Slut med WRC och Grupp A i nationella mästerskap

Rally, rallycross, GT, F3, Formel ford, m.m.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

The FIA World Council decided today that World Rally Cars and turbocharged 4 wheel drive Gp A cars will be prohibited from FIA Regional Championship rallies from January 1st 2003.

Fia har varit i farten och förbjudit WRC och gamla grupp A (4-krafs med turbo) i nationella mästerskap. Kanske läge att köpa upp sig på en gammal WRC Pegga 206 just inkörd av någon finne för att leka med i skogen. Jag kan klara mig med att köra, utan att leka i SM :wink:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-06-26 20:50 ]</font>
Användarens profilbild
Tommi

Inlägg av Tommi »

Men hu så irriterande och löjligt!

Det kommer ju bara att leda till fler icke FIA sanktionerade "SuperMästerskap"
Så många WRC & GrpA bilar som det finns i garagen så kommer det nog att köras ändå.

/ Tommi

Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mmm, i rallycross. Det är dit alla gamla kanoner tar vägen när dom inte går in på bilmuseum.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Är det egentligen någon som bryr sig om nationella rallymästerskap???
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
KGB

Inlägg av KGB »

-Lucy

En hel del bryr sig faktiskt. Särskilt de som investerat i dyra bilar och nu inte får tävla.
Även publiken bryr sig, det är många personer ute och tittar på dessa tävlingar. Det de flesta kommer för att se är just dessa fyrhjulsdrivna bilar i vilka de bästa chaufförerna sitter (oftast, det finns faktiskt undantag där med).
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Har "forskat" lite mer. "Regionella" mästerskap kanske enbart innebär EM, Asia Pacific -mästerskapet och andra liknande mästerskap. Jag vet inte om de kör något i syd-nordamerika. Det gamla Pacific mästerskapet verkar bara innehålla Grupp N-bilar numera och EM vet väl ingen vilka som kör numera.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag trodde de bästa körde internationellt och att de var lite mindre bra ointressanta som kör rally-SM numera ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Nu är det inte bara SM det skulle gälla utan även alla andra länders mästerskap. Förutsättningarna för att det skall kunna komma fram nya unga förmågor är att de får en chans att köra riktiga bilar och det sker oftast i nationella mästerskp.

Om man tar vår granne i öster så är de enormt duktiga på att ordna fram riktiga bilar till sina unga förmågor. Facit av det är att det har funnits unga duktiga chafförer med rutin av grupp A och WRC bilar att tillgå när fabriksstallen varit i behov av chafförer. Jämnför med Sverige. I dag finns det vad jag har koll på inte en chafför under 30-år som har rutin av en riktig WRC eller grupp A. Jag kan nog själv och absolut med Jaris hjälp plocka fram 10 finnar som är under 30-år som har den nödvändiga rutinen. Som idag inte har ett riktigt fabrikskontrakt.

Facit av riktiga bilar i mästerskapen är att de länder som har lite bredd på WRC-bilar i sinna mästerskap oftast är de som får in folk på fabrikssitsar.

Så ur det perpektivet är det bra för Sverige om WRC försvinner.

Användarens profilbild
Tommi

Inlägg av Tommi »

I mina ögon så är rally utan WRC och GrpA bilar inget att ha.
Det är dom frustande turbomonstren jag vill se.
Framhjulsdrivna 1600cc bilar är inte mycket att hänga i granen.

/ Tommi

Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Förbudet gäller bara regionala mästerskap och drabbar väl då första hand Asien.....Sverige och SM berörs inte.

Källa: Mats Thorzelius Almunge MK, Toyota Corolla WRC

JanneB/CD
KGB

Inlägg av KGB »

Det bör väl även gälla EM?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, kanske inte. I FIA(t)s pressuttalande står det nationella mästerskap. EM är lite internationellt i alla fall.
Nej, men vänta nu. Så står det inte alls. Det står FIA-regionella dvs allt som inte är WRC. Alltså får man bara köra WRC-bilar i WRC-mästerskapsrallyn och GrpA-bilarna får väl sluta med FIA-rallyn helt och köra backe, sprint, rallycross och annat tjafs.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

On 2002-07-03 16:26, Jari wrote:
Nej, kanske inte. I FIA(t)s pressuttalande står det nationella mästerskap. EM är lite internationellt i alla fall.
Nej, men vänta nu. Så står det inte alls. Det står FIA-regionella dvs allt som inte är WRC. Alltså får man bara köra WRC-bilar i WRC-mästerskapsrallyn och GrpA-bilarna får väl sluta med FIA-rallyn helt och köra backe, sprint, rallycross och annat tjafs.
Druckit mycket ????????????

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, min teori bekräftades av sammanfattningen i IB Motorsport idag. Det gäller FIAs euroserie likaväl som Asia/Pacific mästerskap och alla andra FIA-serier utom WRC.
KGB

Inlägg av KGB »

-Jari

Tror Nisse menar att din slutsats redan var dragen längre upp i diskussionen...
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Tackar KGB :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Min slutsats var dragen när det talades om för mig att jag tyvärr fötts som finne.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Med tanke på härkomsten har jag full förståelse för att det kan ta tid. :wink: