Silverstone
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
Jaha..
Vakna upp nu dönickar.. det postas på tok för lite här..
I helgen är det ju högtids stund igen..
Vad tror ni om Silverstone då?
Får man höra lite idéer om pole och sedan pallplatserna..
Själv tror jag att Ferrari fortfarande har ett försprång men att dom andra närmar sig..
Man kan ju kanske hoppas på ett regnlopp (åtminstone om man tänker på vädret här)
Sedan kommer väl Jagga med sitt nya chassi eller?
Vore kul om Honda hade puttat in lite kusar i sin maskin också..Vi kanske kan få upp Takuma i pole
Ska bli intressant att se vad Ferrari gör om dom hamnar i situationen som sist lopp.. skall dom börja satsa på att få in Barri på en andra plats... eller...
Hur som helst skall det bli kul med lite F1 efter all fotboll och skräp det senaste
//mopar
Vakna upp nu dönickar.. det postas på tok för lite här..
I helgen är det ju högtids stund igen..
Vad tror ni om Silverstone då?
Får man höra lite idéer om pole och sedan pallplatserna..
Själv tror jag att Ferrari fortfarande har ett försprång men att dom andra närmar sig..
Man kan ju kanske hoppas på ett regnlopp (åtminstone om man tänker på vädret här)
Sedan kommer väl Jagga med sitt nya chassi eller?
Vore kul om Honda hade puttat in lite kusar i sin maskin också..Vi kanske kan få upp Takuma i pole
Ska bli intressant att se vad Ferrari gör om dom hamnar i situationen som sist lopp.. skall dom börja satsa på att få in Barri på en andra plats... eller...
Hur som helst skall det bli kul med lite F1 efter all fotboll och skräp det senaste
//mopar
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Jagans nya chassi är ju mest nya aero delar o lite annat. trodde dom skulle bygga ett helt nytt från botten.
Dom andra ikapp ferrari. drömmar. tror tyvärr inte det e så bra. Inte äter man upp ett försprång på 2v. Iofs spelar ju väder o vind in också men vi har ju sett Ferrarin i snart alla väder.
Vi kan hoppas Merza, BMW o Renualt kommit lite närmre iaf.
Pole : tror Montoya lr Barri. Ms som joker dock.
Over and out/Ankan
Dom andra ikapp ferrari. drömmar. tror tyvärr inte det e så bra. Inte äter man upp ett försprång på 2v. Iofs spelar ju väder o vind in också men vi har ju sett Ferrarin i snart alla väder.
Vi kan hoppas Merza, BMW o Renualt kommit lite närmre iaf.
Pole : tror Montoya lr Barri. Ms som joker dock.
Over and out/Ankan
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Silverstone är en förarbana. Så här ser gridden ut:
1. M Schumacher
2. R Barrichello
3. R Schumacher
4. Coulthard
5. Montoya
6. Räikkönen
Michelin har visst slutat med sina supermjuka kvaldäck och därför kommer vi slippa se tjockisen från Colombia på pole den här gången.
1. M Schumacher
2. R Barrichello
3. R Schumacher
4. Coulthard
5. Montoya
6. Räikkönen
Michelin har visst slutat med sina supermjuka kvaldäck och därför kommer vi slippa se tjockisen från Colombia på pole den här gången.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
FERRARI have revealed they will introduce a new engine for the qualifying hour at this weekend's British Grand Prix.
The news will not be welcomed by rival F1 teams, especially considering the fact that the Scuderia are already way ahead in the drivers and constructors championships.
Ferrari officials said they will be trying the revised 051 V10 in the one-hour session on Saturday, but refused to reveal any details about the engine.
However, it's understood that improvements have been made in areas which would up the power output. But the unit will be used only in qualifying, as there is still some doubt over the endurance reliability.
The team also revealed that they would evaluate it through telemetry analysis, with a view to using it in a race later this year.
Drivers Michael Schumacher and Rubens Barrichello will have extra speed and power because of the revised engine, as they strive for pole position at Silverstone - grid status Ferrari have failed to claim since Austria in May.
Ferrari technical director Ross Brawn admitted that pole position is not everything at the British Grand Prix, where overtaking and strategy could be used to gain the advantage.
"Our ratio between qualifying and the race appears to be a lot closer, so we are not so paranoid about taking pole position on a circuit where strategy and overtaking opportunities are possible," DailyF1 quoted Brawn as saying.
The team also admitted that they believe that the titles will be in the bag by the German or Hungarian Grands Prix and developments on the F2002 would be halted and 2003 developments tried out in future races.
The F2002 will be fitted with new parts that have already been designed and developed, such as a new aerodynamics package for Monza, but a prototype of the F2003 could be used soon afterwards.
"Should the team clinch the title before the end of the season, it is planned to take the opportunity to experiment in the remaining races of the year with everything from the car itself to the different people working around it. A rare opportunity to test in the ultimate pressures of actual race conditions," a team statement said.
//mopar
The news will not be welcomed by rival F1 teams, especially considering the fact that the Scuderia are already way ahead in the drivers and constructors championships.
Ferrari officials said they will be trying the revised 051 V10 in the one-hour session on Saturday, but refused to reveal any details about the engine.
However, it's understood that improvements have been made in areas which would up the power output. But the unit will be used only in qualifying, as there is still some doubt over the endurance reliability.
The team also revealed that they would evaluate it through telemetry analysis, with a view to using it in a race later this year.
Drivers Michael Schumacher and Rubens Barrichello will have extra speed and power because of the revised engine, as they strive for pole position at Silverstone - grid status Ferrari have failed to claim since Austria in May.
Ferrari technical director Ross Brawn admitted that pole position is not everything at the British Grand Prix, where overtaking and strategy could be used to gain the advantage.
"Our ratio between qualifying and the race appears to be a lot closer, so we are not so paranoid about taking pole position on a circuit where strategy and overtaking opportunities are possible," DailyF1 quoted Brawn as saying.
The team also admitted that they believe that the titles will be in the bag by the German or Hungarian Grands Prix and developments on the F2002 would be halted and 2003 developments tried out in future races.
The F2002 will be fitted with new parts that have already been designed and developed, such as a new aerodynamics package for Monza, but a prototype of the F2003 could be used soon afterwards.
"Should the team clinch the title before the end of the season, it is planned to take the opportunity to experiment in the remaining races of the year with everything from the car itself to the different people working around it. A rare opportunity to test in the ultimate pressures of actual race conditions," a team statement said.
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
The Silverstone circuit in Northamptonshire holds a unique place in the history of Formula One™ racing, having staged the very first round of the official world championship back in 1950.
It actually hosted its first British Grand Prix two years earlier in 1948, the airfield track using both perimeter roads and runways as part of its lap. By the time the circuit joined the championship it employed only the perimeter roads. The venue has been altered numerous times since, but has always remained one the fastest and exciting on the F1™ racing calendar.
The winner of that first championship round in 1950 was Giuseppe Farina, who steered his Alfa Romeo to victory on his way to the inaugural drivers' title. Ferrari then dominated for the next four years, with Jose Froilan Gonzalez and Alberto Ascari taking two wins apiece.
From the mid 1950s the British Grand Prix alternated between Silverstone and the all-new Aintree circuit, where in 1955 Stirling Moss became the race's first home victor since it joined the championship calendar. He repeated the feat two years later, again at Aintree, this time sharing the winning car with fellow Brit Tony Brooks.
The run of home winners continued at Silverstone in 1958 when Peter Collins took the honours for Ferrari. Australian Jack Brabham then had back-to-back wins, one at each circuit, in 1959 and 1960, before German Wolfgang von Trips took his sole British GP victory in 1961.
In 1962 another Brit, Scotland's Jim Clark, began a run of four successive home wins, taking victories at Silverstone, Aintree and Brands Hatch, which staged its first British Grand Prix in 1964. With Aintree dropped from the calendar after 1962, the race then alternated exclusively between Brands Hatch and Silverstone until the mid 1980s.
Over the next ten years winners of the British GP included famous names such as Jo Siffert, Jackie Stewart, Jochen Rindt and Emerson Fittipaldi. Then in 1975 Silverstone made its first significant revisions in a quarter of a century, when a new chicane was added at Woodcote in a bid to slow the cars.
However, in a rain-soaked race, Woodcote wasn't the only problem, as cars slid off everywhere in the treacherous conditions. The event was eventually cut short with the McLaren of Fittipaldi declared the winner.
James Hunt became another popular home victor at Silverstone in 1977 after battling it out with fellow Brit John Watson, who was eventually victorious at the circuit four years later in 1981. Meanwhile, the 1979 Silverstone race saw the Williams team take their very first Grand Prix victory, with Clay Regazzoni the man behind the wheel.
Brands Hatch staged its last British GP in 1986, while the 1987 Silverstone round saw more revisions to the circuit, with the Woodcote chicane replaced by a new complex. The race provided another home winner, with Nigel Mansell edging out Williams team mate Nelson Piquet. Mansell went on to win a total of four British GPs during his F1 racing career.
Major rebuilding work was carried out at Silverstone in time for the 1991 race. Becketts Corner was replaced with a new series of esses, while new complexes were added at both Stowe and Club. The biggest change was at Woodcote where a new section introduced Bridge Corner and Luffield to the lap. The alterations effectively slowed the cars, as well as adding around a quarter of a mile to the lap distance.
Mansell won that year and the next, before Alain Prost broke his run for Williams in 1993. However Damon Hill put a Brit back on top of the podium the following season, just weeks after the tragic death of his team mate Ayrton Senna at Imola.
Senna's passing prompted further safety improvements at Silverstone ahead of the 1994 race. A slower infield loop section was added before Woodcote and revisions made to the fast Becketts section. In 1995 the Stowe and Copse corners were also re-profiled, with Johnny Herbert taking victory for Benetton.
Jacques Villeneuve scored back-to-back wins for Williams in 1996 and 1997, before Michael Schumacher took his only British GP triumph to date in 1998. The last three years have been all McLaren affairs. David Coulthard was victorious in 1999 and again in 2000, while a delighted Mika Hakkinen won the 2001 event against his season's run of form.
