
Åsikter är inte heller per automatik lika med gnäll bara för att du inte råkar dela min åsikt.
Jodå, så länge gnäll är det enda logiska du har att komma med är jag rädd för att det förhåller sig så. :sad:

Och till Jari kan jag meddela att förfallet måste ha startat ganska tidigt om vi ska avse utsäljandet av "hantverket till utländska ingenjörer". John Barnard (1987-1989 samt 1993-1997), Steve Nichols (1990-1991), Harvey Posthlewhaite (198?-199?) samt Gustav Brunner (fram till 1995) ombesörjde den detaljen långt innan Todt´s epok startade. Kort minne?

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-07-09 15:41 ]</font>
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jag konstaterar bara att rönnbären är mycket sura för vissa i år. Tydligen är det bara "sport" när man förlorar... när man vinner och är överlägsen är det fusk, affärsverksamhet och utsäljande av färger etc.

Säg mig Jari, har McLaren och Williams haft samma färg sedan stallen grundades? Bytte inte Williams lämpligt nog färg till att motsvara en viss motorleverantörs färger? Har inte McLarens bilar numera en likhet med ett visst cigarettmärke.

Det finns fan ingen hejd på idiotierna som vissa skiter ur sig... inte minst på mig ska jag kanske tillägga innan nån annan gör det :wink:

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ehhh vänta nu ... får inte jag ha min personliga åsikt att den magi som en gång omslöt namnet Ferrari numera är ett minne blott? Om inte jag får tycka så, då måste jag få be herrar pUs och Enzo om att upplysa mig om vad jag får tycka. Min helt ogrundade åsikt är ju nämligen att Ferrari inte längre är "magiskt" eller har någon "själ"... för mig är Ferrari sedan en 6 år tillbaka inte särskilt viktigt för F1. (och det har inte nåt med att göra att de vinner just nu, jag hade haft samma åsikt om de så inte klarade 107% spärren i något kval :wink:) Men visst, får jag inte tycka det - vad får jag då tycka?

Upplys en undrande.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jag tycker att Lucy inte ska få tycka nåt mer!

/E
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Kombinationen Schumacher-Todt-Brawn är för tråkig för att det ens ska kunna finnas en själ i Ferrari. Nu är det bara sten. Grå och tung sten.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Näää ANFRAN, det får du inte tycka. Det kan du inte bevisa och därför får du inte tycka det säger pUs. Nu är du bara gnällig.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Lucy:

självklart får man tycka vad man vill. Men att komma med fuskanklagelser utan att ha belägg för dem är att gå över gränsen. Det kan ju faktiskt finnas seriösa människor som läser i detta forum och då är det synd om de tar dina fantasifoster på allvar. När de följt debatten en stund inser de naturligtvis att sådana som jag, Lemon och ZZ kan tas på fullt allvar. Men dina inlägg kan ju misstolkas å det grövsta!

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jaha och du är den rättfärdighetens högborg som aldrig kan fela?
Du bemöter aldrig de fakta jag lägger fram, du läser inte ens inläggen som utgör bevis för motsatsen till det du envist fortsätter att påstå. Det kallas förnekelse och det är kanske värsta sortens lögn. Om man måste ta till den för sig själv håller man ofta på att tappa tråden så min fråga lyder;
Har du sett 'falling down'?

Varför buade och visslade världens F1-fans inklusive tifosi i samband med A1?
pUs

Inlägg av pUs »

On 2002-07-10 12:03, Jari wrote:
Du bemöter aldrig de fakta jag lägger fram
Som om du någonsin gjorde det? :grin: Svara då på mitt genmäle till dig om Ferrariteamets utländska expertis.
pUs

Inlägg av pUs »

On 2002-07-09 19:01, LuckyStrike1 wrote:
Om inte jag får tycka så, då måste jag få be herrar pUs och Enzo om att upplysa mig om vad jag får tycka.
Hm, du är lika snett ute nu som i din analys av Ferraris förehavanden. Här är en sensationell nyhet - du får tycka precis vad du vill, och - än mer sensationsartat - jag är i min fulla rätt att bedöma det mesta av dina Ferrarirelaterade skriverier som bittert gnäll.

