Ciao,
Efter ytterliggare ett katastrof år för Fiat har de beslutat att sälja sin ögonsten och guld gruva. Inte för att Ferrari behöver mer pengar, de hade ett nytt rekord år i fjor, utan för att Fiat auto går katastrofalt dåligt.
Helgens övning skulle då kunna ge ett kurs ras direkt på Milano börsen, ett intressant perspektiv.
Bj
Fiat säljer Ferrari
-
- Moderator
-
- Utvisad
Jag tror inte varumärket är speciellt mindre värt nu... kunderna lär inte fästa så stor vikt vid det som hände. Inte fasen skulle jag avboka min order på en 360 Modena bara för en sådan här incident...On 2002-05-14 20:13, JTarnstrom wrote:
Undrar hur mycket varumärket är värt nu? Hälften? Kanske vore bra med en ny ägarstruktur hos Ferrari, en som inser att sportslighet är värdefullt ur en affärsmässig synvinkel.
Tärnström
Jämför med Mercedes och skandalen med A-klass... de backade ju inte en mm i sin ståndpunkt och inte fasen säljer de värst mycket sämre.
Jag tror inte att den typiske Ferrarikunden bryr sig så mycket...
/E
-
Ciao,
Ferraris största inkomst källa är inte på bilarna utan på allt annat de kränger till sky höga priser. Det som vi "vanliga" köper för att visa att vi är deras fans, flaggor, kepsar, modellbilar ja allt du kan komma på och det ryms en liten häst på.
Bilarna isig går inte på plus, det kan dock eventuellt ändras med expansionen av Maserati. För Ferraris vill de inte sälja mer än ca. 4000 om året, 4480 förra året tror jag det stod.
Bj
Ferraris största inkomst källa är inte på bilarna utan på allt annat de kränger till sky höga priser. Det som vi "vanliga" köper för att visa att vi är deras fans, flaggor, kepsar, modellbilar ja allt du kan komma på och det ryms en liten häst på.
Bilarna isig går inte på plus, det kan dock eventuellt ändras med expansionen av Maserati. För Ferraris vill de inte sälja mer än ca. 4000 om året, 4480 förra året tror jag det stod.
Bj
-
- Moderator
-
Men stopp och belägg... är det inte som så att FIAT låter Ferrari gå in på börsen (Milano?) för att få in lite kosing? Det i sin tur innebär inte att man säljer hela Ferrari utan man kan nog behålla en ganska stor del, i o f s så kanske de tappar aktiemajoriteten och även röstdito, men jag tycker nog att det är ganska långt från att, som du säger, sälja Ferrari.On 2002-05-14 20:09, Modena wrote:
Efter ytterliggare ett katastrof år för Fiat har de beslutat att sälja sin ögonsten och guld gruva.
Att säga så ger mer intryck av att man säljer det till en specifik köpare, t ex ett holdingbolag eller annan biltillverkare, men det är väl ändå inte det som sker?
Rätta mig gärna om jag har fel men det är så jag har uppfattat hela den här soppan.
-
-
Det brukar finnas regler för hur stor del som måste bli tillgänglig för allmänheten när ett företag introduceras på någon börs, den andelen varierer i o f s beroende på vilken börs och vilken lista som man introduceras på.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Razor den 2002-05-14 22:29 ]</font>
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Razor den 2002-05-14 22:29 ]</font>
-
Taget från AtlasF1
/ViktorTurin-based industrial giant Fiat, controlled by the Agnelli family, holds 90 percent of Ferrari with the rest of the capital in the hands of the Ferrari family. Fiat said in the statement it intends to keep control over Ferrari even after the IPO.