This year sees further changes at Silverstone, though off-track rather than on. Access roads have been improved and more parking spaces added, meaning spectators should have no problems getting to see all the British GP action.
//mopar
It actually hosted its first British Grand Prix two years earlier in 1948, the airfield track using both perimeter roads and runways as part of its lap. By the time the circuit joined the championship it employed only the perimeter roads. The venue has been altered numerous times since, but has always remained one the fastest and exciting on the F1™ racing calendar.
The winner of that first championship round in 1950 was Giuseppe Farina, who steered his Alfa Romeo to victory on his way to the inaugural drivers' title. Ferrari then dominated for the next four years, with Jose Froilan Gonzalez and Alberto Ascari taking two wins apiece.
From the mid 1950s the British Grand Prix alternated between Silverstone and the all-new Aintree circuit, where in 1955 Stirling Moss became the race's first home victor since it joined the championship calendar. He repeated the feat two years later, again at Aintree, this time sharing the winning car with fellow Brit Tony Brooks.
The run of home winners continued at Silverstone in 1958 when Peter Collins took the honours for Ferrari. Australian Jack Brabham then had back-to-back wins, one at each circuit, in 1959 and 1960, before German Wolfgang von Trips took his sole British GP victory in 1961.
In 1962 another Brit, Scotland's Jim Clark, began a run of four successive home wins, taking victories at Silverstone, Aintree and Brands Hatch, which staged its first British Grand Prix in 1964. With Aintree dropped from the calendar after 1962, the race then alternated exclusively between Brands Hatch and Silverstone until the mid 1980s.
Over the next ten years winners of the British GP included famous names such as Jo Siffert, Jackie Stewart, Jochen Rindt and Emerson Fittipaldi. Then in 1975 Silverstone made its first significant revisions in a quarter of a century, when a new chicane was added at Woodcote in a bid to slow the cars.
However, in a rain-soaked race, Woodcote wasn't the only problem, as cars slid off everywhere in the treacherous conditions. The event was eventually cut short with the McLaren of Fittipaldi declared the winner.
James Hunt became another popular home victor at Silverstone in 1977 after battling it out with fellow Brit John Watson, who was eventually victorious at the circuit four years later in 1981. Meanwhile, the 1979 Silverstone race saw the Williams team take their very first Grand Prix victory, with Clay Regazzoni the man behind the wheel.
Brands Hatch staged its last British GP in 1986, while the 1987 Silverstone round saw more revisions to the circuit, with the Woodcote chicane replaced by a new complex. The race provided another home winner, with Nigel Mansell edging out Williams team mate Nelson Piquet. Mansell went on to win a total of four British GPs during his F1 racing career.
Major rebuilding work was carried out at Silverstone in time for the 1991 race. Becketts Corner was replaced with a new series of esses, while new complexes were added at both Stowe and Club. The biggest change was at Woodcote where a new section introduced Bridge Corner and Luffield to the lap. The alterations effectively slowed the cars, as well as adding around a quarter of a mile to the lap distance.
Mansell won that year and the next, before Alain Prost broke his run for Williams in 1993. However Damon Hill put a Brit back on top of the podium the following season, just weeks after the tragic death of his team mate Ayrton Senna at Imola.
Senna's passing prompted further safety improvements at Silverstone ahead of the 1994 race. A slower infield loop section was added before Woodcote and revisions made to the fast Becketts section. In 1995 the Stowe and Copse corners were also re-profiled, with Johnny Herbert taking victory for Benetton.
Jacques Villeneuve scored back-to-back wins for Williams in 1996 and 1997, before Michael Schumacher took his only British GP triumph to date in 1998. The last three years have been all McLaren affairs. David Coulthard was victorious in 1999 and again in 2000, while a delighted Mika Hakkinen won the 2001 event against his season's run of form.
This year sees further changes at Silverstone, though off-track rather than on. Access roads have been improved and more parking spaces added, meaning spectators should have no problems getting to see all the British GP action.
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: fre maj 17, 2002 02:00
Någon gång måste väl Ferrari-bilarna rasa. Så jädra bra kan de bara inte vara. Det är dags för Michael att få lite otur i ett lopp.
Barrichello
R Schumacher
Coulthard
Räikkönen
Button
Montoya
Första reserv: Fisichella
Andra reserv: Massa
Barri tar PP. I loppet får M Schumacher får något tekniskt fel. Montoya, liksom båda BAR-bilarna, blir stående utefter vägkanten någonstans med raserade motorer. Arrows, om de nu kommer till start, blir varvade som vanligt.
//Zeke
Barrichello
R Schumacher
Coulthard
Räikkönen
Button
Montoya
Första reserv: Fisichella
Andra reserv: Massa
Barri tar PP. I loppet får M Schumacher får något tekniskt fel. Montoya, liksom båda BAR-bilarna, blir stående utefter vägkanten någonstans med raserade motorer. Arrows, om de nu kommer till start, blir varvade som vanligt.
//Zeke
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja onekligen verkar det som om du får fel.On 2002-07-05 18:21, LuckyStrike1 wrote:
Jag tror Montoya tar pole, sätter snabbaste varv och vinner
som vanligt har jag väl fel som alltid
JPM slutar aldrig att förvåna, snart får han ett rekord till (nicolas ) - han måste snart vara den förare som haft flest poles utan att kunna förvalta dem.