Totalt enkelriktade motgångssuportrar har jag nog aldrig hört talas om förut, men du verkar vara den första. Jag får intrycket av att du egentligen bara respekterade Ferrari under bottenåren - allt var ju bättre förr - och det är naturligtvis en smaksak. Men för mig framstår det mest som surt, bittert och gnälligt. :smile:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Har Jari lagt fram fakta???

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-07-10 12:48, pUs wrote:
Hm, du är lika snett ute nu som i din analys av Ferraris förehavanden. Här är en sensationell nyhet - du får tycka precis vad du vill, och - än mer sensationsartat - jag är i min fulla rätt att bedöma det mesta av dina Ferrarirelaterade skriverier som bittert gnäll.

Totalt enkelriktade motgångssuportrar har jag nog aldrig hört talas om förut, men du verkar vara den första. Jag får intrycket av att du egentligen bara respekterade Ferrari under bottenåren - allt var ju bättre förr - och det är naturligtvis en smaksak. Men för mig framstår det mest som surt, bittert och gnälligt. :smile:
Jag tror du VILL missförstå mig. Jag har inte analyserat Ferraris förehavanden. Jag har inte velat analysera deras förehavanaden. Jag anser nämligen inte att begrepp som "magi" och "själ" går att analysera på ett sakligt, logiskt sätt. Det var Ferraris "magi" och "själ" som vi diskuterade vad jag kan komma ihåg. Och det var då jag bara sa min högst personliga åsikt, att den magin och själen för mig försvann 1996 när Schumacher anlände och Todt planerade för herrar Brawn och Byrnes intåg året senare och då förvandlade det hela till ett Benettonstall från Maranello - enligt min mening. Det har inget med vinster eller förluster att göra överhuvudtaget. Jag ville faktiskt att Irvine skulle vinna titeln 1999, även om det var mer för Irvines skull än för Ferraris skull.

Alla åren innan 96 var jag glad när Ferrari vann, trots att det oftast betydde att mina favoriter blev besegrade. Jag ville se Ferrari i toppne och inte någonannanstans. Men det var då, nu är det för mig annorlunda för nu finns inte längre det Ferrari som fanns för mig under 80- och 90- talet. Det stallet förstördes 1996/97 och framåt.

Tycker att det är trist att man ska behöva bli kallad för gnällig bara för att man har en högst egen personlig åsikt. Det har inget med att de vinner allt just nu - jag skulle tycka att Ferrari var själlös som det ser ut idag även om de skulle förlora varje lopp. Deras resultat har absolut ingenting att göra med det. Men du ska väl lyckas missförstå det här också ...

pUs

Inlägg av pUs »

On 2002-07-10 13:55, LuckyStrike1 wrote:
Jag tror du VILL missförstå mig.
Jaså, alla tror vi på det vi brinner för.
Jag har inte analyserat Ferraris förehavanden.
Nej, det har jag knappast anklagat dig för. :smile:
Jag anser nämligen inte att begrepp som "magi" och "själ" går att analysera på ett sakligt, logiskt sätt.
Då är det väl ganska osmart att dra in det som ett argument i en debatt?
..och själen för mig försvann 1996 när Schumacher anlände och Todt planerade för herrar Brawn och Byrnes intåg året senare och då förvandlade det hela till ett Benettonstall från Maranello - enligt min mening.
Varför? På grund av deras nationalitet? På grund av deras proffesionalitet? Du skummar bara vid ytan för närvarande. Vad är det för fel på Byrne, exempelvis? Mycket skicklig designer. Vad gör han som inte John Barnard eller Gustav Brunner gjorde?
Jag ville faktiskt att Irvine skulle vinna titeln 1999, även om det var mer för Irvines skull än för Ferraris skull.
Det enda jag håller med dig om till hundra procent, faktum är att jag fortfarande är riktigt bitter sen det där ödesdigra året..
Tycker att det är trist att man ska behöva bli kallad för gnällig bara för att man har en högst egen personlig åsikt.
Tja, grus är grus och snus är snus. En realitet.
Deras resultat har absolut ingenting att göra med det.
Nej, jag tror nog att det har att göra med något annat stalls resultat (eller bristen på detsamma). Williams-BMW ? :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-07-10 12:42, pUs wrote:
Som om du någonsin gjorde det? :grin: Svara då på mitt genmäle till dig om Ferrariteamets utländska expertis.
Vart fick du luft ifrån nu då?
Vart har du varit det sista halvåret medan jag väntade på svar ifrån dig?

