zz på Ringen
Sitter på ett billigt (22 Euro inkl frukost) ”gasthausrum” i Österrike. Passerade för någon timma sen det hemskaste stället i världen (Zeltweg, A1 ring) och drabbades av illamående och ångestattacker. Dock så förgylls dagen av följande händelse.
När jag i min ensamhet sitter och kör min sunkdiesel på väg hem från Dubrovnik och just passerar Zagreb, ringer min gode vän och arbetskollega Hans Lüers från Oss i Holland och ger mig ett erbjudande jag inte kan motstå. Han frågar om jag vill se Tysklands GP??? Min tur tar inte slut i och med det, han erbjuder mig husrum i sitt hem (ca 2 timmars körning från Nürburgring) och gratis biljett till Söndagens lopp?????? Det visar sig att hans lillebrors kompis som arbetar på en slags arrangörsbyrå för diverse aktiviteter fick några biljetter över och han tyckte att jag skulle ”få” en. Jag konsulterade min familj som hade lyxen att flyga hem från Dubrovnik och fick ett rungande OK från dom. Även detta är en ovanlighet. Deras OK beror säkert på att jag helt undvek TV och fotbollsfjanteri dom senaste 2 veckorna.
Så nu sitter jag här i min ensamhet och skriver till Er på ett billigt övernattningsrum i Österrike medan ni alla firar midsommar och har det bra. Ni vet inte hur bra ni har det.
Mina egenhändigt tagna bilder från Fisichellas seger i Tysklands GP publiceras i sedvanlig ordning av min gode vän Peppe F1 någon dag efter min hemkomst till fjollträsk.
Ingen tur som inte har någon otur med sig. Lucy och Jari ringde idag och hotade med att släpa med mig på någon supersunkbiltävling i Anderstorp nästa helg?? Dom tycker att jag skall bo i en husvagn med dom på nätterna och titta på sunkracing på dagarna. Ett öde värre än döden. Dom förstår inte att jag har ett rykte att tänka på. Jag kommer säkert på ett sätt att slinka undan.
Jag kan berätta att min vanligtvis blekfeta lekamen fått en gyllenbrun färg av all sol och salta bad.
Natti natti alla midsommarfirare.
När jag i min ensamhet sitter och kör min sunkdiesel på väg hem från Dubrovnik och just passerar Zagreb, ringer min gode vän och arbetskollega Hans Lüers från Oss i Holland och ger mig ett erbjudande jag inte kan motstå. Han frågar om jag vill se Tysklands GP??? Min tur tar inte slut i och med det, han erbjuder mig husrum i sitt hem (ca 2 timmars körning från Nürburgring) och gratis biljett till Söndagens lopp?????? Det visar sig att hans lillebrors kompis som arbetar på en slags arrangörsbyrå för diverse aktiviteter fick några biljetter över och han tyckte att jag skulle ”få” en. Jag konsulterade min familj som hade lyxen att flyga hem från Dubrovnik och fick ett rungande OK från dom. Även detta är en ovanlighet. Deras OK beror säkert på att jag helt undvek TV och fotbollsfjanteri dom senaste 2 veckorna.
Så nu sitter jag här i min ensamhet och skriver till Er på ett billigt övernattningsrum i Österrike medan ni alla firar midsommar och har det bra. Ni vet inte hur bra ni har det.
Mina egenhändigt tagna bilder från Fisichellas seger i Tysklands GP publiceras i sedvanlig ordning av min gode vän Peppe F1 någon dag efter min hemkomst till fjollträsk.
Ingen tur som inte har någon otur med sig. Lucy och Jari ringde idag och hotade med att släpa med mig på någon supersunkbiltävling i Anderstorp nästa helg?? Dom tycker att jag skall bo i en husvagn med dom på nätterna och titta på sunkracing på dagarna. Ett öde värre än döden. Dom förstår inte att jag har ett rykte att tänka på. Jag kommer säkert på ett sätt att slinka undan.
Jag kan berätta att min vanligtvis blekfeta lekamen fått en gyllenbrun färg av all sol och salta bad.
Natti natti alla midsommarfirare.
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Hehe, schhhh, låt han stå utanför Hockenheim på söndag och undra vart alla tyska "tifosi" tagit vägen.
Vad synd vi tycker om dig ZZ, när du har sån otur att du får gratis biljetter till rigen och dessutom får följa med oss till Anders torp. Vi skall göra en av pastis pojkar av dig och denna gång skall jag sköta fotograferingen.
Vad synd vi tycker om dig ZZ, när du har sån otur att du får gratis biljetter till rigen och dessutom får följa med oss till Anders torp. Vi skall göra en av pastis pojkar av dig och denna gång skall jag sköta fotograferingen.
Europas eller Tysklands vad spelar det för roll, båda banorna ligger i Tyskland.
God morgon på Er förästen. Utvilad, nykter och skall ner och äta frukost, det är mer än man kan säga om de flesta av Er.
Lucy skall ner och mörda sina katter för att han tycker att dom väsnas när dom går. Tur att du inte skall med Lucy, man blir känslig för diverse ljud när man är bakfull.
Jari, du är en dålig människe.
God morgon på Er förästen. Utvilad, nykter och skall ner och äta frukost, det är mer än man kan säga om de flesta av Er.
Lucy skall ner och mörda sina katter för att han tycker att dom väsnas när dom går. Tur att du inte skall med Lucy, man blir känslig för diverse ljud när man är bakfull.
Jari, du är en dålig människe.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jahaja ... är det här dåliga människor rapporterar. Kan meddela att katterna mår som aldrig förr, en av dem imiterade Sato under kvalet och sprang rätt in i väggen - såg efteråt lika vimmelkantig ut som Ralf när han än en gång kvalades ut av Montoya.
Du kommer att älska Anderstorp zz - ETCC är en härlig sunkracing klass för dig .. sen har du att se fram emot rika miljonärer med racinglicens i sportbilar med inhyrd dussinförare för att bilen ska köras någorlunda på gränsen
Du kommer att älska Anderstorp zz - ETCC är en härlig sunkracing klass för dig .. sen har du att se fram emot rika miljonärer med racinglicens i sportbilar med inhyrd dussinförare för att bilen ska köras någorlunda på gränsen
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Sådär ja. Nu känns det lite lättare att leva.
Mordförsöket på Fisichella borde rimligtvis leda till att klantarschlet som körde på honom blir av med sin licens.
JPM´s repris på A1 ring 2001 misslyckades på grund av att denna gång var inte motståndaren lika snabb i reflexerna som MS. Vilket fick känt resultat. Hoppas att den gode JPM har lärt sig att han inte är lika ensam på banan som vid kval. Inte lika lätt att vara kylig när man möter lite motstånd i form av en förare som vill om. 3pp och 3 brutna lopp på raken!!!! SOPA. Nu måste väl ändå Sir. Frank börja dra öronen åt sig och försöka att göra sig av med JPM om han inte skall bli ruinerad på grund av miljonkostnader i förstörda bilar, skurna motorer och allt annat elände som denne amatör ställer till med.
Kul att se att Ross och Jeans mikrofoner var trasiga i slutet av loppet. Rubens var en värdig vinnare även om det tar emot att säga det.
Räkans insats var berömansvärd, denne pojkspoling som just lämnat tonåren och fortfarande har mjölktänder gjorde som vanligt en lysande insats. Det är bara en tidsfråga innan han står överst på pallen redan i år. Jag tippar att det blir redan på Silverstone.
Peppe lägger in några bilder som jag tog på banan.
Mordförsöket på Fisichella borde rimligtvis leda till att klantarschlet som körde på honom blir av med sin licens.
JPM´s repris på A1 ring 2001 misslyckades på grund av att denna gång var inte motståndaren lika snabb i reflexerna som MS. Vilket fick känt resultat. Hoppas att den gode JPM har lärt sig att han inte är lika ensam på banan som vid kval. Inte lika lätt att vara kylig när man möter lite motstånd i form av en förare som vill om. 3pp och 3 brutna lopp på raken!!!! SOPA. Nu måste väl ändå Sir. Frank börja dra öronen åt sig och försöka att göra sig av med JPM om han inte skall bli ruinerad på grund av miljonkostnader i förstörda bilar, skurna motorer och allt annat elände som denne amatör ställer till med.
Kul att se att Ross och Jeans mikrofoner var trasiga i slutet av loppet. Rubens var en värdig vinnare även om det tar emot att säga det.
Räkans insats var berömansvärd, denne pojkspoling som just lämnat tonåren och fortfarande har mjölktänder gjorde som vanligt en lysande insats. Det är bara en tidsfråga innan han står överst på pallen redan i år. Jag tippar att det blir redan på Silverstone.
Peppe lägger in några bilder som jag tog på banan.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Here we go again ...On 2002-06-24 20:50, zz wrote:
Nu måste väl ändå Sir. Frank börja dra öronen åt sig och försöka att göra sig av med JPM om han inte skall bli ruinerad på grund av miljonkostnader i förstörda bilar, skurna motorer och allt annat elände som denne amatör ställer till med.
Jomenvisst är det så - faktiskt så rapporteras det i F1-världen idag att Williams och BMW:s ledning sitter i ett extrainkallat möte på Williams huvudkontor i Grove, England och diskuterar just Montoyas framtid i stallet. Starka krafter vill redan sparak ut honom från stallet och nu vacklar även Frank Williams och Patrick Head och lutar år det hållet. Det mest troliga verkar dock att colombianen får behålla sin plats säsongen ut men sen kommer att få kicken från stallet och inget förnyat förtroende.
Känslorna har även spridit sig i resten av paddocken och inget F1-stall vill idag inleda förhandlingar med Montoya om en eventuell sits nästa säsong. Istället har Montoyas management redan tagit kontakt med en del CART- och IRL-stall. Pook, chefen för CART, har redan lagt sitt veto mot att Montoya återvänder till CART och därmed finns det inget CART-stall som kan anställa honom, sådana är franchising reglerna där. Istället har man pratat en hel del med IRL stall men där vill man inte ha att göra med en F1-föredetting som Montoya. Som det ser ut just nu är faktiskt Montoya arbetslös nästa säsong.
BMW arbetar dock på en lösning där colombianen ska kunna återvända till Colombia och standardvagnsserien där i ett privatstall som använder sig av BMW 320-bilar enlig Super 2000 reglementet. Stallet ifråga, ännu inte namngett, uppges vara tveksamma men BMW kommer troligen att helt sonika gå in och köpa en plats åt Montoya genom att erbjuda stallet två års gratis leverans av tävlingsbilar från fabriken. Varför gör BMW detta då? Jo för att lätt och smidigt kunna bli av med Montoya utan att det hela blir till en rättssak.
Så med andra ord - japp, Montoya kommer nu att få sparken och återfinns högst troligt nästa säsong i den colombianska standardvagnsserien, en serie där stallorder för övrigt frmahävs som något mycket positivt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Lysande Lucky, helt enkelt lusande. Tänk vad smidigt det skulle kunna gå om bara förståndet fick härska.
Det vore väl inte så dumt om han fick köra standardvagnar på hemmaplan. Där kör dom på det sättet som han är van vid.
Alla blir glada. Han får fortsätta köra som han är van vid, BMW slipper skyhöga kostnader, Coulthard mfl kan köra F1 igen utan att riskera liv och lem av medtävlarnas vansinnesfärd, kostnaderna för Williams sjunker dramatiskt, mm. Jag ser bara fördelar med ditt förslag.
Det vore väl inte så dumt om han fick köra standardvagnar på hemmaplan. Där kör dom på det sättet som han är van vid.
Alla blir glada. Han får fortsätta köra som han är van vid, BMW slipper skyhöga kostnader, Coulthard mfl kan köra F1 igen utan att riskera liv och lem av medtävlarnas vansinnesfärd, kostnaderna för Williams sjunker dramatiskt, mm. Jag ser bara fördelar med ditt förslag.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är kul med ironi men man får vara försiktig att det inte slår över och istället blir lite patetiskt löjligt...On 2002-06-24 21:53, zz wrote:
Coulthard mfl kan köra F1 igen utan att riskera liv och lem av medtävlarnas vansinnesfärd,
Ni som säger att Montoyas snurrning på Nurburgring utsatte andra för livsfara - tror ni verkligen själva på det eller är det bara ett försök att vara ironiska och röra om lite? Det var ungefär lika mycket livsfara över den snurrningen som när jag kör i 110 km/t på E4:an en lördagförmiddag.
Ska vi börja prata manövrar som riskerar liv och lem på motståndare och publik kan vi ju ta upp följande herrar och händelser för att få lite perspektiv på det hela:
Schumacher, Jerez -97
Coulthard och Schumacher, Spa -98
Schumacher, Kanada -98
Hill, Kanada -98
Ralf Schumacher, Brasilien -98
Schumacher, Silverstone -99
Villeneuve och Ralf, Melbourne -01
Ralf och Rubens, Melbourne -02
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Påminn mig om att aldrig, aldrig någonsin, åka bil med dig!On 2002-06-24 23:06, LuckyStrike1 wrote:
Ni som säger att Montoyas snurrning på Nurburgring utsatte andra för livsfara - tror ni verkligen själva på det eller är det bara ett försök att vara ironiska och röra om lite? Det var ungefär lika mycket livsfara över den snurrningen som när jag kör i 110 km/t på E4:an en lördagförmiddag.
Jag förstår inte hur du kan försvara hans idiotier genom att ta upp andra dumma saker. Oavsett om andra gör 10 ggr så idiotiska saker så betedde ju han sig som en första klassens idiot för det. Menar du att det är OK för honom att klanta sig bara för att andra klantat sig (eventuellt värre) tidigare?
Vad är det för ett pajasresonemang?
Varför inte erkänna att JPM gjorde ännu ett av sina grova misstag? Det är ju d-t märkligt att han varit inblandad i så mycket under sin en och en halv säsong i F1...
Killen saknar helt enkelt för mycket av det som krävs av en komplett förare, visst, han kan sätta enstaka snabba varv och ta PP. Men precis som Senna så var han usel på att förvalta sina PP och vi vet ju hur det gick för honom när han skulle hålla undan för Maestro... (skulle gärna citera ZZ om Sennas största merit här, men avhåller mig )
/E
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: EnzoF1 den 2002-06-25 08:27 ]</font>
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
Snyggt sagt där Enzo... Du tycker inte att du är lite väl morbid?
Håller med dig om att Montoya saknar vissa kvaliteer vad gäller att klara av att bli omkörd. Precis som Coulthard sa så måste även han lära sig att inse att man inte alltid kan vara snabbast och först.
Han är inte nödvändigtvis ensam om detta, men denna gången var det han som rörde till det.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Integralmannen den 2002-06-25 08:53 ]</font>
Håller med dig om att Montoya saknar vissa kvaliteer vad gäller att klara av att bli omkörd. Precis som Coulthard sa så måste även han lära sig att inse att man inte alltid kan vara snabbast och först.
Han är inte nödvändigtvis ensam om detta, men denna gången var det han som rörde till det.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Integralmannen den 2002-06-25 08:53 ]</font>
Gällande Senna.
Enzo, vad jag menade var att om inte Senna så tragiskt omkommit så hade han idag varit en dussinvara som tex Lauda mfl. Nu blev han i stället en martyr som tillskrivs egenskaper han definitivt inte hade.
Att bli jämförd med Lauda mfl är absolut inte dåligt. Dock så når han tyvär inte upp till Prost, M. Schumacher. Det är för stor skillnad i körkvalité i en racingsituation. Liksom JPM så var han duktig på att kvala men var en usel taktiker och disponerade loppen illa.
Enzo, vad jag menade var att om inte Senna så tragiskt omkommit så hade han idag varit en dussinvara som tex Lauda mfl. Nu blev han i stället en martyr som tillskrivs egenskaper han definitivt inte hade.
Att bli jämförd med Lauda mfl är absolut inte dåligt. Dock så når han tyvär inte upp till Prost, M. Schumacher. Det är för stor skillnad i körkvalité i en racingsituation. Liksom JPM så var han duktig på att kvala men var en usel taktiker och disponerade loppen illa.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vad jag menar är att om man är alltför hetlevrad så kan det gå illa, speciellt om man håller på med nåt så farligt som F1. Min synpunkt är att JPM alltför ofta är inblandad i den här typen av händelser och därför är en potentiell fara för andra på och av banan. Visst är alla förare högrisker men man bör ju sträva efter att minimera dem. Visst MS har gjort idiotiska saker, men det är nästan sex år sedan det kanske grövsta på Jerez.On 2002-06-25 08:53, Integralmannen wrote:
Snyggt sagt där Enzo... Du tycker inte att du är lite väl morbid?
Håller med dig om att Montoya saknar vissa kvaliteer vad gäller att klara av att bli omkörd. Precis som Coulthard sa så måste även han lära sig att inse att man inte alltid kan vara snabbast och först.
Han är inte nödvändigtvis ensam om detta, men denna gången var det han som rörde till det.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Integralmannen den 2002-06-25 08:53 ]</font>
För att citera en höjdarfilm från 80-talet, riktat till JPM: "Your ego writes cheques your body can't cash in..."
/E
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Annefrans, dina kunnskaper i sannolikhetslära och statistisk analys verkar inte vara överdrivet goda.On 2002-06-25 10:14, ANFRAN wrote:
Är F1 farligt? I jämförelse med vad? Det är ju fan farligare att gå över gatan.
Hur många förare har omkommit/skadats svårt under F1 historien? Hur många timmar har dessa förare vistats i en F1 bil sammanlagt? (mantimmar per omkommen/svårt skadad)
Jämför dina svar med svaren på följande.
Hur många människor har omkommit/skadats svårt då de korsat en gata? Hur många timmar har dessa människor vistats på gatan sammanlagt? (mantimmar per omkommen/ svårt skadad)
Resultatet bör förvåna dig om hur farligt F1 egentligen är.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Hmm...
säg att det i genomsnitt är 25 utövare per år och att det dör en utövare var 10e år.
1 på 250 dör alltså... och det är nog ganska lågt räknat, de senaste 10 åren är det ju väsentligt högre...
Det dör ca 500 om året i trafiken, dvs 5000 på 10 år fördelat på nästan 100 miljoner, det gör 1 på 100000...
Viss skillnad!
Jag reserverar mig för möjliga fel i mitt resonemang.
Det dör ju t ex färre fotbollsutövare
/E
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: EnzoF1 den 2002-06-25 11:47 ]</font>
säg att det i genomsnitt är 25 utövare per år och att det dör en utövare var 10e år.
1 på 250 dör alltså... och det är nog ganska lågt räknat, de senaste 10 åren är det ju väsentligt högre...
Det dör ca 500 om året i trafiken, dvs 5000 på 10 år fördelat på nästan 100 miljoner, det gör 1 på 100000...
Viss skillnad!
Jag reserverar mig för möjliga fel i mitt resonemang.
Det dör ju t ex färre fotbollsutövare
/E
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: EnzoF1 den 2002-06-25 11:47 ]</font>
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
zz, dina åsikter om Senna är beklagansvärda. Senna var redan en legend innan han dog. Han blev varken bättre eller sämre i historiens ljus efter Imola. En av världens största förare någonsin och i mitt tycke både en och två klasser bättre än Schumacher. Båda förarna har uppvisat tvivelaktiga kvaliteter på banan men Senna har till skillnad från Schumacher varit befriad från den insmickrande cynism som den senare uppvisar. Senna var inte felfri men till hans försvar ska sägas att han kom till en allt djupare insikt om detta med ålderns rätt. När han gick bort var han sportens främste företrädare, ett epitet som Schumacher aldrig kommer att få oavsett hur många titlar han än tar.
Tärnström
Tärnström
Tärnan, det du skriver är och förblir din åsikt. Du har självfallet full rätt att tycka vad du vill. Dock så är majoriteten av F1 publiken av en annan åsikt.
Även Senna har ett par lik i sin F1 garderob som han förvärvat i sin karriär och är långt ifrån snövit i sin himmel.
Jag beklagar inte dina åsikter eftersom de är just dina åsikter och inte mina.
Vet iinte hur mycket smickrande cynismbefriat det var att med berått mod köra Prost av banan. Du verkar i alla fall tycka att det var ok. I Jerez 97 så hände inget i jämförelse med hans mordförsök på Prost. Det är gammalt och glömt nu??
"Senna var inte felfri men till hans försvar ska sägas att han kom till en allt djupare insikt om detta med ålderns rätt."
Han var väl inte så lastgammal när han gick bort????
Även Senna har ett par lik i sin F1 garderob som han förvärvat i sin karriär och är långt ifrån snövit i sin himmel.
Jag beklagar inte dina åsikter eftersom de är just dina åsikter och inte mina.
Vet iinte hur mycket smickrande cynismbefriat det var att med berått mod köra Prost av banan. Du verkar i alla fall tycka att det var ok. I Jerez 97 så hände inget i jämförelse med hans mordförsök på Prost. Det är gammalt och glömt nu??
"Senna var inte felfri men till hans försvar ska sägas att han kom till en allt djupare insikt om detta med ålderns rätt."
Han var väl inte så lastgammal när han gick bort????
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är väl klart att jag beklagar dina åsikter. Jag beklagar alla åsikter utom mina egna Och självklart är det mina åsikter jag uttrycker, inte fan kan jag uttrycka dina! Då skulle jag bli tvungen att gå i polemik mot mig själv och det vet jag inte om mitt labila psyke klarar av. Förresten, jag skulle ju hamna på kant med hela omvärlden och det är det bara du som klarar av att hantera, min gode zz.
Tärnström
Tärnström
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Fantastiskt vad mycket korkade inlägg och åsikter som kan samlas i en enda topic..har ni alla drabbats av kollektivt solsting eller semesterdepression eller vad är det frågan om?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
Vaadååddåå, Jämfört med en del andra i mitt tycke helt meningslösa ordväxlingar här på forumet, som likaOn 2002-06-26 16:02, LuckyStrike1 wrote:
Fantastiskt vad mycket korkade inlägg och åsikter som kan samlas i en enda topic..har ni alla drabbats av kollektivt solsting eller semesterdepression eller vad är det frågan om?
gärna kan föras bakom ett dass när det är kräftskiva!
Fram för fortsatt korknivå!!
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Man kan ju inte lasta Senna för att vara snabbast och därmed ta många poles. Frågan är hur många vinster han hade tagit om han i stället hade startat längre ned i startfältet? Han vann ju iallafall 12 lopp utan att stå i pole(av 96 startade ifrån annan plats än pole, alltså 12.5% vinster). Under -92 och -93 när han inte precis hade den bästa bilen tog han 7 av 8 vinster i lopp där han inte hade pole. Prost tog å andra siden endast 1 av sina 7 vinster 1993 ifrån någon annan startposition än pole, och då ifrån en 2:a plats på gridden. Skulle det då ensamt bevisa att Senna 1993 var en betydligt bättre racer än Prost, eftersom Prost i stort sett bara kunde vinna ifrån pole?On 2002-06-25 09:34, zz wrote:
Gällande Senna.
Enzo, vad jag menade var att om inte Senna så tragiskt omkommit så hade han idag varit en dussinvara som tex Lauda mfl. Nu blev han i stället en martyr som tillskrivs egenskaper han definitivt inte hade.
Att bli jämförd med Lauda mfl är absolut inte dåligt. Dock så når han tyvär inte upp till Prost, M. Schumacher. Det är för stor skillnad i körkvalité i en racingsituation. Liksom JPM så var han duktig på att kvala men var en usel taktiker och disponerade loppen illa.
Prost vann totalt 33 ggr när han startade ifrån någon annan plats än pole, av 168 starter, alltså 19.6%. Men det kanske mer berodde på att han var en kvalsnigel som var bra på att köra bränslesnålt samt mjukt materialsparande och därför vann många lopp? Knappast en körstil som jag karakteriserar som racer... Nu var ju inte det Prosts enda egenskaper, men skulle mycket väl kunna tolkas som det, eftersom han fick en del av sina vinster av den anledningen.
Senna tävlade i en tid när bilarna inte alls höll i samma omfattning som t.ex. Schumis Ferrari gör idag. Dessutom var det betydligt tätare racing och lättare att köra om, vilket ledde till fler olyckor/sammanstötningar. Schumi är ju inte någon som alltid undvikit olyckor när racingen varit tät. Han brukar ju inte precis lättvindligt ge upp vid de tillfällena. En av anledningarna till den tätare racingen var kombinationen vansinnigt högt, ställbart, turbotryck samt begränsad bränslemängd. Detta gjorde att en sämre chaffis t.o.m. med sämre bil ibland kunde köra om bara han tillfälligtvis struntade i bränsleförbrukningen och skruvade upp trycket = tätare racing än idag då Ferrari kör för sig själva.