Vilken d-a sopa han är (eller så är han så gutslös att han bara kan sätta snabba varv när han inte har konkurrens, dvs enbart på kval...)
Det är ju inte slut än men Rubens imponmerar hur som helst!
/E
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
Förvisso hade Raffe problem i depån, men Montyoa är ju vida överlägsen honom.On 2002-07-07 14:58, EnzoF1 wrote:
JPM slutar aldrig att förvåna, snart får han ett rekord till (nicolas ) - han måste snart vara den förare som haft flest poles utan att kunna förvalta dem.
Vilken d-a sopa han är (eller så är han så gutslös att han bara kan sätta snabba varv när han inte har konkurrens, dvs enbart på kval...)
/E
All kritik av Montoyas körning idag är helt obefogad. Man måste ju vara korkad på riktigt om man inte kan uppskatta den.
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Räkan var litehalvhet idag, gjorde väl bl.a. en snygg omkörning på Schumi i vätan strax innan däcksbytet. Men någon vinst blev det inte, Jari, så dina känlsor var felaktiga. Blomman: Kimi har bara tagit sig i mål 3 ggr, varav en med nöd och näppe p.g.a. tankningsproblem - oflyt. Maskinfel alla ggr utom en, då han blev rammad av Rubens.
Otroligt vad McLaren sjabblade, de lyckades göra totalt 8 stopp varav de flesta var vid fel tillfälle och/eller totalmisslyckade. Det verkade som att vid de mest väntade stoppen så var de helt oförberedda. Underligt...
Lite tråkigt annars med den här typen av lotterilopp, där i stort sett vem som helst kan vinna, beroende på när man byter däck och till vad. Regnlopp kan i och för sig vara skoj som omväxling, men inte totalt omväxlande väder så att de måste byta däck ideligen och den som har mest tur vinner. Det enda man vet i den typen av lopp är att McLaren gör bort sig totalt.
Otroligt vad McLaren sjabblade, de lyckades göra totalt 8 stopp varav de flesta var vid fel tillfälle och/eller totalmisslyckade. Det verkade som att vid de mest väntade stoppen så var de helt oförberedda. Underligt...
Lite tråkigt annars med den här typen av lotterilopp, där i stort sett vem som helst kan vinna, beroende på när man byter däck och till vad. Regnlopp kan i och för sig vara skoj som omväxling, men inte totalt omväxlande väder så att de måste byta däck ideligen och den som har mest tur vinner. Det enda man vet i den typen av lopp är att McLaren gör bort sig totalt.
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Förarna har väl en hel del att säga till om i valet av depåstoppstillfälle. Annars så blev jag riktigt imponerad av Kimi idag, första gången jag tyckte han var riktigt vass. Montoya gjorde också en gedigen insats idag från start till mål. Ett av hans bästa lopp hitills enligt mig. Bra fight med Schumi i början. Svårbedömt i Ferraristallet då de inte behövde förta sig för att koma först. McLaren och depåstrategi har inte funkat ihop speciellt ofta och de var miserabla idag.
Massa snurrade ofta, men räddade snyggt vid minst ett tillfälle.
BAR-stallet fick äntligen lite lön för mödan, kanske stämningen i stallet blir lite lättare nu. Heidfeld till sist pålitlig insamlare av smulorna under bordet i hård konkurens med Fisi.
Sämst idag. Coulthard, McLaren, Tankriggarna och Björn Andersson.
Tyckte inte ens att jag hörde så måmga "you know" på presskonfen. Undrar hur mycket man missade idag som man hade sett med Bernievision.
Massa snurrade ofta, men räddade snyggt vid minst ett tillfälle.
BAR-stallet fick äntligen lite lön för mödan, kanske stämningen i stallet blir lite lättare nu. Heidfeld till sist pålitlig insamlare av smulorna under bordet i hård konkurens med Fisi.
Sämst idag. Coulthard, McLaren, Tankriggarna och Björn Andersson.
Tyckte inte ens att jag hörde så måmga "you know" på presskonfen. Undrar hur mycket man missade idag som man hade sett med Bernievision.
-
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Upplands Väsby
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag håller inte med om att loppet var lotteri. Att Ferrari och Bridgestone skulle vara överlägsna under dom här förhållandena visste man innan. Att sen McLaren gjorde bort sig var inte oväntat heller. Synd för Kimi som gjorde ett utmärkt lopp fram till depåschabblet.
Bäst idag tycker jag Montoya var som körde lysande på slicks i regnet och sen när han fick på undermåliga Michelin-intermediates hängde på så gott han kunde. Helt klart världsmästartakter. Kul att BAR fick sina första poäng för i år, det var dom värda (ingen jäkla lotteri där inte utan helt välförtjänt).
Schumi vann utan att imponera sådär jättemycket. Han körde inte fortare än han behövde. Grattis till seger nr 60 i alla fall.