För Italienare har det alltid varit en hederssak att ha med Italienare på de viktigaste posterna och när det gäller Barnard, Posthletwaite och grabbarna så var det kompromisser för att nå målet att vinna. Hela den delen av Ferraris historia ville man helst också ha en Italiensk förare, men det fanns inte tillräckligt många som hade klarat av jobbet.
Det blev betydligt enklare att få till segrar när man sålt sig till djävulen, eller hur?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-10 18:36, Jari wrote:
On 2002-07-10 12:42, pUs wrote:

För Italienare har det alltid varit en hederssak att ha med Italienare på de viktigaste posterna och när det gäller Barnard, Posthletwaite och grabbarna så var det kompromisser för att nå målet att vinna. Hela den delen av Ferraris historia ville man helst också ha en Italiensk förare, men det fanns inte tillräckligt många som hade klarat av jobbet.
Det blev betydligt enklare att få till segrar när man sålt sig till djävulen, eller hur?
Rubens är väl italiensk medborgare nuförtiden!

/E

---
2002 kommer alltid att minnas som de sura rönnbärens år!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-07-10 14:07, pUs wrote:
Nej, jag tror nog att det har att göra med något annat stalls resultat (eller bristen på detsamma). Williams-BMW ? :grin:
Näää faktiskt har det inte det minsta med det att göra. Tro det eller ej. Resultaten har faktiskt inte alls med min åsikt i just det där att göra...

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-10 20:00, LuckyStrike1 wrote:
On 2002-07-10 14:07, pUs wrote:
Näää faktiskt har det inte det minsta med det att göra. Tro det eller ej. Resultaten har faktiskt inte alls med min åsikt i just det där att göra...
Då har det med en viss förares uteblivna resultat att göra...

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nää inte med det heller. Jag är dessutom "nöjd" med resultaten utifrån förutsättningarna.

För övrigt verkar det som du redan har förlorat vårt vad Enzo. Montoya ska ha fått ett kontrakt fram till och med 2004 av Williams med en löneförhöjning i också. Sägs något om £5-6 miljoner...

Glädjer mig till att se dig klädd i Montoya keps :smile:

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-10 20:08, LuckyStrike1 wrote:
Nää inte med det heller. Jag är dessutom "nöjd" med resultaten utifrån förutsättningarna.

För övrigt verkar det som du redan har förlorat vårt vad Enzo. Montoya ska ha fått ett kontrakt fram till och med 2004 av Williams med en löneförhöjning i också. Sägs något om £5-6 miljoner...

Glädjer mig till att se dig klädd i Montoya keps :smile:
Men är det inte 18M Raffe har? Jaja, vilken tur för dig att du inte vågade slå vad... nur är det bara slutresultatet som jag väntar in,,,

/E

/E
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Enligt Pitpass så har JPM skrivit på med en lön som ska ligga på 4.5M £. KUl att de satsar på honom. Tvivlar på att Raffe tjänar 18M per år. Det är han fan inte värd. Kan det vara BMW som förvridit huvudet på Frankan så att han mot alla odds gett Ralfan ett sådant fett kontrakt?

Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-07-10 22:35, Ozikahn wrote:
Enligt Pitpass så har JPM skrivit på med en lön som ska ligga på 4.5M £. KUl att de satsar på honom. Tvivlar på att Raffe tjänar 18M per år. Det är han fan inte värd. Kan det vara BMW som förvridit huvudet på Frankan så att han mot alla odds gett Ralfan ett sådant fett kontrakt?
Det kanske är 18M kronor, medan 4,5M pund är något helt annat:D
pUs

Inlägg av pUs »

Det är väl närmast oundvikligt med all digital varmluft du sprider.
Förmodligen gjorde jag något viktigare, dina frågor har ju dessutom oftast ingenting med ämnet att göra - precis som dina två inledande meningslösheter här ovan.
För Italienare har det alltid varit en hederssak att ha med Italienare på de viktigaste posterna och när det gäller Barnard, Posthletwaite och grabbarna så var det kompromisser för att nå målet att vinna.
Jaså, Barnard var en kompromiss.. oväntat. Visst, jag kan hålla med om att Barnards kreationer nog var lite väl kompromissartade mot slutet, men det är inte riktigt det vi diskuterade. Jag nämner en hel hög konstruktörer, vilkas ursprung bevisar att ni har fullständigt fel när ni använder nationalitet som argument för att Ferrari skulle ha sålt ut sina traditioner - vilket du avfärdar som fem stycken "kompromisser". Jag kan nämna en hel hög till. Osamu Gato, exempelvis. F.d ansvarig för Hondas motorer under tiden fram till 1992 - därefter Ferrarianställd på motorsidan fram till 1996. Var han också en kompromiss? En jävligt bra kompromiss, skulle jag i så fall vilja påstå.

Svälj förtreten och inse att Ferrari har vidtagit de åtgärder som man har ansett vara nödvändiga. Man vill vara konkurrenskraftiga, förfoga över de bästa konstruktörerna som finns, oavsett nationalitet - något annat vore rent ut sagt idiotiskt. Tiderna förändras, och om man nu har sålt sig till djävulen som du vill göra gällande, så gjorde man detta redan under 80-talet.
Hela den delen av Ferraris historia ville man helst också ha en Italiensk förare, men det fanns inte tillräckligt många som hade klarat av jobbet.
Jag vet att Ferrari var mer än nöjda med Niki Lauda, Gilles VIlleneuve, Jody Schekter mfl på den tiden det begav sig. Enzo ville ha segrar först och främst, och ingen av dessa gjorde honom missnöjd på något sätt.
Du är mig veterligen den förste som indirekt hävdar att Brunner, Barnard, Postlewhaite, Nichols mfl är/var av italiensk börd. Samt att Schumacher, Brawn, Byrne och hans anhang har ganska tighta kontakter med djävulen. Det låter inte som en helt enkel ståndpunkt att försvara, eller att ens ta på allvar. Respekt.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-07-11 10:09 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-07-10 21:27, EnzoF1 wrote:

Men är det inte 18M Raffe har? Jaja, vilken tur för dig att du inte vågade slå vad... nur är det bara slutresultatet som jag väntar in,,,

/E

/E
Om Raffe har 18 miljoner .... jamen då slår ju Montoya honom med hästlängder även i lönefacket. Inte f*n har Ralf £18 miljoner ... möjligtivis i kronor men inte i pund för då skulle han vara näst bäst betald efter Stor [Schumacher] och det är han inte.

Näää han ligger nog någonstans runt den lönen Montoya nu har fått ... men strunt samma för nu har jag vunnit det vadet. Gratulera mig istället för att sitta där och vara ledsen och tjurig över förlusten. Bäst att du vänjer dig istället :wink:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-11 06:35, Jari wrote:
On 2002-07-10 22:35, Ozikahn wrote:
Det kanske är 18M kronor, medan 4,5M pund är något helt annat:D
Enligt uppgift ska Raffe ha 6 miljoner, men de där uppgifterna är lite vaga. IOFS borde han ju få en rejäl ökning eftersom han är den ende som leverarar vinster!

