...Monaco är väl om man skall vara ärlig, en ganska vansinnig plats att köra F1 på. Det är väl mest av gammal tradition som GP:et får vara kvar. Men missförstå mig inte, jag gillar racet. Ifjol var det rätt kul att se Coultards oförmåga med Bernoldi Favorit i repris? Bra att man försöker ändra banan lite så det blir några omkörnings möjligheter.
Men har alltid tyckt att tunneln är säkerhets risk modell större.
Har det den senaste 25-30 åren inträffat någon allvarlig incident i själva tunneln
Tänk er vad som skulle hända de första 5-10 varven när fältet fortfarande är väl samlat och någon långt fram blåser en motor, läcker olja mm. Eller ännu värre, får totalstopp som Panis senast, transmissionen låser och någon blir stående på tvären mitt i den "blinda" tunneln. Sen finns ju oxå orosmomentet Sato....
Incidenter i tunneln?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
1997 - regn - utgången av tunneln under ett av de första varven, DC sladdar in i räcket, kalabalik och flera bil slås sönder mot räcket
1998 - Wurz rätt in i räcket i tunneln efter att bilen gått sönder av skador från tidigare sammanstötning med Schumacher
2001 - Frentzen ifjol, bilproblem skickar in honom i räcket inne i tunneln och tysken får hjärnskakning som hindrar honom från att starta i nästa lopp ...
nog har det hänt grejer där alltid
1998 - Wurz rätt in i räcket i tunneln efter att bilen gått sönder av skador från tidigare sammanstötning med Schumacher
2001 - Frentzen ifjol, bilproblem skickar in honom i räcket inne i tunneln och tysken får hjärnskakning som hindrar honom från att starta i nästa lopp ...
nog har det hänt grejer där alltid
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 768
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sveriges framsida!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Göteborg
-
- Inlägg: 768
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sveriges framsida!
...du är rätt ute boy. Ville minnas att det var gamle Ferrari-LEGENDEN och dubble världsmästarn Alberto Ascari som hamnade i plurret.
Så jag kollade lite på Forix och kom fram till att det måste vart 1955.
http://www.forix.com/asp/gp.asp?z=0&k=0&l=6&r=5502&c=0
Kuriosa: poletid Fangio 1.41.1 Loppet kördes 100 (!) varv. Segrarens (Trintignant) sluttid närmare 3 timmar.
Han måste ha missat i "Chicane du port" efter tunneln. På den tiden var det ju nästan fullt genom där till skillnad från dagens tighta chikan. På varv 81 bröt Moss i ledning och Ascari (2:a) blev tydligen så distraherad av publiken som viftade och gestikulerade åt honom att han ledde, så han tappade koncentrationen för ett ögonblick. Kan tänka mig att det bara var ett lågt räcke eller halmbalar där och att han på nåt sätt hammnade i plurret. Har för mig att jag sett detta på TV när han fiskas upp av en åskådarbåt i hamnen.... Är det inte så att man än idag har en båt med grodman standing by i hamnen??
Ascari dog sedan 4 dagar senare på Monza när han testade en sportvagn...
Bio Alberto Ascari:
http://www.ddavid.com/formula1/ascari_bio.htm
Alberto Ascari - Lancia D50 (Monaco 1955)
Så jag kollade lite på Forix och kom fram till att det måste vart 1955.
http://www.forix.com/asp/gp.asp?z=0&k=0&l=6&r=5502&c=0
Kuriosa: poletid Fangio 1.41.1 Loppet kördes 100 (!) varv. Segrarens (Trintignant) sluttid närmare 3 timmar.
Han måste ha missat i "Chicane du port" efter tunneln. På den tiden var det ju nästan fullt genom där till skillnad från dagens tighta chikan. På varv 81 bröt Moss i ledning och Ascari (2:a) blev tydligen så distraherad av publiken som viftade och gestikulerade åt honom att han ledde, så han tappade koncentrationen för ett ögonblick. Kan tänka mig att det bara var ett lågt räcke eller halmbalar där och att han på nåt sätt hammnade i plurret. Har för mig att jag sett detta på TV när han fiskas upp av en åskådarbåt i hamnen.... Är det inte så att man än idag har en båt med grodman standing by i hamnen??
Ascari dog sedan 4 dagar senare på Monza när han testade en sportvagn...
Bio Alberto Ascari:
http://www.ddavid.com/formula1/ascari_bio.htm
Alberto Ascari - Lancia D50 (Monaco 1955)
-
- Inlägg: 120
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö