Motorsport på pay-per-view TV (PPV)

Kungaklassen av motorsport...
Forza

Inlägg av Forza »

Vilken typ av motorsport skulle ni vara villiga att betala för att se på TV?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Live-sändningar av ETCC, STCC, F3000 och Indy-500 vore guld att kunna se live!
Användarens profilbild
MGRacing

Inlägg av MGRacing »

Hur så? Ska du fixa en parabol åt mej annars eller? :wink:

RallyCross vill jag se live.. och Speedway. :grin:
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

MotoGP (500cc)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag är ingen vän av PPV men om jag ska betala så ska jag få något extra för det. Jag anser det helt rimligt att betala för CD:s F1-sändningar.

Eventuellt enstaka evenemang som Indy 500 skulle jag också betala för omdet vore enda möjligheten att få se dem.

Annars har jag svårt att se varför jag som tittare ska bidra till något som egentligen sponsorer redan betalar för. Jag tror att PPV är av ondo för alla sporter. Maximal exponering fås genom att fösa ut programmen i breda kanaler som når flertalet i stället för att exkludera stora grupper i samhället. PPV är bara ett uttryck för en ekonomisk narighet osm jag har svårt för. Varför betala för något som jag tidigare kunde se gratis (jag får dessutom inget mervärde. Det är samma gamla fotbolls-VM som tidigare). Min insats är att jag exponeras för den reklam som sponsorerna har betalt för. Det borde räcka.

Jolme Tärskrom
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Formel 1 utan tvekan

CART om man kan välja enskilda lopp och serien inte förfaller

Möjligtvis Rally under förutsättning att det går att välja enskilda tävlingar

Mycket tveksamt om MotoGP och Indy500 är något jag idag skulle betala dyra pengar för att se

Loranga

Inlägg av Loranga »

Jag håller helt med Tärnström. PPV måste ge något slags mervärde. Dessutom innebär fria sändningar stor exponering.

Titta t.ex på Hockey-VM, det förlorade sitt reklamvärde när TV3 tog över 1989. TV3 var inte speciellt utbrett då.
Jag tror samma sak skulle hända med MotoGP, dess reklamvärde har i stort byggts upp tack vare fria sändningar på Eurosport. Skulle MotoGP bli PPV tror jag intresset skulle sjunka, helt klart.

Det är lite av en paradox att man skulle kunna tjäna stora pengar på TV-rättigheter, då exponeringen för sponsorernas reklam minskar kraftigt. Om jag vore sponsor skulle jag hellre betala dyrt för reklamplats med fria sändningar (stor chans till bra exponering) än att betala halvdyrt och inte veta hur stor exponeringen kommer att bli.

Men för att svara mer direkt på frågan, jag skulle kunna tänka mig att betala för mer sporadiska evenemang såsom Isle of Man, Daytona 200 och Suzuka 8-timmars (motorcykellopp). Ett helt mästerskap är jag tveksam till, speciellt om det inte kan ge något mervärde, såsom att följa en speciell förare eller att ha personal på plats.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Formel 1.
BlyFoten

Inlägg av BlyFoten »

Detta kanske inte är rätt forum, men eftersom frågan är här så svarar jag....

Jag skulle kunna tänka mig att nästan betala vad som helst
för att slippa se Hockey-VM i TV3,
Två sporter jag gillar är F1 och hockey,

Men TV3 fixar inte av det, hoppas Stenbäcks medie satsning
går i stöpet snart!

Sen skulle jag vilja se en utveckling av F1 sändningarna på C+,
kanske så man kunde få alla tider live som på Kiosk18 via
Internet och rätt in i den bärbara datorn, så kunde man ha Laptopen framför tv:n,
Det finns några som har "live" tider, men inte alls i närheten av det som finns på Kiosk18, iallafall inte vad jag funnit....

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: BlyFoten den 2002-05-25 17:39 ]</font>
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Om vi ska snacka utveckling av "BernieVision" så tycker jag man ligger efter Rally-VM. Datoranimerade fly-overs på bästa kvaltiderna och liknande vore fräckt, liksom kanske 4st förare (ombord-kamera) i splitscreen från kvalet.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Framförallt sånt som annars inte skulle sändas, som brittiska F3, Indy500 eller liknande. Annars nåt med klart mervärde, som CD:s Formel 1-sändningar. Önskar förresten även att F1-sändningarna gick i repris ett par ggr under veckan - det skulle jag nog kunna tänka mig att betala några hundringar till för per år, om det var nödvändigt.

Frippe

Inlägg av Frippe »

Formula1 tveklöst, skulle jag kunna betala 2000:-om året för.
Även rally om man fick välja lopp.
SCHUMI 4-EVER
Gäst

Inlägg av Gäst »

Formel 1 så klart.

Kan man mot en mindre avgift få slippa se sunkracing (allting med tcc i, allt som körs på grus, allt som körs på icke fosila bränslen, allt på mindre än 4 hjul, allt som är enhetsklassat mm)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

psst zz .... det är mycket tcc och tc och lc i F1 vet du väl? :wink:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
G-town

Inlägg av G-town »

Helst inga sporter alls.
Man kunde få välja, titta gratis på Eurosport med reklamavbrott, eller betala för att slippa reklamen.
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Man borde lägga ner arbete på att införa KIOSK i kabelbolagens utbud. Där finns massor potenta kunder/tittare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-05-27 17:05, Pastis wrote:
Där finns massor potenta kunder/tittare.

Pastis, vi som skriver här är definitivt potenta, dessutom är vi potentiella kunder till kabelbolagen. :grin:
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Man borde lägga ner arbete på att införa KIOSK i kabelbolagens utbud. Där finns massor potenta kunder/tittare.
Tur man sitter med rätt kabelbolag, Norrland är inte så dumt ändå! :grin:
RobertN

Inlägg av RobertN »

KIOSK finns i svenska kabelnät anslutna till VisionDigital (Telenor Vision) samt digitaliserade delar av Sweden On Line (SOL). Både VisionDigital och SOL ägs av norska Telenor som också äger satellit-tv-distributören Canal Digital.

KIOSK kan också vara på väg till com hem (Telia) och UPC. De båda kabelbolagen samarbetar t.ex. nu under fotbolls-VM med Telenor (Canal Digital) och sänder samtliga 64 matcher. Även VisionDigital och delar av SOL sänder de 64 matcherna från fotbolls-VM.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det tycker jag inte eftersom jag nu har beställt parabol och allt .. vore trist om jag då plötsligt kan få det via kabel-TV:n hemma också... Rent självisk tanke förstås.

Sen tycker jag inte att du ska diskrimenera de impotente - de har också rätt att tas med i kunder/tittare av KIOSK tjänster...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

De impotenta har kanske ännu större behov av motorsport på TV:n, då åtminstone en alternativ fritidssysselsättning faller bort...