Har irvine rätt?

Kungaklassen av motorsport...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

"– Rubens är nu närmare Schumacher, vilket visar hur lättkörd Ferrarin är. Desto bättre bilen är, desto mindre skillnad kan Schumacher göra. "

Det kan ju ligga lite i vad han säger, men hur mycket säger han bara för att det går dåligt för honom i år.

Vad tror ni, snackar han skit eller stämmer det att det är bilen som gör att Barrichello så snabb.
Det som pekar på att faktan stämmer är väl att så fort rubens fick köra den nya bilen så var han närmare Michael.

Jag har min uppfattning, nu vill jag höra er!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Det stämmer i de flesta fall bra. Desto bättre bilen är, desto mindre kan föraren påverka och brottas med bilen. Därför skiljer det mera när bilen är kass.

Om inte annat så kan man säga att den ena föraren är mera komplett än den andra. Det finns förare som är helt otroligt dåliga när bilen inte passar dem, men snabbast när de får en bra bil.

En av Michael Schumacher storheter är just att han kan köra skapligt fort med en halvbra bil. Hans körstil och känsla för bilens bakvagn är hemligheten.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Desto mer lättkörd en bil är, desto mindre skillnad kan föraren bidra med. Där tror jag Irvine har en poäng. Årets Ferrari är så snabb och lättkörd att Schumacher gör en mindre skillnad än normalt och därför är Barrichello närmare Schumacher.

Men Barrichello verkar också köra bättre än någonsin tidigare vilket krävs för att få ut maximum ur även en superbil som Ferrarin - men det tror jag nog Irvine inte gärna säger eftersom han, världens näst bästa förare, älskar att kritisera alla andra förare utom Schumacher som alla per definition är sämre än Irvine. Jag tror nog Irvine har en poäng men han vrider till det hela ett par extra gånger för att framhäva sig själv lite mer.

Nu när jag tänker på det så är Irvine väldigt lik Enzo och zz här på forumet - de säger alltid lite extra dumma saker bara för att de är rädda för att inte vara kontroversiella. :grin:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jag bortser från Lucys kränkande kommentarer som jag bara uppfattar som ren desperation av en loser (snart flyttar han väl till fria ordet :grin: ).

Jag tror att Barrichello helt enkelt fått bättre självförtroende i och med att han kör en riktigt bra och lättkörd bil och därigenom presterar bättre. Skillnaden blir helt enkelt mindre, även om den fortfarande är mycket märkbar.

Däremot har ju Irvine rätt i att en riktig förare troligen hade lyckats bättre i en Williams (eller McLaren). Men det säger ju mer om Williams och McLarens förare de senaste 8 åren än om Ferrarins sunkhet även om Ferrarin blev riktigt hyfsad 99, likvärdig med McLaren 90 och sedan överlägsen. Men det kan nog till stor del tillskrivas Maestro. Till skillnad från många mer pundiga tyckare så anser jag att man inte får en bar bil gratis utan att det krävs ett gediget samarbete mellan förare och tekniker.

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vet inte hur pundig du anser att jag är som tyckare, men alldeles säkert får man varken bar eller bil gratis. Det du pratar om är finjusteringarna som handlar om vad som passar en bana bäst, det en konstruktör/designer gör har inte mycket med det att göra. Ingenjörer behöver knappast hjälp eller råd av människor/förare för att räkna ut hur man får ut mest effekt, downforce, kylning, oljetryck, emissioner, temperaturer osv. Allt det har att göra med hur mycket pengar man har till utveckling och hur man förvaltar dessa pengar bäst. Det andra viktiga är innovationer. Man måste lösa dom problem som uppstår allteftersom ingenjörerna uppfinner något som radikalt ändrar bilens beteende.

Som bäst tror jag att en förares totala inblandning i bra resultat är 30-35% av hela arbetet.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-07-04 11:11 ]</font>
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Mja, det är möjligt att Irvine har en smula rätt. Barrichello är minst lika snabb [Schumacher] i en bil som är lättkörd. I en specialbyggd bil för [Schumacher] så är Barrichello någon tiondeol långsammare, men Barrichello är snabbare och bättre än Irvine. Irv är dock något roligare.

Irvine mer rärr när han sa att [Schumacher] är ett enkelspårigt super ego! :grin:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari:

Jag syftade mer på dem som anser att MS "fått" en superbil gratis. Jag menar att han har en ganska stor del bakom det faktum att den är så bra...

Lustigt att du tar åt dig! :wink:

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-07-04 10:18, LuckyStrike1 wrote:
Nu när jag tänker på det så är Irvine väldigt lik zz här på forumet - de säger alltid lite extra dumma saker bara för att de är rädda för att inte vara kontroversiella. :grin:
Nu vill jag inte svara för Enzo utan kommenterar skillnaden mellan mig och Irvine.

Det finns fler olikheter mellan mig och Irvine än dom som LS1 nämner. Här är några små.

Han är en smula rikare än jag.
Han har kört en F1 bil dramatiskt fler gånger än mig.
Han har en avsevärt lägre formell utbildning än mig.
Han har till skillnad från mig pinsamt dålig smak gällande bla solglasögon.
Han kör bil sämmre än mig (beviset är att jag krockat 1 gång i mitt liv och han krockat minst 100)
Han är fulare än mig. (han har fräknar överallt)

Listan kan göras hur lång som helst. Han är helt enkelt en dålig människa. :grin:

Han är lika kontroversiell som ett glas vatten.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-07-04 12:13, zz wrote:

Listan kan göras hur lång som helst. Han är helt enkelt en dålig människa. :grin:
Japp där är ni olika för du är en ännu sämre människa. :grin:

För övrigt är skillnaden mellan din och Irvines smak i solglasögon den att han har den goda smaken att få bra betalt av Oakley för att bära deras solglasögon ;

Du, liksom jag, har den dåliga smaken att betala dyrt för våra solglasögon.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-07-04 13:23, LuckyStrike1 wrote:
Du, liksom jag, har den dåliga smaken att betala dyrt för våra solglasögon.
Tala för dig själv, mina senaste kostade mig 6 Euro (55 spänn) och ingen tror att det är något annat än RayBan.