Körstilar
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Är det någon som kan beskriva de olika förarnas körstilar, vilka som bromsar sent, var de föredrar att träffa apex - tidigt eller sent, långsam in i kurvorna - snabb ut, eller vice versa? Var har de sina styrkor/svagheter?
Det finns ju gott om [Schumacherfans] här, så några av er borde väl iallafall kunna beskriva "husgudens" körstil? Sedan finns det ju några här som gillar skogsägarsöner också...
Det finns ju gott om [Schumacherfans] här, så några av er borde väl iallafall kunna beskriva "husgudens" körstil? Sedan finns det ju några här som gillar skogsägarsöner också...
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Enligt ett par år gammal och förvirrad artikel av Peter Windsor så är Skummis kurvtagning i stort sett perfekt. Eller den är perfekt. Han gjorde en jämförelse mellan [Schumacher] och Häkkinen i en kurva på Catalunyabanan och kom fram till att Häkkinens kurvteknik var dålig och Skummis fantastisk. I den berömda friktionscirkeln låg [Schumacher] i princip på gränsen medan Häkkinens teknik var pinsamt ineffektiv. Nu vet inte jag om Windsor hade tillgång till förarnas telemetri när han gjorde den här undersökningen, eller om han bara placerade en fotograf i utgången av kurvan och sen skrev lite propaganda för att framställa sin favvoförare som ett geni.
Skumbags körstil är vansinnigt innefektiv. Att han inte lyckades med att varva Rubens visar detta. Hade hans körstil fungerat så hade han lyckats varva Rubens.
Jag tycker mig se att MS vill ha "höjd" vid ingången till kurvan för att möta kurvans apex så sent som möjligt för att ha så högt moment ut ur kurvan som möjligt. Exempel på detta är hur han atackerar bla. Castrol, Tosa, Ascari samt variante Bassa (samtliga dessa har jag sett honom köra på nära håll).
Någon som tycker sig ha sett/upplevt det på samma sätt???
Jag tycker mig se att MS vill ha "höjd" vid ingången till kurvan för att möta kurvans apex så sent som möjligt för att ha så högt moment ut ur kurvan som möjligt. Exempel på detta är hur han atackerar bla. Castrol, Tosa, Ascari samt variante Bassa (samtliga dessa har jag sett honom köra på nära håll).
Någon som tycker sig ha sett/upplevt det på samma sätt???
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Bröderna Schumi väljer oftast en tidig apex, det kan man se om dom någon gång skulle missa apex - man kommer alldeles för långt ut vid utgången. Andra förare som exempelvis Häkkinen väljer oftast en sen apex. Missar man apex då ser det ut som man kanar rakt fram och ut i terrängen. Kolla exempelvis Villeneuve som oxå brukar välja sen apex. Schumacher har sagt att hans ingångshastighet i kurvorna alltid har varit högre än teamkompisarna och utgångshastigheten alltid varit lägre. Var det inte McNish som sa att Schumi var en mästare på att ta med sig fart in i kurvorna?
När det gäller att bromsa sent och tidigt så brukar väl alla förare hävda att dom bromsar så sent som möjligt.
När det gäller att bromsa sent och tidigt så brukar väl alla förare hävda att dom bromsar så sent som möjligt.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det sas ju att skillnaden mellan Mika och Schumi var att Mika gick in i kurvan mycket senare än Schumi, dvs bromsade senare och "kastade" in bilen medan Schumi gick in lite tidigare och fick ett "tidigare" apex på något "skumt" vis ...och därmed tidigare kunde gå på gasen i utgången av kurvan - högre utgångshastighet.
Villeneuve är en annan mycket sen inbromsare, som liksom Mika går sent in i kurvan. Button däremot är en extremt "mjuk" förare, dvs att han har en mycket mjukare linje och tidigt går in i kurvan och söker apex ....
Men jag tror ändå att skillnaderna mellan de olika förarnas stil är rätt marginell och man får inte glömma att bilarnas väldigt olika egenskaper påverkare en förares körstil också. Den nya Ferrarin t.ex verkar ruggigt neutral i körstilen.
Villeneuve är en annan mycket sen inbromsare, som liksom Mika går sent in i kurvan. Button däremot är en extremt "mjuk" förare, dvs att han har en mycket mjukare linje och tidigt går in i kurvan och söker apex ....
Men jag tror ändå att skillnaderna mellan de olika förarnas stil är rätt marginell och man får inte glömma att bilarnas väldigt olika egenskaper påverkare en förares körstil också. Den nya Ferrarin t.ex verkar ruggigt neutral i körstilen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Här är McNish uttalande om Schumi:
'With regard to Michael, what I learnt was his ability to carry speed into the middle of the corner,' he explained. 'Something that I think has been the basis of his world championship success. He has been able to be quicker than anybody else simply because of that. It is something that I have looked at and learned, and will then try and use that kind of information for my own benefit.'
'With regard to Michael, what I learnt was his ability to carry speed into the middle of the corner,' he explained. 'Something that I think has been the basis of his world championship success. He has been able to be quicker than anybody else simply because of that. It is something that I have looked at and learned, and will then try and use that kind of information for my own benefit.'
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Enligt Montoya är det vid inbromsningarna som han tappar tid gentemot Ralf. Han sa det någongång under första halvan av förra säsongen.On 2002-04-17 13:03, Ozikahn wrote:
Ralf är väl en som bromsar väldigt tidigt om man ska gå efter vad Rubens och Villeneuve har sagt
Ska kolla igenom mina F1racing senare idag. Jag vet att det finns en hel del om bl.a Schumi och Mikas körstilar där.
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja just det, i den där ömsesidiga intevjun sa DC att han var lite förvånad att det gick så fort för Schumi genom kurvorna, eftersom han betydligt oftare än Häkkinen gjorde lite småmissar, som upplåsta bromsar och lite lätt missade spår, medans Häkkinen var känd som Mr White line eller nåt sånt. Men Schumi lyckades tydlign klara av de där småmissarna ändå. Kontollerat aggresiv tror jag DC beskrev MH som. MH beskrev i sin tur DC som väldig sen på bromsarna, mycket senare än honom, men väldigt mjuk på gasen och stilren, tror jag han beskrev det som.
Det är inte alltid säkert att det snabbaste sättet genom en kurva är att bromsa sent, eftersom det bl.a. beror på när man styr in i kurvan.
Sånt här gäller förstås bara när det är ensam och oattackerade, eftersom de annnars förstås får anpassa sig efter den andre så att de inte blir omkörda.
Var det inte Brundle som hade någon beskrivning/uppfattning av Häkkinens och Schumis kurvteknik nyligen?
Det är inte alltid säkert att det snabbaste sättet genom en kurva är att bromsa sent, eftersom det bl.a. beror på när man styr in i kurvan.
Sånt här gäller förstås bara när det är ensam och oattackerade, eftersom de annnars förstås får anpassa sig efter den andre så att de inte blir omkörda.
Var det inte Brundle som hade någon beskrivning/uppfattning av Häkkinens och Schumis kurvteknik nyligen?
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jaha, här har vi varit förut...
Coulthard och Schumi har väl rätt så lika körstilar men olika preferenser när det gäller inställningar. Coulthard gillar att ha lite understyrt för att ha lite bättre koll på framvagnen. Schumacher gillar överstyrt och det är på den punkten jag har varit ute och cyklat i tidigare diskussioner. Det som jag tycker syns tydligt på Schumacher är att han från sitt tidiga apex ställer upp bakvagnen med gasen så att bilen pekar åt rätt håll mycket tidigare än vad den gör för konkurrenterna. Förmodligen är det en av faktorerna som gör Schumacher så unik - att han klarar denna körstil med de inställningar han använder. Skulle tro att det är just i övergången mellan in- och utgång på kurvan som Schumacher tjänar tid jämfört med Coulthard. En understyrd bil måste ju så att säga tvingas att göra något den inte vill - svänga.
