Bernies vision om framtiden. Vad tycker ni?

Kungaklassen av motorsport...
Ankan

Inlägg av Ankan »

Vad säger ni? Tycker inte det låter vettigt faktiskt. skulle säkert bli mer spänning i loppen men varför skulle dom stora biltillverkarna dela med sig av affärshemliheterna?
Användarens profilbild
Superfan

Inlägg av Superfan »

jo, men bara för att någon får leasa ett Ferrari-chassi betyder ju inte det att man automatiskt skulle vara med och fightas om podiumplatser, knappast ens poängplatser. Avståndet mellan plats 1-22 på gridden skulle nog minska kanske från nuvarande 3,5-4 sek på en normalbana till ca 2-2,5 sek. Vackert så, lite mer öppningar för oväntade resultat både på kval och race. Jag tycker nog Bernie är rätt ute, även om det kanske är svårt att genomföra och få med sig alla på detta...
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Blir väl som med motorerna nu då, eller? Fast då lär det ju ändå bli rätt stor skillnad eftersom det skulle bli förra årets chassin... Eller ska man fatta det som om de tvingans ställa några nya chassin till förfogande för ett eller fler andra stall?
Janne

Inlägg av Janne »

Det vore bättre om vår kära Äckelsten inte vore så kåt på pengar, utan gjorde det möjligt för fler TV-kanaler att sända sporten. När Eurosport förlorade rättigheterna tror jag många sponsorer började tveka inför att satsa på en sport som inte exponeras mer än på speciella betalkanaler! Om sponsorerna börjar få upp intresset ljusnar läget för alla stall, även de mindre. Det finns för övrigt redan motorsporter där alla kör med samma bil, chassi, motorer o dy. Låt formel ett vara ett forum för det yttersta av teknik till forum för den allmänna utvecklingen av bilar och tillbehör kring dessa!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Vad menar du, F1 exponeras väl inte bara i speciella betalkanaler? TV4 är t.ex. en gratiskanal, så vitt jag vet. Sponsorerna har aldrig satsat så mycket på F1 som de senaste åren, så jag har väldigt svårt att se att de skulle klaga på ett Eurosport inte längre sänder F1. Jag skulle tvärtom tro att fler europeer ser på F1 idag, än då det visades på Eurosport. Även fast Bernie håvar in betydligt mer pengar i TV-avgifter.

Bernie har med en nästan kuslig framgång lyckats veta vad som behövts för att göra F1 framgångsrikt, så man skall nog inte helt kapa bort möjligheterna att han även denna gång kan ha rätt. Dessutom har det ju förekommit många ggr förut i F1 och GP-racingens historia att vissa stall köpt chassin ifrån andra, så det är väl inte en helt orimlig lösning. Ett problem blir dock stallorder mellan stall, liksom t.ex. Kimi anklagades för att flytta sig för Scummi på A1 ifjol.

Janne

Inlägg av Janne »

Jo, du har förvisso rätt. Men jag betraktar inte TV 4 :as patetiska försök att göra någonting av F1 som annat än ett rent skämt. Försöka att få ihop vad Eje E har att säga orkar man bara inte. Sedan roar man sig med att bryta mitt i tävlingen för annan sport!! Tänk om man visade fotbolls VM på detta sätt!!

Jag tycker att F1 måste visas på det sätt som Canal D samt forna Eurosport gjorde, nämligen att man får följa hela helgen med fria träningar och därpå kvalet samt tävlingen. Sedan bygger det på att man har pålästa kommentatorer som varit i depåerna och "lyssnat" och "spejat" efter nyheter. Tom Watson gjorde detta på ett föredömligt sätt på sin Eurosporttid. Detta skapar intresse och förståelse för sporten, som jag tror annars går förlorad. Sedan kan jag hålla med om att de reklampauser man råkar ut för vid dessa sändningar kan vara nog så jobbiga.

F1 måste förbli det yttersta av motorsport sett ur ren tekniksynpunkt. Annars kan man lika gärna titta på vilken bantävling som helst där man använder sig av samma typ av standardbilar. Spänningen finns där också!

Sedan har åtminstone inte jag lyckats hitta annat än betalkanaler som sänder F1. Hur jag än bläddrar så får jag bara in tyska, italienska samt nordiska kanaler, alla av betaltyp;-)

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är nog snarare en fråga om kanalernas vilja än hur dyr prislappen är. DR1 t.ex anser sig ju ha råd att sända alla F1-lopp direkt. Har lilla DR råd har också rika TV4 råd - om man vill. Men TV4 vill hellre sända lekprogramm och långfilmer på söndagskvällar än att förbinda sig till att sända de transatlantiska F1-loppen. Man köper också hellre in fotbollls-VM och ger F1 en så liten budget att de bara kan köpa budgetalternativet plus att de måste stoppa in reklam mitt i loppen och ha kassa kommentatorer. TV4 har i min mening pengarna men inte viljan och kompetensen.

Bernies digitala bevakning tycker jag gärna får kosta - det är ju en jättesatsning men värd sina kronor för oss fans som det kostar idag. En sån sändning måste ju sändas digitalt om jag förstår det rätt? TV4 - har de sådana möjligheter? SVT har väl men de har ju inte viljan för det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-05-25 15:03, Janne wrote:
När Eurosport förlorade rättigheterna tror jag många sponsorer började tveka inför att satsa på en sport som inte exponeras mer än på speciella betalkanaler! Om sponsorerna börjar få upp intresset ljusnar läget för alla stall, även de mindre.

Annars kan man lika gärna titta på vilken bantävling som helst där man använder sig av samma typ av standardbilar. Spänningen finns där också!

Det samlade värdet på stallens budgetar har alldrig varit så högt som nu, oavsett om Eurosport sänder eller ej. Eurosport är en relativt marginaliserad kanal ute i Europa (Frankrike undantaget). Sponsorerna ski---r högaktningsfullt i om Eurosport sänder eller ej. Det är inte många Italienare som tittar på F1 på Eurosport, dom väljer RAI 2, Tyskarna väljer RTL eller någon äkta Tysk kanal, mm mm. Det är i Sverige med sina 9 Mio innvånare som tycker Eurosport är viktigt, de flesta andra länder med självrespekt har egna sportkanaler som visar F1.

Har du hittat den spänning som jag sökt i 25 år, snälla brätta. Såg någon bantävling på den största av alla sportkanaler i Sverige, Eurosport, det satt 300 personer på läktarna, dom flesta var fruar och mammor till förarna. :grin:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: zz den 2002-05-26 22:27 ]</font>
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

On 2002-05-26 22:21, LuckyStrike1 wrote:
DR1 t.ex anser sig ju ha råd att sända alla F1-lopp direkt. Har lilla DR råd har också rika TV4 råd - om man vill.
Bara en liten påpekning för att undvika missförstånd. DR1 sänder inte alla loppen live. Vissa av dem sänds på en annan dansk kanal som inte kan ses av vanliga tittare i Sverige.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Hampus den 2002-05-27 16:53 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-05-27 16:52, Hampus wrote:

Bara en liten påpekning för att undvika missförstånd. DR1 sänder inte alla loppen live. Vissa av dem sänds på en annan dansk kanal som inte kan ses av vanliga tittare i Sverige.

Jamen DR1 OCH DR2 då. Märk ord :razz: .... det var inte för svenska tittare jag nämnde just DR - det var för att visa hur DR satsar på F1 för sina tittare i jämförelse med hur dålig bevakning svenska TV-tittare utan tillgång till KIOSK får.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish