Boost knapp i F1?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag ramlade över ett påstående att det ska finnas en "boost" knapp i vissa av F1-bilarna. Genom att trycka på den knappen ska motorn kunna varvas lite högre och det är en hjälp att få extra fart i omkörningar eller på kvalvarv ...
Har inte hört eller sett någonting officiellt om det, nån annan som vet något om det?
Har inte hört eller sett någonting officiellt om det, nån annan som vet något om det?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1394
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 1598
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
Hmm..
Eftersom ingen verkar veta ger jag mig på lite okvalificerade gissningar...
OM reglemented så tillåter låter det förvisso inte orimligt, men finns det inte en chans att din källa har missförstått något?
Jag har hört att te.x Ferrari har en potentiometer där man kan ställa maxvarvet, detta t.ex om man leder stort och vill tänja på antal varv pga strategin..Som jag förstått det kan man då sänka maxvarvet (detta kan vara fel)
I dag hur som helst kan ju teamen justera detta från depån.. så om det finns en knapp i bilen så är det nog för "snabba2 omkörningar alternativt om kommunikationen mellan depå och bil är dålig..
När det gäller snabba omkörningar ála CART, så har då i vart fall jag inte sett några sådana nyligen, så jag ställer mig skeptisk.
//mopar
Eftersom ingen verkar veta ger jag mig på lite okvalificerade gissningar...
OM reglemented så tillåter låter det förvisso inte orimligt, men finns det inte en chans att din källa har missförstått något?
Jag har hört att te.x Ferrari har en potentiometer där man kan ställa maxvarvet, detta t.ex om man leder stort och vill tänja på antal varv pga strategin..Som jag förstått det kan man då sänka maxvarvet (detta kan vara fel)
I dag hur som helst kan ju teamen justera detta från depån.. så om det finns en knapp i bilen så är det nog för "snabba2 omkörningar alternativt om kommunikationen mellan depå och bil är dålig..
När det gäller snabba omkörningar ála CART, så har då i vart fall jag inte sett några sådana nyligen, så jag ställer mig skeptisk.
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
I t.ex. Ferraris nya ratten (se https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=1961 ) finns en mängd nya funktioner. I den lilla LCD-skärmen ska föraren kunna ställa in massor med saker angående motor och växlingar. Och orkar han inte det så kan depån ställa om det.
Jag har ofta sett att de sänker varvet med 500-1000 varv när de leder stort. Men någon knapp ala gamla "turboknappen" känner jag inte till.
Jag har ofta sett att de sänker varvet med 500-1000 varv när de leder stort. Men någon knapp ala gamla "turboknappen" känner jag inte till.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vad jag hörde var en knapp föraren kunde hålla intryckt för att tillåta motorn varva några hundra varv extra och därmed få lite extra kraft... tyckte det lät konstigt
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Blomman brukar väl snacka om den där boostknappen i sina sändningar? Jag har tagit för givet att den finns där i säkert ett år. Ibland hör man stallen snacka om den på radion. "You can't use the boost" var det väl nån av McLarenförarna som fick förklarat för sig för några lopp sedan. Om det sedan är en knapp är jag inte säker på även om jag har fått för mig att det är så.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är sant - han har hunnit köra sönder avgasrör och fjädringar och växxellådor OCKSÅ. Upptagen liten kille det därOn 2002-07-13 23:36, Jari wrote:
Han har väl bara blåst två motorer av sju ras?
Och hur många motorras har Montoya på sina tre brutna lopp då?
_________________
Ferrari, Schumacher och Österrike 2002=SKANDAL.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-07-15 10:56 ]</font>