Bäst idag tycker jag Montoya var som körde lysande på slicks i regnet och sen när han fick på undermåliga Michelin-intermediates hängde på så gott han kunde. Helt klart världsmästartakter. Kul att BAR fick sina första poäng för i år, det var dom värda (ingen jäkla lotteri där inte utan helt välförtjänt).
Schumi vann utan att imponera sådär jättemycket. Han körde inte fortare än han behövde. Grattis till seger nr 60 i alla fall.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Upplands Väsby
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Visst var det ett lotterirace, liksom alla race brukar vara i de här förhållandena. Det hindrar ju inte att de som vinner förtjänar sin vinst då och då, men det kunde ju lika gärna ha gått åt andra hållet om regnet tilltagit eller avtagit på ett annat sätt än det gjorde, vilket i stället kunnat gynna de stall som nu kom upp 4 stopp per bil. Visst kan man minska slumpens inverkan genom att göra som BAR och skicka upp en helikopter några km i motvinden för att kunna få bättre pejl på läget men med sånt väder kan man ju aldrig helt ta bort slumpens inverkan.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ferrari och Bridgestone visade upp hur mycket koll de har på saker och ting. Imponerande att se ett stall vara så överlägset om något trist.
Starkt gjort av Montoya - gjorde allt vad han kunde under omständigheterna. Det här var absolut max en Williams-BMW-Michelin kombination klarar av idag. Mogen tredjeplats.
Villeneuve och Panis - en kanoninsats av ett BAR stall som verkar vara på gång nu. Hoppas de båda får fortsätta i stallet nästa säsong, de verkar arbeta bra tillsammans.
Uselt av McLaren och även Coulthard. DC lyckades ju tajma ALLA sina däcksbyten fel. Stanna på slicks i ösregn, byta till regndäck på en upptorkande banan. Köra på intermediates i torrväder och sen slicks igen i regn ... suck. Räkan körde mycket starkt men ... yttersta ansvaret för vilka däck som ska användas faller på föraren, det är han som är ute på banan. En liten miss där men vad spelade det för roll när McLaren mekarna verkade tycka att det var så kallt utanför garaget att det är bättre att stanna innanför.
Såg ni Frentzen??? Han stormade ju upp genom fältet. Kunde ha blivit en 4:e plats idag om inte Cosworth motorn hade gett upp. En av loppets starkaste insatser så länge det varade.
Starkt gjort av Montoya - gjorde allt vad han kunde under omständigheterna. Det här var absolut max en Williams-BMW-Michelin kombination klarar av idag. Mogen tredjeplats.
Villeneuve och Panis - en kanoninsats av ett BAR stall som verkar vara på gång nu. Hoppas de båda får fortsätta i stallet nästa säsong, de verkar arbeta bra tillsammans.
Uselt av McLaren och även Coulthard. DC lyckades ju tajma ALLA sina däcksbyten fel. Stanna på slicks i ösregn, byta till regndäck på en upptorkande banan. Köra på intermediates i torrväder och sen slicks igen i regn ... suck. Räkan körde mycket starkt men ... yttersta ansvaret för vilka däck som ska användas faller på föraren, det är han som är ute på banan. En liten miss där men vad spelade det för roll när McLaren mekarna verkade tycka att det var så kallt utanför garaget att det är bättre att stanna innanför.
Såg ni Frentzen??? Han stormade ju upp genom fältet. Kunde ha blivit en 4:e plats idag om inte Cosworth motorn hade gett upp. En av loppets starkaste insatser så länge det varade.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Eller Enzo ...On 2002-07-07 15:57, Mad Mako wrote:
All kritik av Montoyas körning idag är helt obefogad. Man måste ju vara korkad på riktigt om man inte kan uppskatta den.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Helt otroligt hur mycket sämre Jaguar är trots bättre motorer t.o.m ... de var ju ingenstans idag heller.
Renault strulade bort fina poängplaceringar idag också. Överlag var det ju ett riktigt fiasko för hemmaförarna.
Renault strulade bort fina poängplaceringar idag också. Överlag var det ju ett riktigt fiasko för hemmaförarna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är väl tveksamt om det alltid är föraren som avgör när de skall göra däcksbyten, han har ju knappast koll på hur väderläget ser ut bortom horisonten, eller hur de andra gör, övergripande strategi, etc. Däremot blir han ju säkert rådfrågad om hur halt det är och åker han in i depån och vill ha nya däck så har de kanske inte så mycket val. Men Schumi sa väl att han inte hade någon aning om när och till vilka däck de skulle byta utan att det var Brawn som tog det beslutet, vilket ju tyvärr gick bra...On 2002-07-07 23:06, LuckyStrike1 wrote:
yttersta ansvaret för vilka däck som ska användas faller på föraren, det är han som är ute på banan. En liten miss där men vad spelade det för roll när McLaren mekarna verkade tycka att det var så kallt utanför garaget att det är bättre att stanna innanför.
Ross Brawn sa en gång för nåt år sedan att de inte verkar ha så bra koll över vilken som bestämmer i McLaren när det gäller strategin. Kan han nog ha rätt i...