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hur som helst får du bita i det sura äpplet och erkänna din förlust nu Enzo ... kom igen.

Ett nytt kontrakt på mer än ett år och löneförhöjning sa jag om Montoya och du sa emot .... så kläm fram ett grattis nu :smile:

Ser fortsatt fram mot att få se dig iklädd en Montoya keps :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-07-11 09:47, pUs wrote:
Förmodligen gjorde jag något viktigare, dina frågor har ju dessutom oftast ingenting med ämnet att göra - precis som dina två inledande meningslösheter här ovan.
Om du nu anser att det jag skriver inget har att göra med ämnet, varför lägger du så stor vikt vid att peta i argumenteringen?
Om man flyr fältet, inte pallar hetluften i ett halvår, så skall du väl inte tro att du kan tas på allvar förrän du visar att det inte bara är en dagslända, din nuvarande nyfunna passion? Du står bara för dina argument så länge du känner dig ohotad och "when the going gets tough" då tar du ett halvårs semester och lämnar oss utan svar.
Ingen respekt!
För Italienare har det alltid varit en hederssak att ha med Italienare på de viktigaste posterna och när det gäller Barnard, Posthletwaite och grabbarna så var det kompromisser för att nå målet att vinna.
Jaså, Barnard var en kompromiss.. oväntat. Visst, jag kan hålla med om att Barnards kreationer nog var lite väl kompromissartade mot slutet, men det är inte riktigt det vi diskuterade. Jag nämner en hel hög konstruktörer, vilkas ursprung bevisar att ni har fullständigt fel när ni använder nationalitet som argument för att Ferrari skulle ha sålt ut sina traditioner - vilket du avfärdar som fem stycken "kompromisser". Jag kan nämna en hel hög till. Osamu Gato, exempelvis. F.d ansvarig för Hondas motorer under tiden fram till 1992 - därefter Ferrarianställd på motorsidan fram till 1996. Var han också en kompromiss? En jävligt bra kompromiss, skulle jag i så fall vilja påstå.

Svälj förtreten och inse att Ferrari har vidtagit de åtgärder som man har ansett vara nödvändiga. Man vill vara konkurrenskraftiga, förfoga över de bästa konstruktörerna som finns, oavsett nationalitet - något annat vore rent ut sagt idiotiskt. Tiderna förändras, och om man nu har sålt sig till djävulen som du vill göra gällande, så gjorde man detta redan under 80-talet.
Jag håller delvis med. Naturligtvis har motiven alltid varit att finna ett än mer vinnande koncept, men Luca Montezemolos intåg ändrade ganska radikalt Ferraris arbetssätt och vill du inte erkänna det så är du ute och cyklar.
Visst, jag är lite bitter för att Ferrari gör det bästa jobbet just nu, men jag konstaterar och tar historien till hjälp. Det kommer inte att hålla i evigheter.
Hela den delen av Ferraris historia ville man helst också ha en Italiensk förare, men det fanns inte tillräckligt många som hade klarat av jobbet.
Jag vet att Ferrari var mer än nöjda med Niki Lauda, Gilles VIlleneuve, Jody Schekter mfl på den tiden det begav sig. Enzo ville ha segrar först och främst, och ingen av dessa gjorde honom missnöjd på något sätt.
Och sen när är dessa herrar Italienare?
Du är mig veterligen den förste som indirekt hävdar att Brunner, Barnard, Postlewhaite, Nichols mfl är/var av italiensk börd. Samt att Schumacher, Brawn, Byrne och hans anhang har ganska tighta kontakter med djävulen. Det låter inte som en helt enkel ståndpunkt att försvara, eller att ens ta på allvar. Respekt.
[/quote]
Nej, varken indirekt eller direkt har jag påstått det, men läs gärna Montezemolos 'prestationer som stallchef' och du kommer att märka att den historien stöder det jag skrivit här.
Jag trodde faktiskt att du hade bättre koll på Ferraris historia än så...

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-07-11 15:07 ]</font>
pUs

Inlägg av pUs »

Om du nu anser att det jag skriver inget har att göra med ämnet, varför lägger du så stor vikt vid att peta i argumenteringen?
För att man lätt kommer ifrån ämnet genom nonsensfrågor - som den du just ställde (igen).
Om man flyr fältet, inte pallar hetluften i ett halvår, så skall du väl inte tro att du kan tas på allvar förrän du visar att det inte bara är en dagslända, din nuvarande nyfunna passion?
Bäste Jari, det är ingen passion för mig att diskutera via internet. :smile: Har aldrig varit, kommer aldrig att bli. Visst kan det bli tröttsamt med hetluft från din sida ibland, men jag diskuterar när jag känner för det. Enkelt. Återigen en högst ointressant fråga som inte har med ämnet att göra.
Du står bara för dina argument så länge du känner dig ohotad och "when the going gets tough" då tar du ett halvårs semester och lämnar oss utan svar.
Rätt kul påstående. Ohotad? :grin: Hej & hå, det här är ingen tävling för mig. Möjligen ser du det som ett race, men jag är helt enkelt här när jag känner för det.
Ingen respekt!
Sade Mclarensupportern till Ferrarisuportern.
Naturligtvis har motiven alltid varit att finna ett än mer vinnande koncept, men Luca Montezemolos intåg ändrade ganska radikalt Ferraris arbetssätt och vill du inte erkänna det så är du ute och cyklar.
Det håller jag naturligtvis med om. Men om du syftar på Montezemelos övertagande runt 1993 (? tror jag det var, som han fick fritt spelrum att omstrukturera F1-verksamheten, rätta mig om jag har fel) så påbörjades förändringarna inom Ferrari långt tidigare.

John Barnard fick till exempel fria händer i slutet av 1986. Hans första åtgärd på det nya jobbet var att förbjuda mekanikerna och teampersonalen att dricka vin under GP-helgerna (apropå snacket om själ och tradition..). Vidare satte han upp en relativt stor R&D-avdelning i England, för att han, enligt egen utsago, ansåg att "jobbet blir helt enkelt bättre gjort där".

En petitess med vinet kan tyckas, men det och uttalanden som ovanstående upprörde många inom teamet och stämningen blev egentligen inte bättre förräns mot slutet av 1987, då Berger vann de två avslutande racen. Organisationen började ändras redan på den här tiden, men var trots det tillbaka i en enda röra efter en ganska framgångsrik säsong 1990 och en bedrövlig inledning 1991.
Visst, jag är lite bitter för att Ferrari gör det bästa jobbet just nu, men jag konstaterar och tar historien till hjälp. Det kommer inte att hålla i evigheter.
Det har du rätt i. Inget varar för evigt, och Ferrari kommer inte att kunna upprätthålla det här försprånget hur länge som helst. Förmodligen ett tag till, men om inte reglerna ändras väldigt drastiskt så kommer konkurrenterna att komma ikapp. Allt går i cykler.
Och sen när är dessa herrar Italienare?
Min poäng ÄR just att dom inte är/var italienare. Det förstår du nog också om du ser vad jag citerade.
Nej, varken indirekt eller direkt har jag påstått det, men läs gärna Montezemolos 'prestationer som stallchef' och du kommer att märka att den historien stöder det jag skrivit här.
Få se här nu. Du säger att Jean Todt och Scuderia Benetton har sålt ut Ferraris själ genom att först och främst anställa allt utom italiernare på diverse nyckelpositioner. Och ignorerar raskt därefter faktumet att detta redan pågått tio år innan Michael kom till stallet. Då ser du antingen inte det löjesväckande inkonsekventa i din argumentation, eller så betraktar du Byrne´s föregångare som italienare.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-07-11 16:31 ]</font>
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Lucy:

Så skrev jag:

"Nja, jag vill nog se att Williams värderar JPM högre än Raffe också...

Men ang. tabellen, så visst! Vi slår vad om att JPM slår Raffe i tabellen! Dekrakeps mot middag!

Om du inte tror att Williams ska värdera JPM högre så kan vi strunta i vadet, men i så fall ger du ju mig rätt redan nu!

/E"

Mig veterligen har vi bara ett vad ang slutresultatet då du inte vågade slå vad om att JPM skulle få mer betalt. IOFS vet vi ännu inte om stallet sänker Raffes lön, något som måste bli nödvändigt för att du ska vinna vadet. Dessutom är inget officiellt än. Men eftersom du inte vågade anta vadet så gäller bara slutresultatet, dvs dekrakeps mot middag! :wink:

Men grattis ändå! Både för dig så får se sin hjälte ett tag till och till oss andra som kan se fram emot ännu fler klåperier på banan... :grin:

/E
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Mja, det är väl inte så konstigt att BMW vill betala mycket för en tysk förare. Hade Montoya varit tysk, så hade han haft betydligt fetare lön än Ralf.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vad har Ralf nu igen i lön per säsong? Det verkar vara en fråga som upptar många F1-fans här just nu.... Det enda jag vet äratt Ralf och Willi Webber tog tillfället i akt inför 2001 och förhandlade fram ett 3-års kontrakt som Frank nu tycker är alldeles för dyrt och ångrar ...

Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

mja, jag vet inte om jag är så himla intresserad av förarnas exakta löner, men det verkar användas som argument. Jag har för mig att det snackades om en lön på 100-120 M SKR när det gällde Raffe. Det enda som är viktigt, är att Frank tycker Raffe får för mycket i lön :wink:
pUs

Inlägg av pUs »

Har också för mig att det låg ganska högt, runt 9-10 miljoner pund eller något liknande. Minns inte exakt, men jag har för mig att jag sett den siffran i nån av Atlas artiklar.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Mao fältets tredje bäst betalde förare om de uppgifterna stämmer.

Börjar lukta grym överbetalning där ...

pUs

Inlägg av pUs »

Njah.. jag tror både Irvine och Villeneuve tjänar mer än Ralf? Men visst, det låter som ovanligt mycket pengar för att komma ur Franks ficka. Fast BMW kanske är med och står för notan..

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-07-12 08:59 ]</font>
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jaja... man tjänar det man är värd!

Hade inte Frank velat ha kvar Raffe hade han inte betalat honom de 6 miljonerna eller vad det nu är.

Men det är skönt att Williams nu verkar markera att det är Raffe som är nummer 1 genom att ge JPM en väsentligt lägre lön. Men man inser ju att de vill sporra den bäste föraren genom detta. De ska veta sin plats!

Jag måste beställa en keps i god tid nu, så att den är klar i oktober! Vilken storlek Lucy? Du verkar ju tjurskallig så storlek E kanske passar? (Elefant) :wink:

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Håller inte med ...

Gäst

Inlägg av Gäst »

pUs, färndringar är inte ovanliga i F1-stall, speciellt inte i stall som desperat försöker komma ikapp. Eftersom du kan erkänna att Montezemolo fört med sig radikala förändringar, såsom att anställa Jean Todt och Michael Schumacher, som i sin tur fick bestämma att Byrne/Brawn, nedan även kallade batty boys, skulle behövas för att nå framgång så kan vi lämna petitesser som vindrickningsförbud och liknande därhän.
Vad hände sen? Det längsta samarbetet i F1 någonsin, dvs det mellan Marlboro och McLaren bröts upp. Både Shell och Marlboro gick till Ferrari och det första som hände var att den blodröda färg som för mig alltid varit synonym med Ferrari byttes ut mot den fosforerade orangerosa som klär bilen nu.

Ett ganska synligt tecken på att man sålt sig, eller hur? (Till vem kan vi lämna därhän, eftersom det blir en mer svårbevisad och möjligen även en teologisk tes)

Jag vet inte hur mycket du lyssnat på eller läst om vad Italienska fans/tifosi muttrar om i de bakre leden. Jag vet inte heller vad du anser vara det största skälet till att Michael Schumacher lärt sig Italienska, eller varför du tror att Rubens vill betrakta sig som Italienare. För många Italienare är varken Michael eller Rubens, och kommer heller aldrig att bli Italienare.
Jag ville bara uttrycka mig så, så att du inte skulle missförstå mig.

pUs, för att ytterligare betona vad jag menar;
Vill du kommentera det ramaskri som blossade upp när Michael Schumacher stod i givakt till den tyska nationalhymnen, men började vifta och dirigera till den Italienska?
Kommer du ihåg vad som sades?
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Ditt inlägg stinker dålig förlorare lång väg, Jari. Att Marlboro hellre sponsrar Ferrari än McLaren tycks du ha extra svårt att smälta.

Dom finska rönnbären är tydligen riktigt sura i år :grin:
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-07-12 17:16, Lemon wrote:
Ditt inlägg stinker dålig förlorare lång väg, Jari. Att Marlboro hellre sponsrar Ferrari än McLaren tycks du ha extra svårt att smälta.

Dom finska rönnbären är tydligen riktigt sura i år :grin:
Nja, jag vill inte bli påhoppad i sak om något jag vet är rätt, men som jag kanske formulerat otydligt. Det sista var alltså ett förtydligande...
Davids och Kimis inbördes kamp vill inte jag kommentera. Jag konstaterar bara att Kimi kommit i mål i tre lopp av tio, medan Coulthard kommit i mål i dubbelt så många. Trots en seger och tre pallplatser har han inte dubbelt så många poäng. Hur kommer det sig? Jo, för att de gånger Kimi kommit i mål så är han i snitt bättre.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari:

för de flesta italienare är MS närapå gudsförklarad. Han är lätt "större" i Italien än vad t ex Mika är i Finland. Jag är som sagt själv italienare, jag är ofta i Italien och jag har italienska vänner och släktingar.

Du får gärna orera runt etc men dina inlägga är ibland för mycket önsketänkande. IOFS hade detsamma gällt för någon annan förare som presterat lika bra, så det är inget unikt för MS. Självklart hade det varit ännu lite bättre om det var en italienare som körde.

Vad gäller att sälja ut sig sig ang. färg etc... kan du förklara för mig om det är en slump att McLaren har den färg de har eller om det har samband med en av deras sponsorer av tobaksprodukter.

Vad är det för fel med att anställa kompetent folk? Varför tror du Ron Dennis slogs med näbbar och klor och visade sig återigen vara den stora skit han är för att behålla Adrian Newey som ju helt klart tröttnat på det skitklimat som råder i McLaren. Självklart vill Newey jobba på ett trevligare ställe som är mer intresserat av racing än hos McLaren.

Skygglapparna verkar extra stor nu för tiden, kan det bero på att Kimi inte lever upp till förväntningarna och att McLaren är på väg ned i mittskiktet?

FYI så är det inte snittpoängen av antal slutförda lopp som räknas, man måste kunna ta bilen i mål lite oftare också... enligt ditt resonemang skulle en förare som vann ett lopp men bröt resten vara bättre än någon som kom två i alla lopp. Jag och den övriga F1-världen bedömer inte riktigt på det sättet, men det är klart, de flesta av oss är ju inte finnar heller´(iofs är jag ju delvis det, men dina inlägg får mig att förtränga den biten...)

/E