Toyota tillbaka i F1

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jacob

Toyota tillbaka i F1

Inlägg av Jacob »

Vad kan vi förvänta oss av Toyota den här gången?
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Loranga

Re: Toyota tillbaka i F1

Inlägg av Loranga »

Kan vi förvänta oss någon skillnad mot förra gången? Finns det några annorlunda in-parametrar jämfört med sist?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Jacob skrev: mån okt 14, 2024 19:33 Vad kan vi förvänta oss av Toyota den här gången?
Där ser man, det hade jag ingen aning om. Har bara sett 2-3 lopp med mina kusinbarn efter jag slutade intressera mig för 12-14 år sedan...
Bild
Loranga

Inlägg av Loranga »

Ärligt talat, jag tycker frågan är superintressant ur ett akademiskt perspektiv. "The Toyota Way" och mycket om den japanska kulturen handlar om att nå långsiktig kvalitet i serieproduktion, vilket är väldigt långt ifrån vad F1 handlar om. Kommer Toyota propsa på att även denna gång göra sin satsning under "The Toyota Way"?

Vi har ju parallella spår på motorcykelsidan där de europeiska Ducati, KTM och Aprilia dragit ifrån Yamaha och Honda rejält. Yamaha började svara på detta för 18 månader sedan, Honda har börjat svara sedan tre månader. Kommer moderorganisationerna i Japan acceptera att deras racingavdelningar "europifieras"?
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Jacob skrev: mån okt 14, 2024 19:33 Vad kan vi förvänta oss av Toyota den här gången?
Inte mycket, de får synas i F1 till en rimlig kostnad och utan att risker allt för mycket
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Loranga

Inlägg av Loranga »

Salo skrev: tis nov 05, 2024 09:37
Inte mycket, de får synas i F1 till en rimlig kostnad och utan att risker allt för mycket
Men menar du att Toyotas engagemang är en ren marknadsföringsgrej?
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Ja, jag uppfattade Toyotas satsning som ungefär Alfa Romeo, alltså ett namn och pengar.
Loranga

Inlägg av Loranga »

llowgren skrev: tis nov 05, 2024 12:02 Ja, jag uppfattade Toyotas satsning som ungefär Alfa Romeo, alltså ett namn och pengar.
På ett sätt låter det väldigt rimligt samtidigt som det låter väldigt o-Toyotigt. Men vi lever i en föränderlig värld.
KGB

Inlägg av KGB »

Nja, nog är väl Toyota lite mer engagerade än Alfa var. Som jag uppfattat det hjälper Toyota även till med analyser och ingenjörsresurser.
Loranga

Inlägg av Loranga »

KGB skrev: tis nov 05, 2024 12:31 Nja, nog är väl Toyota lite mer engagerade än Alfa var. Som jag uppfattat det hjälper Toyota även till med analyser och ingenjörsresurser.
Kan det vara så att Toyota är tvetydigt i frågan? Dvs en gruppering som vill en sak och en annan som vill något annat? Och en strid mellan gamla nya ideal och en ny realitet (där Toyota inte leder utvecklingen på personbilsidan)?
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Loranga skrev: tis nov 05, 2024 11:23 Men menar du att Toyotas engagemang är en ren marknadsföringsgrej?
Nja inte riktigt, det handlar även om ett tekniskt samarbeta.
Haas får tillgång till Toyotas tekniker, maskiner och annan utrustning som de inte har tillgång till idag, samtidig så uppdateras Toyotas personal till den senaste tekniken inom F1.
En vinn vinn situation utan risk för Toyota samtidig är det en fjäder i hatten för Haas, ett billigt sätt att förknippas med F1.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Salo skrev: tis nov 05, 2024 22:54
Loranga skrev: tis nov 05, 2024 11:23 Men menar du att Toyotas engagemang är en ren marknadsföringsgrej?
Haas får tillgång till Toyotas tekniker, maskiner och annan utrustning som de inte har tillgång till idag, samtidig så uppdateras Toyotas personal till den senaste tekniken inom F1.
En vinn vinn situation utan risk för Toyota samtidig är det en fjäder i hatten för Haas, ett billigt sätt att förknippas med F1.
Och en perfekt exit för Gene Haas som sagt att han inte ska lägga mer pengar på F1. Det där stallet kommer att heta Toyota om några år.
I was misled and that is the way it went
Loranga

Inlägg av Loranga »

Cheever skrev: tor nov 07, 2024 09:33
Salo skrev: tis nov 05, 2024 22:54
Och en perfekt exit för Gene Haas som sagt att han inte ska lägga mer pengar på F1. Det där stallet kommer att heta Toyota om några år.
Och så är vi tillbaka på ruta ett?