matematik i den högre skolan, eller?

The American zone...
Användarens profilbild
Superfan
Inlägg: 768
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sveriges framsida!

Inlägg av Superfan »

hur räknade man egentligen flest ledda varv?

Jag förmodar att da Matta ansågs leda till starten verkligen gick (varv 5?) Kenny bröt ju på 61 varvet.

Då blir det 55 varv var. Att da Matta vann avgör väl då vart poängen går. Dom här "enpoängarna" kan ju bli väldigt viktiga i slutet.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Mycket riktigt. Jag satt edm i studion på SVT även denna gången och påpekade detta för kommentatorerna. De hade en annan uppfattning, nämligen att Kenny ledde från start, men det är ju som du säger att de första varven leddes av Da Matta. Dock gjorde även CART en felaktig bedömning i sin sammanställning av totalpoängen. Det är ju inte lite grejer att hålla reda på...

Tärnström
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

Som jag fattade det hade da Matta och Bräck lika många varv i ledning, men da Matta fick poängen då han slutade på en bättre placering än Kenny.
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Inte enligt skylten amerikanerna la ut i sändning. Där fick Da Matta endast 73 poäng i stället för de 74 han bordeha haft.

Tärnström
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Får man poäng för senaste inbromsningen i CART?
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Nej men man får poäng för varje klantigt depåstopp!

Target leder knappt före Cool(green)

Allvarligt talat, i både Nascar och CART så räknas alla varv.
Om Kenny bröt på varv 61, så ledde han under 54 varv.
Han kom ju aldrig runt på det 61 varvet.
Och han tog ju inte ledningen förrän efter att de hade passerat startlinjen (vilket han inte fick), så det kanske rent av bara var 53 varv i ledningen för Kenny?
Jag är febersjuk så jag orkar inte räkna.
Organisationen räknar bara över mållinjen.
Minns ni loppet förra året där Papis petade av Kenny (ovalen?)
Där bytte de ju ledningen oftare än varvet, men vem som ledde varvet bestämdes av linjen.

Men vad vet jag, jag har ju bara följt Cart sedan åttiotalet :razz:
Life is a Drag,
Get a Grip!
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Cart fanns väl inte på åttitalet... :???: (hette indycar då)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Det hette väl CART redan -78?
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

vad är det som heter ChampCar då?
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Nu är jag ute på tunn is eller djupt vatten, vilket ni vill... men är inte IndyCar och ChampCar bara populärnamn på CART?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hette det inte Indycar först?
Sen bytte serien namn till ChampCars i samband med IRL splitten

Och idag heter det CART ...

Så tror jag nog att det är.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Är inte champ cars ett annat ord för formelbilar?
Och ja, det hette INDY-cars, men IRL fick liksom med sig det namnet när de rymde med Indy 500.
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Kod: Markera allt

Driver Car From To Total 
6  Cristiano da Matta  1 3 3
12 Kenny Brack 4 29 26 
6  Cristiano da Matta 30 30 1
12 Kenny Brack 31 59 29
6  Cristiano da Matta 60 110 51

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Cheever den 2002-06-18 09:05 ]</font>
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Varför ledde da Matta på varv 30?
Det var väl när de gick i depån, så betyder det att mållinjen var placerad mellan Kennys och da Mattas depåplats?
Annars gick väl Kenny i depå före(men samma varv) da Matta och kom ut före, eller?

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Japp, Da Mattas depåruta var placerad bakom startlinjen, Kennys före.

Tärnström
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

I så fall om de skall vara så petiga, så skall Da Matta straffas!
Då har han kört 31 varv utan att tanka.

Antingen det, eller så skall man räknas som ledare när man går in eller ut (som i NASCAR där de har ett viktigt streck i slutet av depån) ur depå.

Han kan inte både räknas som ledare på varv 30 och sedan inte straffas för att ha fullföljt varvet utan bränslepåfyllning.

Detta kommer att bli aktuellt på fler banor, framför allt ovaler!
Life is a Drag,
Get a Grip!