Forza frågar: Straffar FIA Schumi den 26?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

På onsdag vet vi ifall Michael Schumacher kommer att få något straff för podiumhändelsen på A1-Ring.

Vad Forza Motorsport erfar, så kan inte Ferrari fällas för själva stallordern. Det enda FIA kan ta till är att Michael Schumacher och Rubens Barrichello inte följde reglerna vid priscermonin. Så ska man hårddra det borde borde M.Schumacher och Barrichello straffas för att stått på fel plats!

Nu tror väl ingen att Barrichello kommer att straffas, men hur kommer FIA att agera angående M.Schumacher?

Personligen tror jag att M.Schumacher blir av med 10 poäng i förar-VM, medan Ferrari behåller dem i konstruktörs-VM.

Vad tror ni själva?
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Du har förmodligen rätt, Schumi har för stort försprång och behöver bli av med lite poäng, annars försvinner spänningen i dom avslutande loppet och det betyder mindre intäkter till Bernie.
Jag kom inte sist!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja, men det är jävligt löjligt med tanke på att båda förarna gjorde fel...
Fast fia har sina lilla knep för att göra VM så spännande de bara kan..
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Ideen att byta plats var helt klart Skummis. Rubens såg t.o.m. högst ovillig ut och ville inte i början, men vad skulle han göra.

Så ett straff kan vara att Rubens och [Schumacher] byter plats även officiellt och Rubens får ytterligare en vinst och fyra poäng samt [Schumacher] endast leder med 42 poäng. Ett väldigt hårt straff för Ferrari i så fall, de får helt plötsligt upp sin andreförare som 2:a i mästerskapet... :roll:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det värsta är att jag inte orkar byr mig särskilt mycket eftersom FIA precis som vanligt bara utdelar ett symboliskt straff som varken kommer att ha någon effekt just nu eller i framtiden. Kom bara ihåg hur flata de var efter Jerez -97 ... det blir väl ett aja-baja-gör inte-om-det-där-nu-pojkar straff och så är det hela glömt igen. F1 när det är som sämst
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Jag tror precis tvärs om Pastis..
Jag tror dom plockar Ferrari på 10 poäng och låter Schumie behålla sina.
Om dom inte anser att tio minuspoäng gör mästerskapet mer spännande förstås.
Bästa straffet vore ju om dom fick starta längst bak nästföljande lopp så vi kan få njuta av lite uppåkningar :wink:

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Gäst

Inlägg av Gäst »

:up:Vilket ypperligt tillfälle att ge sig på tolkningen denna lilla paragraf ur FIA(t)s egna sporting regulations:
48) If in the opinion of the Formula One Commission a competitor fails to operate his team in a manner
compatible with the standards of the Championship or in any way brings the Championship into disrepute, the
FIA may exclude such competitor from the Championship forthwith. :read:
Zetor

Inlägg av Zetor »

Dom får starta sist och näst sist på Silverstone!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Bra idé, Jari. Jag är på. :lol:
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Kvällpress? Heter det inte Kvällspress? Forza artikeln.
Tysslinge #119

Inlägg av Tysslinge #119 »

:down:FIA=FIAT Det är och förblir ett spel för galleriet :down:
kros

Inlägg av kros »

Klart att dom INTE kan staffa varken Ferrari eller nån förare, Detta har hänt massor av gånger förut.På onsdag vet vi ifall Kenneth
kros

Inlägg av kros »

Se på historiken t ex David C gav en seger till Mika H, efter hans skada, då tyckte alla att det var fint Mika grät t om,,,????
kros

Inlägg av kros »

On 2002-06-25 07:57, Zetor wrote:
Dom får starta sist och näst sist på Silverstone!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-06-25 04:56, Jari wrote:
:up:Vilket ypperligt tillfälle att ge sig på tolkningen denna lilla paragraf ur FIA(t)s egna sporting regulations:
48) If in the opinion of the Formula One Commission a competitor fails to operate his team in a manner
compatible with the standards of the Championship or in any way brings the Championship into disrepute, the
FIA may exclude such competitor from the Championship forthwith. :read:
Då menar du alltså att Mikas titel 98 var oförtjänt då och att han egentligen skulle ha diskats tillsammans med stallet?

Du vill väl inte göra dig kändsom inkonsekvent eller? :grin:

/E
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

mopar.....Det lät bra, tänk om schumi kunde ta och vinna från sista startled några lopp, då kanske tom du inser vilket geni han är :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-06-26 09:10, kros wrote:
Se på historiken t ex David C gav en seger till Mika H, efter hans skada, då tyckte alla att det var fint Mika grät t om,,,????
Jasså, vardå? Vilken skada, vart då? När? Skänkte seger, vart då?
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-06-26 09:53, EnzoF1 wrote:

Då menar du alltså att Mikas titel 98 var oförtjänt då och att han egentligen skulle ha diskats tillsammans med stallet?

/E
För vaddå? Vart buades dom ut av majoriteten av de närvarande? Vilket stallvar det som förfinade tekniken att utveckla bromsproblem som bara drabbade andreföraren under den korta tiden som stallorder var förbjudet? När blev publiken senast heligt förbannad för att man lurats på själva racingen? Vid vilket av det årets lopp bestämde sig Svenska Spel för att avbryta spel om F1 resultat?
Du kommer med många och synnerligen groteska anklagelser, men du svarar inte på de argument jag vill att du skall utveckla. Vad kommer det sig? Är du feg eller kan du inte?
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Så om publiken buar, har man gjort fel och om publiken inte buar så är allt ok? Hm, om en del av publiken buar och en del hurrar, har man gjort halvfel då?
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-06-26 10:36, Jari wrote:
On 2002-06-26 09:53, EnzoF1 wrote:

/E
För vaddå? Vart buades dom ut av majoriteten av de närvarande? Vilket stallvar det som förfinade tekniken att utveckla bromsproblem som bara drabbade andreföraren under den korta tiden som stallorder var förbjudet? När blev publiken senast heligt förbannad för att man lurats på själva racingen? Vid vilket av det årets lopp bestämde sig Svenska Spel för att avbryta spel om F1 resultat?
Du kommer med många och synnerligen groteska anklagelser, men du svarar inte på de argument jag vill att du skall utveckla. Vad kommer det sig? Är du feg eller kan du inte?
DC, MH och McLaren lurade ju publiken på spänningen två lopp i rad (sista 97 och första 98). Har du förträngt dem?

Publiken blev senast förbannad för att ha blivit lurad på racingen på A1-ring i år. Svar på din fråga!

Jag anser att publiken blev lika lurad på resultatet vid Mikas två skänksegrar som A1-ring! Du får gärna ha en annan synpunkt baserat på att Mika är finne och därför får stå över argument som fair play etc... jag tycker det är lika illa!

Mitt argument är att Mika inte lyckades vinna ett enda lopp förrän han fick segrar till skänks och därför ifrågasätter jag alla hans segrar. För mig är detta bevis på en konspiration att få fram en finsk världsmästare. Se bara på hur det finska F1-intresset exploderat efter detta. Troligen är detta en väl regisserad pjäs av Bernie och div finska investorer. Allt för att tjäna pengar på godtrogna finnar som nu lever i någon förhoppning om att finnar kan köra bil. Sannolikt var Häkkinen dopad och ställdes inför valet att avslöjas eller att gå i träda ett år för att låta de olagliga preparaten försvinna ur kroppen. Detta är den enda rimliga förklaringen till hans sabbatsår.

Så länge du inte kan lägga fram bevis som motsäger detta är detta min klara ståndpunkt!

/E

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: EnzoF1 den 2002-06-26 11:05 ]</font>
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Men Enzo, så där kan man väl inte resonera. Du resonerar ju som... som... Jari ju. Fy på dej. :grin:
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

1 miljon dollar i bøter per førare

JB/CD
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Gissning eller fakta?
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Sky news alldeles nyss....

JB
FerrariSchumi

Inlägg av FerrariSchumi »

Schumacher får köra i en Arrows resten av året.
FerrariSchumi

Inlägg av FerrariSchumi »

On 2002-06-26 11:48, Blomman wrote:
Sky news alldeles nyss....

JB
:lol: skojar du? Då betalar säkert Schumacher åt båda två.
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Rættelse: Det blev 1 miljon dollar i bøter gemensamt før stallet, MS och RB.
Halva att betala på en gång, andra halvan om det skulle hænda igen inom ett år.

JB/CD

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Blomman den 2002-06-26 12:00 ]</font>
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Vad ska man säga? Jag kan förstå det rent juridiskt, men visst är det hårt att fälla Barrichello.

FIA kunde väl varit lite uppfinningsrikare? Barri kunde väl i så fall fått ett straff på 1 dollar, medan Ferrari/Schumi betalat de resterande...
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Poængavdrag ær det enda som biter, Pengaavdrag gør det iallafall inte..

JB/CD
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-06-26 10:59, JBS wrote:
Så om publiken buar, har man gjort fel och om publiken inte buar så är allt ok? Hm, om en del av publiken buar och en del hurrar, har man gjort halvfel då?
Har du hört publiken bua sådär förut? :hug:
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-06-26 11:03, EnzoF1 wrote:

/E
[/quote]
DC, MH och McLaren lurade ju publiken på spänningen två lopp i rad (sista 97 och första 98). Har du förträngt dem?
Nej, i det sista loppet 97 lurade Schumacher, trodde han, hela världen genom att försöka klippa Jacques Villeneuves bil med flit och därigenom vinna VM. Att JV körde med viss försiktighet för att komma i mål med en bil som han inte visste var skadad var fullt förståeligt. Han vann ju VM ändå. I det första loppet 1998 behövde ingen luras av den inbördes ordningens betydelse för racingen. Alla andra var ju för helskotta mer än ett helt varv efter. Dessutom kom inte ordern över radion utan var ett gentlemens agreement som Mika inte trodde att [Coulthard] skulle respektera efter fantomdepåstoppet.

Publiken blev senast förbannad för att ha blivit lurad på racingen på A1-ring i år. Svar på din fråga!
Varför buade ingen 97-98 om situationerna går att jämföra? Varför dömdes Ferrari till böter nu men inte McLaren då? När buades McLaren ut för stallorder senast?

Jag anser att publiken blev lika lurad på resultatet vid Mikas två skänksegrar som A1-ring! Du får gärna ha en annan synpunkt baserat på att Mika är finne och därför får stå över argument som fair play etc... jag tycker det är lika illa!
Jag anser att de flesta kanske har en något annorlunda uppfattning än du. Din teori att det skulle vara lika illa är just nu såld för en miljon dollar. Motargument?

Mitt argument är att Mika inte lyckades vinna ett enda lopp förrän han fick segrar till skänks och därför ifrågasätter jag alla hans segrar. För mig är detta bevis på en konspiration att få fram en finsk världsmästare. Se bara på hur det finska F1-intresset exploderat efter detta. Troligen är detta en väl regisserad pjäs av Bernie och div finska investorer. Allt för att tjäna pengar på godtrogna finnar som nu lever i någon förhoppning om att finnar kan köra bil. Sannolikt var Häkkinen dopad och ställdes inför valet att avslöjas eller att gå i träda ett år för att låta de olagliga preparaten försvinna ur kroppen. Detta är den enda rimliga förklaringen till hans sabbatsår.
Du är ganska rara när du eldar på Enzo :puss:
De stora finska sponsorerna har vi ju alla hört talas om. Menar du då Nokia som slutade med F1 95? Eller menar du Koff som var personlig sponsor till Mika Salo, men med så lite pengar att det aldrig syntes? Kanske menar du finn-power som med sin stora budget skulle kunna köpa både Shell och Vodafånes platser på skummisarnas hjälmar och overaller? Självklart är Häkkinen numera under uppsikt. Alla ärtor och morötter som finns i barnmat ger gasläckor efter vilka det är helt omöjligt att köra bil, det borde du veta.

Så länge du inte kan lägga fram bevis som motsäger detta är detta min klara ståndpunkt!

/E
Du slipper bevisen denna gång. Förresten, har du slutat slå dina barn ännu? Ja eller nej?

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-06-26 12:37 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-06-26 12:05, Pastis wrote:
Vad ska man säga? Jag kan förstå det rent juridiskt, men visst är det hårt att fälla Barrichello.

FIA kunde väl varit lite uppfinningsrikare? Barri kunde väl i så fall fått ett straff på 1 dollar, medan Ferrari/Schumi betalat de resterande...
Njae, de behövde var fler för att kunna stå sådär fel på podiet. Det är ju det man straffats för inte stallordarna. Lite fegt att inte våga sig på sina egna sporting regulations:

FIA may exclude such competitor from the Championship forthwith.

Istället säger man att man motvilligt konstaterar att man inte kan fälla för stallorder. Det finns en artikel till om svartmålning av sporten någonsatans, men jag har inte hittat den. Jag skall ta en titt i codesection också.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-06-26 12:09, Blomman wrote:
Poængavdrag ær det enda som biter, Pengaavdrag gør det iallafall inte..

JB/CD
1 miljon för schumi ensam är proportionellt mindre än vad jag la ner på öl och whisky i går bara.
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

On 2002-06-26 12:19, Jari wrote:
Har du hört publiken bua sådär förut? :hug:
Och? Är det publiken som ska dömma eller någon annan. Bernie kanske ska stå inför pöbeln med tummen i vädret och lyssna på jubel och bu. Det är ju en gammal och beprövad metod för rättsskipning.
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

FIIA=FIA(t) :down:

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-06-26 12:32, Jari wrote:
Varför buade ingen 97-98 om situationerna går att jämföra? Varför dömdes Ferrari till böter nu men inte McLaren då? När buades McLaren ut för stallorder senast?
Det visar väl bara att McLaren-fans är avundsjuka d-ar... de buar när Ferrari gör fel medan Ferrari-fans håller tyst när McLaren fuskar på banan.

Vad du säger är att det är OK när McLaren tillämpar stallorder och snuvar publiken på spänning!

Jag tycker det är lika illa oavsett vilket stall som tillämpar stallorder, men din finska patriotism börjar lukta ganska så illa när du inte ensa kan erkänna att McLaren gör fel ibland.
Dessutom försöker ju inte Ferrari dölja sina stallorder utan kör öppet med sin taktik, något McLaren inte vågar göra.

Vad jag vet så var Mika och DC ganska så svarslösa när de blev utskällda av journalisterna efter första loppet 98. Men det har du väl förträngt redan. Och enligt ditt eget resonemang så har du väl uteslutit Mika ur titelstriden 98.

/E
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Med tanke på formuleringen "in any way brings the Championship into disrepute, the FIA may exclude such competitor from the Championship forthwith" så stämmer den där analysen ganska bra. Det är ju endast om publiken(närvarande och TV) reagerar som man kan anses ha gett Formel 1 dåligt rykte, eller hur? Man kan ju t.ex. bli fälld för förargelseväckande beteende om man springer naken på Stureplan men knappast helt ensam i skogen, för att det är få som då kan bli förargade.

Många tyckte ju efter A1 att F1 var en klart löjlig sport där det bara handlade om pengar och sportsligheten helt försvunnit. Så helt klart lyckades Ferrari skämma ut och ge F1 dåligt rykte hos många människor. Frågan är väl om det var tillräckligt många som tyckte så och om FIA tyckte det var tillräckligt grovt. Hade Arrows eller nåt mindre stall gjort nåt som fått lika många männikor att reagera lika starkt så hade de nog kunnat åka ur VM, men knappast Bernies och Max skötebarn Ferrari. Visserligen hade säkert Arrows varit tvugna att göra något väldigt grovt för att få lika många att reagera lika kraftigt...

Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-06-26 13:03, JBS wrote:

Och? Är det publiken som ska dömma eller någon annan. Bernie kanske ska stå inför pöbeln med tummen i vädret och lyssna på jubel och bu. Det är ju en gammal och beprövad metod för rättsskipning.
Jag har aldrig sett ett bättre tillfälle att använda sig av regel 48 och den springande pounkten är:
If a competitor fails to operate his team in a manner
compatible with the standards of the Championship or in any way brings the Championship into disrepute, vilket man definitvt gjorde. Aldrig har det väl buats så vitt och brett. Detta är det största publikuttrycket man någonsin sett och sporten är enligt Svenska Spel inte ens värd namnet att spela på. Försök se proportionerna och konsekvenserna av Ferraris handlande där på A1. Det var en ren skandal och förlöjligade sporten i den stora massans ögon. Många ickefans har fått rejält med vatten på sin kvarn och sporten har tappat vadå, 25-30 % i marknadsvärde? Kanske mer. När man dessutom läser Michael Schumachers historik inför nämnda skrank så har han även det rekordet. Han är den enda man daltat med. När han körde för Benetton blev han avstängd blixtsnabbt i två loppp för att han inte brydde sig om en svartflagg på Silverstone. Han blev diskad med trasig plank på Spa, men när han medvetet körde in i Villeneuve med en Ferrari, då gav man bara ett skenstraff.
När det gäller World Motorsport Council så har Ferrari ett eget regelverk och samtliga andra tolkas stenhårt enligt skrifterna och "worst case scenario". Är det Ferraris marknadsvärde av helheten i F1 man är rädd om?
Jämför med devisen "mina barn och andras ungar".
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-06-26 16:09, EnzoF1 wrote:
On 2002-06-26 12:32, Jari wrote:
Det visar väl bara att McLaren-fans är avundsjuka d-ar... de buar när Ferrari gör fel medan Ferrari-fans håller tyst när McLaren fuskar på banan.
Det finns inget gnälligare folk än Italienare, se bara på fotbolls VM. Och dig kan man inte få tyst på oavsett om McLaren fuskat eller inte på banan. De har inte blivit utbuade ännu och de har inte dömts för det Ferrari dömdes för. Alltså håller inte din jämförelse. Erkänn nu att du har fel och citronerna är sura.
Vad du säger är att det är OK när McLaren tillämpar stallorder och snuvar publiken på spänning!
Nej skulle de göra det så skulle jag ha något emot det. Jag kan nämna alldeles för många incidenter och händelser som motsäger din teori, men du har bara Jerez 97 och Melbourne 98. Varför vann Mika på Silverstone och USA förra året trots att Coulthard var närmast i titeljakten?
Jag tycker det är lika illa oavsett vilket stall som tillämpar stallorder, men din finska patriotism börjar lukta ganska så illa när du inte ensa kan erkänna att McLaren gör fel ibland.
Dessutom försöker ju inte Ferrari dölja sina stallorder utan kör öppet med sin taktik, något McLaren inte vågar göra.
Jag kan inte någonstans finna att du skulle tycka illa om Ferraris taktik på A1. Hade de inte fällts nu hade du som vanligt dementerat fakta tills ingen längre orkat debattera med dig. Nu är dina teorier rökta, gilla läget.
Vad jag vet så var Mika och DC ganska så svarslösa när de blev utskällda av journalisterna efter första loppet 98.
Vadå utskällda? Av vem? Ingen journalist har någonsin kritiserat Mika Häkkinen för osportsligt beteende vad jag vet. Men rätta mig gärna om jag har fel. Jag vill gärna kunna kolla källan sen.
Men det har du väl förträngt redan. Och enligt ditt eget resonemang så har du väl uteslutit Mika ur titelstriden 98.
/E
Förträngt? Dina fantasifoster är du nog ensam om, men har du lite kött på det benet kan jag och den opartiska delen av läsarna här granska dina uppgifter. Namnge källa och exakt citat gärna.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari:

Vad jag försöker göra är att skriva inlägg helt i din anda.
Du har ju gång på gång presterat fantasifoster som du uttrycker det. Du anklagar konstant Ferrari för fusk utan att kunna visa upp ett enda bevis för det.

FIA har ju t ex klart och tydligt visat att racehändelsen på A1_ring inte var fusk. Det enda som var ett brott mot protokollet var podiumceremonin.

Nu kanske det kan få tyst på dig.

Efter loppet i melbourne 98 ställde journalisterna DC och MH mot väggen och undrade vad f-n de höll på med. Jag kan säga så mycket som att Mikas sneda leende snabbt övergick till ett mycket förvånat uttryck. OK, de kanske inte buade, men de var inte glada åt de stallorder som utspelades då!

Det är ganska konstigt att du inte accepterar att andra skriver inlägg som är helt i din stil.

Jag har väl kategoriskt fördömt stallordern på A1-ring även om jag anser att det är stallets ensak.

Men är det någon som käkar sura rönnbär så är det väl du med tanke på finnarnas mediokra insatser så här långt.

Nu åker ju t o m finska rallyförare ditt för knark/doping! (se nyheterna igår).

Man undrar ju hur det ser ut i bobollen?

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari:

du skrev: Det finns inget gnälligare folk än Italienare, se bara på fotbolls VM. Och dig kan man inte få tyst på oavsett om McLaren fuskat eller inte på banan. De har inte blivit utbuade ännu och de har inte dömts för det Ferrari dömdes för. Alltså håller inte din jämförelse. Erkänn nu att du har fel och citronerna är sura.

Var har Ferrari dömts för det som hände på banan? Visa mig gärna fakta!

Ferrai har inte dömts för stallorder, däremot reagerade FIA på McLarens stallorder (även om de inte dömdes för det).

Du kanske ska kolla upp din afakta lite bättre istället för att låta din av finsk patriotism genomsyrade hjärna förvanska sanningen. Men det har du ju alltid gjort.

/E
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

FIA President Max Mosley admitted after Wednesday's hearing that he was annoyed that they were unable to impose a penalty for the championship-winning outfit's race tactics, but they were legally and morally constrained from doing anything other than fining them for the podium breach. The President admitted his upset at seeing Barrichello move over, claiming that he felt ‘irritated but impotent'.

The move was far from being illegal, hence the reason for no action being taken in yesterday's meeting of the world council, however it has now been decided that the FIA will be calling on the public to help prevent such a display from happening again. The FIA plan to open a special section of their official website, http://www.fia.com, in the coming days where they will be encouraging fans to put their opinions forth in the hope that they can come to a workable solution in the future.

"If a team does something to win, and does not break any specific rules, you have to acknowledge their right to do that. The issue of team orders is a very complex question, but what happened in Austria was undoubtedly bad from a sporting point of view. Therefore, we are setting up a working group and we will also open up a website and invite members of the public to come forward with their suggestions," Mosley said. "We want them to concentrate on telling us what they think can be done and how we can it put it right. We all know what it is wrong, and recognize that what is happening is undesirable. But at the moment, none of us can think of a solution to the problem. What we have to establish is whether there should be a new rule on team orders, how do you enforce it, and what should the penalty be for any breach? We have our laws but we can change them if we have a democratic vote on it."

Nu har vi fans chans att vara med och påverka reglementet.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Löjligt. Det finns ju redan en regel (paragraf 48, se ett tidigare inlägg ovan) som säger att man inte får vanära sporten (bring the championship into disrepute). Det som hände på A1-Ring kan ju definitvt klassas som detta och så mycket negativ publicitet har inte F1 fått sedan Jerez 1997. FIA hade alltså mycket väl (om det gällt ett annat stall?) kunnat tillämpa denna regel och utdömt ett kännbart straff. Att utdöma småböter för hur förarna står uppställda på pallen drar ju bara ett löjets skimmer över sporten.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Samtidigt är det ju d-t svårt att veta att en handling skulle dra vanära över sporten.

Det som hände på A1-ring har ju hänt flera gånger tidigare, både av Ferrari och av andra stall, t ex McLaren två gånger i följd.

Ferrari hade ju knappast väntat sig denna reaktion, eller hur?

Jag anser ju t ex att Montoya drar vanära över en fin och anrik sport genom sitt beteende med t ex hans uttalande om t ex JV som mördare etc.

Ett stall kan ju knappast hållas ansvarigt för publikens reaktioner på en i grunden helt legitim handling, eller hur?
Och nu var det ju inte podiumincidenten som publiken buade åt, eller hur?

Fram för klara regler och rejäla straff på det istället!

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag anser att Ferrari sedan 1996 drar vanära över sporten.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Lucy: ännu ett av dina korkade inlägg!

Jag anser ju inte att JPMs närvaro i sig drar vanära, däremot att beskylla JV för att vara mördare för en tragisk olycka... det är kanske bara fanatiker som du som fortfarande tycker att JPM gjorde rätt med det uttalandet!

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Dessutom har Ferrari tillfört så mycket till F1 att de har en hel del goodwill att ta av... :wink:

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag anser att Ferrari med sitt ständiga fuskande och mutande sedan 1996 bara har skadat sporten :saucy:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad är det för jäla mafiososnack?
Hur många goodwillpoäng har dom totalt och hur mycket behövs för att muta WMC?
Skall det finnas regler så skall de gälla lika för alla. Ferrari bedöms efter ett eget regelverk och de är inte sena att utnyttja detta. Detta bringar sporten i dålig dager och det är snart dags för oss fans att tala om för Max Mesig & Co att vi inte tar hur mycket skit som helst.