On 2002-05-13 12:47, JTarnstrom wrote:
Det finns människor i världen som pliktar med sitt liv för att de står för en viss åsikt. Andra har ett helvete på jobbet när de ifrågasätter chefen och riskerar att bli av med både jobb och bostad. Vad riskerar Schumacher? Inte ett jävla dugg förutom lite blåsväder i ett konferensrum. Om ens det...
Tärnström
Jag håller självfallet med dig Tärnan. Jag är mer upprörd och förbannad än du kan föreställa dig. Tyckte det var oerhört cyniskt och dåligt av Todt att utfärda ordern på de grunder han beskrev i intervjun. I mina öron lät det som "En dåres försvarstal". Man skall även i viss grad klandra MS och även RS. MS kunde ha vägrat att lyda, liksom RB kunde ha vägrat att lyda. Till syvende och sist är det högsta instans som skall klandras.
I mina ögon tillhör du de mer bildade och begåvade jag känner här på forat. (alla andra jag känner här är också oerhört kloka, börja inte bråka nu) Du känner väl till masakern i "Song My" 1968. Löjtnanten gav order om att mörda kvinnor och barn. Detta stred mot all moral och ett dussin krigslagar som bla USA skrivit under. De flesta (inte alla) soldaterna lydde. De som inte lydde stäldes inför krigsrätt, vid tilfället dömdes de till fängelse för ordervägran (fick många år senare upprättelse). Många år senare dömdes även Löjtnanten och "avskedades" med "dishonored" betyg.
Vad jag vill ha sagt är "Döm inte en man förän du vandrat en lång sträcka i hans moccasiner".