Ferrari F2002

Kungaklassen av motorsport...
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Växellådan har ju diskuterats flitigt. Ramlade över lite som kanske kan ge lite nytt ljus över det hela.

Ferrari never claimed to be making a single casting of the engine and gearbox, only that it would be of a unitary design. It was quite a good tactic, indirectly misleading other teams while not actually lying about any details.

The concept of the unitary engine-gearbox lies not in a single casting but in the connection of the two separate pieces. Typically the engine and gearbox are joined with a series of dowels and bolts, arranged in such a manner that separating the two is a quick process. This is necessary in a traditional configuration for engine replacement and gearbox maintenance.

Ferrari has redesigned the gearbox in a radical fashion. Previously the gearbox would need to be removed to replace the clutch and certain gear clusters. The new gearbox is made so that all maintenance can be accomplished with the unit attached to the engine. This has allowed for it to be mated to the engine in a significantly stronger manner, using different bolt patterns and methods to create a union with much stiffer qualities.

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Bild
Bild

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Det här är fjolårsbilen uppifrån

Bild

Årets bil är klart annorlunda.
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Läcker design

Bild
Användarens profilbild
Fabbe

Inlägg av Fabbe »

man brukar ju säga att en snygg bil är en snabb bil och den här var bland det vackraste jag sätt på bra länge. Det ser lovande ut i år med:)
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Källa till det där, Regen?
Lowe

Inlägg av Lowe »

Fan äntligen är väntan över, har inte vant mig vid all det vita ännu men vilken reklamplats man får på barge boardsen ska vi gissa att AMD ska exponeras där... Bilen ser f ö smäckrare ut men var är vingarna framför bakhjulen klart mysko kanske ska hajfenorna göra jobbet. Och var är hornen strax under airboxen? Hmm också de är borta. Men bilen ser häftig och nydanande ut.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

F2002: the new Ferrari F1 car
The F2002 is the forty eighth Ferrari single-seater conceived specifically to contest the Formula 1 World Championship. The design philosophy follows that of the F2001. Ferrari have optimised the aerodynamic efficiency, lowered the centre of gravity and created the optimum conditions to maximise the performance of the 051 engine and the Bridgestone tyres. Despite the continuity of the regulations and apparent aesthetic similarities, all aspects of the car have been completely redesigned to achieve improvements in performance.
The chassis is new, both in terms of its design and construction, resulting in a weight reduction and greater structural integrity. The sides pods, radiators, exhausts and the rear of the car are also completely new, achieving an improvement in the cooling and aerodynamic performance.

There have been some minor changes to the technical regulations, resulting in the power-steering being operated mechanically rather than electronically. Both front and rear suspension groups have been revised not only optimising the performance and consistency of the Bridgestone tyres but with particularly attention on optimising the aerodynamic package.

On the mechanical side, the 051 engine, like its predecessor is load bearing and mounted longitudinally, as is the transmission. The latter is completely new and novel, especially in the usage of materials and the method of gear selection. The gearbox, cast in titanium, has seven sequential gears, hydraulically operated. The materials used in transmission and engine have been specially developed to reduce weight and bulk. The exhausts remain high level, a Ferrari trend now followed by the rest of Formula One.

Much attention has been paid to lowering the centre of gravity and optimising the weight distribution on both chassis and engine as a complete package. The design and manufacturing standards of Ferrari have meant the creation of a car in which every component is produced to the utmost standard ensuring the highest possible level of safety, performance and reliability
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Fan, nu måste man gå tillbaks till Intel-processorer igen. :down:
Tanken på att en del av kostnaden för mina Athlon-datorer på något sätt hamnat i Schumis fickor är ju näst intill outhärdlig. :barf: :mad: Jäkla tur att jag inte tankar på Shell och har mobilabbonemang hos Europolitan/Vodafon, eller kör på Bridgstone-sulor samt röker Marlboro. Det är även skönt att jag kan börja använda min Hilfiger-kläder igen.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tänkte precis samma sak som du AndersF1.
Vill någon ta över ett What_a_fånabonnemang?
Är det någon som har koll på om transmetaprocessorerna börjar bli bra? Annars får det väl bli Intel.
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

AF1: http://www.tifosi-club.com Om du vågar gå in där. :lol:

Vilken skönhet. Nu kan man sova lugnt i natt. :spec:

Tror att det kan dyka upp detaljer på bilen allt eftersom, men hornen på airboxen misstänker jag är borta för gott om man lyckat fixa strömningen där med bättre design av den biten. Eller var de till för att uppfylla nåt minimimått av den delen av bilen? De har inte heller nån sauber-hjulupphängning som det talats om länge. Verkar som att de källor som ger förhandstips om bilens design inte är så säkra.
nicolas

Inlägg av nicolas »

Måste erkänna att den nya bilen är grymt snygg, den andra ser ut som en plåtburk i jämförelse=)

Men ta det hela med en nypa salt-jag fjäskar lite för ferrari-fansen här(bl.a zz och enzo), monty kommer ju dit nästa år så det är lika bra att närma sig dom nu med detsamma!
Årets forza-medlem år 2001 samt 2002
medlem sedan 15 feb 2001
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

OK, Regen, tackar.
Källorna brukar ju påverka trovärdigheten lite och tifosi-club är väl inte direkt den pålitligaste. Jag tycker att de till stora delar spekulerar vilt och ändrar sig därefter eftersom nya uppgifter kommer fram. De brukar dock få till lite spionfoton ibland. Men ditt citat verkar ju trovärdigt.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Tänk på det i oktober grabbar, då har era surt förvärvade pengar bidragit till Maestros femte WDC... för det är ju pengarna från förra året som ligger till grund till årets bil.

Å Ferraris och Maestros vägar tackar vi för bidraget!

Tänk även på att det ni investerar i år mycket väl kan bidra till Ferrari nästa år, så det enda säkra är att inte konsumera alls...

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-02-06 15:04, nicolas wrote:
Måste erkänna att den nya bilen är grymt snygg, den andra ser ut som en plåtburk i jämförelse=)

Men ta det hela med en nypa salt-jag fjäskar lite för ferrari-fansen här(bl.a zz och enzo), monty kommer ju dit nästa år så det är lika bra att närma sig dom nu med detsamma!
Den enda roll Montoya någonsin kommer att få hos Ferrari är att vara den som håller i slangen bakom den kille som tankar bilarna...

Dream on!

/E
Marsupilami

Inlägg av Marsupilami »

Enzo: Är det så det går till? Jag får väl sjunka så lågt att jag köper en Compaq nu då för att få fart på nästa års Williams eftersom de för tillfället verkar ha stagnerat i utvecklingen totalt. :sad:

(Fast å andra sidan kanske JPM sitter i en Ferrari då. :grin: )

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Precis,

tyvärr har jag bara en AMD och två Pentium, men företagets två Telia-abonnemang ska snarast bytas till Vodafone.

Jag ska ansöka om Shell-kort och byta ut bilens elektronik till Magneti-Marelli.

Men Compag lär det aldrig bli...

Problemet infinner sig vid nästa bilbyte då ju en MB eller BMW kan bli aktuell. Men vid det laget så kör ju knappast Montoya för BMW/Williams längre, och då ska ni veta att jag inte tänkt byta bil före maj... :crazy:

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-02-06 16:32, Marsupilami wrote:
Jag får väl sjunka så lågt att jag köper en Compaq nu då för att få fart på nästa års Williams eftersom de för tillfället verkar ha stagnerat i utvecklingen totalt. :sad:
Det är inte bilen det är fel på... :horny: det är förarna...

/E
Marsupilami

Inlägg av Marsupilami »

On 2002-02-06 16:58, EnzoF1 wrote:
Det är inte bilen det är fel på... :horny: det är förarna...

/E
Det är definitivt bilen det är fel på! :argh2:

Om nu inte bilen räcker till för att utmana om mästerskapet så har jag ju alltid vår lilla interntävling i Williamsstallet att se fram emot... :spec:

Annars får väl McLarenboysen se till att göra sitt bästa för att stoppa de oranga. Huuh, tänk att behöva sätta sin tillit till DC för att sätta dit MS. :razz:

PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Rätt "speciella" avgasutblås! :cool:

Bild
Marsupilami

Inlägg av Marsupilami »

Snygg närbild på Fiatloggan! :lol:
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

hoppas att bilen går fort bara, att den ser bra ut är en helt annan sak, men rory har ju gjort rätt snabba bilar de senaste åren, jag hoppas bara att den håller och att Williams och McLaren inte gör det.

Det jag tycker är skumt i år är at både Raffe och monty har klagat över att chassit på den nya bilen är dåligt och det fövånar mig mycket etersom det är just chassit som man ska ha arbetat extra mycket på.
Marsupilami

Inlägg av Marsupilami »

On 2002-02-06 17:19, Crazy F1 wrote:

Det jag tycker är skumt i år är at både Raffe och monty har klagat över att chassit på den nya bilen är dåligt och det fövånar mig mycket etersom det är just chassit som man ska ha arbetat extra mycket på.
Även Farbror Berger har ju klagat på stallets paket som han uttryckte det. Detta ger mig rysningar :sad:

Jag hade ju hoppats på en kamp med tre toppstall och nu verkar det skita sig bara för att inte Williams chefsdesigner kan rita en ordentlig bil. :wink:
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Avgasutblåset påminner om operahuset i Sidney
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

AF1: Nej, de är inte de mest trovärdiga. Tyckte det där verkade rätt logiskt men man vet ju aldrig.
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

On 2002-02-06 17:11, Marsupilami wrote:
Annars får väl McLarenboysen se till att göra sitt bästa för att stoppa de oranga.
Ja, de får gärna göra allt de kan för att stoppa Arrows, Ferrari däremot, rår de inte på :cool2:
Marsupilami

Inlägg av Marsupilami »

Jag skiter i vilket team som stoppar det orange/vita teamet bara de inte vinner i år igen. Åtminstone inte förartiteln...:wink:

När det gäller det orange/svarta teamet så stoppar de sig själva ganska bra.
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Bild
Från den här bilden kan man få en uppfattning om hur barge-boardsen ser ut.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Inget team stoppar de röd-vita men du har nog rätt i att de orange-svarta stoppar sig själva, kanske lite mindre i år om det nu stämmer att Verstappen byts ut mot HH.
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

...och att de har rätt dugliga ford-motorer...
Marsupilami

Inlägg av Marsupilami »

Ytterligare en fin exponering av Fiatloggan. Det går inte att ta miste på vad det är för fabrikat som står bakom denna satsning.:lol:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Och vad är det för fel på FIAT då?
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

...de spöar merca och bmw... :spec:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Så sant, så sant :cool:
Marsupilami

Inlägg av Marsupilami »

On 2002-02-06 18:39, Razor wrote:
Och vad är det för fel på FIAT då?
Det är inget fel på FIAT. Det är bara "kul" att se den loggan på den så anrika Ferrarin, samt att det är kul att på ett inte allt för styggt sätt driva med er tifosis om saker som detta och diverse Marlboroinspirerade färgval. :wink:

Ferrari slutade vara ett respektabelt racingrött team 1995, med en V12:a och Alesi & Berger på gridden...:cool:

Egentligen är det väl mest tragiskt att Ferrari liksom de flesta tillverkare är uppköpta av någon biljätte...

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Marsupilami den 2002-02-06 18:48 ]</font>
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jo, jag kan hålla med om både att den röda färgen var snyggare förr och att det vore roligare om Ferrari kunde stå på helt egna ben men vare sig du eller jag minns speciellt mycket av tiden innan FIAT köpte Ferrari.
Dessutom så föredrar åtminstone jag en värld med ett FIAT-ägt Ferrari än en värld utan Ferrari.

Appropå färgen så är väl Ferrari det enda team som alltid har haft samma färg på sina bilar? (nyansskillnader undantagna)
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

M:Bild

...men visst lät v12:orna underbart. :cry:
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jo, visst var Ferrari jätterespekterade på Alesi och Bergers tid :roll:. I bästa fall fick dom på sin höjd en turseger om året. Lika stor respekt fick dom hos Benetton oxå :lol:
Marsupilami

Inlägg av Marsupilami »

On 2002-02-06 19:53, Lemon wrote:
Jo, visst var Ferrari jätterespekterade på Alesi och Bergers tid :roll:.
Iallafall av racingfans. :wink: Alesi var en racer!

Vinna är inte lika med respekt. Jag respekterar Minardi för att de kämpar på varje år utan att vinna.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

*suck* Nu orkar jag inte dra upp alla Alesis misslyckanden utan nöjer mig med att konstatera att han vann en enda seger på tvåhundra någonting lopp. Visst var han en racer. Såg alltid till att torska i duellerna mot Maestro :grin:
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja, den tiden minns jag.....då gick värste konkurenten och vann.....:smile: Han hette Michael schuamcher....... :smile:
Michel schuamcher är alla stalls mardrömm...även Ferraris en gång i tiden.
De beslöt sig för att sparka allas esi och anställa världsmästaren.....Han hette M schumacher för er som inte var med då :wink:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-02-06 18:36, Marsupilami wrote:
Ytterligare en fin exponering av Fiatloggan. Det går inte att ta miste på vad det är för fabrikat som står bakom denna satsning.:lol:
Desto mer pinsamt för de "fina" märkena som BMW och Mercedes, eller hur?

Du biter dig lite i foten med det resonemanget, för nog får man hellre spö av en Ferrari än en Fiat...

Men det är klart, företag som är mest kända för att bygga trehjulingar eller dieslar kanske inte har i F1 att göra. Fiat-gruppen har väl dessutom klart mest framgångar i motorsport jämfört med både MB och BMW, så vad är problemet?

/E
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

....att du ska köpa en BMW eller Merca. :???:

Köp en punto istället. :lol:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

För helskotta Enzo, tänk vilken stor del av Mercans inköpskostnad som går direkt ned i Ron Dennis och DC:s fickor. För att inte tala om Montoyas i BMW-fallet...

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu är det så att FIAT är en av Europas största bilproducenter. Man blir inte stor om man tillverkar bilar som marknaden inte vill ha.

Jag köper hellre en Punto än en riskokare i samma prisklass.

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

men zz: föreställ dig Bild i en punto...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-02-07 00:04, zz wrote:
Nu är det så att FIAT är en av Europas största bilproducenter. Man blir inte stor om man tillverkar bilar som marknaden inte vill ha.

Jag köper hellre en Punto än en riskokare i samma prisklass.

Jag köper hellre en Snickers än en Punto
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-02-07 00:08, regenmeister wrote:
men zz: föreställ dig Bild i en punto...
Jag har fluktat in sidan bilden kommer från. Att han tillåts ha barn och gå på gator och torg är en förolämpning mot vårt svenska rättsystem.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:argh2:Det har jag sagt hela tiden :lol: