Hamilton till Mercedes, Perez till McLaren!
-
-
Ska bli intressant att höra Hamiltons motivering till flytten. Även om ryktena varit många så tycker jag att detta är ett överraskande beslut.
Man får ju gratulera Perez. Hans kontrakt ska tydligen vara flerårigt. Rätt kul att McLaren snor honom framför näsan på Ferrari, i synnerhet om han visar sig bli en titelkandidat.
Det här tyder väl på att Schumachers pensionsbesked också kommer idag. Eller behåller Mercedes honom och säljer Rosberg till Ferrari?
Man får ju gratulera Perez. Hans kontrakt ska tydligen vara flerårigt. Rätt kul att McLaren snor honom framför näsan på Ferrari, i synnerhet om han visar sig bli en titelkandidat.
Det här tyder väl på att Schumachers pensionsbesked också kommer idag. Eller behåller Mercedes honom och säljer Rosberg till Ferrari?
-
Vad skall Ferrari med Rosberg till? Massa är bättre än honom.
Schumi kommer få sparken, måste vara en hämnd för alla av hans fans som hånade Kimi, när han tog semester.
Tror inte McLaren stal Perez, om Ferrari velat ha honom nu, så hade de plockat honom. Men Luca var ju inte intreserad.
Tror att när Alonso/Massa eran är slut om sisådär 5 år, så kommer vi se Vettel/Perez i Ferrari.
Om Lewis lämnar McLaren så vet han något som vi inte gör. Det är möjligt att McLaren inte kommer vara en titelkandidat nästa år.
Schumi kommer få sparken, måste vara en hämnd för alla av hans fans som hånade Kimi, när han tog semester.
Tror inte McLaren stal Perez, om Ferrari velat ha honom nu, så hade de plockat honom. Men Luca var ju inte intreserad.
Tror att när Alonso/Massa eran är slut om sisådär 5 år, så kommer vi se Vettel/Perez i Ferrari.
Om Lewis lämnar McLaren så vet han något som vi inte gör. Det är möjligt att McLaren inte kommer vara en titelkandidat nästa år.
-
Enlig formula1.com har Schumi "fått kicken"! Så tolkar i alla fall jag
"leaving Michael Schumacher without a confirmed drive for next season"
http://www.formula1.com/news/headlines/ ... 13851.html
Jörgen
"leaving Michael Schumacher without a confirmed drive for next season"
http://www.formula1.com/news/headlines/ ... 13851.html
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
-
-
Enligt autosport så var det scchumi själv som satte sig i sitsen, hade han sagt att han ville fortsätta så hade han fått det men hans oförmåga att fatta ett beslut satte merceders i en svår sits och de ville då säkra upp med en bra förare.
MEN HEREGUD HAMILTON...............Du kommer inte att vinna med Merceders, inom två år iaf, han kan inte vara i ett bättre team än Maclaren om man ser till möjligheter att ta vm men det verkar inte vara det viktigaste för honom utan han tänker väl på pengarna.
En annan sak är att det kanske inte finns alla fakta på bordet, det kan vara så att det finns saker mellan Maclren och hamilton som inte är kända för allmänheten...annars verkar detta skumt!
Jag undrar dock vad schumi ska göra, hoppas att han lägger av istället för att ta en körning i ett ännu sämre team...
MEN HEREGUD HAMILTON...............Du kommer inte att vinna med Merceders, inom två år iaf, han kan inte vara i ett bättre team än Maclaren om man ser till möjligheter att ta vm men det verkar inte vara det viktigaste för honom utan han tänker väl på pengarna.
En annan sak är att det kanske inte finns alla fakta på bordet, det kan vara så att det finns saker mellan Maclren och hamilton som inte är kända för allmänheten...annars verkar detta skumt!
Jag undrar dock vad schumi ska göra, hoppas att han lägger av istället för att ta en körning i ett ännu sämre team...
-
McLaren gör bort sig totalt.. Ron har fått hybris.. (kan man "få" något man redan har?)
Verkligen vågat av ett toppstall att satsa allt på Peres, men han kan nog blomma ut i en bra bil,,
,,Button däremot,, kommer aldrig ge någon VM titel, då måste bilen vara ett "ufo" ala Williams 93.. (eller Brawn)
Skulle inte bli förvånad om Schumi får ett ettårskontrakt med röd overall nu..
Skulle hellre sett Hamilton / Schumi i Mercedes..
Verkligen vågat av ett toppstall att satsa allt på Peres, men han kan nog blomma ut i en bra bil,,
,,Button däremot,, kommer aldrig ge någon VM titel, då måste bilen vara ett "ufo" ala Williams 93.. (eller Brawn)
Skulle inte bli förvånad om Schumi får ett ettårskontrakt med röd overall nu..
Skulle hellre sett Hamilton / Schumi i Mercedes..
Saknar de gamla mästarna...
-
Crazy, detta skrev du på det andra forumet. Har inget konto där. Så citerar här istället.
En ganska tydlig anledning till att tro att Skomakaren är försteförare på pappret är ju att han har lägre nummer än Rosberg, fastän Rosberg kom på bättre position säsongen innan.
Första säsongen var Rosberg påtänkt som nummer 3, men Schumi ville ha det för det var hans "turnummer" nuförtiden kanske 7 också är hans turnummer?
Sedan tvivlar jag på om han kunnat fortsätta om han ville Hamilton>Schumacher!
Jaha Bod så du vet att Rosberg var andreförare, då vet du ju något som ingen annan i hela f1värden känner till iaf....Schumi har knappast varit förstaförare i Merccan, de har varit så lika det kan ha varit och snarare tvärtom i så fall med tanke på alla tekniska missöden som schumi haft gentemot rosberg...
En ganska tydlig anledning till att tro att Skomakaren är försteförare på pappret är ju att han har lägre nummer än Rosberg, fastän Rosberg kom på bättre position säsongen innan.
Första säsongen var Rosberg påtänkt som nummer 3, men Schumi ville ha det för det var hans "turnummer" nuförtiden kanske 7 också är hans turnummer?
-
-
Jag har hört att Schumi varit vidskeplig mot jämna nummer!PerP skrev:Crazy, detta skrev du på det andra forumet. Har inget konto där. Så citerar här istället.Jaha Bod så du vet att Rosberg var andreförare, då vet du ju något som ingen annan i hela f1värden känner till iaf....Schumi har knappast varit förstaförare i Merccan, de har varit så lika det kan ha varit och snarare tvärtom i så fall med tanke på alla tekniska missöden som schumi haft gentemot rosberg...
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
Ja han är ju det och har velat haft udda hela sin karriär.
Jag skulle aldrig bygga en förstaförartro på att en förare får ett visst nummer på bilen, det är resultaten som talar i min värld och då borde ju Nico vara förstaförare.
Det som förvånar mig är att det verkar som folk tror att det måste finnas en förstaförare i alla stall, det finns många stall på gridden där det är 50/50. I Ferraris fall så har det ju varit tydligt men det är väl det enda stallet som man kan se det tydligt, RB visade det lite men de har aldrig sagt åt Mark att släppa Vettel.
I Merceders falls så har det ju aldrig varit någon sådan tydlig situation, en gång i Beligein förra året så var Nico tvungen att spara soppa och en gång i Spanien likaså men det var vid ett annat tillfälle förra året då MS låg bakom Nico som de sa "maintain your posistions" över radion då det bara var 5 varv kvar, skulle MS vara andraförare bara för det? Tveksamt, de har samma status i Merceders i så fall.
Samma sak blir det nu enligt dem själva, med andra ord, Nico och Hamilton får göra upp om det på banan så länge som det inte är något speciellt som händer.
Jag skulle aldrig bygga en förstaförartro på att en förare får ett visst nummer på bilen, det är resultaten som talar i min värld och då borde ju Nico vara förstaförare.
Det som förvånar mig är att det verkar som folk tror att det måste finnas en förstaförare i alla stall, det finns många stall på gridden där det är 50/50. I Ferraris fall så har det ju varit tydligt men det är väl det enda stallet som man kan se det tydligt, RB visade det lite men de har aldrig sagt åt Mark att släppa Vettel.
I Merceders falls så har det ju aldrig varit någon sådan tydlig situation, en gång i Beligein förra året så var Nico tvungen att spara soppa och en gång i Spanien likaså men det var vid ett annat tillfälle förra året då MS låg bakom Nico som de sa "maintain your posistions" över radion då det bara var 5 varv kvar, skulle MS vara andraförare bara för det? Tveksamt, de har samma status i Merceders i så fall.
Samma sak blir det nu enligt dem själva, med andra ord, Nico och Hamilton får göra upp om det på banan så länge som det inte är något speciellt som händer.
-
-
-
-
-
Ett nummer gör inte en bil, skulle irvine fått nummer ett på sin bil i ferrari så hade någon på allvar trott att han skulle varit första förare där för det? Knappats! Det handlar inte om nummer på en bil utan på hur man kör.
Det är ungefär som att säga bara för att man har snyggare bil så är den absolut snabbare...
Det är ungefär som att säga bara för att man har snyggare bil så är den absolut snabbare...
-
http://www.motorsport.com/f1/news/silly ... er-426898/
Enligt denna länk så kunde schumi förlängt i somras men valde att inte göra det och nu får han stå sitt kast.
På tal om förstaförare....det är väl i så fall rätt sällsynt att ett team inte vill förlänga med sin förstaförare.....Så om nu MS är förstaförare borde det väl varit Nico som försvunnit.
Enligt denna länk så kunde schumi förlängt i somras men valde att inte göra det och nu får han stå sitt kast.
På tal om förstaförare....det är väl i så fall rätt sällsynt att ett team inte vill förlänga med sin förstaförare.....Så om nu MS är förstaförare borde det väl varit Nico som försvunnit.
-
-
Nej, verkligen inte. Rosberg är kapabel att ta segrar och pallplatser, det är inte Massa längre. Men nu är det ju klart att Mercedes kör med Hamilton/Rosberg, så det spelar ingen roll.PerP skrev:Vad skall Ferrari med Rosberg till? Massa är bättre än honom.
Visst, men det är ju ingen hemlighet att Ferrari visat intresse för honom. Ifall man planerat att låta honom mogna ett år till eller så och sedan anställa honom så går ju de planerna i stöpet nu. Om Perez åstadkommer storverk nästa år lär Ferrari få ångra att de inte var mer på hugget.PerP skrev:Tror inte McLaren stal Perez, om Ferrari velat ha honom nu, så hade de plockat honom. Men Luca var ju inte intreserad.
Angående Hamilton så kan det ju ses som ett korkat beslut att lämna ett säkert vinnarstall för ett betydligt osäkrare alternativ. Jag förstår ändå hur han tänker. Han har faktiskt redan vunnit titeln för McLaren, så det var dags för nya utmaningar. Han vill bevisa att han kan vinna även i ett annat stall än det han har växt upp i, så att säga.
-
Att Peres inte får styrning i Ferrari (ännu),,
,,beror nog på att Vettel ska dit 2014..
Så ett år 2013, finns en styrning hos Ferrari,,
,,för stolpskottet Massa, eller som jag ser det, det bättre alternativet Schumi.
Tiofosis skulle "gå bananas" och hela Italien skulle älska det, dessutom "offrade sig Schumi för Massa -07..
,,för stolpskottet Massa, eller som jag ser det, det bättre alternativet Schumi.
Tiofosis skulle "gå bananas" och hela Italien skulle älska det, dessutom "offrade sig Schumi för Massa -07..
-
Men Hamilton känns ju inte som en sådan kille som skulle köra så bra om han hamnar i ett skitstall, killen har visserligen bättre tålamod nu men tänk er själva vad som kan hända om han får harva runt där schumi och rosberg är nu på p7- p8 och i bästa fall nå pallen då alla andra bryter typ. Det känns som att det finns många exempel i historien där en mästare byter team till ett sämre och sen har karriären gått åt skogen.
-
-
-
-
Finns det inte rykten som säger att Schumi inte ville möta Kimi för att han var rädd att få spö? Låter rätt rimligt eftersom många av hans fans hånat Kimi, inte minst på detta forum.Lenny skrev:Han tog "ledigt",,Krassegrand skrev:?????Lenny skrev:dessutom "offrade sig Schumi för Massa -07..
På vilket sätt?
Jörgen
-
Eftersom Hamilton är en bättre förare än de två stolpskott (använder termen stolpskott eftersom någon refererade Massa som det och han är bättre än dem) som kör Mercedes nu, så borde han kunna utmana som Alonso och Kimi ungefär, om inte bilen blir bättre. Och from 2014 så kommer förmodligen Ferrari och Mercedes dominera tack vare nya reglementet.Crazy F1 skrev:Men Hamilton känns ju inte som en sådan kille som skulle köra så bra om han hamnar i ett skitstall, killen har visserligen bättre tålamod nu men tänk er själva vad som kan hända om han får harva runt där schumi och rosberg är nu på p7- p8 och i bästa fall nå pallen då alla andra bryter typ. Det känns som att det finns många exempel i historien där en mästare byter team till ett sämre och sen har karriären gått åt skogen.
-
Finns det inte rykten som sa att rosberg skulle slutat och gått till Malcaren, finns det inte rykten som sa att anledningen att Alonso gick från maclaren var att han inte klarade av att få stryk av sin teamkollega.....
Det finns alltid en massa rykten och det är väl inte alltid de är sanna....
Massa mycket bättre än Schumi och Rosberg???? Det är du nog rätt ensam att tycka inom F1världen....
Att schumi skulle vara rädd för Kimi är väl ren nonsens, Kimi var ju inte snabbare än massa det året och schumi var ju en bra bit före massa för det mesta så varför skulle han varit rädd för kimi då? Logiken är rätt haltande....
Att schumi slutade för att hjälpa massa att få en sits är väl något han sagt själv men han har ju sagt att det inte bara var därför utan att det var för att han helt inte kände sig motiverad längre och det kan man väl förstå efter 91 vinster, 7 titlar, 68 poles, mest vinster på en säsong etc.....Det är ju ingen unikt att en förare tröttnar på att köra. Att han sen inte har varit lika snabb i sin comeback är ju en annan sak. Han har ju inte varit i närheten av sin gamla fart och gubben är ju trots allt snart 44 så det är väl inte helt konstigt ändå håller han ju jämna steg med Rosberg som många "experter" håller som en mycket bra förare och som dessutom körde rätt jämnt med Hamilton då de körde tillsammans i de lägre klasserna.
Det finns alltid en massa rykten och det är väl inte alltid de är sanna....
Massa mycket bättre än Schumi och Rosberg???? Det är du nog rätt ensam att tycka inom F1världen....
Att schumi skulle vara rädd för Kimi är väl ren nonsens, Kimi var ju inte snabbare än massa det året och schumi var ju en bra bit före massa för det mesta så varför skulle han varit rädd för kimi då? Logiken är rätt haltande....
Att schumi slutade för att hjälpa massa att få en sits är väl något han sagt själv men han har ju sagt att det inte bara var därför utan att det var för att han helt inte kände sig motiverad längre och det kan man väl förstå efter 91 vinster, 7 titlar, 68 poles, mest vinster på en säsong etc.....Det är ju ingen unikt att en förare tröttnar på att köra. Att han sen inte har varit lika snabb i sin comeback är ju en annan sak. Han har ju inte varit i närheten av sin gamla fart och gubben är ju trots allt snart 44 så det är väl inte helt konstigt ändå håller han ju jämna steg med Rosberg som många "experter" håller som en mycket bra förare och som dessutom körde rätt jämnt med Hamilton då de körde tillsammans i de lägre klasserna.
-
Kul att att McLaren inte räds att plocka in unga och relativt oerfarna förare. Det är lite av deras grej, och har ju visat sig vara lyckat tidigare. Två exempel är ju att man tog in Räikkönen efter endast en säsong hos Sauber, och att man gav Hamilton racesitsen direkt efter GP2. Button/Perez känns inte som den säkraste föraruppställningen, men det är en duo som jag kommer att hålla tummarna för!
För Mercedes del känns ju detta som en stor vinst. Hamilton/Rosberg är på pappret en av de vassaste föraruppställningarna av alla. Nu måste de börja vinna också, annars kan det bli pinsamt.
Det här med att Schumacher skulle kunna ersätta Massa i Ferrari är väl knappast troligt, men jag håller med om att det vore kul! Jag finner det inte heller helt otänkbart att Schumi faktiskt skulle göra ett bättre jobb än Massa. Gamlingen tenderar visserligen att klanta till det för sig nuförtiden, men det känns som att han åtminstone har lite kämpaglöd kvar i sig. Överlag tycker jag inte man säga det samma om Massa, även om han gör hyfsade lopp då och då. Det troliga är väl ändå att Ferrari kommer att fortsätta med sin urtråkiga förarduo ännu en säsong...
Intressant tanke. Men är det speciellt troligt att Ferrari kommer att köra med Alonso/Vettel? Fernando har ju en tendens att bli grinig om stallkamraten är för snabb. Så länge han är kvar i stallet tror jag att de kommer att ha en andreförare som snällt flyttar på sig.Lenny skrev:Att Peres inte får styrning i Ferrari (ännu),,
Jo, risken finns ju att detta drag är hans karriärs största misstag. Det kan också bli succé. Det får framtiden utvisa. Man får medge att det är ett modigt beslut!Crazy F1 skrev:Men Hamilton känns ju inte som en sådan kille som skulle köra så bra om han hamnar i ett skitstall, killen har visserligen bättre tålamod nu men tänk er själva vad som kan hända om han får harva runt där schumi och rosberg är nu på p7- p8 och i bästa fall nå pallen då alla andra bryter typ. Det känns som att det finns många exempel i historien där en mästare byter team till ett sämre och sen har karriären gått åt skogen.
För Mercedes del känns ju detta som en stor vinst. Hamilton/Rosberg är på pappret en av de vassaste föraruppställningarna av alla. Nu måste de börja vinna också, annars kan det bli pinsamt.
Det hoppas jag också. Heikki har harvat runt tillräckligt länge i botten nu, och det är väl inget som tyder på att Caterham kommer att börja klättra i resultatlistan nästa år heller. En sista chans i en konkurrenskraftig bil tycker jag Kovalainen är värd.kanotisten skrev:Nu kan man bara hoppas att Sauber ser till att få Kovalainen till nästa säsong, men det skulle inte förvåna mig om de tar Schumi istället om de får chansen.
Det här med att Schumacher skulle kunna ersätta Massa i Ferrari är väl knappast troligt, men jag håller med om att det vore kul! Jag finner det inte heller helt otänkbart att Schumi faktiskt skulle göra ett bättre jobb än Massa. Gamlingen tenderar visserligen att klanta till det för sig nuförtiden, men det känns som att han åtminstone har lite kämpaglöd kvar i sig. Överlag tycker jag inte man säga det samma om Massa, även om han gör hyfsade lopp då och då. Det troliga är väl ändå att Ferrari kommer att fortsätta med sin urtråkiga förarduo ännu en säsong...
-
Ferraris förarduo är inte tråkig.
Dessutom är det trams att Alonso blir grinig om andreföraren är bättre. I McLaren var snarare problemet att Hamilton favoriserades, ungefär som Vettel i RedBull. Webber klagar dock inte så högljutt då han är en medelmåtta.
Nu tror jag att Vettel kommer att köra i Red Bull sålänge den är konkurenskraftig. Men om det går dåligt 2014 så kan man nog tänka sig att han går till Ferrari och ersätter Massa. Beror lite på hur Massa kör också.
Dessutom är det trams att Alonso blir grinig om andreföraren är bättre. I McLaren var snarare problemet att Hamilton favoriserades, ungefär som Vettel i RedBull. Webber klagar dock inte så högljutt då han är en medelmåtta.
Nu tror jag att Vettel kommer att köra i Red Bull sålänge den är konkurenskraftig. Men om det går dåligt 2014 så kan man nog tänka sig att han går till Ferrari och ersätter Massa. Beror lite på hur Massa kör också.
-
Kul för dig om du tycker det är en spännande duo. Men jag är uppenbarligen inte ensam om att vara jäkligt trött på Felipe Massa och gärna skulle se någon annan i Ferrarin.PerP skrev:Ferraris förarduo är inte tråkig.
http://www.youtube.com/watch?v=--WHg4Q2Xrs
Här har vi ett exempel på hur Alonso börjar gnälla när teamkompisen ligger före och inte släpper förbi honom så där bara. På vilket sätt favoriserades Hamilton i McLaren?
-
'Lewis has been like a caged bird at McLaren,' said Hill. 'He'd been managed to within an inch of his life. I can't blame him for looking to move elsewhere.'
http://www.dailymail.co.uk/sport/formul ... Laren.html
-
Här har vi ett exempel på hur Alonso börjar gnälla när teamkompisen ligger före och inte släpper förbi honom så där bara. På vilket sätt favoriserades Hamilton i McLaren?
Precis, jaha så Alonsohade svårt att inte vara förstaförare i Malcaren och det var det som gjorde att han flyttade sig? det är klart att det måste vara lättare i Renault och i Ferrari där de andra flyttar sig så småningom.
"Alonso is much faster then you".
Massa har tyvärr tappat stinget och det finns nog inte många i F1 världen som tror att han har en chans mot alonso eller hamilton eller någon annan av de bättre förarna för den delen, Jag är rätt övertygad om att en avdankad schumi tom skulle ta honom faktiskt, synd att vi inte får veta. Det ska dock bli riktigt intressant att se nästa år hur mycket det skiljer på Hamilton och Nico, då får vi en bra värdemätare på vart schumi legat på i sin comeback för hamilton matchade Alonso i fart och schumi matchar ju Nico för det mesta så detta blir toppen
-
Hamilton var Ron Dennis lilla favorit, han var i ett brittisk stall, med brittisk sponsor med brittisk personal, han var svart och ung. Perfekt PR-jippo för McLaren. Är ju ganska uppenbart att om McLaren fick välja så hade de helst sett honom som världsmästare. Grundtanken var väll antagligen att Alonso skulle vinna, men när Hamilton visade sig också ha chansen blev girigheten för stor. Hade man satsat fullt ut på Alonso hade han vunnit. Iofs hade han vunnit om han inte fulat sig i Ungern, men det var väl ett uttryck för frustration, vad vet jag. Att inbilda sig att allt var Alonsos fel är lite väl naivt.
Videolänken visar att Alonso blir lite frustrerad över att Massa är svår att köra förbi utan att riskera olycka. Ferrari ansåg att Alonso hade titelchans och bestämde sig för att tänja lite på reglerna. Lite taskigt emot Massa. Men förmodligen hade Alonso försökt köra om Massa med risk för ödesdigra konsekvenser. Red Bull praktiserade detta tidigare samma år.
Alonso och Massa är ett dynamiskt förarteam, då båda är bra förare och dessutom vet sin roll i stallet. Massa når inte riktigt upp till Alonso, men presterar ändå efter förmåga.
Schumacher har en bättre bil än Massa förnärvarande men presterar inget för utom krockar och allmänt strul. Eftersom Massa kommer få fortsatt förtroende emedan Schumi kickades visas att även branschen anser detta. Vi bör betänka att Schumi drar in pengar till sitt stall emedan Ferrari lär ha fått mer pengar om de tex plockat in Perez.
Att Massa inte matchar Alonso beror på att han är andreförare. Han fick chansen 2010, men matchade inte Alonso och från Tyskland det året så är han antagligen officiellt andraförare. Dock gör han jobbet mycket bra. Speciellt de senaste 6-7 racen har Massa varit mycket bra, trots en del otur. Vi bör betänka att Alonso har varit överlägsen alla andra lagkompisar, att startfältet är jämnare och bilen ganska dålig.
Nästa år kommer förmodligen vi se att Hamilton presterar på nivån av Alonso och Räikkönen förutsatt att Rosberg presterar som iår.
Videolänken visar att Alonso blir lite frustrerad över att Massa är svår att köra förbi utan att riskera olycka. Ferrari ansåg att Alonso hade titelchans och bestämde sig för att tänja lite på reglerna. Lite taskigt emot Massa. Men förmodligen hade Alonso försökt köra om Massa med risk för ödesdigra konsekvenser. Red Bull praktiserade detta tidigare samma år.
Alonso och Massa är ett dynamiskt förarteam, då båda är bra förare och dessutom vet sin roll i stallet. Massa når inte riktigt upp till Alonso, men presterar ändå efter förmåga.
Schumacher har en bättre bil än Massa förnärvarande men presterar inget för utom krockar och allmänt strul. Eftersom Massa kommer få fortsatt förtroende emedan Schumi kickades visas att även branschen anser detta. Vi bör betänka att Schumi drar in pengar till sitt stall emedan Ferrari lär ha fått mer pengar om de tex plockat in Perez.
Att Massa inte matchar Alonso beror på att han är andreförare. Han fick chansen 2010, men matchade inte Alonso och från Tyskland det året så är han antagligen officiellt andraförare. Dock gör han jobbet mycket bra. Speciellt de senaste 6-7 racen har Massa varit mycket bra, trots en del otur. Vi bör betänka att Alonso har varit överlägsen alla andra lagkompisar, att startfältet är jämnare och bilen ganska dålig.
Nästa år kommer förmodligen vi se att Hamilton presterar på nivån av Alonso och Räikkönen förutsatt att Rosberg presterar som iår.
-
-
Man får förstå Alonso lite grand,,
Han kom till McLaren som dubbel världsmästare, fick en färsk liten rookie vid sin sida som aldrig kört ett F1-lopp och inte ens kört på alla banor,,
,,han tyckte säkert det var lite kul när Lewis blev trea i sin debut,, och säkert när han blev tvåa i sitt andra lopp,, och kanske till och med när Lewis vann i sitt tredje,,
,,men sen var det nog inte lika kul längre,,
Om Schumis beslut att sluta -06, ska man veta att han var på god väg att vinna sin 8-e titel,
,vilket han också skulle gjort om inte motorn rasat i Japan, och bränslepumpen lagt av i Brasilien,, det skulle varit en perfekt avslutning på karriären,,
,,men beslutet var han tvungen att ta tidigare, mest för Massas skull.
Han kom till McLaren som dubbel världsmästare, fick en färsk liten rookie vid sin sida som aldrig kört ett F1-lopp och inte ens kört på alla banor,,
,,han tyckte säkert det var lite kul när Lewis blev trea i sin debut,, och säkert när han blev tvåa i sitt andra lopp,, och kanske till och med när Lewis vann i sitt tredje,,
Om Schumis beslut att sluta -06, ska man veta att han var på god väg att vinna sin 8-e titel,
,vilket han också skulle gjort om inte motorn rasat i Japan, och bränslepumpen lagt av i Brasilien,, det skulle varit en perfekt avslutning på karriären,,
-
Precis! Sen så tror jag inte han slutade bara för Massas skull utan det var nog för att han hade slut på motivation helt enkelt. Sen så är det ju alltid tillfälligheter, ibland har man marginalerna med sig och ibland mot sig, 06 var väl ett år då han hade en del mot sig samtidigt som han säkert tappade minst 8 poäng på drabblet i monaco...Men visst, 8 poäng torskade han då bilen gick sönder i ungern, 10 troliga i Japan och 8 poäng i monaco, samt minst 8 i Brazilien och troligvis 10 med tanke på att han starta 10, körde upp sig till 5e, fick punktering och var ett varv efter sen fick problem med pumpen iloppet igen och sen slutade fyra inte alltför långt bakom 3an.Man får förstå Alonso lite grand,,
Men för att se lite objektivare på det så förlorade ju Alonso iaf 8 poäng i Italien då motorn gick sönder för honom och han tappade nog 8 poäng då hans däck lossnade så helt utan problem var inte han heller även om MS hade lite fler.
-
Möjligt att Alonsos Ferrari är något bättre. Han är ju förstaförare och slåss om VM så han får väl uppdateringar först.Crazy F1 skrev:Skojar du med oss? Har Massa en sämre bil än Schumi och Rosberg? Jag som trodde att jag var färgad i mina åsikter....Så alonso hade kunnat vinna vm i en Mercca då?Schumacher har en bättre bil än Massa förnärvarande men presterar inget för utom krockar och allmänt strul.
Ärligt så tror jag inte det är speceillt stor skillnad emellan Lotuts, Mercedes och Ferrrari. Däremot mellan förarna. Alonso och Räikkönen är mycket bättre.
-
Kollade en sak till, massa har 7 poäng mer än MS, då har MS brutit 7 lopp mot Massas . Det blir rätt många mer poäng för fullflöjtrace om man säger så...Schumi har hälften så många poäng som Rosberg medan Massa har 4 gånger så lite som Alonso så han är ju rätt långt efter så så bra kan Massa tyvärr inte vara. Han har ju haft chansen i varje race men inte hängt med helt enkelt.
-
http://www.autosport.com/news/report.php/id/102991
Här säger Brawn att det inte är någon förstaförare i Stallet och att det inte var tal om det inför nästa år.
Här säger Brawn att det inte är någon förstaförare i Stallet och att det inte var tal om det inför nästa år.
-
Tänk, samme person sa samma sak 2000 och 2001 om frågan om förste o andreförare i Ferrari.Crazy F1 skrev:http://www.autosport.com/news/report.php/id/102991
-
Kimi hade ett dåligt år 2008, han bröt många lopp. Massa var påpasslig. 2009 var inte Kimi försteförare eftersom Ferrari planerade att ge honom semester.Crazy F1 skrev:Då undrar jag, om Kimi är bättre än de andra förarna och Kimi fick stryk av Massa ett år hur går det i hop då? Då borde ju han vara i stil med Massa typ eller?
I Ferrari har försteföraren 4 gånger så mycket poäng som andreförare. Men det beror på att Ferrarin var så dålig i början på året att det inte blev några poäng för Massa. Alonso fick en turseger och Massa släppte även Alonso i ett lopp.
I Mercedes har försteföraren bara hälften så mycket poäng som andreförare. Sedan undrar jag varför du tar Schumis DNF som något bra, tvärtom är det dåligt med en chaufför som kvaddar bilen. Massa är väldigt stabil i Ferrarin. Hade Massa gjort årets resultat i en Sauber så hade många vart glada. Men i flera lopp har Saubern visat sig starkare än Ferrarin.
-
Det är dåligt om en förare kvaddar bilen men då 5/7 DNF beror på saker som han inte kunnat påverka, typ tappade däck, trasig vattenpump etc så är det ju inte hans fel och då är det rätt relevant att iaf nämna. Om det då dessutom skulle vara så att förarn som har mest problem med bilen skulle vara förstaförare så känns det ju rätt skumt.....prioriteten borde väl i så fall ligga på hans bil och inte på den andre, rosbergs i detta fall som inte haft fel en enda gång i racen...
-
Fortsättning:ANFRAN skrev:'Lewis has been like a caged bird at McLaren,' said Hill. 'He'd been managed to within an inch of his life. I can't blame him for looking to move elsewhere.'
http://www.dailymail.co.uk/sport/formul ... Laren.html
Meanwhile, Whitmarsh believes McLaren can turn Hamilton's replacement, the Mexican Sauber driver Sergio Perez, into a world champion.
"We have the opportunity to mould and form the rising star of Formula 1," Whitmarsh said.
"We have the opportunity to turn him into an international brand, and international star and a world champion, and that's exciting.
http://www.bbc.co.uk/sport/0/formula1/19786797
-
Nje, det var inte Brawn som sa det utan det var Jean Todt som sa det innan 2000 eller jag tror faktiskt att de nände termen " we have two firstdrivers" men det blev ju rätt tydligt i Österike 2001 vem som var nummer ett men det var bara vid två tillfällen som Barrichello faktsikt släppte förbi MS och Schumi släppte förbi Barrichello en gång så det är ju inte så mycket ändå.
-
Om och men finns det alltid om allt för alla. I slutändan är det ändå alltid resultatet som räknas inom all sport. En sak har alla som inte vunnit gemensamt - en förklaring till varför de inte vann.Crazy F1 skrev:Det är dåligt om en förare kvaddar bilen men då 5/7 DNF beror på saker som han inte kunnat påverka, typ tappade däck, trasig vattenpump etc så är det ju inte hans fel och då är det rätt relevant att iaf nämna. Om det då dessutom skulle vara så att förarn som har mest problem med bilen skulle vara förstaförare så känns det ju rätt skumt.....prioriteten borde väl i så fall ligga på hans bil och inte på den andre, rosbergs i detta fall som inte haft fel en enda gång i racen...
Nu vet vi ju att Mercedes tog ett aktivt val att inte skriva ett nytt kontrakt med Schumacher och ersätta honom med Hamilton istället.
Så helt nöjda kan de ju inte ha varit, oavsett vad de säger i officiella releaser och kommentarer. Schumachers kontrakt löpte ut och de valde att skriva kontrakt med en annan förare istället.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Visst har du en poäng där LS, helt nöjda tror jag varken han eller Merceders var och han valde i somras att inte skriva på det kontrakt som Merceders gav honom och då kan man fundera på varför? Sen så tror jag absolut att Merceders hellre (då de fick chansen) satsar på en yngre hungrig förare i sin prime än en som passerat sitt bästföredatum och mest verkar köra för att han tycker det är kul.
-
Oj då!!,,
Lewis har inte ens pratat med Ron "about it"..
http://www.autosport.com/news/report.php/id/103036
Lewis har inte ens pratat med Ron "about it"..
http://www.autosport.com/news/report.php/id/103036