Nån som har koll på vad Räkan har för stil?
Tärnström
Coulthard och Schumi har väl rätt så lika körstilar men olika preferenser när det gäller inställningar. Coulthard gillar att ha lite understyrt för att ha lite bättre koll på framvagnen. Schumacher gillar överstyrt och det är på den punkten jag har varit ute och cyklat i tidigare diskussioner. Det som jag tycker syns tydligt på Schumacher är att han från sitt tidiga apex ställer upp bakvagnen med gasen så att bilen pekar åt rätt håll mycket tidigare än vad den gör för konkurrenterna. Förmodligen är det en av faktorerna som gör Schumacher så unik - att han klarar denna körstil med de inställningar han använder. Skulle tro att det är just i övergången mellan in- och utgång på kurvan som Schumacher tjänar tid jämfört med Coulthard. En understyrd bil måste ju så att säga tvingas att göra något den inte vill - svänga.
Nån som har koll på vad Räkan har för stil?
Tärnström
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, det här har diskuterats förut, men jag vet inte m vi riktigt kommit fram till någon ensidig uppfattning. Kan ju varaa kul att återväcka minnet också.
När det gäller Räkan läste jag någonstans någon som uppfattade hans körstil som ganska lik Schumis. Undrar om han inte höll med om det själv lite grann? Han ser dock ut att gilla lätt överstyrt, då det ser lite sladdande ut.
När det gäller Räkan läste jag någonstans någon som uppfattade hans körstil som ganska lik Schumis. Undrar om han inte höll med om det själv lite grann? Han ser dock ut att gilla lätt överstyrt, då det ser lite sladdande ut.
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Så ska det låta! Schumi styr med gasen och får oftast den bästa utgången ur kurvorna. Han bromsar dock lite tidigare än de värsta.On 2002-04-17 15:03, JTarnstrom wrote:
...Det som jag tycker syns tydligt på Schumacher är att han från sitt tidiga apex ställer upp bakvagnen med gasen så att bilen pekar åt rätt håll mycket tidigare än vad den gör för konkurrenterna. Förmodligen är det en av faktorerna som gör Schumacher så unik - att han klarar denna körstil med de inställningar han använder. Skulle tro att det är just i övergången mellan in- och utgång på kurvan som Schumacher tjänar tid jämfört med Coulthard...
När Schumi kom till Ferrari 1996 så ändrade Ferrari sin syn på motorer. Tidigare hade de satsat mest på ren styrka. Schumi ville istället att den nya V-10 motorn skulle vara körbar och att han kunde kontrollera den i kurvorna för att få bra utgångar. Han var van vid det från Renault-motorerna. Skulle tro att en del av ryktena om antispin under 1997-2000 kan förklaras av det. Under flera år hade inget annat stall så bra utgångar ur kurvorna som Ferrari. Däremot så tappade de lite av toppspeeden på slutet av rakorna... Nu gör de inte heller det!
En av nackdelarna med Schumis körstil är att han sliter bakdäck. Nu när antispinn är infört så spelar det mindre roll, men under 1997-1999 kunde man tydligt se att han körde slut bakdäcken mycket tidigare än t.ex. Häkkinen (som oftast dock satt i en bättre bil).
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Antyder du att det skulle vara nåt fel på att skräddarsy? Låt säga att du går till en skräddare för att köpa en kostym. Skulle du då inte vilja att skräddaren optimerade kostymen efter dina mått? Skräddarsytt passar alltid bättre än att köpa färdigsytt direkt från galgen om man nu inte utgör ett tvärsnitt av befolkningen. Vi kan vara ganska säkra på att Schumacher inte tillhör tvärsnittet.
