Varför den hemska framen?

Allmänna frågor och svar till och från Forza Motorsport.
JoakimE

Inlägg av JoakimE »

On 2002-02-06 20:10, Jari wrote:
JoakimE, vem sa du hade gjort http://www.motorforum.nu?
phpBB forummjukvara, jag som installerat, fixat till samt roar mig med databasen och Bire/Skywalker är ägaren :wink:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JoakimE den 2002-02-06 21:25 ]</font>
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ja, det var ju verkligen det samma som att ha utvecklat siten :roll:
JoakimE

Inlägg av JoakimE »

That's it, nu lägger jag ner denna tråden, folk verkar ju inte kunna ta kritik iaf.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Du gör som du vill, men beskyll inte mig för att inte kunna ta kritik då jag inte har haft någonting med utvecklingen av Forza att göra och således heller inte har något att ta åt mig kritik för.
Nu råkade jag hålla med woodi och AF1 om deras argument för frames och menyer, men som sagt... jag har absolut ingenting med Forzas utveckling att göra.

Jag tycker att herrar woodi och AF1 på ett utmärkt sätt har motiverat de designbeslut som har tagits ang utvecklingen av den nya siten, inklusive forumet :up:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Tackar, Razor.

JoakimE:
Att inte hålla med dig är inte detsamma som att inte kunna ta kritik, vilket du verkar ha lite svårt att förstå. Det kan ju även vara så att vårt sätt är bättre för Forza, iallafall tycker vi det. Om du tittar lite i de andra trådarna i detta forum så ser du att Pastis tagit åt sig av åtskillig kritik/synpunkter och ändrat/lagt till en hel del till BB:n. Men skillnaden är väl att han/vi tycker att de synpunkterna var vettigare än dina. Men även "ovettiga" synpunkter är välkomna, om de är framställda med någorlunda hyfs. Men man måste acceptera att vi inte håller med om allt. Sedan finns det förstås annat som vi i princip håller med om, men inte har tid att fixa till. Vilket dock inte är fallet här.

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Hur kritik framförs har ju inget alls att göra med hur den tas emot.... :roll:
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Sen kan jag ju tycka att det kanske skulle vara befogat med en enkel, lite halvful sida som är i ren html gärna helt utan bilder som man kan ha en länk till nere i nåt hörn eller nåt sånt, men att göra om hela sidan bara för att nån tycker att java är dumt är ju helt befängt.
Om java är så dumt, vad sägs öm rena Flash-sidor som dyker upp allt oftare?
Användarens profilbild
Tommi

Inlägg av Tommi »

On 2002-02-06 15:57, JoakimE wrote:
On 2002-02-06 15:50, AndersF1 wrote:
När det gäller bredden så är det ju alltid en kompromiss mellan informationsmängd och den yta det tar upp. Man kommer aldrig att kunna tillfredställa alla, eftersom det finns de med 640x480-skärmar som har browsern i ett hörn och inte skulle vilja ha större yta än max 200x120 medans andra, som jag, har browsern över hela 1600x1200 i en egen browser-desktop och enkelt byter mellan de olika öppna sidorna med en knapptryckning(shift-alt-piltangent). Vår kompromiss blev den här storleken. För BB:n kan man dessutom ställa in bredden själv.
Det är inte bredden som är problemet, utan snarare i höjdled, postar screenshot snart...

//edit
screenshot
Det är väl ändå meningen att man skall kunna se mer än 1 inlägg i webbläsarfönstret?
Annars kan man lika gärna ha ett forum där enbart ett inlägg visas per gång...

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JoakimE den 2002-02-06 16:00 ]</font>
men du, till att bröja med så kan du snygga till din browser lite innan du klagar, tex så kör du ju med idiotstora knappar i IE. byt till "Text till höger" och "små ikoner" samt tabort det där google fältet så har du tjänat en massa skärmyta.
lika den där raden med mapparna kan du stänga bort..
allt sånt där bjäfs som man ändå inte amvänder äter ju plats som man kan ha till vettigare saker.

sen kan jag ju faktiskt hålla med om att man skulle kunna banta den delen av skärmen som är under menyknapparna, den där det står Forza Motorsport Forums m.m.

/ Tommi

Skywalker

Inlägg av Skywalker »

För att förtydliga lite av det JoakimE blivit missförstådd på i denna tråd känner jag att jag bör säga nått :smile:

JoakimE har mycket riktigt installerat & konfat forumet på http://www.motorforum.nu. Han hjälper även till att driva det tillsammans med mig.
Han har dessutom exakt samma funktion på http://www.envikenrecords.com/forum

Vad gäller menyn i detta forum håller jag med om att det tar lite för mycket plats etc etc.. Viket är exakt samma åsikt som jag har om http://www.envikenrecords.com & forumet där.
Problemet är att man inte kan ställa vilka krav som helst när man gör websiter åt andra företag, & det var just det som styrde i det fallet då Enviken Records ville integrera forumet i siten.
Hade jag fått bestämma hade jag öppnat forumet i nytt fönster & därmed utnyttjat hela skärmen till det som är det vesäntliga :wink:

Så.. Om jag fick bestämma så hade menyn i detta forum antingen varit som JoakimE vill: En rent textbaserad sak som läggs i forumets header som include-fil. Ett annat alternativ vore att i forumet lägga menyn till vänster i antingen en frame eller som include..
Där den ligger i dag tar den för mycket plats trots att jag sitter på 19" skärm i 1024x768 upplösning och alla menyer i browserns så minimala som möjligt.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Nu blir jag faktiskt lite upprörd! Jag kan inget om tekniken, kan bara konstatera att sajten funkar mycket bra från mitt användarperspektiv. Däremot tycker jag att det rä en aning fult att påstå att vi inte lyssnar på kritik, JoakimE. Här har du fått uttömliga svar från AF1 som har tagit sig både tid och tanke att besvara dina inlägg. Att ni sedan inte är överens är en annan sak. Vi fick som tidigare sagts kritik för att sidan var trögladdad i sin tidigare version eftersom menyn var tungladdad. Vi lyssnade på den kritiken och ändrade därefter. Du får faktiskt göra skillnad på att lyssna och att göra som du säger. Jag tror att Af1 har ägnat mer tid åt att lyssna på dina inlägg än vad många andra sajter skulle ha gjort.

Tärnström
Användarens profilbild
woodi

Inlägg av woodi »

On 2002-03-19 11:54, Skywalker wrote:
Problemet är att man inte kan ställa vilka krav som helst när man gör websiter åt andra företag, & det var just det som styrde i det fallet då Enviken Records ville integrera forumet i siten.
Bire, Bire, Bire
Om Du har läst inläggen ovan så var det just det Vi också ville göra. Vi ville ha forumet integrerat i den övriga siten och samtidigt bemöta den tidigare kritiken om att menyn inte skulle behöva laddas om vid varje sidvisning.

Tärnström
Amen!
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Mycket ska man höra.... :argh:

:computer:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Nu har jag ändrat foumhuvudet genom att slå ihop en del tabellrader och kolumner. Någon centimeter har vi nu tjänat i höjdled.

Forza lyssnar på sina användare. (Ifall de som är trevliga och normalt artiga...) :hump:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Pastis den 2002-04-03 00:58 ]</font>
Användarens profilbild
Tommi

Inlägg av Tommi »

Men Pastis jag sa ju att jag skaffat en större skärm för att du ska slippa slita ihjäl dig.. :smile:

Stilig blev det iaf!
Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen
vroom

Inlägg av vroom »

Hallo. Alla har kanske till skillnad mot Jocke E inte arton verktygsrader upptill i browserfönstret heller ???
Ha de' hälsar 2radiga uffe