Hemligheten bakom Schumacher

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jag menade att inledningsinlägget av Tärnström var suveränt.
Vill inte sluta titta (men blir det för mycket "wow, en omkörning i depån" så gör man ju det). Då finns inte min F1 länge, då är det bara en dålig kopia av en sport som fanns en gång i tiden. F1 har varit min sport så länge jag kommer ihåg och jag tycker att den är på fel spår. När "nya" betraktare tycker att Schumacher är den störste genom alla tider så har man missat känslan. T.o.m. Head, Jordan och så vidare försöker ju nu samla brittiska stall för att få F1 på rätt kurs.
9 polepositions 1973 - Ronnie Peterson
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-05-17 16:04, LuckyStrike1 wrote:
Mika hade inga problem med stallorder nar Coulthard slappte forbi honom 97 och 98 ialla fall .... :down:
Om det nu var stallorder, eller privat överrenskommelse.

Nu är det ju skillnad på att bli förbisläppt och att släppa förbi någon mot sin vilja. Häkkinen släppte ju t.ex. förbi DC på Suzuka ifjol, så att MH missade pallen, en det var knappast stallorder mot hans vilja. Dessutom är det som sagt svårt att veta om Häkkinen menar allvar eller inte. Han har ju en liten tendens att driva med folk ibland...

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-05-17 14:58, AndersF1 wrote:
Jag tänkte på det där som Fisi tog upp att det inte är så kul för folk som betalat en massa pengar för att se racing. Till skillnad ifrån Enzo, som tycker att det är OK att betala för att se lite affärsverksamhet, så är vi nog ganska många som uppfattade att F1 var lite sport i varje fall.

Lite likadant tycker jag det var ifjol på Monza där [Schumacher] försökte övertyga de andra att det inte skulle vara nån racing i inledningen av loppet. Vilket ju tack och lov inte gick igenom. Där hade Ville rätt i att man inte kan strunta i publiken som betalat en massa pengar för att se racing. Nu kan ju Ville även ha vägrat av princip, då det var [Schumacher] som kom med förslaget, men jag tycker ändå att vissa delar av F1-folket verkar ha glömt bort vem det är som betalar för skiten. Tvärsemot vad många i Ferrari verkar tro så är det inte Ferrari som betalar kalaset, utan åskådarna på plats och framför TV:n.
Jo visst, och kepsarna för 500 spänn som säljs i samband med "sporten", det är sport det. Att de stall som bara har en femtedel av toppstallens budget inte har en chans... det är "sport" det...

Definitionen på sport för mig är att alla, och då menar jag alla, inte enbart lagkamrater, tävlar på samma villkor, och det är inte F1, oavsett om Ferrari finns eller inte. Eller menar ni att t ex Williams och Minardi tävlar på samma villkor???

Herregud! Jag hoppas ni bara fånar er eller så saknas det lite kött innanför pannbenet... :wink:

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Dessutom misstänker jag att Ferrari SPA pumpar in mer pengar in verksamheten än vad de får av F1-cirkusen, så det är nog ändå att Ferrari pyntar för kalaset.

/E
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ozi!

"We have had this downward spiral in the reputation of Formula 1," Johnson told The Times. "There has been a concern that Formula 1 has not been managed well and things are out of control — even on the track things have been getting repetitive and boring — and that has reached such a pitch that everybody realises something has to change. Last Sunday might have been the seminal moment. We have to find a way of putting Formula 1 back where it used to be.

Alltså, de stall som ingår i den här nya konstellationen är Williams (där både Frank och Head genom sina uttalanden och handlingar har visat de inte är intresserade av vad publiken tycker), Eddie Jordan (som aldrig har varit i den positionen att han behöver tänka i de termerna), McLaren (Ron Dennis verkar inte dra jämt med Eddie så varför skulle han göra det nu?), Arrows (med Tom Walkinshaw i spetsen, där har vi en smidig kille) och BAR (Där David Richards ännu inte har diskvalificerat sig som sportsman i F1. Däremot har säkert varit med och fixat resultat i rally). Nåväl, det var ju bara nån vecka sedan Eddie Jordan och Walkinshaw var ense om att F1 befann sig i en kris och någonting måste göras. VIlka opponerade sig? Jo, Ron Dennis och Frank Williams bland annat. Oense ena veckan, ense den andra. Förtroendeinginvande? Nej!

Inse fakta. De här gubbarna agerar inte utifrån sportens bästa. De har observerat en svag punkt i motståndarens försvar och nu formerar de sig för en attack. Det här är bara ett maktspel för att kunna ta en bit av en eventuell kaka, inget annat och det är just det här som FIA måste stävja. Stallen kan inte anförtros sportens framtid. De klarar det inte. De kommer för alltid att vara förbundna att agera i sina egna intressen före sportens.

Tärnström
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det som är intressant är ju att Ferrari alltsom oftast står utanför de här diskussionerna.

Tärnström
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-05-17 18:03, EnzoF1 wrote:
Jo visst, och kepsarna för 500 spänn som säljs i samband med "sporten", det är sport det. Att de stall som bara har en femtedel av toppstallens budget inte har en chans... det är "sport" det...

Definitionen på sport för mig är att alla, och då menar jag alla, inte enbart lagkamrater, tävlar på samma villkor, och det är inte F1, oavsett om Ferrari finns eller inte. Eller menar ni att t ex Williams och Minardi tävlar på samma villkor???

Herregud! Jag hoppas ni bara fånar er eller så saknas det lite kött innanför pannbenet... :wink:

/E
Innandömet inanför mitt pannben upptas till större delen av hjärna, men om du tycker det funkar bättre med kött, så varsågod. Det kan ju förklara en del... :lol:

Så om man kan köpa en tröja med nån 100-meterslöpare nylle på så kan inte löpning räknas som sport? Eller om jag köper en bingolott på ICA av någon som säljer till förmån för sin unges fotbollslag, då räknas inte det som sport?
Vad blir kvar då, barfotalöpning mellan två kenyaner på väg hem ifrån skolan? Lite småsnäv definition... :roll:

Utövarna/lagen har skilda förutsättningar inom fotboll, tennis, löpning, golf, whatever, s[ varför inte inom motorsport?

Jag har iallafall hittills sett F1 som betydligt mer sport än att kolla hur t.ex. Microsoft skall nå "world domination", men tydligen inte du alltså.

Jag tror för övrigt knappast att Ferrari/Fiat förlorar på sin F1-verksamhet, då skulle de nog inte hålla på och de nya aktieägarna skulle definitivt bli lite gramse...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-05-17 18:11, JTarnstrom wrote:
Det som är intressant är ju att Ferrari alltsom oftast står utanför de här diskussionerna.

Tärnström
Vilka diskussioner?
Fiat/Ferrari var väl t.ex. en av initiativtagarna till biltillverkarnas planer på en utbrytarserie och dessutom ordförande i den sammanslutningen/organisationen?
I den här nya organisationen verkar ingen av tillverkarstallen vara med, som Jaguar, Renault, Toyota och Ferrari.
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

On 2002-05-17 18:06, JTarnstrom wrote:
Ozi!

Inse fakta. De här gubbarna agerar inte utifrån sportens bästa. De har observerat en svag punkt i motståndarens försvar och nu formerar de sig för en attack. Det här är bara ett maktspel för att kunna ta en bit av en eventuell kaka, inget annat och det är just det här som FIA måste stävja. Stallen kan inte anförtros sportens framtid. De klarar det inte. De kommer för alltid att vara förbundna att agera i sina egna intressen före sportens.

Tärnström
Ja, det är möjligt att alla ser till sitt eget bästa i första hand, men det är bra att de sätter press och kräver ändring. FIA verkar ju numera anse att Ferrari är F1.

Newey
Ron was struggling with chronic hay fever, but was on top form for our Monday morning game of Scalextric. He produced a second Ferrari car and we duly tried to orchestrate the Austrian finish. Ron gave a commentary in his very poor German accent, which is so utterly poor it is in fact most highly amusing.

We crawled our cars round the final lap, accompanied by Ron shouting, "I do not agree with zis, I DO NOT AGREE WITH ZIS! But give me ze 10 pointen!" and the laughter became too much and we both dissolved in fits on the floor. At which point Martin Whitmarsh came in and thought we’d been the victims of some bio-chemical terrorist attack
:lol: Ron Dennis är en rolig salting :up:

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jag tror inte heller att Ferrari går med förlust, men man kunde tolka ett uttalande (iofs inte av dig tror jag) som att Ferrari fick betalt, och visst, till viss del får de ju en slant... men det mesta lägger de nog dit själva.

Jag tror inte att något av stallen driver verksamheten som sport, utansom renodlade företag, men det är ju vad jag tror. Jag tror knappast de skulle hålla på om de gick med förlust, och det är ju Prost ett lysande exempel på. Vi kan ju säga att han gillar sporten, men inte tillräckligt för att lägga in av sina egna pengar... så när bolaget inte lönar sig så är det konken.

F1 handlar enbart om pengar, och det är lite tjusningen med det...

Var man intresserad av att veta vilken förare som var bäst så skulle alla köra med likadana bilar. Så länge man inte gör det så tävlar de inte på lika villkor, sedan får ni säga vad ni vill. Och med det så anser jag att det inte är sport.

Ta fotboll till exempel, där kan man ju inte säga att ett visst lag har mycket bättre skor än andra lag.

Är det verkligen så svårt att förstå mitt resonemang? :razz:

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-05-17 20:41, EnzoF1 wrote:
Är det verkligen så svårt att förstå mitt resonemang? :razz:

/E
Ja - det är det alltid :grin:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Här kommer en objektiv analys ifrån Herbert:
"I know what it's like to be Michael's teammate," Herbert was quoted as saying. "In Michael's position I would never behave as he does because I would never feel that I had properly won the world title. At least three of his four world titles have been won with help. I don't remember Ayrton Senna or Alain Prost ever needing anything like that. The whole point of racing is that the best man wins. I don't know how he can feel he's really world champion, although I'm sure he will be champion again this year. He has won by batting down his own teammate, and it's not the first time he's done it. This year at the San Marino Grand Prix he took Rubens' car when Rubens was quicker than him before qualifying. But ordering Rubens to give way wasn't fair but if he'd refused, I'm sure they'd have got rid of him.”
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Objektiv :roll:
Ursus

Inlägg av Ursus »

Dessutom far han välan med osanning angående Imola.
Flatspot

Inlägg av Flatspot »

Tsss
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Det är poppis att slänga skit på [Schumacher] och Ferrari just nu. Häng på allihop och släng för allt vad tygen håller, strunta i om det är sant, halvsant eller osant. Släng, vänner släng!
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vad får man slänga då och finns det nån kö man kan anmäla sig till att stå i för att slänga??

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Det behövs inte slängas ett dugg. De sköter det så bra själva. :grin:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Men jag gillar att slänga, jag har alltid slängt, jag var bland de första att slänga på Schumacher. :crazy:

Slänga på Schumacher är kul :dance: