Traction control

The American zone...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det är ju numer tillåtet i CART. Min undring är om alla team använder det och i vilken utsträckning. Players-teamet hade ju problem med TC:n på Laguna om jag inte minns fel. Antar också att det inte används på ovalerna.

Tärnström
Martin_Granberg
Inlägg: 253
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Martin_Granberg »

Vet inte hur många stall som har TC. Men jag skulle tippa att TC används på ovaler också. TC har väl ingen större betydelse när bilarna väl fått upp farten, men man har ju sett otaliga krasher i utgången av sista kurvan pga kalla däck när grönflaggan viftas efter gulflagg. Alltför heta på gasen och för lite grepp.

/Martin
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

På bilderna från Toronto kunde man se hur Tracy använde short-shifting. Borde väl betyda att han inte hade TC?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Forsythe/Players har använt TC under säsongen. Kanske Tracy hade fått för lite brnsle vid ett depåstoppp och behövde spara för att inte tvingas göra ett extra. Short-shifta brukar man ju endast göra vid exceptionella förhållanden, antingen när man vill spara bränsle eller vid rejäl blöta för att undvika hjulspinn. Om Tracy använde det på torrt underlag måste det ha berott på något problem av något slag oavsett om han hade TC:n aktiverad eller inte.

Tärnström
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Saxat från CART.com. Carpentier hade problem med sin TC under Torontoloppet:

"Carpentier was also satisfied that he was able to collect a couple of points, particularly since a traction control problem that began in the qualifying sessions continued during Sunday's race. “We finally had to disconnect it,” explained Carpentier. “It's been a tough weekend because when you don't have traction control working as it should it becomes very difficult to set up the car properly. We spent more time trying to fix it in qualifying than setting up the car.

“Then, during the race, after we went without the traction control, it made it hard to control the car in the corners. When you don't have traction control, the wheels spin more. I brushed the wall a couple of times but managed to save it. Considering the difficulties we had this weekend, the goal was to score some points and thanks to some good work by Team Player's, we were able to do that.” "

Tärnström