Tråkigaste F1-säsongen sedan...
-
-
VM avgjordes efter halva säsongen ifjol också ...
Att ett stall är överlägsen en säsong är ju inte helt ovanligt i F1 - det har alltid förekommit då och nu. Just nu har Ferrari ett övertag men snart svänger det över. Och fortfarande kan de ju utmanas i olika lopp, nu senast i Monaco t.ex och nu i Kanada...
Att ett stall är överlägsen en säsong är ju inte helt ovanligt i F1 - det har alltid förekommit då och nu. Just nu har Ferrari ett övertag men snart svänger det över. Och fortfarande kan de ju utmanas i olika lopp, nu senast i Monaco t.ex och nu i Kanada...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
-
Jag kan inte se något som tyder på att det håller på att svänga. I enstaka lopp kan kanske BMW hänga med - och vinna om de har tur. Men inte är det samma sak om loppen inte har betydelse för VM-titeln. Ungefär som en fotbollsmatch som står 5-0 i halvtid. Hur upphetsad blir man då av några tröstmål i andra halvlek?On 2002-06-10 12:17, LuckyStrike1 wrote:
Just nu har Ferrari ett övertag men snart svänger det över. Och fortfarande kan de ju utmanas i olika lopp, nu senast i Monaco t.ex och nu i Kanada...
-
Jag har inte sagt att det svänger i år men svänga kommer det att göra - ett stall är överlägset i max 2-3 säsonger innan de tappar och någon annan kliver upp på tronen. Om två år är Williams eller McLaren förbi Ferrari, troligen Williams.
Så har det alltid varit i F1. Enstaka race kommer alltid att vara antingen heltrista eller jättespännande eller sådär ...
Så har det alltid varit i F1. Enstaka race kommer alltid att vara antingen heltrista eller jättespännande eller sådär ...
-
Håller helt med dig Lucky.....Ferrari kan inte hålla på så här i evigheter, det funkar inte så.
Max Ett eller två år till sedan tror jag att det svänger över.
Det kan ju inte vara roligt för MS att vinna så mycket heller....Jag minns 98 då var jag asglad för varje seger, nu känns det lite ¨så där kul eftersom han vinner hela tiden....
skulle kunna tänka mig att han känner så med.
Det är som irvine sa....."bilen är så bra och lättkörd att "schumifaktorn" inte spelar någon roll.
det är därför som Barrichello är så nära, ett barn skulle kunna köra bilen."
Max Ett eller två år till sedan tror jag att det svänger över.
Det kan ju inte vara roligt för MS att vinna så mycket heller....Jag minns 98 då var jag asglad för varje seger, nu känns det lite ¨så där kul eftersom han vinner hela tiden....
skulle kunna tänka mig att han känner så med.
Det är som irvine sa....."bilen är så bra och lättkörd att "schumifaktorn" inte spelar någon roll.
det är därför som Barrichello är så nära, ett barn skulle kunna köra bilen."
-
McLaren hade övertag 98-99, dock inte lika överlägsna som Ferrarin är nu
williams hade övertag 92-93 samt 96 då de kunde dominera samt däremellan vara med i toppen
McLaren dominerade 88-89 samt 84
Dessa tre stall har de senaste 20 åren alltid haft sina stunder av en eller ett par års dominans....
williams hade övertag 92-93 samt 96 då de kunde dominera samt däremellan vara med i toppen
McLaren dominerade 88-89 samt 84
Dessa tre stall har de senaste 20 åren alltid haft sina stunder av en eller ett par års dominans....
-
Det hela hänger ihop med MS motivation, som är det som driver på hela Ferrari-organisationen, och jag tror de kommer att fortsätta dominera tills MS lägger av. Det har antytts att Brawn, Todt och möjligen också Byrne kommer att sluta i samma veva och då blir det en TUNG "generationsväxling" för Ferrari.
När han lägger av är förstås en annan fråga. Vad mer kan han uppnå egentligen? Sex VM-titlar skulle kanske vara ett mål, då blir han bäst genom tiderna. Men mer dominant och överlägsen än den här säsongen är det knappast troligt att han någonsin kommer att vara, dvs detta borde rimligen vara höjdpunkten på hans karriär.
När han lägger av är förstås en annan fråga. Vad mer kan han uppnå egentligen? Sex VM-titlar skulle kanske vara ett mål, då blir han bäst genom tiderna. Men mer dominant och överlägsen än den här säsongen är det knappast troligt att han någonsin kommer att vara, dvs detta borde rimligen vara höjdpunkten på hans karriär.
-
Mer dominant och överlägsen än den här säsongen är det knappast troligt att HANS BIL OCH STALLORDERkommer att vara ...On 2002-06-10 20:03, Cuscino wrote:
Men mer dominant och överlägsen än den här säsongen är det knappast troligt att han någonsin kommer att vara
-
Kan inte vara kul och vara så här överlägsna hlr tycker jag.On 2002-06-10 20:03, Cuscino wrote:
Det hela hänger ihop med MS motivation, som är det som driver på hela Ferrari-organisationen, och jag tror de kommer att fortsätta dominera tills MS lägger av. Det har antytts att Brawn, Todt och möjligen också Byrne kommer att sluta i samma veva och då blir det en TUNG "generationsväxling" för Ferrari.
F1 är en tävling där det högsta målet är att vinna. Ferrari och MS gör för närvarande det bästa jobbet av alla, men i den sekund man fuskar till sig en seger såsom i österrike blir den segern och alla andra tveksamma segrar oviktiga. Johan Mühlegg har fortfarande två guld från Salt Lake, men hur många anser att han är en värdig vinnare av dom?
Ferrari och Schumacher finns inte i årets resultat. Jag ser dom inte och "min" säsong är fortfarande oerhört spännande.
Ferrari och Schumacher finns inte i årets resultat. Jag ser dom inte och "min" säsong är fortfarande oerhört spännande.
-
På vilket sätt är Ferraris seger i Österrike tveksam? Anledningen till hela det spektaklet var ju att alla andra var så dåliga. Hade någon mäktat med att ligga mellan Ferrari-bilarna så hade ingen stallorder lämnats.On 2002-06-11 06:27, Jari wrote:
F1 är en tävling där det högsta målet är att vinna. Ferrari och MS gör för närvarande det bästa jobbet av alla, men i den sekund man fuskar till sig en seger såsom i österrike blir den segern och alla andra tveksamma segrar oviktiga.
-
- Utvisad
Du får gärna förklara hur Ferrari fuskade till sig segern i Österrike!On 2002-06-11 06:27, Jari wrote:
F1 är en tävling där det högsta målet är att vinna. Ferrari och MS gör för närvarande det bästa jobbet av alla, men i den sekund man fuskar till sig en seger såsom i österrike blir den segern och alla andra tveksamma segrar oviktiga. Johan Mühlegg har fortfarande två guld från Salt Lake, men hur många anser att han är en värdig vinnare av dom?
Mig veterligen hade Ferrari vunnit oavsett "omkörningen" före målgång!
Det är väl ingen som anser att MS var en värdig vinnare av den segern, däremot har han ett lysande resultat i övrigt som du ju knappast kan hävda beror på förbisläppningar.
Men jag håller med dig på ett sätt... vem kommer ihåg Mika Häkkinen idag med tanke på hans tillfuskade segrar...
/E
-
Det kan ju inte bli jämnare än så här! Forzamästerskapet är stentufft och en 10-11 förare har fortfarande en fullt möjlig chans att ta hem den här åtråvärda titeln.
Förarmästerskapet
J Montoya 26
M Schumacher 24
D Coulthard 22
F Massa 20
R Barrichello 20
G Fisichella 14
J Button 12
R Schumacher 12
J Trulli 12
K Räikkönen 10
M Webber 8
J Villeneuve 7
H-H Frentzen 7
M Salo 5
N Heidfeld 4
O Panis 3
A McNish 2
T Sato 1
Konstruktörsmästerskapet
Ferrari 18
McLaren 9
Toyota 7
Renault 6
Sauber 6
Williams 5
Jordan 4
Arrows 1
Förarmästerskapet
J Montoya 26
M Schumacher 24
D Coulthard 22
F Massa 20
R Barrichello 20
G Fisichella 14
J Button 12
R Schumacher 12
J Trulli 12
K Räikkönen 10
M Webber 8
J Villeneuve 7
H-H Frentzen 7
M Salo 5
N Heidfeld 4
O Panis 3
A McNish 2
T Sato 1
Konstruktörsmästerskapet
Ferrari 18
McLaren 9
Toyota 7
Renault 6
Sauber 6
Williams 5
Jordan 4
Arrows 1
-
För mej var det faktiskt en total överaskning med den reaktion som det blev efter A1. Hur mångte gången var det inte som Fiats slavförare måste stå på bromsen?On 2002-06-11 11:57, EnzoF1 wrote:
Men jag håller med dig på ett sätt... vem kommer ihåg Mika Häkkinen idag med tanke på hans tillfuskade segrar...
/E
Vilken av slavförarna har uppskattat jobbet hos Fiat?
Varför har det inte blivit nån reaktion förut?
Jag kommer mycket väl ihåg Mika och hans överlägsenhet. Hans "tillfuskade segrar" e väl nåt som jag ställer mej lite frågande till!
Däremot så bet man hål i läppen när Coulthard å Häkkinen krockade i strid om placering! Man blev ju rent ut sagt liiiite förbannad. Men nån stallorder gavs det ju inte. Det var väl efter en par sådana händelser som McLaren körde med principen "först in i första kurvan får fördelen i racet". Det skulle ha hjälp både McLaren och Mika om stallet skulle ha kört med Fiat-taktiken. Personligen tycker jag att McLarens har en "Race-Etik" som jag gillar.
-
-
McLaren har väl inte uttalade stallordrar, de har tillschabblande stallordrar. Som på Hungaroring 98 när DC ligger i Häkkinens växellåda i 4-5 varv och tappar flera sekunder per varv utan att få köra om och därmed tappar han så mycket att Schumi kan vinna, vilket kanske inte hade varit fallet annars. Otroligt att de lyckades kalla in DC i depå i Monaco senast.
Kanske var pga "först efter första kurvan" som det blev så tufft in i densamma.
Lemon har rätt, det var varken snyggt eller fusk.
Kanske var pga "först efter första kurvan" som det blev så tufft in i densamma.
Lemon har rätt, det var varken snyggt eller fusk.
Jag förstår att en Tifosi extragranskat säsongerna 98 och 99 med lupp för att hitta fel. Jag skulle vilja påstå att de säsongerna innehöll mindre fel än vanligt utom ifrån huvudkombattanten som redan utvecklat gråzoner för att lura oss på racingen.
Österrike var droppen som fick bägaren att rinna över på väldigt många och alla var inte anti-ferrari eller -schu innan.
FIA(t) kommer att tala om för oss den 26 juni om det var fusk eller inte.
Österrike var droppen som fick bägaren att rinna över på väldigt många och alla var inte anti-ferrari eller -schu innan.
-
-
-
- Utvisad
Och nu pratar vi alltså inte om det sista loppet 97 och det första 98 då Mika pga stallorder fick sina första segrar. Alltså kan vi säga att Mika 98 fick sin titel pga fusk, eller hur? Det måste ju kännas jättekul som åskådare att veta att loppen är avgjorda efter första kurvan och att det i annat fall styrs av Ron från depån... (iofs lika kul som A1-ring de senaste åren...)On 2002-06-13 03:06, Jari wrote:
Jag skulle vilja påstå att de säsongerna innehöll mindre fel än vanligt utom ifrån huvudkombattanten som redan utvecklat gråzoner för att lura oss på racingen.
Vi ska heller inte diskutera om det uppenbara fusk i form av en dåligt förklädd differentialbroms som utöver att styras elektroniskt (häri låg det olagliga) hade en extra pedal i sittbrunnen (iofs lagligt).
Finns det nåt stall som fuskat mer än McLaren? Finns det nåt stall som hymlar mer än McLaren? Nej, jag tror inte det? Men det är väl därför det inte ligger samma aura av magi och racing kring McLaren som det gör runt Ferrari.
/E
-
Jo det finns ett stall som heter Ferrari där Todt och [Schumacher] gör vad som helst för att vinna. Båda är beredda att gå över lik för att vinna. Enda auran Ferrari har är av samma sort som något billigt horhus.On 2002-06-14 07:21, EnzoF1 wrote:
[
Finns det nåt stall som fuskat mer än McLaren? Finns det nåt stall som hymlar mer än McLaren? Nej, jag tror inte det? Men det är väl därför det inte ligger samma aura av magi och racing kring McLaren som det gör runt Ferrari.
/E
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Ozikahn den 2002-06-14 08:21 ]</font>