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Idag hände det nästan för mycket på CD. Hade som vanligt mosaiken på och efter ett tag hade jag nästan ingen pejl alls, det var ständiga omkörningar, däcksbyten, snurrningar och annat. Man får väl titta på bandet några ggr för att riktigt hänga med. Massa snurrade 5 ggr tror jag, vad jag såg. Men han gjorde även en del snygga omkörningar.On 2002-07-07 19:24, regenmeister wrote:
Undrar hur mycket man missade idag som man hade sett med Bernievision.
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tro mig, jag uppskattar verkligen när Montoya gör som han gjorde igår! Nästan perfekt av honom, hade bara Ralf kommit om honom hade det varit perfekt - så tro mig, jag uppskattade hans körning igår...On 2002-07-07 15:57, Mad Mako wrote:
All kritik av Montoyas körning idag är helt obefogad. Man måste ju vara korkad på riktigt om man inte kan uppskatta den.
/E
-
- Inlägg: 1598
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Senast jag tittade var Ralf ETT VARV EFTER igår ...On 2002-07-08 09:08, EnzoF1 wrote:
Tro mig, jag uppskattar verkligen när Montoya gör som han gjorde igår! Nästan perfekt av honom, hade bara Ralf kommit om honom hade det varit perfekt - så tro mig, jag uppskattade hans körning igår...
/E
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag säger ju det, hade bara Ralf slagit honom så hade JPM.s insats igår varit perfekt. Nu avvek han något från sin vanliga klass...
Faan, det är så jag hoppas han tar fler poles framöver bara för att se hur han återigen förnedras... det är nästan roligare än när han bryter för då kan han ju skylla på det, nu är det ju bara hans egen kompetens som förnedras och inte stallets.
/E
Faan, det är så jag hoppas han tar fler poles framöver bara för att se hur han återigen förnedras... det är nästan roligare än när han bryter för då kan han ju skylla på det, nu är det ju bara hans egen kompetens som förnedras och inte stallets.
/E
-
- Inlägg: 91
- Blev medlem: lör feb 09, 2002 01:00
- Ort: Åland
...eller så är det din F1 kompetens som förnedras av såna här inlägg )On 2002-07-08 11:31, EnzoF1 wrote:
Jag säger ju det, hade bara Ralf slagit honom så hade JPM.s insats igår varit perfekt. Nu avvek han något från sin vanliga klass...
Faan, det är så jag hoppas han tar fler poles framöver bara för att se hur han återigen förnedras... det är nästan roligare än när han bryter för då kan han ju skylla på det, nu är det ju bara hans egen kompetens som förnedras och inte stallets.
/E
Nämen....nu är ju JPM bäst av icke Ferrari förarna....
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Avvek något????? Killen blev ju fullkomligt utklassad igår av inte bara stallkamraten utan en hoper andra förare också. Montoya har mer poäng och bättre kvalresultat än Ralf som har samma material men många fler års F1 erfarenhet till hands.On 2002-07-08 11:31, EnzoF1 wrote:
Jag säger ju det, hade bara Ralf slagit honom så hade JPM.s insats igår varit perfekt. Nu avvek han något från sin vanliga klass...
Däremot kan man fråga sig hur Ferrariförarna kan misslyckas så påfallande ofta i varje kval trots F1 historiens mest överlägsna bil någonsin. De kanske saknar mod och förmåga att köra fort och att det bara är Ferrarins totala överlägsenhet som räddar deras ansikten på söndagarna.
Jag måste säga att Rubens och Skummis insatser i år i monster Ferrarin är en besvikelse .... ialla fall om jag ska använda mig av liknande "argument" som du gör ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Stackars L Lindström som skall ersätta någon gång någonstans. Hans huvud gick som en pingpongboll mellan kioskerna och ett svagt mummel i början (det kanske var tjyvträning inför rollen som kommentator) övergick till tappad haka. Som tur var slutet mer avslaget så han kom i kapp igen.On 2002-07-08 05:13, Blomman wrote:
AndersF1.....jotack, jag känner igen den känslan! Ett tag var det riktigt svårt att hänga med i allt som hände. Sedan bytte loppet karaktär mot slutet och blev ganska avslaget, men visst var det underhållande.
JB/CD
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Maestro har nog vunnit en aning för stor andel av sådana här "lotterirace" för att det bara ska kunna avfärdas som tur eller lotteri. Firma Brawn & Schumacher brukar ha bra koll i sådana här lägenOn 2002-07-07 22:53, AndersF1 wrote:
Visst var det ett lotterirace, liksom alla race brukar vara i de här förhållandena.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tycker du inte att Ferrari och MS lyckats ganska väl hittills i år, OK, Maestor har ju inte vunnit varenda lopp, men jag har svårt att se att det kan bli mer imponerande än detta...On 2002-07-08 13:28, LuckyStrike1 wrote:
Jag måste säga att Rubens och Skummis insatser i år i monster Ferrarin är en besvikelse .... ialla fall om jag ska använda mig av liknande "argument" som du gör ....
Däremot är det ju beklämmande att se JPM schabbla bort en titelchans på det sätt han gjort. Det är väl bara Williamsen som har en chans att hänga på Ferrarin och eftersom JPM nu är guds gåca till F1 som ni ju upphöjer honom till så undrar jag bara varför han tom ligger bakom Rubens i WDC??? Vad är det som inte stämmer? Han kan ju uppenbarligen köra fort med bilen eftersom han kvalar bra? Varför gör han inte om det i loppen???
Förklara det för en enfaldig stackare som mig!
Oinsatta människor har ju svårt att förstå att JPM är den snabbaste föraren när han gång på gång misslyckas så kapitalt som han gör.
Det är kanske ingen slump att han fortfarande inte bekräftats för Williams inför 2003.
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Med tanke på att de sitter i F1 historiens mest överlägsna bil tycker jag att det är illa att de inte har vunnit alla lopp hitills och inte ens lyckats med att ta pole i varje kval hittills. Kort sagt - de är lite av en besvikelse ja... om man använder samma slags "argument" som du använder dig av gentemot Montoya ... dvs idiotier och svammel utan att tänka efter lite först och vara helt ensidigt färgad av hat...On 2002-07-08 18:57, EnzoF1 wrote:
Tycker du inte att Ferrari och MS lyckats ganska väl hittills i år, OK, Maestor har ju inte vunnit varenda lopp, men jag har svårt att se att det kan bli mer imponerande än detta...
Vilka "ni" är det du pratar om? ... det får du gärna upplysa mig om. De enda som kan schabbla bort titeln i år är ju Ferrari, inga andra. DEt stod ju helt klart redan efter de inledande loppen i år. Definitivt efter Imola. Williams och Michelin kan utmana Ferrari och Bridgestone i kvalen och det gör också Montoya. I loppen är Ferrari och Bridgestone helt enkelt ett för bra paket för att någon ska kunna komma i närheten av dem. Det tror jag faktiskt att du förstår men inte gärna vill skriva här av någon anledning. Kort sagt, Ferrari, Bridgestone och Schumacher är i år en oslagbar kombination i loppen. I kvalen kan de utmanas och där är de också besegrade men det gör ju tyvärr ingen större skillnad i VM-tabellen... Men vad jag inte förstår är att du får det till att betyda att Montoya är den sämsta föraren någonsin?? Upplys mig gärna. Vad jag kan se är Montoya i år den bästa Williamsföraren både i kval och i race för han har både fler pole och mer poäng än sin stallkamrat som är den enda föraren med samma material som Montoya ...Däremot är det ju beklämmande att se JPM schabbla bort en titelchans på det sätt han gjort. Det är väl bara Williamsen som har en chans att hänga på Ferrarin och eftersom JPM nu är guds gåca till F1 som ni ju upphöjer honom till så undrar jag bara varför han tom ligger bakom Rubens i WDC??? Vad är det som inte stämmer? Han kan ju uppenbarligen köra fort med bilen eftersom han kvalar bra? Varför gör han inte om det i loppen???
Försöker ju förklara alldeles för ofta men antingen är jag en totalt usel på att uttrycka i skrift vad jag menar eller så är det du som inte vill förstå ....Förklara det för en enfaldig stackare som mig!
Pole i 50% av kvalen, årets bästa Williamsförare så här långt att döma av VM-tabellen, trea i tabellen bara en poäng bakom Barrichello i historiens mest överlägsna F1 bil. Tycker han gör riktigt bra ifårn sig. Men det glädjer mig att se att du har så höga krav och förväntningar på Montoya att du kallar de resultatet i endast hans andra F1-säsong för ett kapitalt misslyckande. Det tolkar jag som att du har betydligt högre krav och förväntningar på Montoya vilket glädjer mig för det har jag också förväntningar och krav som kommer att uppfyllas dessutom. Jag tror bara tt du måste ha lite tålamod käre Enzo, ingen förare har blivit världsmästare i sin första eller andra fulla VM-säsong. F1 är för svårt för det vilket också gör den VM-titeln till den mest eftertraktade i motorsportvärlden. Hav tålamod Enzo, vår tid kommerOinsatta människor har ju svårt att förstå att JPM är den snabbaste föraren när han gång på gång misslyckas så kapitalt som han gör.
Om du tror att han får kicken från Williams till nästa säsong ingår jag gärna här och nu ett vad med dig där jag säger att han får ett nytt kontrakt med Williams över minst 2003 men troligen också över 2004 och med en ordentlig löneförhöjning också. Antar du vadet och vad ska vi slå vad om? En middag? zz ska nämligen få bjuda mig på middag när säsongen är slut så jag tar gärna emot en middasbjudning från dig ocksåDet är kanske ingen slump att han fortfarande inte bekräftats för Williams inför 2003.
/E
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 91
- Blev medlem: lör feb 09, 2002 01:00
- Ort: Åland
Hoppsan, helt plötsligt har visst Ralf fallit bort från ditt resonemangOn 2002-07-08 18:57, EnzoF1 wrote:
snip..Det är väl bara Williamsen som har en chans att hänga på Ferrarin och eftersom JPM nu är guds gåca till F1 som ni ju upphöjer honom till så undrar jag bara varför han tom ligger bakom Rubens i WDC??? /E
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Lucy:
huvudsaken är att vi diskuterar!