Senna var någon som många ggr var magiskt snabb och väldigt hård racer med extremt stark motivation, men stundtals tämligen ful och osjyst. Schumi är "endast" snabb men inte i Senna-klass, tämligen hård racer, lika stark motivation samt väldigt ful och osjyst, med i stort sett total avsaknad av ryggrad. Däremot är kanske Schumi den bättre taktikern, vilket dock är svårt att avgöra då han inte vunnit särskilt mycket utan kombinationen Brawn i depån och Byrne vid ritbordet. Så mycket kan ju även vara deras förtjänst, en ypperlig och välpassande(skräddarsydd) bil ifrån Byrne som körs i loppen enligt Brawns lika ypperligt taktiska instruktioner.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Schumis statistik är förresten 37 vinster ifrån 125 starter då han inte stått i pole, 29,6%. Tyder inte det på en ganska långsam förare som fegkör i en väldigt hållbar bil och tjänar på att andras stall tillåter sina förare att kämpa om position, vilket lett till en del sammanstötningar för dessa stall?
[Schumacher] och Senna har förresten förvaltat sina poles tämligen lika. [Schumacher] har tagit 22 vinster ifrån sina 47 starter i pole, 47%, medan Senna tagit 29 vinster ifrån sina 65 poles, alltså 45%. I 8 av dessa starter, 17%, kom [Schumacher] inte i mål p.g.a. diverse problem, medan Senna inte kom i mål i 24, 37%, av sina pole-starter p.g.a. diverse problem.
[Schumacher] har alltså på egen hand genom långsam körning lyckats undvika att vinna i 17 av de 39 polestartande lopp som han kommit i mål i, 44%, medan Senna endast schablat bort 12 av sina 41 målgående och polestartande lopp, 29%, med långsam körning. Det bevisar väl att Senna var en betydligt bättre förvaltare av sina poles, eller hur ZZ?
Prost å sin sida vann 18 av sina 33 polestartande lopp, 54%. Han tog sig inte i mål 5 ggr av dessa 33, alltså 15% och misslyckades alltså av andra orsaker med att förvalta sina poles till vinster i 10 lopp av 28 målgångar ifrån pole, 36%. Hans "polebevarande" förmåga, rensad ifrån diverse problem med att få bilen att komma i mål, var alltså någonstans mitt i mellan den överlägnse Senna och den något mer mediokre Schumi.
Schumi är ju t.o.m. sämre än Häkkinen att förvalta poles. MH vann 10 ggr ifrån sina 26 pole, 38%, misslyckades med att ta sig i mål 9 ggr av div. orsaker, och sjabblade alltså bort 7 av de övriga 17 polestartande loppen, 41%.
Andel vunna lopp som startats ifrån pole och där bilen tagit dem i mål:
Senna: 71%
Prost: 64%
Mika H: 59%
Schumi: 56%
Undrar om det finns någon i F1-historien som sjabblat bort lika stor andel poles som [Schumacher] p.g.a. långsam körning?
_________________
/Anders
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-06-29 21:48 ]</font>
[Schumacher] och Senna har förresten förvaltat sina poles tämligen lika. [Schumacher] har tagit 22 vinster ifrån sina 47 starter i pole, 47%, medan Senna tagit 29 vinster ifrån sina 65 poles, alltså 45%. I 8 av dessa starter, 17%, kom [Schumacher] inte i mål p.g.a. diverse problem, medan Senna inte kom i mål i 24, 37%, av sina pole-starter p.g.a. diverse problem.
[Schumacher] har alltså på egen hand genom långsam körning lyckats undvika att vinna i 17 av de 39 polestartande lopp som han kommit i mål i, 44%, medan Senna endast schablat bort 12 av sina 41 målgående och polestartande lopp, 29%, med långsam körning. Det bevisar väl att Senna var en betydligt bättre förvaltare av sina poles, eller hur ZZ?
Prost å sin sida vann 18 av sina 33 polestartande lopp, 54%. Han tog sig inte i mål 5 ggr av dessa 33, alltså 15% och misslyckades alltså av andra orsaker med att förvalta sina poles till vinster i 10 lopp av 28 målgångar ifrån pole, 36%. Hans "polebevarande" förmåga, rensad ifrån diverse problem med att få bilen att komma i mål, var alltså någonstans mitt i mellan den överlägnse Senna och den något mer mediokre Schumi.
Schumi är ju t.o.m. sämre än Häkkinen att förvalta poles. MH vann 10 ggr ifrån sina 26 pole, 38%, misslyckades med att ta sig i mål 9 ggr av div. orsaker, och sjabblade alltså bort 7 av de övriga 17 polestartande loppen, 41%.
Andel vunna lopp som startats ifrån pole och där bilen tagit dem i mål:
Senna: 71%
Prost: 64%
Mika H: 59%
Schumi: 56%
Undrar om det finns någon i F1-historien som sjabblat bort lika stor andel poles som [Schumacher] p.g.a. långsam körning?
_________________
/Anders
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-06-29 21:48 ]</font>
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tycker mer det låter som att han är en riktig stjärna på att köra om!On 2002-06-29 21:35, AndersF1 wrote:
Schumis statistik är förresten 37 vinster ifrån 125 starter då han inte stått i pole, 29,6%. Tyder inte det på en ganska långsam förare som fegkör i en väldigt hållbar bil och tjänar på att andras stall tillåter sina förare att kämpa om position, vilket lett till en del sammanstötningar för dessa stall?
I de 29,6% av fallen har det alltså funnits snabbare men mer gutslösa förare på banan. Det har Maestro utnyttjat och briljerat som racer och omkörare.
/E
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, men Montoya har t.ex. varit tvungen att bryta med motorproblem i 4 av hans 7 polestartande lopp, dessutom har han en kollision vilket procentuellt är ungefär vad de andra haft också i de polestartande lopp de inte kommit i mål i. Återstår alltså 2 lopp, varav han vann 1, så 50% - sämre än Schumi alltså.
Finns annars de som faktiskt är värre. Ett visst skotskt [Coulthard] har t.ex. haft pole 12 ggr och av de gångerna lyckats ta sig i mål 9 ggr men endast vunnit i 2 av de 9 loppen, alltså 12%. Ville har kommit i mål 9 ggr ifrån sina 13 polestartande lopp och av dessa vunnit 5, eller 56%. Nu kan väl visserligen hans bortsumpade vinst i det sista racet 1997 huvudsakligen tillskrivas en annan förare i fältet... De andra i dagens startfält har inte tillräckligt många poles för att det skall vara statistiskt intressant att se en trend, utom möjligen Rubens som strulat bort 100% av de 2 polestartande lopp han kommit i mål i, av totalt 5 poles.
En som i nylig historia klarat sig bra är Mansell, som ligger på 81% väl förvaltade polestartande och målgående lopp.
Uppdaterad lista:
Andel vunna lopp som startats ifrån pole och där bilen tagit dem i mål:
Mansell: 81%
Senna: 71%
Prost: 64%
Mika H: 59%
Ville: 56%
Schumi: 56%
Montoya: 50%
Coulthard: 12%
Rubens: 0%
Finns annars de som faktiskt är värre. Ett visst skotskt [Coulthard] har t.ex. haft pole 12 ggr och av de gångerna lyckats ta sig i mål 9 ggr men endast vunnit i 2 av de 9 loppen, alltså 12%. Ville har kommit i mål 9 ggr ifrån sina 13 polestartande lopp och av dessa vunnit 5, eller 56%. Nu kan väl visserligen hans bortsumpade vinst i det sista racet 1997 huvudsakligen tillskrivas en annan förare i fältet... De andra i dagens startfält har inte tillräckligt många poles för att det skall vara statistiskt intressant att se en trend, utom möjligen Rubens som strulat bort 100% av de 2 polestartande lopp han kommit i mål i, av totalt 5 poles.
En som i nylig historia klarat sig bra är Mansell, som ligger på 81% väl förvaltade polestartande och målgående lopp.
Uppdaterad lista:
Andel vunna lopp som startats ifrån pole och där bilen tagit dem i mål:
Mansell: 81%
Senna: 71%
Prost: 64%
Mika H: 59%
Ville: 56%
Schumi: 56%
Montoya: 50%
Coulthard: 12%
Rubens: 0%
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Intressant att se att om Montoya då tar pole och seger i nästa lopp så tar han sig förbi Schumacher i den där tabellen. Alltså schabblar Skumbag bort fler pole än Montoya ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd