Angående körstilar så finns här två artiklar om detta:
http://www.formula1.com/news/headlines02/09/s10495.html
http://www.formula1.com/news/headlines02/09/s10510.html
När det gäller körstilar verkar det av någon anledning vara intressant att granska Kimi just nu. Ifrån den andra av ovanstående:
Raikkonen turns in a fraction early, reaches the inside of the track carrying the speed in, then manages the minutest of flicks to oversteer the car into the perfect trajectory for the exit. That way he is early on the power. Except it is not a slide and, somehow, miraculously he maintains the momentum. Team mate Coulthard takes a wider, more traditional line. He either brakes earlier or goes in deeper to scrub off the speed. Both cost time.
"You have to be very confident in yourself to be able to do that - it requires incredible car control," said former Indy lights champion Steve Robertson, who is also Raikkonen's manager. "Generally it is true to say that having an understeering car is the way most drivers prefer it. It's safer. But if you can do it, having slight oversteer is faster. But most drivers' couldn't live with it. I couldn't."
McLaren technical director Adrian Newey agreed: "I don't think anyone likes oversteer but the really good drivers cope with it better. It is that way with all the top drivers: Senna, Schumacher, Raikkonen."
Jaha, DC då? Är han redan tvåa igen i McLaren?
I förra numret av Autosport jämförs Schumis och Kimis körstilar. De verkar visst påminna om varandra men Kimi påstås hålla en linje som är närmare den geometriskt optimala men får istället köra med lätt överstyrning genom hela första delen av kurvan, vilket kostar lite fart. Schumi styr in lite tidigare men med lätt understyrning som ändras till överstyrning när han närmar sig apex, vilket leder till att även han har en rättvänd bil för utgången av kurvan. Fast in/fast out kallas det visst - låter ju iallafall bra.
I artiklarna sägs det att det teoretiskt går snabbare att ha en instabil bil och köra den på gränsen med lite lätt överstyrning, men att man lever farligt nära att åka av. Det här med lite överstyrning är väl för att man inte har fyrhjulsstyrning utan behöver få den bakhjulsdrivna bilen att peka åt rätt håll när det är dags att gasa igen.
Med för mycket understyrning kan man rädda sig genom att släppa gasen och därmed tappa fart, med för mycket överstyrning åkar man oftast av banan och förlorar i regel ännu mer fart, eller loppet. Men som Button säger beror det ju också på vad bilen klarar av och går bäst med.