FIA hearing

Kungaklassen av motorsport...
JS

Inlägg av JS »

Ferrari and their drivers Michael Schumacher and Rubens Barrichello have been summoned to appear before the World Motor Sports Council at its next meeting in Paris on 26th June, according to an FIA statement released today (Monday).

The statement declared that their presence was requested because of "(i) an incident during the last lap of the 2002 Austrian Grand Prix and (ii) incidents during the subsequent podium procedure."

The likely incidents that are mentioned in the press release are when Barrichello slowed to let Schumacher past at the last minute to win the race, and Schumacher's subsequent insistence that the Brazilian take to the top step of the podium and receive the winner's trophy.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Hoppas stallet blir diskat från årets WCC!

Ge Rubens hans 10 p och Schumi de 6 så att ordningen är återställd!

/E
desricz

Inlägg av desricz »

Låter bra men tyvärr tror jag inte det kommer att hända ett smack. Mer än att man kommer att säga "aja-baja så där får man inte göra, sköt det snyggare i fortsättningen, d.v.s. som ni gjort tidigare".

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: desricz den 2002-05-13 15:14 ]</font>
JS

Inlägg av JS »

jag tror det kan komma något. reaktionerna har inte varit nådiga.
TorQ

Inlägg av TorQ »

Båda två ska ha noll poäng från loppet och en örfil. :mad:
Användarens profilbild
Tommi

Inlägg av Tommi »

Varför skulle det bli tal om någon som helst form av bestraffning?
Det är ju Ferrari vi talar om eller?

/ Tommi

Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen
TorQ

Inlägg av TorQ »

Mmm, sant, mer troligt att det blir ryggdunk, kaffe och kaka.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Är det inte ett vanligt sedan länge planerat mutmöte det där? :grin:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Modena

Inlägg av Modena »

Ciao,

Det skulle rent teoretisk hända något denna gången. Formel 1 publiken har svikigt kraftigd denna säsongen och ska stallen få det att gå ihop krävs en stor publik.

Denna fadäs från Ferrari gör inte saken bättre, precis som några påpekar, vad har hänt tidigare och vad kommer att hända i framtiden, bilar som stannar oförklarligt, ovanligt långa depåstop, krånglande hjulmuttarar, ja i stort sagt allt som tidigare varit en del av spänningen kan numera ifrågasättas om det är fixat eller på riktigt. Formel 1 kan på sikt bli något helt annat om detta ifrågasättandet fortsätter.

De stora sponsorerna som betalar enorma summor för en plats i detta spel gillar inte detta, mindre publik gör att de vill betala mindre vilket leder till mindre pengar till redan hårt ansträngda stall budgetar. Se bara på all problematik med Kirch som äger TV rättigehetrna idag.

Bj
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Nu får FIA fan ta å göra något. Förtroendet för F1-sporten fick sig en svår knäck igår.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Märkligt att de kunde agera så snabbt 1997 när Villeneuve kritiserade de nya reglerna och kräva att han flög över Atlanten två gånger inom 48 timmar (när han förberedde sig för Kanadas GP) för att ursäkta sina uttalanden för att inte bli avstängd - när man här behöver 1 ½ månad på sig .... uselt :down:

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-05-13 18:53, LuckyStrike1 wrote:
kräva att han flög över Atlanten två gånger inom 48 timmar (när han förberedde sig för Kanadas GP)

Trodde Ville gillade flygresor? Han flög väl i Autralien också? Landade på RS international airport. :wink:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jorå jättekul ....

Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

On 2002-05-13 18:50, Lemon wrote:
Nu får FIA fan ta å göra något. Förtroendet för F1-sporten fick sig en svår knäck igår.
Det verkar som de väljer att blunda. Att vänta så länge(26 Juni) verkar jävligt underligt?
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

De vill väl vänta med att avgöra frågan tills dess att det lugnat ner sig och ingen längre orkar bry sig.

Jag skänker en ljummen fis till FIA(T).
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Då kan Max Mosley och Ferrari staben sitta och käka gåslever och dricka skumpa och dunka varandra i ryggen utan all snålblåst.

Nu är det ju guldläge för PremierF1 att dra igång :grin:
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Ferrari Inofficial Association
PJ

Inlägg av PJ »

Vore det fråga om någon bestraffning så skulle de sitta där redan innan denna vecka är slut. Men jag tror som de övriga att FIA endast kommer att tala om hur de skall sköta det lite snyggare i framtiden. Grodan Todt och Televinken Brawn så ju ut att platsa direkt i Vi i Femman igår. Där de satt i sin bur och smusslade lappar för fulla segel. :smile:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det kan nog inte uteslutas att det blir någon form av bestraffning. Däremot lär straffet nog inte påverka de tävlingsmässiga förutsättningarna. Då hade Ferrari fått inställa sig omgående. Det är nog heller inte så att man avser att bestraffa förarna för deras lek på podiet, då hade nog inte stallet blivit kallat. Det är stallordern som kommer att avhandlas.

Tärnström
Stefan.L

Inlägg av Stefan.L »

luckystrike1
varför säger du,ferrari,schumacher.österrike =skandal

det är väl inte ms som skall ha skulden, rubens skall ha lika mycket skit som ms isåfall, men mest ferrari som stall,,men nu är det ju också så att alla icke ms fans får vatten på kvarnen och skall beskylla honom för allt
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Stefan L:
Därför att jag anser att Schumi har stor del i det inträffade och att han inte har kurage nog att stå för det efterår.

Varför säger SChumacher att han aldrig fick reda på det när han fick reda på det av stallet 9 varv före mål?

Schumacher säger att han inte ville att det här skulle inträffa. Varför sa han då inte bara till Todt eller Brawn eller vem som nu var i luren att han inte ville genomföra det här? Att han tyckte att Rubens skulle ta segerna och förtjänade den?

Ge mig inget skitsnack om att han hade order från stallet ... Schumacher har mer än tillräcklig makt för att stallet ska göra som han säger i sådana här saker. Han hade aldrig fått sparken.

Varför vinkar Schumacher glatt i segergester efter målgång .. tills kräket upptäcker att det faktiskt buas friskt på läktarna varvid han överreagerar och tafatt och fånigt ger pokal till Rubens, intevill stå högst upp på pallen eller sitta i mitten på presskonferensen.

Schumacher visste om stallorderna, accepterade segern på silverfat med glädje och tycker fakiskt fortfarande inte att det var fel .. i princip. Det är det här Schumacher har tagit med sig och inför hos Ferrari och det tycker jag att han åtminstone kunde stå för... men det har han inte ryggrad för. Det anser jag är ynkligt.

Schumacher tillsammans med Ferrariledningen gjorde F1 till ett stort åtlöje igår - och det värsta av allt är att man egentligen inte är förvånad. Det förvånande är bara att de trots allt gjorde det OCH att de efteråt inte ens kan erkänna att det nog var fel ...

Modena

Inlägg av Modena »

On 2002-05-13 23:43, LuckyStrike1 wrote:
Stefan L:

Schumacher visste om stallorderna, accepterade segern på silverfat med glädje och tycker fakiskt fortfarande inte att det var fel .. i princip. Det är det här Schumacher har tagit med sig och inför hos Ferrari och det tycker jag att han åtminstone kunde stå för... men det har han inte ryggrad för. Det anser jag är ynkligt.
Det är just detta som är kärnan i det hela om som kommer att förölja Schumi resten av sin karriär och även efter. Alla rekord kommer att ifrågasättas, hela hans marknads värde har rasat, alla tröjor, kepsar etc. kan man börja och sälja ut direkt. Det kommer nog att svida lite men han behöver inte mera pengar, och det är nog just det som gör han så girig.

Bj
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oavsett vad som står i historieböckerna om hur fantastisk MS var under sin F1-karriär så kommer jag att jämställa hans fina rekord med Ben Johnsons 9.83 eller vad det var och Johan Mühleggs fina OS guld i Salt Lake City.
Han finns inte, han räknas inte längre och vad mig anbelangar kan Ferrari fara och flyga åt helvete för att aldrig mer komma tillbaka. Dom hör inte hemma i en gentlemannasport.
Inför Racing i F1 NU!!!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-05-15 05:37, Jari wrote:
Oavsett vad som står i historieböckerna om hur fantastisk MS var under sin F1-karriär så kommer jag att jämställa hans fina rekord med Ben Johnsons 9.83 eller vad det var och Johan Mühleggs fina OS guld i Salt Lake City.
Han finns inte, han räknas inte längre och vad mig anbelangar kan Ferrari fara och flyga åt helvete för att aldrig mer komma tillbaka. Dom hör inte hemma i en gentlemannasport.
Inför Racing i F1 NU!!!
Jag utgår från att ditt resonemang ovan även gäller fuskaren Mika Häkkinen och McLaren då de ju gjort precis samma sak!

Om vi ska prata gentlemannaracing så blir det väl bara Minardi kvar då de ju verkar vara det enda stallet som kör med hjärta... möjligen Sauber också...

/E
stoff

Inlägg av stoff »

Jag tycker vi tappat bort en viktig detalj i hela alltet :
Ferrari hade möjlighet att (inom reglerna) välja vem som skulle vinna loppet.

Jag är lite förvånad över Head's kommentar, han brukar stå och basunera "vi bryr oss inte om förar VM, vi är här för konstruktörs VM", varför bli så sur över att det här då som bara påverkar förar vm...

/Stoff - som satt och hoppades att Rubens skulle få vinna men som inte blev förvånad

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: stoff den 2002-05-15 10:37 ]</font>
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

On 2002-05-15 10:36, stoff wrote:

Jag är lite förvånad över Head's kommentar, han brukar stå och basunera "vi bryr oss inte om förar VM, vi är här för konstruktörs VM", varför bli så sur över att det här då som bara påverkar förar vm...
Kuva när kuvas kan :wink: Head är rätt skön.
pUs

Inlägg av pUs »

Skepp ohoj, här var det sansade analyser.. vänta några dagar med att skriva, föreslår jag. Ett lopp suddar inte bort resultatet av 10 års racing.
Zetor

Inlägg av Zetor »

Enl. radisporten så riskerar Ferrari att få starta
tio platser bakåt för osportsligt uppförande
eller så blir dom av med kostruktörspoäng/förarpoäng
Källa Fredrik af Petersen
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Zetor, det var väl mer så att af Petersen redogjorde vilka möjligheter FIA hade att bestraffa Ferrari, han yrade även om böter och hans egen lilla uppfattning om att något straff måsta dom få. Inget nytt egentligen.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Schumi borde få 10 poängs avdrag för att han inte vågade stå överst på podiet oxå.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Här är radiosportsändningen med af Petersens
http://www.sr.se/radiosporten/fakta/lys ... rt1603.ram

(Funkar väl bara idag)
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Verkar bara vara lite tomt tyckande...

Men vilken förare ska flyttas ner? Schummi för att han körde om en förare som saktar ner :???: Kappast att det finns i regelboken.
Så då blir det Barren som får straff för att han släppte av, men det skulle ju inte bli så populärt.
Enda som återstår är alltså att ta Ferraris WCC poäng, men den titlen verkar de ju inte bry sig i ändå så...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tycker inte att man skall frånta Ferarri WCC poängen. Dock så tycker jag att MS skall fråntas 10 poäng och hamna 10 platser efter sin kvalplats i de kommande 3 loppen. Barichello skall självfallet ha sina 10 välförtjänta poäng. All radiokommunikation mellan MS och stallet skall vara bruten resten av året (kommunikation sker via tavlor som inspekteras av FIA innan de visas för MS). Dessutom skall Todt, Brawn och Montezemolo kalla till presskonf där de offentligt skall be om ursäkt.
TorQ

Inlägg av TorQ »

Hehe, bästa förslaget hittills, ZZ! :grin:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: TorQ den 2002-05-16 15:22 ]</font>
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Det jag skriver nu kommer inte att bli populärt, men det får jag ta.....

Jag tycker att det snackas för mycket....det var fult de de gjorde på banan, men de har inte brutit mot några regler.
JAg tycker inte FIA har någonsom hällst rätt att straffa Ferrari eftersom de inte har brutit mot några regler.
Däremot hade det varit en annan sak om det hade varit förbjudet med teamorder och Ferrari hade brutit mot det förbudet...Att sporten skadas, det är en annan sak.

Att folk beskyller schumi kan jag förstå......men Ni kan ju lyssna på vad montoya och irvine har sagt om incidenten....Montoya är ju ingen schumni fantast och varför skulle han försvara schumacher om han tyckte att han gjort något fel??
Hoppas ni vet vilken artikel jag snackar om annars ska jag leta upp den..
Det står bla att oavsett hur mycket schumi tjänar så måste han lyda order.

Angående schumis utspel på prispallen så kan ingen utom han själv veta hur han kände och om det var äkta "sorg"över att det blev som det blev....Det kanske var överdrivet, men han visste aksnke inte hur han skulle förklara för omvärden att han inte tyckte om situationen.

Att schumi kommer bli ihågkommen för alla sina fusk är jag inte heller riktigt med på, det är ju ioch för sig upp till var och en, men jag tycker inte att mann kan skriva ner honom totalt efter det här. Om ni ser tillbaka ppå de senaste 4.5 åren så har det ju inte varit några regelvidrigheter, åtminstånde inte vad jag sett....
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

zz
Du minns väl vad jag sa i bilen på väg hem? Att den där (valfritt ord) Crazy F1 kommer i alla fall försvara [Schumacher]. Och som vanligt hade jag rätt... :cool2:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

On 2002-05-16 16:18, Crazy F1 wrote:
men de har inte brutit mot några regler.
Det vet vi inte. Helt klart är att FIA:s skrivningar kan tolkas så att Ferrari faktiskt har brutit mot reglerna.

Tärnström
Gäst

Inlägg av Gäst »

De har bringat sporten i disrepute utan tvekan och för det kan dom avstängas.
Detta var inte ett lopp som raderar tio års racinghistoria, detta var loppet som fick bägaren att rinna över.
Mika har aldrig gjort något i närheten av detta och det har ni åtminstone P Heads ord på.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-05-16 16:22, ANFRAN wrote:
zz
Du minns väl vad jag sa i bilen på väg hem? Att den där (valfritt ord) Crazy F1 kommer i alla fall försvara [Schumacher]. Och som vanligt hade jag rätt... :cool2:
Du verkar ha F1-kristallkulan på, ANFRAN, även om just den spådomen inte var så svår att lista ut...

Jag är dock forfarande lite imponerad av den här förutsägelsen:
Han kommer i mål. Han leder hela loppet - till sista varvet där historien upprepar sig och han får vänta in [Schumacher]. Rubens tvåa och en fantastisk körning av Michael Schumacher!
Trodde faktiskt inte Ferrari skulle vara så dumma, men man skall tydligen aldrig underskatta folks dumhet. Trodde nog de skulle sköta det snyggare, alternativt t.o.m. låta Rubens vinna. Tycker det tyder på lite makt- och framgångs-arrogans ifrån Ferraris och Scumis sida. Förr om åren har de faktiskt skött det lite mer diskret, med Irvine i sätet, men nu trodde de tydligen att de kan komma undan med vad som helst. Framgång och makt berusar.

Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

DAMON HILL
"I have to say I'm quite embarrassed. I mean it's kind of awful isn't it. I've never heard that in my life before. The race is finishing and there's booing."
Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

Efter att ha smällt Söndagens incident i några dagar så börjar jag faktiskt att bli mer kritisk till Schumis skuld i det hela.

Som jag ser det så borde Schumacher, om han själv ville undvika stallorder, ha tagit upp frågan till diskussion tidigare. Om han nu inte gjort det så verkar det ju som om att ordern kom ganska tidigt, och han borde i alla fall ha ifrågastatt den över radion. Varför gjorde han inte det?

Knaske så trodde Schumi (och Jean Todt) att Barrichello skulle sköta det hela snyggare. Barrichello höll max till sista tre varven då han sänkte tempot en sekund per varv, precis så att en fullt flåsande Schumi kunde passera strax för mål-linjen, och stallordern blev ju vädigt uppenbart.

Med facit i hand så är naurligtvis Schumi ärligt missjöjd med hur loppet slutade, det är bara löjligt att påstå något annat. Frågan är dock om han skulle vara belåten om han på ett "snyggt" sätt skulle passerat Barrichello. Om det är så (vilket jag inte hjoppas) så sjunker hans anseende betydligt hos mig. Att han ofta kör osjysst kan jag i viss mån ha överenseende med, men att som förare innerst inne stödja stallorder tyder tycker jag är något helt annat, mycket värre. Hoppas jag har fel (får dock nog dessvärre aldrig veta svaret).