McRae thanks privateer for point
(Autosport)
Ford star gained when Janne Tuohino did him a favour
Tuohino played the Ford game
Ford ace Colin McRae has made a point of publicly thanking privateer Janne Tuohino for deliberately taking a time penalty at the end of the Swedish Rally to promote the Scot up to sixth place for a single world championship point.
Tuohino, who finished the event fifth on the road, was driving a M-Sport run Ford Focus. The young Finn voluntarily left the final service area of the day one minute late, thereby incurring a 10-second penalty that dropped him down to seventh overall.
"What Janne did was very generous," said McRae. "It means I pick up one point and at the end of the year that could be crucial. But, to be honest, I am a bit disappointed. I really thought I had a chance to win and we lost three minutes when we hit a large rock on Saturday."
McRae's younger brother Alister also benefitted from Tuohino's tactics and moved up to fifth. Colin's hopes of overhauling Alister's Mitsubishi came to an end when he spun his Focus on the final stage of the rally.
McRae tackar i alla fall...
-
-
-
För att reda ut det hela. Bilen ägs "leasas" av ägaren till företaget LPM (sysslar med värmeväxlare). Killen tycker att det roligaste som finns är att köra rally. Men här visar sig den typiska finska modellen. Ägaren till bilen busar med bilen i mindre tävlingar och har skoj, men dessutom ställer han upp med bil och hjälp till den "snälla" Tuohino som får köra "stora" tävlingar.
Eftersom en sådan här Ford Focus kostar några euro och kontinuerligt måste uppgraderas har ägaren kontinuerlig kontakt med Ford`s tävlingsavdelning. Så om Ford släpper delar eller håller med en hel bil får framtiden utvisa. Jag läste någonstans att han skulle få köra Cypern Rallyt som tack för hjälpen.
Det här är den typiska lösningen på hur finnarna får fram nya unga tallanger. Som svensk tycker jag att det är bedrövligt att svenskar med motsvarande möjligeter inte kan ordna fram fordon.
Däremot tycker jag fortfarande att tillvägagångssättet med att släppa sin placering är för djävligt. Men förstår givetvis finnen`s sits.
Eftersom en sådan här Ford Focus kostar några euro och kontinuerligt måste uppgraderas har ägaren kontinuerlig kontakt med Ford`s tävlingsavdelning. Så om Ford släpper delar eller håller med en hel bil får framtiden utvisa. Jag läste någonstans att han skulle få köra Cypern Rallyt som tack för hjälpen.
Det här är den typiska lösningen på hur finnarna får fram nya unga tallanger. Som svensk tycker jag att det är bedrövligt att svenskar med motsvarande möjligeter inte kan ordna fram fordon.
Däremot tycker jag fortfarande att tillvägagångssättet med att släppa sin placering är för djävligt. Men förstår givetvis finnen`s sits.