Men OK, vi kan slå vad, om JPM får (minst) ett års förlängning och (minst) samma lön som Ralf, ja då bjuder jag på middag! I annat fall går du runt med en Dekra-keps under alla samamnhang nästa år då någon annan med anknytning till forza finns med!
Jag har inte så mycket mot JPM mer än all hype som var kring honom. Han har ju inte visat sig vara nåt speciellt utan ligger väl i paritet med DC, Rubens och andra kring den platå som ligger under riktiga förare som MS (och t ex Mika H, men han kör ju inte längre...).
Jag känner inget hat mot någon, däremot är det trist att JPM verkar så hjärndöd att han inte vet hur man beter sig på en bana (ta incidenten med DC förra loppet). Däremot är det kul att diskutera kring sådana som JPM och t ex KR, förare som "förståsigpåare" skrivit upp som sedan inte lyckas så där jättebra... Egentligen skiter jag fullständigt i hur det går, det är ju ändå på skoj
/E
huvudsaken är att vi diskuterar!
Men OK, vi kan slå vad, om JPM får (minst) ett års förlängning och (minst) samma lön som Ralf, ja då bjuder jag på middag! I annat fall går du runt med en Dekra-keps under alla samamnhang nästa år då någon annan med anknytning till forza finns med!
Jag har inte så mycket mot JPM mer än all hype som var kring honom. Han har ju inte visat sig vara nåt speciellt utan ligger väl i paritet med DC, Rubens och andra kring den platå som ligger under riktiga förare som MS (och t ex Mika H, men han kör ju inte längre...).
Jag känner inget hat mot någon, däremot är det trist att JPM verkar så hjärndöd att han inte vet hur man beter sig på en bana (ta incidenten med DC förra loppet). Däremot är det kul att diskutera kring sådana som JPM och t ex KR, förare som "förståsigpåare" skrivit upp som sedan inte lyckas så där jättebra... Egentligen skiter jag fullständigt i hur det går, det är ju ändå på skoj
/E
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Absolut inte, men det är ingen som skrivit upp Ralf till skyarna utan han presterar väl precis som väntat. Däremot har ju JPM ännu inte vunnit något lopp utan misslyckas bara kapitalt med sina poles. Med tanke på att JPM ju ska vara så himla duktig är det konstigt att han ligger mycket längre fram än Ralf. Som det är nu så verkar de ju mer eller mindre jämbördiga.On 2002-07-08 21:02, Hellstone wrote:Hoppsan, helt plötsligt har visst Ralf fallit bort från ditt resonemangOn 2002-07-08 18:57, EnzoF1 wrote:
snip..Det är väl bara Williamsen som har en chans att hänga på Ferrarin och eftersom JPM nu är guds gåca till F1 som ni ju upphöjer honom till så undrar jag bara varför han tom ligger bakom Rubens i WDC??? /E
Det är så man hoppas att Mika kommer igen så det kan bli lite spänning... tyvärr tror jag inte han gör det. Men kanske så slutar Maestro efter 2004 och då kanske det kan bli lite fight mellan Kimi, Felipe och Gian-Carlo... och förhoppningsvis kör minst två av dem för Ferrari...
(/E
/E
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Lucy, ska vi förresten slå vad om JPM lyckas vinna något lopp och om han slutar före Ralf i mästerskapet?
Jag måste säga att JPM nu kanske slutar bland bättre än 6:a. Kimi har ju inte presterat så väl som jag trodde, tänka sig att Kimi var min favorit efter förra året, men det är väl nåt med andan i McLaren som tar bort glöden hos förarna... det kan inte vara allt för kul att jobab i det stallet. Men så är det väl när det bara är pengar som styr. I Ferrari som ju har själ, verkar det ju vara lite skojsigare att vara...
/E
Jag måste säga att JPM nu kanske slutar bland bättre än 6:a. Kimi har ju inte presterat så väl som jag trodde, tänka sig att Kimi var min favorit efter förra året, men det är väl nåt med andan i McLaren som tar bort glöden hos förarna... det kan inte vara allt för kul att jobab i det stallet. Men så är det väl när det bara är pengar som styr. I Ferrari som ju har själ, verkar det ju vara lite skojsigare att vara...
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Enzo - i vår lilla vadslagning är jag beredd att slå vad om följande:
JPM får minst ett års förlängning på kontraktet med högre lön än den nuvarande.
Jag kan ju lika gärna slå vad med dig som jag har gjort med zz - JPM slutar före Ralf i VM-tabellen.
Hej hopp på dig
JPM får minst ett års förlängning på kontraktet med högre lön än den nuvarande.
Jag kan ju lika gärna slå vad med dig som jag har gjort med zz - JPM slutar före Ralf i VM-tabellen.
Hej hopp på dig
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ferrari har väl bara pengar, Tönt och stallorder ... själen försvann efter 95 års säsong.On 2002-07-09 10:13, EnzoF1 wrote:
Men så är det väl när det bara är pengar som styr. I Ferrari som ju har själ, verkar det ju vara lite skojsigare att vara...
/E
McLaren har aldrig haft själ - den sålde de för länge sen till den mörka kraften, även känd som Ron Dennis.
Det är bara Williams och Minardi som har själ i startfältet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish