Loppets officiella namn: 2011 FORMULA 1 AIRTEL GRAND PRIX OF INDIA
Banbeskrivning:Buddh International Circuit
Banlängd: 5.125 km, antal varv: 60, startförskjutning: 0.251 km, distans: 307.249 km
Bensinförbrukning: Inga data.
Tidschema Fredag 2011-10-28, CEST
Träning 1 06:30-08:00
Träning 2 10:30-12:00 Lördag 2011-10-29, CEST
Träning 3 07:30-08:30
Kvalificering 10:30-11:30 Söndag 2011-10-30, CEST
Lopp 10:30-12:30
Senast redigerad av Pastis den tis okt 18, 2011 08:34, redigerad totalt 1 gång.
Den här banan känns bara som en lång raka på något sätt, det är ju helt omöjligt att veta vilka bilar som är bäst här men kanske kunde de bilar som inte har så mycket aerodynamik vara bäst.
Man kan ju gissa att det kommer att stå mellan Red Bull och McLaren, det känns som en lågoddsare. Förhoppningsvis kan Ferrari blanda sig i, men det har inte sett så bra ut på slutet.
Eller hur. Sedan gäller det att ha kikare och teleobjektiv med sig...
Ja, snopet att dom inte fick bygglov för läktarna i samma kommun. Visserligen inte världens bästa vinkel att filma ifrån, men direkt nära var det ju inte.
Ja, nåt lite mer utmanande tycker jag att dom borde få för sin miljard. Gör som förr, ta en najsig sträcka landsväg och sätt räcken och läktare runt så blir det kanon.
Varför inte en utmanande sväng över ett krön så bilen blir "lätt" och använd de naturliga utmaningar som omrodet kan ståta med.
Jag har också funderat mycket över varför just Tilke får rita vartenda jävla bana som finns, min fråga blir då, är det så komplicerat kanske att det är svårt att få tag på bra designers?
Jag skulle ju gärna rita en och jag kan tänka mig att göra det helt gratis:D
En banskiss är nog enkel att få till, men sen är det rätt rejält med byggnormer, FIA-standards och annat som ska tas i beaktande. Med tanke på konkurrensen, eller snarare avsaknad av konkurrens, så väljer alla att anlita Tilke. Gissningsvis på uppmaning av Bernie.
Även om jag personligen tycker Tilkes banor är aningen könlösa så kan jag förstå att den som ska bygga banan väljer som dom gör. Dels vet dom att det blir bra standard på anläggningen och dom vet att FIAs regler följs.
Anlitar man en lokal arkitekt så är det troligtvis sparsamt med referenser och man riskerar att floppa totalt.
Indien har GMT+5.30 medan Sverige har GMT+2 under sommartid, differensen är alltså 3.30 (fram till lördagnatt då det blir vintertid här men inte där). FP1 inleds således 10.00 lokal tid och 6.30 här, rejset går 15.00 lokal tid men 10.30 här.
Är det någon som vet hur det gått med skatten i Indien för förarna?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
platt skrev:Är det någon som vet hur det gått med skatten i Indien för förarna?
Vi salade lite så löste det sig
1
säkert roligt men va betyder salade ?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
PeppeF1 skrev:Indien har GMT+5.30 medan Sverige har GMT+2 under sommartid, differensen är alltså 3.30 (fram till lördagnatt då det blir vintertid här men inte där). FP1 inleds således 10.00 lokal tid och 6.30 här, rejset går 15.00 lokal tid men 10.30 här.
Tackar! Klart Indien inte kan ha samma tid som Pakistan
Får säga som Janne, man lär sig nåt varje dag och det räcker inte att bara kliva upp på morgonen.
Initialt set banan rätt lovande ut, men det gjorde ju även Valencia
Nisse och hans polare skramlade lite med insamlingsbössan.
Aha! Det var ett tag sen jag flyttade från Söder? men text är svårare än vanligt snack.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Siter här och titar på kannal 10, F1 bilarna var mycket tuffare för. Så är det bara!
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Tycker detsamma, ser jäkligt bra ut. Höjd skillnader och fina kurvor Men folk på plats måste nog ha kikare det känns nästan som kamera mannen på plats måste hämta zoom objektivet.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Krassegrand skrev:För att han och Perez (tror jag) inte saktade ner vid gulflagg i slutet av FP1.
Jörgen
Klantigt
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Det är inget annat att säga om att detta var ett dåligt kval av MS och det känns som att han inte fått till set-upen denna helgen och det syntes ju redan på FP2 igår.
Crazy F1 skrev:Det är inget annat att säga om att detta var ett dåligt kval av MS och det känns som att han inte fått till set-upen denna helgen och det syntes ju redan på FP2 igår.
Jag tror inte att Mersa gjorde någon kvalsimulering under FP2 med tanke på att dom slutade 19 och 21. Dom gnuggade nog rejsstint och försökte komma tillrätta med däcksslitaget istället.
Jäkla sattur Button har. När han klämde sig förbi Massa tog han sig även om galningen. Annars hade kampen om andraplatsen kunnat hårdna då Alonso och Webber såg bra ut.
Känns spontant som att Ferrarin kommer åka bra i racet. Verkade som om de både kom snabbt upp i däckstemp och även slet däcken relativt lite. Framförallt däckstempraturen har ju varit deras enda svaghet i racepace för i allt annat närmar de ju sig konkurrenterna i.
Schumachers prestation idag visar ju tydligt att de som säger att han är på samma nivå som Nico är rejält naiv.
Förövrigt så gjorde verkligen HRT bra ifrån sig, kvalade ju ut Virgin och var mycket närmare Lotus än vanligt. Dessutom var Lotus närmare plats 17 än vad de varit på slutet. Karthekeyan kanske fick en nytändning. Skulle vara kul att se vad indierna kan uträtta i Force India, jag tycker de ändå visat viss talang. Chanduck var i paritet med Senna ifiol och han gör inte bort sig i Renault. Liuzzi gjorde i bort sig Force India heller.
Iofs så måste ju Sutil och diResta då köra någonananstans och även Hulkenberg vill jag få in i något stall. Kanske är det dags för Schumacher, Barrichello, Webber och Maldonado att flytta på sig. Två föredettingar, en medelmåtta och en supernolla!
PerP skrev:Jäkla sattur Button har. När han klämde sig förbi Massa tog han sig även om galningen.
Jag försår inte riktigt vad Du menar! Button körde om Massa efter Felipes olycka men före gulflaggen. Jag såg en repris på BBC där man såg att Button fick "gulflagg" på instrumenten efter att han (typ) passerat olyckan.
Ja perP för vi vet ju alla att det är kvalen som gäller.... För den föredetta tysken är ju hela 7 p bakom sin 15 år yngre kollega och har brutit 3 lopp mer än honom i år....Benämningen på slut är ju visserligen subjektiv men då undrar jag hur bra du inte måste tyckt han varit då han inte var slut....
PerP skrev:Jäkla sattur Button har. När han klämde sig förbi Massa tog han sig även om galningen.
Jag försår inte riktigt vad Du menar! Button körde om Massa efter Felipes olycka men före gulflaggen. Jag såg en repris på BBC där man såg att Button fick "gulflagg" på instrumenten efter att han (typ) passerat olyckan.
Jörgen
Precis han hade tur att det inte blev gulflagg. Dessutom så slog han Massa relativt knappt och tjänade således två placeringar på detta då galningen flyttats ner. Hade Massa inte kraschat eller Button fått gulflagg så hade Button bara fått starta sexa vilket hade varit bra för Massa och Alonso.
Vilka regler är det som gäller mellan kval och start? Jag tänker på Massas bil som behöver lite justeringar för att starta idag.
Beror det på reglerna att han använder den nya mindre lyckade framvingen? Eller den kanske inte är så misslyckad ändå?