Blicka framåt... Monaco
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Räkan har inte fått ihop särskilt många varv - kraschade ju ganska tidigt både i torsdags och idag. Småklantigt. Skönt att Sato kraschade så man fick sina fördomar bekräftade. Var det Jordan som hade brist på chassin och reservdelar?
Trulli har hittat nåt gammalt Bennetonfusk ifrån svunna tider...
Renault borde annars kunna vara ganska farliga här, då de verkar ha bra TC, bra motor på låga varv, låg tungdpunkt med sin motor och enl. många ett ganska bra chassi.
Trulli har hittat nåt gammalt Bennetonfusk ifrån svunna tider...
Renault borde annars kunna vara ganska farliga här, då de verkar ha bra TC, bra motor på låga varv, låg tungdpunkt med sin motor och enl. många ett ganska bra chassi.
-
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Upplands Väsby
Vilket kval!! Hur spännande som helst!!! Verkligen kul å se att Ferrari inte hängde med!!
Skönt att Villeneuve fixa liiiite fart i slutet i alla fall! Hondan verkar gå pinsamt dåligt i helgen...... kanske inte lika pinsamt som Sverige mot Japan i fotboll men nästan!
Synd att De la Rosa var i vägen så inte Barrichello kunde kvala förbi [Schumacher]!
Skönt att Villeneuve fixa liiiite fart i slutet i alla fall! Hondan verkar gå pinsamt dåligt i helgen...... kanske inte lika pinsamt som Sverige mot Japan i fotboll men nästan!
Synd att De la Rosa var i vägen så inte Barrichello kunde kvala förbi [Schumacher]!
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
Mycket däck inblandat idag..
Bara Ferrari bland Bridgestone bilarna som kunde sätta någon tid överhuvudtaget..
Kul för mästerskapet dock att det inte är dubbelt rött i första ledet.
Granis.. jajamän, Kung Yoong satte minardin i däckbarriären på sitt första snabba varv.. han e hur bra som helst den killen.
Nu ser vi fram emot ett ovanligt bra Monaco lopp förhoppningsvis.. Kvalet var ju i vart fall spännande.. strongt av Monty att sätta poletid med så många bilar på banan. Bara att gratulera, snyggt kört.
Nu ser vi fram emot eftersändningen på F3000 loppet där wirdheim står 6:a jue
//mopar
Bara Ferrari bland Bridgestone bilarna som kunde sätta någon tid överhuvudtaget..
Kul för mästerskapet dock att det inte är dubbelt rött i första ledet.
Granis.. jajamän, Kung Yoong satte minardin i däckbarriären på sitt första snabba varv.. han e hur bra som helst den killen.
Nu ser vi fram emot ett ovanligt bra Monaco lopp förhoppningsvis.. Kvalet var ju i vart fall spännande.. strongt av Monty att sätta poletid med så många bilar på banan. Bara att gratulera, snyggt kört.
Nu ser vi fram emot eftersändningen på F3000 loppet där wirdheim står 6:a jue
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Upplands Väsby
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
om han vinner blir han väl den andre efter Andretti att vinna både indy 500 och monaco?On 2002-05-25 15:48, Slasher wrote:
hehe!!
Peps, den här polen måste väl vara nåt slags rekord också?! Första Colombian som på sista försöket tar pole med mer än 3 tiondelar i Monaco år 2002?!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Slasher den 2002-05-25 15:49 ]</font>
Han är gudabenådad, jag kommer ihåg säsongen -98 då han, i sin f-3000 bil, passerade halva fältet i monaco!!!
Hehe...att ta pole på: Spa, monza, hockenheim och Monaco är stort, han är en legend!!(interlgaos är också bra..)
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
4 chassin har Räkan tydligen avverkt hittills, bara DC:s bil kvar då. Så här sa Ron i CD-intervjun:
"He made a small mistake on Thursday and it has snowballed from there. I think you might say that his Amex has run out and he's now onto his Barclaycard!"
Det blir dyrt det här...
Det var visst nåt fel på nåt oljesystem på kvalet. OK ändå att kvala in som 7:a med de förutsättningarna, även om han själv rådde för krascherna.
Angående Renault så hade nog Trulli kunna varit ett par platser upp om han inte haft otur med trafik. Toyota imponerande bra.
Intressant förresten att Jaguar skall komma med en ny bil till Silverstone - det lär de behöva.
"He made a small mistake on Thursday and it has snowballed from there. I think you might say that his Amex has run out and he's now onto his Barclaycard!"
Det blir dyrt det här...
Det var visst nåt fel på nåt oljesystem på kvalet. OK ändå att kvala in som 7:a med de förutsättningarna, även om han själv rådde för krascherna.
Angående Renault så hade nog Trulli kunna varit ett par platser upp om han inte haft otur med trafik. Toyota imponerande bra.
Intressant förresten att Jaguar skall komma med en ny bil till Silverstone - det lär de behöva.
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
Jaha då var Warm-upen avklarad också..
Intressant måste man säga..
1. 20 FRENTZEN Arrows Cosworth B 1'20"875 150.009 Km/h
2. 1 M.SCHUMACHER Ferrari B 1'20"972 + 0'00"097
3. 3 COULTHARD McLaren Mercedes M 1'21"547 + 0'00"672
4. 14 TRULLI Renault M 1'21"952 + 0'01"077
5. 4 RAIKKONEN McLaren Mercedes M 1'22"052 + 0'01"177
6. 2 BARRICHELLO Ferrari B 1'22"076 + 0'01"201
7. 5 R.SCHUMACHER Williams BMW M 1'22"196 + 0'01"321
8. 12 PANIS BAR Honda B 1'22"388 + 0'01"513
9. 9 FISICHELLA Jordan Honda B 1'22"390 + 0'01"515
10. 24 SALO Toyota M 1'22"842 + 0'01"967
11. 15 BUTTON Renault M 1'23"227 + 0'02"352
12. 25 MCNISH Toyota M 1'23"345 + 0'02"470
13. 23 WEBBER Minardi Asiatech M 1'23"374 + 0'02"499
14. 11 VILLENEUVE BAR Honda B 1'23"400 + 0'02"525
15. 21 BERNOLDI Arrows Cosworth B 1'23"642 + 0'02"767
16. 8 MASSA Sauber Petronas B 1'23"868 + 0'02"993
17. 7 HEIDFELD Sauber Petronas B 1'23"929 + 0'03"054
18. 17 DE LA ROSA Jaguar Cosworth M 1'24"071 + 0'03"196
19. 10 SATO Jordan Honda B 1'24"169 + 0'03"294
20. 6 MONTOYA Williams BMW M 1'24"309 + 0'03"434
21. 16 IRVINE Jaguar Cosworth M 1'24"972 + 0'04"097
22. 22 YOONG Minardi Asiatech M 1'25"366 + 0'04"491
Frentzen snabbast och Monty först på 20:e tid..
//mopar
Intressant måste man säga..
1. 20 FRENTZEN Arrows Cosworth B 1'20"875 150.009 Km/h
2. 1 M.SCHUMACHER Ferrari B 1'20"972 + 0'00"097
3. 3 COULTHARD McLaren Mercedes M 1'21"547 + 0'00"672
4. 14 TRULLI Renault M 1'21"952 + 0'01"077
5. 4 RAIKKONEN McLaren Mercedes M 1'22"052 + 0'01"177
6. 2 BARRICHELLO Ferrari B 1'22"076 + 0'01"201
7. 5 R.SCHUMACHER Williams BMW M 1'22"196 + 0'01"321
8. 12 PANIS BAR Honda B 1'22"388 + 0'01"513
9. 9 FISICHELLA Jordan Honda B 1'22"390 + 0'01"515
10. 24 SALO Toyota M 1'22"842 + 0'01"967
11. 15 BUTTON Renault M 1'23"227 + 0'02"352
12. 25 MCNISH Toyota M 1'23"345 + 0'02"470
13. 23 WEBBER Minardi Asiatech M 1'23"374 + 0'02"499
14. 11 VILLENEUVE BAR Honda B 1'23"400 + 0'02"525
15. 21 BERNOLDI Arrows Cosworth B 1'23"642 + 0'02"767
16. 8 MASSA Sauber Petronas B 1'23"868 + 0'02"993
17. 7 HEIDFELD Sauber Petronas B 1'23"929 + 0'03"054
18. 17 DE LA ROSA Jaguar Cosworth M 1'24"071 + 0'03"196
19. 10 SATO Jordan Honda B 1'24"169 + 0'03"294
20. 6 MONTOYA Williams BMW M 1'24"309 + 0'03"434
21. 16 IRVINE Jaguar Cosworth M 1'24"972 + 0'04"097
22. 22 YOONG Minardi Asiatech M 1'25"366 + 0'04"491
Frentzen snabbast och Monty först på 20:e tid..
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Fick verkligen Barren straff för torpederingen av Räkan?
Var det inte när han gick in och bytte framvingen som Rubens körde för fort? Annars borde han alltså varit inne 4 ggr, var han det?
Han har lite tendens att klanta till det ibland, Rubens, men annars såg han ganska snabb ut även denna helg.
Ralf var lite kul med sin lilla anmärkning om att det definetivt inte var stallorder. Undrar vem det var riktat till?
Buttons straff var nog lite hårt, då han ju inte precis tjänade några placeringar.
Satos "förklaring" till kraschen fattade jag inte riktigt. Hade han fått teamorder om att flytta på sig och därför brakade in i räcket, eller trodde han att han skulle få? Tyckte han var lite svävande där. Om han nu ville flytta på sig så borde det väl vara bättre att gå till den andra sidan och inte ut i räcket. Hmm, lite krystat.
Han ville kanske bara skydda sin klantige teamkompis som egentligen körde in i honom, eller vad tror du, zz?
Var det inte när han gick in och bytte framvingen som Rubens körde för fort? Annars borde han alltså varit inne 4 ggr, var han det?
Han har lite tendens att klanta till det ibland, Rubens, men annars såg han ganska snabb ut även denna helg.
Ralf var lite kul med sin lilla anmärkning om att det definetivt inte var stallorder. Undrar vem det var riktat till?
Buttons straff var nog lite hårt, då han ju inte precis tjänade några placeringar.
Satos "förklaring" till kraschen fattade jag inte riktigt. Hade han fått teamorder om att flytta på sig och därför brakade in i räcket, eller trodde han att han skulle få? Tyckte han var lite svävande där. Om han nu ville flytta på sig så borde det väl vara bättre att gå till den andra sidan och inte ut i räcket. Hmm, lite krystat.
Han ville kanske bara skydda sin klantige teamkompis som egentligen körde in i honom, eller vad tror du, zz?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Trodde du verkligen på den???On 2002-05-26 16:49, AndersF1 wrote:
Ralf var lite kul med sin lilla anmärkning om att det definetivt inte var stallorder. Undrar vem det var riktat till?
Williams fuskar ju som vanligt och vågar inte stå för det.
Självklart var det stallorder!
Men huvudsaken var ju att Montoya klantade till sig igen... det var det viktiga... men det stör mig att han höll upp Maestro så länge...
Hur f**n kan man förlora starten på det där sättet och sedan gnälla som en morsgris över att det är fel på elektroniken???
Launch Control Instructions:
1. When light go off, release button!
Jaha, hur svårt kan det bli? På vilket sätt fattar inte JPM hur det fungerar???
Och som sagt, innan ni klagar för mycket på Sato och Yoong så kan ni ju fundera på om ni skulle klara det bättre. Välkomna ut på Järfälla och bevisa det då!
/E
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
http://www.grandprix.com :
Jaha, så man bevisade alltså att McLaren inte hade rört mjukvaran utan att sigillet av någon anledning ramlat bort. Men Mac blev bestraffad ändå. Då borde ju även Jordan bli bestraffad, eller? Lite underligt, när det lika gärna kan vara FIA:s fel som satt dit sigillet på fel sätt.THE Monaco Grand Prix was a great event for Formula 1 but there was a slight cloud over the event in the evening when it was found that there was a problem with "a programmable device" on Jarno Trulli's Renault. This immediately caused people to speculate that something untoward had been going on but the phrasing of the technical report was rather confusing and it seems that the problem is simply because the paper seal on the electronic box was either broken or missing. This in itself is no crime. It happened in Austria in 2000 when Mika Hakkinen's winning McLaren was found to be missing the seal. The software was checked and it was then established that the software "lock" (a 12 character code known only to the FIA) was still in place. There are several billion possibilities for such a code and it is unlikely that this could have been broken and the software tampered with. However, this needs to be checked on Trulli's car and that was not possible at Monaco and so the result remained provisional for fourth place and below.
In Hakkinen's case it was decided that the software lock had not been tampered with and so there was no possibility that the software had been tampered with. However it was decided that there should be a punishment to ensure that teams do not become complacent about seals. The team was docked the 10 points in the Constructors' Championship and the team was fined $50,000 but Hakkinen kept the points because it was felt by the FIA that he was not to blame for the problem.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Rubens har en lite tråkig sida ibland, han verkar ha klara problem med att erkänna när han gör nåt fel:
"At one point, I spotted an opportunity to pass Raikkonen. I went from the outside to the inside and as he braked, he closed the door on me. There was nothing I could do and I ran into him. I have to thank the team for building a really strong car, as after the accident, I was able to continue and the car was still very quick, even if it had a bit of oversteer."
Att säga att Räkan stängde dörren helt plötsligt får det ju att låta som om de låg nästan jämsides när Kimi helt plötsligt stängde till. Rubens bromsade ju toksent och dessutom ifrån innerspår, trots att han låg en bra bit bakom. Tvivlar på att han ens klarat kurvan, om han inte träffat Räkan. Varför inte bara säga att han gjorde en liten miss och tyvärr bromsade försent? Även t.ex. Ross Brawn verkade ju tycka att Rubens förivrade sig.
Vete tusan om Rubens någonsin har sagt att han gjort nåt fel?
"At one point, I spotted an opportunity to pass Raikkonen. I went from the outside to the inside and as he braked, he closed the door on me. There was nothing I could do and I ran into him. I have to thank the team for building a really strong car, as after the accident, I was able to continue and the car was still very quick, even if it had a bit of oversteer."
Att säga att Räkan stängde dörren helt plötsligt får det ju att låta som om de låg nästan jämsides när Kimi helt plötsligt stängde till. Rubens bromsade ju toksent och dessutom ifrån innerspår, trots att han låg en bra bit bakom. Tvivlar på att han ens klarat kurvan, om han inte träffat Räkan. Varför inte bara säga att han gjorde en liten miss och tyvärr bromsade försent? Även t.ex. Ross Brawn verkade ju tycka att Rubens förivrade sig.
Vete tusan om Rubens någonsin har sagt att han gjort nåt fel?
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag undrar lite över Michael Schumachers annorlunda spårval i Monaco. Både när han låg bakom Montoya och senare Coulthard kunde man gång på gång se hur han låg mycket längre ut till vänster på start/mål-rakan inför inbromsningen till Ste Devote än de andra. Fanns det någon anledning till detta annorlunda spårval, mer än att kanske stressa föraren framför genom att synas bättre i backspegeln? Någon som har några teorier eller kanske rentav en förklaring?
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag har inte höjt honom till skyarna - däremot är jag övertygad om att Montoya är en av de framtida stjärnorna i sporten. Att du sen kör med "argument" som ovan gör att man (dvs jag) inte riktigt har ork att diskutera just detta "seriöst" men med glimten i ögat.On 2002-05-27 10:31, EnzoF1 wrote:
Lucy:
Så snart du slutar höja JPM till skyarna och lägger honom på mer lämplig nivå strax före Yoong och Sato...
/E
Som jag har sagt tidigare - att likna Montoya vid Yoong och Sato t.ex .. eller som en totalusel förare som inte hör hemma i någon formelbilsklass är lika intelligent som att hävda att SChumacher fuskat sig till sina 4 titlar och är en medelmåtta ....