Tärnström
Tärnström
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
"If i ask him how to drive a corner, or a lap, then what ha says might apply to him but it might not apply to me. these things are natural for us - for any good racing driver. And, you know, good racing drivers don`t really discuss these things. I mean, if you don`t know the way to go through a corner, you schouldn`t be there in first place."
I think it`s called genius.
Trackside, it`s apparent. Traction Control notwithstandning, Kimi likes to slide the car. We`re not talking Ronnie Peterson-style broadsides, armfuls of opposite lock balanced by bootfuls of welly. No. But where, say, a Rubens Barrichello would be neat, tidy, in-line, kimi will sometimes dial in a judiciously regulated five-or-so degrees of opposite lock ig he thinks it feels right.
"That`s correct," says Sauber technical director Willy Rampf. "People tend to think traction control is an on-off swith, like on some road cars, but in F1, of course, it`s not. In slow coners, in particular, some drivers like a bit of power-oversteer, and Kimi is one of them. So he tells us how much support he requiers from traction control, and we then tailor the level of traction control to his requirements.
"He`s very, very quick - and that speed is, I think, natural. He`s not a late braker. Be brakes reasonably early, into an early apex, and carries a lot of speed to that apex. From a technical point of view, he is maximasing the potential of the tyre."
Push Kimi on the technical aspects of his driving style, and his sometimes barely perceptible monotone is hardened by a more strident timbre.
"For me, the worst thing is turn-in understeer. If you have turn-in understeer it`s hard to get to the apex fast enough. I like the car a bit 'pointy'. I like more grip at the front, because the you can put the car where you really want it, and sort out the rear end if it starts to do something. Maybe catch the slide, or maybe put it a bit sideways if you can`t catch it. That`s no problem for me. If you turn the car in, and it`s sliding - turn-in oversteer - you can easily control the car with the throttle as well as the steering. Bit if you have turn-in understeer, you can`t do that.
"That`s all before the apex. After the apex, for me, the important thing is to get on the power as quick as possible. so i like a car where you can do that - even if it means your´r controlling the car on the throttle, going a bit sideways again. For me, that`s better than having to wait ages before you can get the power on. That`s the worst. Also, if you have exit understeer tou have to use more steering lock, and that scrubs off speed."
"That`s sounds a bit like Michael. Would you say that your driving style is similar to his?" I asked.
"I watch some drivers, and i think they are obiously trying to be as smooth as possible. Maybe they don`t wanna slide the car. That`s not me. For me, sliding the car is OK. So, well, I´ve heard people say that i look a bit like Michael on the track. So maybe, yes. We maybe drive in a similar way, i think."
Rampf calls it maximasing the potential of the tyre. Or if you prefer, we can stick to the word 'genius'.
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Oavsett vad folk anser om Schumis körstil, så här sa Paul Stoddart i en chat på ITV-f1 idag:
Simon H: If you could run a third car and had an unlimited budget, which driver would you sign ?
Paul: Michael Schumacher. He's worth one second a lap and one second a lap in a race translates into one or two laps by the end.
Simon H: If you could run a third car and had an unlimited budget, which driver would you sign ?
Paul: Michael Schumacher. He's worth one second a lap and one second a lap in a race translates into one or two laps by the end.
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Lemon - har du inte lärt dig att [Schumacher] är en gutslös medelmåtta som inte ens skulle vara i F1 om inte Bernie och Benettonfamiljen bestämde sig för att göra en urkass förare till världsmästare?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
Inte ett dugg, Ronnie var en av mina största idoler också, kanske mer än Keke.On 2002-04-20 11:16, AndersF1 wrote:
Förresten, Jari, är det inte tungt att Häkkinen har Ronnie Peterson som sin största idol?
Var det någon som sa att Mika inte hade humor?
Han är ju kung på den fronten
_________________
Hockey VM på gång, tur att inte Vitryssland är med...
"Speciell hälsning till F1-redaktören "
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-04-20 16:19 ]</font>
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
Aah, jag älskar Häkkinens humor. Minns när han och schumi småretades med varandra:
-Klipp från nån artikel-
Mind games commence
The mind games have begun between Mika Hakkinen and Michael Schumacher in Japan this weekend – a day before they hit the circuit for first practice.
Hakkinen, who must win this weekend to take the title to the final race in Malaysia, said he was approaching the race like any other, but would slightly adjust his driving style.
‘The only thing I will change is that in every corner I will try to brake three metres later,’ said the Finn.
Schumacher, sitting near his rival, said: ‘If he brakes three metres later, I will brake five metres later.’
With a grin, Hakkinen replied: ‘See you in the gravel,’ to which Schumacher said: ‘We'll meet together!’
Schumacher has an eight point lead over Hakkinen in the Championship. Winning the race would give him his third title and Ferrari’s first since 1979.
-Klipp från nån artikel-
Mind games commence
The mind games have begun between Mika Hakkinen and Michael Schumacher in Japan this weekend – a day before they hit the circuit for first practice.
Hakkinen, who must win this weekend to take the title to the final race in Malaysia, said he was approaching the race like any other, but would slightly adjust his driving style.
‘The only thing I will change is that in every corner I will try to brake three metres later,’ said the Finn.
Schumacher, sitting near his rival, said: ‘If he brakes three metres later, I will brake five metres later.’
With a grin, Hakkinen replied: ‘See you in the gravel,’ to which Schumacher said: ‘We'll meet together!’
Schumacher has an eight point lead over Hakkinen in the Championship. Winning the race would give him his third title and Ferrari’s first since 1979.
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
För något nummer sedan hade Autosport en artikel om Schumis kurvteknik och varför den var så effektiv. Där stod det att han hade tidig apex och hade som andra med tidig apex hög fart in i kurvan, men p.g.a. ett lätt sladdande var bilen rättvänd och pekade tämligen rakt ut på rakan när han nådde apex och det var dags att gasa igen, vilket gjorde att han kunde gasa mer då bilen hade rätt riktning och han inte behövde styra så mycket ut ur kurvan.
Men när det gäller Häkkinen så undrar jag verkligen om han har ett sent apex. Brukar inte de som föredrar lite överstyrstendenser och bromsar ganska tidigt ha tidigt apex?
Fredrik Ekblom sa förresten en lustig sak i samband med A1, tror jag det var. Att nordiska förare oftast föredrar tidigt apex medan förare i södra Europa föredrar sent. Undrar varför och om något av alternativen är snabbare samt lättare än det andra?
Man bör väl kunna bromsa senare med sent apex då bilen går lite mer rakt fram in i kurvan, men samtidigt bör man få en högre lägstahastighet med tidigt apex. Men då man tvingas bromsa lite tidigare och har lägre utgångshastighet så blir kanske snittfarten genom kuvan lägre ändå. Med tanke på att förare med olika stil kör ungefär lika fort är det troligen hugget som stucket över ett helt banvarv.
Men när det gäller Häkkinen så undrar jag verkligen om han har ett sent apex. Brukar inte de som föredrar lite överstyrstendenser och bromsar ganska tidigt ha tidigt apex?
Fredrik Ekblom sa förresten en lustig sak i samband med A1, tror jag det var. Att nordiska förare oftast föredrar tidigt apex medan förare i södra Europa föredrar sent. Undrar varför och om något av alternativen är snabbare samt lättare än det andra?
Man bör väl kunna bromsa senare med sent apex då bilen går lite mer rakt fram in i kurvan, men samtidigt bör man få en högre lägstahastighet med tidigt apex. Men då man tvingas bromsa lite tidigare och har lägre utgångshastighet så blir kanske snittfarten genom kuvan lägre ändå. Med tanke på att förare med olika stil kör ungefär lika fort är det troligen hugget som stucket över ett helt banvarv.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
http://www.atlasf1.com/bb/showthread.ph ... adid=42619
Liten telemetrijämförelse från 95. Schumi-Herbert.
Liten telemetrijämförelse från 95. Schumi-Herbert.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
I intervjun ovan påstår Häkkinen att han bromsar långt före Coulthard, vilket DC håller med om. Hur det var relativt andra vet jag inte. När det gäller omkörningstillfällen brukar dock Häkkinen bromsa väldigt sent, men då lär väl de flesta anpassa strategin efter den andre.On 2002-06-23 12:59, ANFRAN wrote:
Häkkinen bromsade väl ändå sent och inte tidigt?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det kanske är hugget som stucket i praktiken men i teorin borde tidigt apex vara bättre med tanke på att föraren, om han tar med sig så mycket hastighet som det är möjligt, hela tiden utnyttjar däckets grepp maximalt genom hela kurvan (den berömda traction circle som Villenuve inte kände till). Häkkinen som bromsar allt medan bilen pekar rakt fram har ju en övergångsperiod, fram till apex där han kan kliva på gasen igen, där bilen i stort sett rullar in mot apex.
Tärnström
Tärnström
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Den där artikeln som Peter Windsor skrev för F1 Racing om traction circle och förarstilar var en märklig sörja och förvirrade tankar från någon som såg ut att ha en ambitionsnivå än prestationsnivån. Jag kan förstå att Villeneuve såg ut som ett frågetecken efter den artikelnOn 2002-06-23 17:47, JTarnstrom wrote:
Det kanske är hugget som stucket i praktiken men i teorin borde tidigt apex vara bättre med tanke på att föraren, om han tar med sig så mycket hastighet som det är möjligt, hela tiden utnyttjar däckets grepp maximalt genom hela kurvan (den berömda traction circle som Villenuve inte kände till). Häkkinen som bromsar allt medan bilen pekar rakt fram har ju en övergångsperiod, fram till apex där han kan kliva på gasen igen, där bilen i stort sett rullar in mot apex.
Tärnström
_________________
Ferrari, Schumacher och Österrike 2002=SKANDAL.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-06-23 18:25 ]</font>
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Du får editera igen så att man kan begripa din sörja LS.
Kommer inte ihåg att Windsors artikel var obegriplig. Traction Circle begreppet är i varje fall greppbart. Även om det är långt ifrån vedertaget bland alla.
Här diskuteras ämnet en del.
http://www.atlasf1.com/bb/showthread.ph ... adid=43871
Kommer inte ihåg att Windsors artikel var obegriplig. Traction Circle begreppet är i varje fall greppbart. Även om det är långt ifrån vedertaget bland alla.
Här diskuteras ämnet en del.
http://www.atlasf1.com/bb/showthread.ph ... adid=43871
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Näää då avslöjar jag ju att jag bara babblarOn 2002-06-23 18:49, regenmeister wrote:
Du får editera igen så att man kan begripa din sörja LS.
Kommer inte ihåg att Windsors artikel var obegriplig. Traction Circle begreppet är i varje fall greppbart. Även om det är långt ifrån vedertaget bland alla.
Här diskuteras ämnet en del.
http://www.atlasf1.com/bb/showthread.ph ... adid=43871
Vad jag menade var att Windsor i den där artikeln hade en god ambition att förklara alla förares körstilar men mest lyckades förvirra begreppen med att samtidigt blarra runt med termen traction circle. Villeneuve, som ju är känd för att både vara tekniskt kunnig och tekniskt intresserad, frågade Windsor vad han egentligen hade menat med den artikeln och hur han fått för sig att beskriva Villeneuves körstil som han gjorde... Villeneuve själv hade nämligen inte förstått Windsors beskrivning av körstilen och då får man väl ändå säga att han misslyckades något i sin artikel
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen